Színház

A KULT50 bemutatja: Mácsai Pál

2017.11.09. 15:10
Ajánlom
Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Mácsai Pál portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

Színész, rendező, színházigazgató. A Jászai- és Kossuth-díjas érdemes művész, a Magyar Érdemrend tisztikeresztjének birtokosa, aki Erzsébetváros díszpolgára és a Budapestért-díj kitüntetettje, Prima-díjas, tagja a Halhatatlanok Társulatának, elismerték a film- és a színházkritikusok, és ami a legfontosabb: a közönség is. Egyszer azt mondta, érdemein felül van elkényeztetve, az utóbbi években kapott díjait pedig nem csupán saját, hanem az Örkény Színház társulati teljesítményének is tekinti.

Kinek-kinek megvan a maga Mácsaija. A tévénézők egy generációja a Nyolc évszakból és a Lyukasórából, egy másik pedig a Terápiából ismerte meg. Játszott a Nemzeti Színházban, majd a Madách tagja lett, aztán szabadúszott. 2001-től művészeti vezette a Madách Kamarát, folyamatos hangolással új repertoárt alakított ki, és organikus építkezéssel jött létre a kezdettől egyöntetűen elfogadott és elismert művészszínház, az Örkény, amelynek jelenleg organikus átépítését menedzseli.

A színházba járók között van, akinek ő Rómeó, Cipolla, Molnár Testőrének Színésze vagy Liliomfi, mások általa ismerik meg Versinyint és Bernhardi professzort. De rajongói életkor ide vagy oda, az szinte biztos, hogy mindettől függetlenül Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Talán az utolsók közt készített színészlemezt – saját dalszövegekkel –, a hanghordozók újabb korszakában pedig megannyi hangoskönyvön közreműködik. Van, hogy klasszikus művet narrál, rendszeresen Orgona-sztorizik, és van, hogy ő maga zenél. Rendezett klasszikusokat és kortársakat, „rendes” drámákat és irodalomból, versekből, naplókból készített színpadi összeállításokat, készített előadást gyerekeknek és felnőtteknek, csinált zenés, élő és bábszínházat.

Csak annyi biztos, hogy merni kell elindulni a bizonytalanba, a járt utat a járatlanért mentalitás a művészetben nem vezet sehova”

– nyilatkozta az Origónak amolyan ars poeticaként. Ezt máskor jóvalprofánabbul, máshová tolt hangsúlyokkal így fogalmazta meg: „Én nem vagyok sznob, csak unatkozom, ha hülyeséget kell csinálni” (kulton.hu, 2013).

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

„Egy színháznak szilárd esztétikai, ízlésbeli, világnézeti alapvetése kell legyen, hogy a valóságra – amelynek egyetlen állandó eleme a változás – megrázkódtatások nélkül tudjon reagálni” (Origo,2015). Ebben az alapvetésben ott vannak az ún. régi vágású kultúremberek számára megkerülhetetlen magyar és világirodalmi klasszikusok, Shakespeare, Csehov, Thomas Mann, Dürrenmatt, Miller, Szigligeti, Örkény, iskolai kötelezők, és ezekre építve kortárs versek.

Mácsai vallja, hogy a színház a közélet terepe, azonban színházában, rendezéseiben direkten nem politizál, pláne nem aktuálpolitizál vagy utalgat, és nem didaktikusan társadalomkritikus.

Miközben szembenézésre késztet. A repertoáron ott volt a kamenyec-podolszkiji tömeggyilkosságról szóló E föld befogad avagy SZÁMODRA HELY, szerepel a Tartuffe, a Mesél a bécsi erdő, az antiszemitizmusról – különösen annak alattomos szalonfajtájáról – leplezetlenül, némiképp tézisjelleggel szóló A Bernhardi-ügy, a késő harmincasok, kora negyvenesek analízise, az Apátlanok, egy londoni magyar markológépes blogjából szerkesztett dokumentarista látlelet, a Diggerdrájver, és Eörsi István írása 1957-es fogva tartásáról. Ősbemutatók, alig játszott művek színrevitele, hatalmas regényből közel ötórás előadás. Ezeknek lehet a vége siker és bukás is, ez utóbbiakat színészként, rendezőként, igazgatóként kendőzetlenül vállalja.

Rendezőként nem telepszik rá a színészre és az alapanyagra, ebben az értelemben nem rendezői színházat művel,

 ám – nem kevés dramaturgi hozzájárulással – új oldalait képes megmutatni Az ügynök halálának, Örkény darabjaihoz új perspektívát kínál. Színészként sokoldalú, univerzális – bár a mozgás- vagy fizikai színházi műfaj valahogy még kimaradt neki –, intellektuális és férfias, akinek sármja pályája három és fél évtizede alatt mit sem kopott. (Sőt.)

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.