Színház

A KULT50 bemutatja: Borbély Alexandra

2017.10.18. 09:56
Ajánlom
Komoly feladatot jelentett számára, hogy levetkőzze bizonyításkényszerét és ne akarjon mindenkinek megfelelni. Borbély Alexandra színművész portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Borbély Alexandra

Borbély Alexandra (Fotó/Forrás: Nánási Pál)

2012-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Máté Gábor osztályában. Szerepek széles skáláján keresztül mutatta meg izgalmas tehetségét, a nagyközönség számára Enyedi Ildikó Testről és lélekről című Arany Medve-díjas filmje tette ismertté.

Borbély Alexandra a felvidéki Nagycétényben nőtt fel, Komáromban járt gimnáziumba. A kétnyelvűséget, a kétkultúrájúságot adományként éli meg.

Gyerekkorától tudta, hogy színésznő szeretne lenni

– ebben édesanyja támogatta, míg édesapja inkább féltette, és valami stabilabb megélhetést nyújtó pályára szánta –, középiskola-választásában fontos volt a színjátszó csoport. Párhuzamosan a pozsonyi és a budapesti színművészeti egyetemmel is próbálkozott, de mindenképpen a Vas utcába szeretett volna járni, ahová a Nemzeti Színház stúdióján keresztül vezetett az út. Már egyetemi hallgatóként játszott a Katona előadásaiban, a 2012/2013-as évad óta a társulat tagja.

Nagy hatással voltak rá a cseh és a szlovák filmek, úgy fogalmazott egy alkalommal: szerelmes beléjük,

egyik álma, hogy magyar filmek után cseh vagy szlovák moziban is szerepeljen.

Arról, miért vonzza ez a műfaj, így fogalmazott: „Az, hogy ott és akkor megtörténik a varázslatos pillanat, amit rögzítenek. Rengeteg mindenre kell odafigyelni, hiszen a kamera mindent lát. Nem lehet nagyban játszani, hiszen minden kis rezdülésnek jelentősége van. Nem lehet hazudni. Minden ott van a szememben.” (bumm.sk, 2017)

Borbély Alexandra

Borbély Alexandra (Fotó/Forrás: Ajpek Orsi / Index)

A színésznő szeme azonban nem csupán a vásznon kifejező. „Borbély Alexandra szeme úgy világít ki az elmosódott szemfestékfolt közepéből, hogy egy egész generáció kétségbeejtő reménytelensége és tehetetlensége süt ki belőle” – írta róla Stuber Andrea a Két lengyelül beszélő szegény román Dzsinája kapcsán.

Fontos állomás volt a pályáján az Ahol a farkas is jó főszerepe, az első magyar női sorozatgyilkosé, aki rémtetteit az ötvenes években egy vidéki kisvárosban követte el. Tarján Tamás a Revizoron megjelent kritikája szerint az egymásra rakódó személyiségjegyek, a mélyen gyökerező indítékok a tekintetben is sűrűsödtek: „Borbély Alexandra az erotikus téboly és a családból kihullottság emésztő, tanácstalan kétségbeesésével hörgi Jancsó Piroska bosszúszomjas, önveszejtő, anti-mesei nevetéseit, ugyanakkor még a jelzésesség közepette is nyersen kénytelen belemenni az általa végül mellékesnek vélt »nemi ügyek«, szexuális gyilkossági indítékok simogatásaiba, lélegzetvételeibe. Leegyszerűsödnek a képletek, titkok. A színésznő szeméből néha kicsap a villámtűz, amely elhiteti: még a fényképébe is bele lehetett szeretni.”

Az egzaltált, közönséges, paradox módon valamiféle lírát mégis hordozó fiatal nők után egy klasszikus(an) csajos-poétikus szerepben, a 2016-ban bemutatott Ahogy tetszik Rosalindájaként is lehengerlő.

Pálos Hannával az Ahogy tetszikben

Pálos Hannával az Ahogy tetszikben (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / Fidelio)

Épp ezt játszotta, amikor a Berlinalé díjkiosztója zajlott. Akkor már megvolt az ökumenikus zsűri díja és az európai filmkritikusok FIPRESCI-díja, és az Arany Medvéről kollégájától, a filmben szintén játszó Dankó Istvántól értesült a takarásban, Rosalinda és Orlando első szerelmi jelenete után. Egy sorozat, a Hacktion újratöltve, illetve a Swing és a Coming out kisebb szerepeit követően a Testről és lélekről autisztikus Máriája Borbély első filmfőszerepe. Eredetileg nem erre a színházi alakításaihoz hasonlóan mély sebeket hordozó, traumákat megélt, azoktól eltérően azonban jóval visszafogottabb, zártabb, jóval gyermekibb és alig nőies karakterre választotta ki Enyedi Ildikó.

A Testről és lélekről című filmben

A Testről és lélekről című filmben (Fotó/Forrás: mozinet)

A magát maximalistának tartó színésznő azonban képes volt meggyőzni a rendezőt arról, el tud úgy tűnni, hogy még a szemében se látszódjon az ő saját privát lényéből semmi, kizárólag Mária. „Azt mondtam: az nem lehet, hogy ne tudjam elrejteni! Azért vagyok színész! El tudom képzelni, hogy még nem tudom, mi az az érintés, és bele tudok úgy helyezkedni, hogy ezt ti is elhiggyétek nekem. Elkezdtem a tükör előtt gyakorolni, és egy idő után azt éreztem, hogy megvan.” (Index, 2017)

Szakmájában komoly feladatot jelentett számára, hogy levetkőzze bizonyításkényszerét, hogy ne akarjon mindenkinek megfelelni, kritikákat például azért fél olvasni, mert tart attól, hogy elbizonytalanítják. De amikor a stábvetítésen megnézte a filmet, ki merte mondani:

De jó, akkor én színésznő vagyok!

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Klasszikus

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Zenés színház

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Plusz

Kreativitás és környezetvédelem kapcsolódik össze az Eleven Tavasz fesztiválon

Megújult programözönnel várja a helyieket és a Bartók Béla Boulevard-ra látogatókat az Eleven Tavasz, ahol a workshopokon dolgozhatunk vadnövényekkel, készíthetünk skandináv fűzött szíveket, alkothatunk növényi tintákkal, elkészíthetjük első makettünket.
Vizuál

KÉP-regény: A klímakrízis madarai

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, jó-e vagy rossz kócsagot látni a Balatonnál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.
Színház kritika

Hamlet hátsója

Mit kezd a 21. század embere Shakespeare legnépszerűbb és talán legtöbbet játszott királydrámájával, a Hamlettel? Tud-e ez a többszörös áthallásokkal tarkított, az emberi gyarlóságot a maga valóságában megmutató mű a mai színháznéző számára is befogadhatóvá, mi több, érdekessé válni? Tompa Gábor kísérletet tesz rá, hogy megszólítsa a mostani fiatal nézőgenerációt, modern köntösbe bújtatva a helsingőri történetet.