Színház

A KULT50 bemutatja: Mácsai Pál

2017.11.09. 15:10
Ajánlom
Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Mácsai Pál portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

Színész, rendező, színházigazgató. A Jászai- és Kossuth-díjas érdemes művész, a Magyar Érdemrend tisztikeresztjének birtokosa, aki Erzsébetváros díszpolgára és a Budapestért-díj kitüntetettje, Prima-díjas, tagja a Halhatatlanok Társulatának, elismerték a film- és a színházkritikusok, és ami a legfontosabb: a közönség is. Egyszer azt mondta, érdemein felül van elkényeztetve, az utóbbi években kapott díjait pedig nem csupán saját, hanem az Örkény Színház társulati teljesítményének is tekinti.

Kinek-kinek megvan a maga Mácsaija. A tévénézők egy generációja a Nyolc évszakból és a Lyukasórából, egy másik pedig a Terápiából ismerte meg. Játszott a Nemzeti Színházban, majd a Madách tagja lett, aztán szabadúszott. 2001-től művészeti vezette a Madách Kamarát, folyamatos hangolással új repertoárt alakított ki, és organikus építkezéssel jött létre a kezdettől egyöntetűen elfogadott és elismert művészszínház, az Örkény, amelynek jelenleg organikus átépítését menedzseli.

A színházba járók között van, akinek ő Rómeó, Cipolla, Molnár Testőrének Színésze vagy Liliomfi, mások általa ismerik meg Versinyint és Bernhardi professzort. De rajongói életkor ide vagy oda, az szinte biztos, hogy mindettől függetlenül Örkény fanyar bölcsességeit az íróén kívül szinte csak az ő hangja hivatott hitelesíteni. Talán az utolsók közt készített színészlemezt – saját dalszövegekkel –, a hanghordozók újabb korszakában pedig megannyi hangoskönyvön közreműködik. Van, hogy klasszikus művet narrál, rendszeresen Orgona-sztorizik, és van, hogy ő maga zenél. Rendezett klasszikusokat és kortársakat, „rendes” drámákat és irodalomból, versekből, naplókból készített színpadi összeállításokat, készített előadást gyerekeknek és felnőtteknek, csinált zenés, élő és bábszínházat.

Csak annyi biztos, hogy merni kell elindulni a bizonytalanba, a járt utat a járatlanért mentalitás a művészetben nem vezet sehova”

– nyilatkozta az Origónak amolyan ars poeticaként. Ezt máskor jóvalprofánabbul, máshová tolt hangsúlyokkal így fogalmazta meg: „Én nem vagyok sznob, csak unatkozom, ha hülyeséget kell csinálni” (kulton.hu, 2013).

Mácsai Pál

Mácsai Pál (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

„Egy színháznak szilárd esztétikai, ízlésbeli, világnézeti alapvetése kell legyen, hogy a valóságra – amelynek egyetlen állandó eleme a változás – megrázkódtatások nélkül tudjon reagálni” (Origo,2015). Ebben az alapvetésben ott vannak az ún. régi vágású kultúremberek számára megkerülhetetlen magyar és világirodalmi klasszikusok, Shakespeare, Csehov, Thomas Mann, Dürrenmatt, Miller, Szigligeti, Örkény, iskolai kötelezők, és ezekre építve kortárs versek.

Mácsai vallja, hogy a színház a közélet terepe, azonban színházában, rendezéseiben direkten nem politizál, pláne nem aktuálpolitizál vagy utalgat, és nem didaktikusan társadalomkritikus.

Miközben szembenézésre késztet. A repertoáron ott volt a kamenyec-podolszkiji tömeggyilkosságról szóló E föld befogad avagy SZÁMODRA HELY, szerepel a Tartuffe, a Mesél a bécsi erdő, az antiszemitizmusról – különösen annak alattomos szalonfajtájáról – leplezetlenül, némiképp tézisjelleggel szóló A Bernhardi-ügy, a késő harmincasok, kora negyvenesek analízise, az Apátlanok, egy londoni magyar markológépes blogjából szerkesztett dokumentarista látlelet, a Diggerdrájver, és Eörsi István írása 1957-es fogva tartásáról. Ősbemutatók, alig játszott művek színrevitele, hatalmas regényből közel ötórás előadás. Ezeknek lehet a vége siker és bukás is, ez utóbbiakat színészként, rendezőként, igazgatóként kendőzetlenül vállalja.

Rendezőként nem telepszik rá a színészre és az alapanyagra, ebben az értelemben nem rendezői színházat művel,

 ám – nem kevés dramaturgi hozzájárulással – új oldalait képes megmutatni Az ügynök halálának, Örkény darabjaihoz új perspektívát kínál. Színészként sokoldalú, univerzális – bár a mozgás- vagy fizikai színházi műfaj valahogy még kimaradt neki –, intellektuális és férfias, akinek sármja pályája három és fél évtizede alatt mit sem kopott. (Sőt.)

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o

6991265 2e3d2f518471798fd931fbeb7c580618 o (Fotó/Forrás: Huszti István / Index)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház szfe

A Fővárosi Törvényszék szerint jogellenes az SZFE sztrájkja

A Színház- és Filmművészetért Alapítvány, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem új vezetése közleményben tudatta, hogy a Fővárosi Törvényszék elsőfokú végzése értelmében jogellenes az egyetem dolgozóinak sztrájkja.
Színház ajánló

1956 színházáról akkor és most – 5+1 darab a forradalomról

Miközben a forradalom hangjai felzúgtak az utcákon, 1956 színházában is zajlott az élet. Október 23-án délelőtt a Nemzeti Színházban Háy Gyula Varró Gáspár igazsága című darabját próbálták, megtartották a Salemi boszorkányok olvasópróbáját, este pedig Schiller Ármány és szerelem című drámája volt műsorra tűzve. Utóbbiban Ferrari Violetta, a kor ünnepelt színésznője játszotta a főszerepet – ekkor még nem tudták, hogy utoljára lép színpadra a Nemzetiben.
Színház magazin

70 éves Robin Williams magyar hangja, Mikó István

„Még nem vettünk fel?” – kérdezte tőle a főiskolai felvételin Kazimír Károly, akivel addigra a Vízivárosi pinceklubban, ami a Kaláka Együttes törzshelye is volt, összetegeződtek. A sikeres felvételi után aztán már egyenes út vezetett a Jászai Mari-díjig és az érdemes művész kitüntetésig.
Színház hír

Tompa Gábor marad az Európai Színházi Unió elnöke

Bár a járványhelyzet miatt az idén 30 éves Európai Színházi Unió második közgyűlése online térbe kényszerült, az UTE tagszínházai egyhangúlag szavazták meg Tompa Gábort az elnöki posztra.