Színház

A KULT50 bemutatja: Pintér Béla

2017.11.17. 14:38
Ajánlom
A bajnokkal elkezdett katonás munka a következő évadban folytatódik: az új darab Máté Gábor nőkkel kapcsolatos viselt dolgairól szól. Pintér Béla portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

01-kult50-170402-A40A2816

01-kult50-170402-A40A2816

Nevezzük Pintér Bélát egyszerűen csak színházcsinálónak,

hiszen drámaíró, rendező, színész, társulatvezető. A néptánctól indult, aztán 16 éves korában jött a színház a Tanulmányból lett Arvisura társulatával, és a bőrdíszművesi szakképesítésére nem volt szüksége. Megkapta a Jászai Mari-díjat, a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét, sokszorosan díjazta őt a Színházi Kritikusok Céhe. Az 1998 óta működő Pintér Béla és Társulata egyik legkeresettebb színházi exportcikkünk sok éve, így természetes, hogy a magyar színházművészet nemzetközi megismertetéséért adományozható Hevesi Sándor-díjjal is elismerték. Kapott Párhuzamos Kultúráért-díjat a Mediawave fesztiváltól, Vámos László-díjat a MASZK Országos Színészegyesülettől.

Meglepő, sokszor egészen hihetetlen fordulatokkal teli, 

sosem egytémájú darabjainak helyszíne gyakorlatilag minden esetben a társadalom alapköve, a család:

tagjainak hétköznapi kisebb-nagyobb problémái és ismerős helyzetei a hétköznapi morális dilemmákból tágulnak általánosabb érvényű szatirikus kor- és kórképpé. Ezért tarthatjuk előadásait politikusnak, holott alapvetően mindegyik magja egy nagyon személyes, nagyon intim fókuszú történet, amelynek utolsó momentuma az odavezető szórakoztató-röhögtető, szürrealitás felé is elkanyarodó út ellenére nemritkán görög sorstragédiákat idéz.

Pinter Bela foto MartonSzilvi

Pinter Bela foto MartonSzilvi (Fotó/Forrás: Marton Szilvi)

A darabok az adott színészekre készülnek, sokáig meg is kérdőjelezték, működhetnek-e tőlük függetlenül, új kontextusban, más színházban. A kételkedőknek elegendő bizonyíték lehet a marosvásárhelyi, miskolci, pécsi, székesfehérvári, szegedi, színművészeti egyetemi, szombathelyi, temesvári bemutató, a Szép Ernő-jutalom vagy épp a gyűjteményes drámakötet, amely Artisjus Irodalmi Nagydíjat eredményezett. A 2002-es – és töretlenül, jelenleg is repertoáron levő –Parasztoperának a hatása pedig annyira megkerülhetetlen, hogy külön eseményt szenteltek neki, az egyes feldolgozásokat 2015-ben fesztiválon láthatta a közönség.

Bár érkeztek hozzájuk vendégek – Csákányi Eszter több alkalommal is –, Pintér Béla 2016-ig kizárólaga saját társulatával dolgozott. Akkor mutatta be a Katona József Színház a Puccini Köpenyéből kiinduló A bajnokot, az új, kőszínházi környezetben azonban visszatért a korai darabjait jellemző énekbeszédes előadásmódhoz. A produkció miatt voltak körök, ahol botrányt kiáltottak, pedig az csak érintőlegesen szól közéletről, nevesített közszereplők egyáltalán nincsenek benne. Pontosan úgy, mint a szerző bármely más műve,

A bajnok is archetípusokra és valóságosnak ható szituációkra épít, és családi mikrotragédiából indul ki,

 az egyik kulcskérdés pedig ugyanúgy a hatalomgyakorlás, mint az ezt megelőzően bemutatott, saját társulatával létrehozott Fácántáncban. A bajnokkal elkezdett katonás munka a következő évadban folytatódik: az Ascher Tamás Háromszéken Máté Gábor nőkkel kapcsolatos viselt dolgairól szól.

4954194 751597af6db4f87a8b7a5422316b0c6d o

4954194 751597af6db4f87a8b7a5422316b0c6d o

Pintér Béla nevettet, ugyanakkor komoly társadalomkritikát fogalmaz meg, ám sosem direkt módon. Színháza nem dokumentarista, nem aktuálpolitikus – bár onnan is kölcsönöz, mint ahogy a bohózatokból, az erdélyi népdalokból vagy az ABBA együttestől –, mégis reflektál a mai magyar valóságra, hiszen a szélsőjobb erősödéséről beszél (Szutyok), az ügynökkérdésről (Titkaink), az egészségügyről, a menekültekről, a Ligetről (Szívszakadtig).

Ez a színház megfigyel, felmutat, de a helyes válaszok megtalálását a nézőre bízza.

Ahogy egyik alapszínésze, az e kiadványban is szereplő Thuróczy Szabolcs fogalmazott, előadásaikkal nem felkiáltó-, hanem kérdőjelet tesznek a mondatvégére. A Pintér Béla-drámák, ahogy Csáki Judit írja, „rugalmas fantáziával kreált eseménysorozat”-ok, amelyekben műfajok keverednek pontosan kimért, egymást erősítő arányban. Bár a következő részlet egy 2011-es produkciót idéz, a még mindig telt házakkal futó Kaisers TV, Ungarnt – amelyben hihetetlen külső hasonlóságot mutat Petőfi Sándorral –, tökéletesen összefoglalja a pintérbélaságot.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.