Színház

A KULT50 bemutatja: Hoffer Károly

2017.11.01. 13:46
Ajánlom
Az ő sokoldalúsága is szerepet játszik abban, hogy a báb műfajára egyre nagyobb figyelem esik. Hoffer Károly portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Hoffer Károly a harmincas generáció egyik legsokoldalúbb színházi alkotója, aki mindössze négy éve végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Tehetségét rendezőként két Színikritikusok Díja, a gyerek- és ifjúsági színházi szakma kiemelt jelentőségű seregszemléjén, a kaposvári biennálén kapott elismerések és Junior Prima-díj is bizonyítja. A 2016 februárjában bemutatott Az időnk rövid története után így jellemezte őt Csáki Judit a Revizoron: „Hoffer Károly (...) nem most lett karakteres és fontos bábtervező, mégis most éreztem úgy, hogy immár egy saját bábnyelv az, amit létrehozott.”

Megkockáztathatjuk: az ő sokoldalúsága is szerepet játszik abban, hogy a báb műfajára egyre nagyobb figyelem esik.

A Budapest Bábszínház tagja, de meghívottként tervezett a Vígszínházban (Óz, a csodák csodája), a Radnóti Színházban (Mozgófénykép, A párnaember), dolgozott független csapatokkal a Stúdió K-ban (Rosalie elmegy meghalni) és a Szkénében (A halottember).

Hoffer Károly

Hoffer Károly (Fotó/Forrás: Eder Vera)

A tanító–rajztanári diploma után bábszínészként végzett, és bár még mindig játszik – például a hazai, európai és távol-keleti fesztiválokon is sokszorosan díjazott A Hétfejű Tündérben –, idejének egyre kisebb részét tölti fekete próbaruhában a színpadon. Ezzel szemben jóval 

gyakrabban látható a próbákon a nézőtéren, a rendező mellett figyelve, vagy a Budapest Bábszínház műhelyeiben, irányítva az előadásokhoz tervezett bábjainak készítését.

Munkatársai szerint a színészi tapasztalat, az alkalmazott képzőművészi attitűdje, valamint a fa, textil, papír, hungarocell és megannyi anyag, eszköz gyakorlati használata miatt jóval átgondoltabban, funkcionálisabban és empatikusabban áll minden munkafolyamathoz, továbbá képes kommunikálni az előadás minden résztvevőjével és közreműködőjével.

Mivel a báb stilizált jel, az adott karaktereket, azok élettörténetét, személyiségét sűrítenie kell. Hoffer bábjaiban – függetlenül attól, hogy óvodásoknak vagy felnőtteknek készülnek – mély emberismeret, nagyfokú játékosság, humor és – még a negatív figurákban is – valami meghatározhatatlan szeretnivaló van. „Borzasztóan lényegesnek tartom a korszerűséget. A bábelőadásoknak ma már »csupán« a bábos gondolkodás az alapfeltétele, ám a megoldások sora szinte végtelen. A műfajba sok minden belefér; rengeteg új és a mai popkultúrából ismert dolgot emel be a bábszínház a street artos elemektől egészen például a Nylon Group által is használt anyagokig” – fogalmazott egy interjúban. Így aztán a kortárs vizualitásból inspirálódva

hol graffitisek weboldalait nézegeti, hol gyerekkönyvek illusztrációit, hol pedig friss animációs filmeket.

Ugyanakkor, ami szintén jellemző a bábosokra, tisztelettel és érdeklődéssel fordul a hagyományhoz, például úgy, hogy ritkán használt technikákhoz nyúl.

Hoffer Károly

Hoffer Károly (Fotó/Forrás: Eder Vera)

A bábelőadásokban egyenrangú a színház, az irodalom, a képzőművészet, a zene,

így egy alkotó számára egyáltalán nem hátrány, ha minden területen otthonosan mozog. Hoffer – akinek ráadásul a hegedű sem múlt idő – a sokoldalúsága folytán tulajdonképpen logikus, hogy rendez is. Ebből a szempontból helyzete szerencsés és kivételes, hiszen magából fogalmazhat, amolyan alanyi rendezőként arról a témáról készíthet szerelem-előadást, ami épp izgatja. Kamaszokkal és az élet értelmével kezdte (Semmi), a születéstől a halálig tartó emberéleten való töprengéssel folytatta (Egy kiállítás képei), nagyszüleire gondolva készített egy előadást öregekről fiataloknak (Az időnk rövid története), amit gyerekszemszögből bontott tovább (Gengszter nagyi).

Komoly kihívásként tekint tervezői munkáira, köztük az Állami Bábszínház egyik emblematikus produkciójának, a Háry Jánosnak a felújítására, amelyben a Koós Iván tervezte látvány hiteles frissítésének felelőse lesz. 

Játszik, zenél, tervez, rendez, szervez: Hoffer emberi és szakmai szempontból is integratív személyiség,

akinek pedagógiai érzékét – gyakorlatilag visszatérve alapvégzettségéhez – a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező-bábrendező szakos hallgatói szeptembertől osztályfőnökként fogják megtapasztalni.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.