Színház

A KULT50 bemutatja: Hoffer Károly

2017.11.01. 13:46
Ajánlom
Az ő sokoldalúsága is szerepet játszik abban, hogy a báb műfajára egyre nagyobb figyelem esik. Hoffer Károly portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Hoffer Károly a harmincas generáció egyik legsokoldalúbb színházi alkotója, aki mindössze négy éve végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Tehetségét rendezőként két Színikritikusok Díja, a gyerek- és ifjúsági színházi szakma kiemelt jelentőségű seregszemléjén, a kaposvári biennálén kapott elismerések és Junior Prima-díj is bizonyítja. A 2016 februárjában bemutatott Az időnk rövid története után így jellemezte őt Csáki Judit a Revizoron: „Hoffer Károly (...) nem most lett karakteres és fontos bábtervező, mégis most éreztem úgy, hogy immár egy saját bábnyelv az, amit létrehozott.”

Megkockáztathatjuk: az ő sokoldalúsága is szerepet játszik abban, hogy a báb műfajára egyre nagyobb figyelem esik.

A Budapest Bábszínház tagja, de meghívottként tervezett a Vígszínházban (Óz, a csodák csodája), a Radnóti Színházban (Mozgófénykép, A párnaember), dolgozott független csapatokkal a Stúdió K-ban (Rosalie elmegy meghalni) és a Szkénében (A halottember).

Hoffer Károly

Hoffer Károly (Fotó/Forrás: Eder Vera)

A tanító–rajztanári diploma után bábszínészként végzett, és bár még mindig játszik – például a hazai, európai és távol-keleti fesztiválokon is sokszorosan díjazott A Hétfejű Tündérben –, idejének egyre kisebb részét tölti fekete próbaruhában a színpadon. Ezzel szemben jóval 

gyakrabban látható a próbákon a nézőtéren, a rendező mellett figyelve, vagy a Budapest Bábszínház műhelyeiben, irányítva az előadásokhoz tervezett bábjainak készítését.

Munkatársai szerint a színészi tapasztalat, az alkalmazott képzőművészi attitűdje, valamint a fa, textil, papír, hungarocell és megannyi anyag, eszköz gyakorlati használata miatt jóval átgondoltabban, funkcionálisabban és empatikusabban áll minden munkafolyamathoz, továbbá képes kommunikálni az előadás minden résztvevőjével és közreműködőjével.

Mivel a báb stilizált jel, az adott karaktereket, azok élettörténetét, személyiségét sűrítenie kell. Hoffer bábjaiban – függetlenül attól, hogy óvodásoknak vagy felnőtteknek készülnek – mély emberismeret, nagyfokú játékosság, humor és – még a negatív figurákban is – valami meghatározhatatlan szeretnivaló van. „Borzasztóan lényegesnek tartom a korszerűséget. A bábelőadásoknak ma már »csupán« a bábos gondolkodás az alapfeltétele, ám a megoldások sora szinte végtelen. A műfajba sok minden belefér; rengeteg új és a mai popkultúrából ismert dolgot emel be a bábszínház a street artos elemektől egészen például a Nylon Group által is használt anyagokig” – fogalmazott egy interjúban. Így aztán a kortárs vizualitásból inspirálódva

hol graffitisek weboldalait nézegeti, hol gyerekkönyvek illusztrációit, hol pedig friss animációs filmeket.

Ugyanakkor, ami szintén jellemző a bábosokra, tisztelettel és érdeklődéssel fordul a hagyományhoz, például úgy, hogy ritkán használt technikákhoz nyúl.

Hoffer Károly

Hoffer Károly (Fotó/Forrás: Eder Vera)

A bábelőadásokban egyenrangú a színház, az irodalom, a képzőművészet, a zene,

így egy alkotó számára egyáltalán nem hátrány, ha minden területen otthonosan mozog. Hoffer – akinek ráadásul a hegedű sem múlt idő – a sokoldalúsága folytán tulajdonképpen logikus, hogy rendez is. Ebből a szempontból helyzete szerencsés és kivételes, hiszen magából fogalmazhat, amolyan alanyi rendezőként arról a témáról készíthet szerelem-előadást, ami épp izgatja. Kamaszokkal és az élet értelmével kezdte (Semmi), a születéstől a halálig tartó emberéleten való töprengéssel folytatta (Egy kiállítás képei), nagyszüleire gondolva készített egy előadást öregekről fiataloknak (Az időnk rövid története), amit gyerekszemszögből bontott tovább (Gengszter nagyi).

Komoly kihívásként tekint tervezői munkáira, köztük az Állami Bábszínház egyik emblematikus produkciójának, a Háry Jánosnak a felújítására, amelyben a Koós Iván tervezte látvány hiteles frissítésének felelőse lesz. 

Játszik, zenél, tervez, rendez, szervez: Hoffer emberi és szakmai szempontból is integratív személyiség,

akinek pedagógiai érzékét – gyakorlatilag visszatérve alapvégzettségéhez – a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező-bábrendező szakos hallgatói szeptembertől osztályfőnökként fogják megtapasztalni.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kulka, Bodrogi és Jakab Tamás a felújított Újszegedi Szabadtéri nyitóelőadásában

Molière Don Juanját láthatják a nézők július 19-21. között három alkalommal az új technikával újranyitó Újszegedi Szabadtéri Színpadon.
Színház ajánló

Karinthy kedvenc műfaja a Szentendrei Teátrum műsorán

Július 21-én a Ferenczy Múzeum udvarán Udvaros Dorottya, Kamarás Iván, Elek Ferenc és Hajdu Steve főszereplésével Karinthy legendás kabaréjeleneteiből készült felolvasószínház-előadást tartanak, Seres Tamás rendezésében.
Színház ajánló

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.
Színház hírek

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Színház galéria

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.