Színház

A KULT50 bemutatja: Mácsai Pál

2017.11.09. 15:10
Ajánlom
Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Mácsai Pál portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

Színész, rendező, színházigazgató. A Jászai- és Kossuth-díjas érdemes művész, a Magyar Érdemrend tisztikeresztjének birtokosa, aki Erzsébetváros díszpolgára és a Budapestért-díj kitüntetettje, Prima-díjas, tagja a Halhatatlanok Társulatának, elismerték a film- és a színházkritikusok, és ami a legfontosabb: a közönség is. Egyszer azt mondta, érdemein felül van elkényeztetve, az utóbbi években kapott díjait pedig nem csupán saját, hanem az Örkény Színház társulati teljesítményének is tekinti.

Kinek-kinek megvan a maga Mácsaija. A tévénézők egy generációja a Nyolc évszakból és a Lyukasórából, egy másik pedig a Terápiából ismerte meg. Játszott a Nemzeti Színházban, majd a Madách tagja lett, aztán szabadúszott. 2001-től művészeti vezette a Madách Kamarát, folyamatos hangolással új repertoárt alakított ki, és organikus építkezéssel jött létre a kezdettől egyöntetűen elfogadott és elismert művészszínház, az Örkény, amelynek jelenleg organikus átépítését menedzseli.

A színházba járók között van, akinek ő Rómeó, Cipolla, Molnár Testőrének Színésze vagy Liliomfi, mások általa ismerik meg Versinyint és Bernhardi professzort. De rajongói életkor ide vagy oda, az szinte biztos, hogy mindettől függetlenül Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Talán az utolsók közt készített színészlemezt – saját dalszövegekkel –, a hanghordozók újabb korszakában pedig megannyi hangoskönyvön közreműködik. Van, hogy klasszikus művet narrál, rendszeresen Orgona-sztorizik, és van, hogy ő maga zenél. Rendezett klasszikusokat és kortársakat, „rendes” drámákat és irodalomból, versekből, naplókból készített színpadi összeállításokat, készített előadást gyerekeknek és felnőtteknek, csinált zenés, élő és bábszínházat.

Csak annyi biztos, hogy merni kell elindulni a bizonytalanba, a járt utat a járatlanért mentalitás a művészetben nem vezet sehova”

– nyilatkozta az Origónak amolyan ars poeticaként. Ezt máskor jóvalprofánabbul, máshová tolt hangsúlyokkal így fogalmazta meg: „Én nem vagyok sznob, csak unatkozom, ha hülyeséget kell csinálni” (kulton.hu, 2013).

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

„Egy színháznak szilárd esztétikai, ízlésbeli, világnézeti alapvetése kell legyen, hogy a valóságra – amelynek egyetlen állandó eleme a változás – megrázkódtatások nélkül tudjon reagálni” (Origo,2015). Ebben az alapvetésben ott vannak az ún. régi vágású kultúremberek számára megkerülhetetlen magyar és világirodalmi klasszikusok, Shakespeare, Csehov, Thomas Mann, Dürrenmatt, Miller, Szigligeti, Örkény, iskolai kötelezők, és ezekre építve kortárs versek.

Mácsai vallja, hogy a színház a közélet terepe, azonban színházában, rendezéseiben direkten nem politizál, pláne nem aktuálpolitizál vagy utalgat, és nem didaktikusan társadalomkritikus.

Miközben szembenézésre késztet. A repertoáron ott volt a kamenyec-podolszkiji tömeggyilkosságról szóló E föld befogad avagy SZÁMODRA HELY, szerepel a Tartuffe, a Mesél a bécsi erdő, az antiszemitizmusról – különösen annak alattomos szalonfajtájáról – leplezetlenül, némiképp tézisjelleggel szóló A Bernhardi-ügy, a késő harmincasok, kora negyvenesek analízise, az Apátlanok, egy londoni magyar markológépes blogjából szerkesztett dokumentarista látlelet, a Diggerdrájver, és Eörsi István írása 1957-es fogva tartásáról. Ősbemutatók, alig játszott művek színrevitele, hatalmas regényből közel ötórás előadás. Ezeknek lehet a vége siker és bukás is, ez utóbbiakat színészként, rendezőként, igazgatóként kendőzetlenül vállalja.

Rendezőként nem telepszik rá a színészre és az alapanyagra, ebben az értelemben nem rendezői színházat művel,

 ám – nem kevés dramaturgi hozzájárulással – új oldalait képes megmutatni Az ügynök halálának, Örkény darabjaihoz új perspektívát kínál. Színészként sokoldalú, univerzális – bár a mozgás- vagy fizikai színházi műfaj valahogy még kimaradt neki –, intellektuális és férfias, akinek sármja pályája három és fél évtizede alatt mit sem kopott. (Sőt.)

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.