Színház

A KULT50 bemutatja: Urbán András

2017.11.27. 14:35
Ajánlom
Ahol színháza születik: a Balkán rögvalósága, a kultúrák találkozásának demarkációs határvonala. Urbán András portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Urbán András

Urbán András

A tabudöntögető, a színpad és a nézőtér között kapcsolatot teremtő, élő színházban hívő rendező legújabb kori életművével kapcsolatban azok a szerencsések lehetnek naprakészek, akik körbeutazzák vele a Balkánt, hiszen nemrég egy évad alatt az egykori Jugoszláviából létrejött valamennyi országban dolgozott. Társulatok meghívására érkezik, és általában vagy nagy nemzeti klasszikusokat értelmez át, vagy szerzői projektet hoz létre, amellyel a résztvevők személyes történeteit beépítve vagy elemelve közéleti és személyes élethelyzeteket dolgoz fel dokumentarista alapon.

Tizennyolc évesen egyik alapítója volt Zentán az Aiowa nevű színházi, összművészeti és ideológiai csoportnak, a délszláv háború idején nem foglalkozott színházzal, majd újra rendezni kezdett. Alapítója és igazgatója a szabadkai Kosztolányi Dezső Színháznak, az általuk szervezett Desiré Central Station a bácskai régió egyetlen nemzetközi színházi fesztiválja. Magyarországon kapott Jászai Mari- és Hevesi Sándor-díjat, itteni előadásai leggyakrabban a szegedi Thealteren – azelőtt Alternatív Színházi Szemle – láthatók. Szerbiai díjainak hosszú a listája, a Biteftől a Sterijáig az ország minden jelentős fesztiválján meghívott és elismert alkotó.

Nevével a szűk szakmán kívüliek a 2015-ös Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyében szereplő, Újvidéken készült Bánk bán kapcsán ismerkedtek meg, amelynek végén egyfajta állásfoglalásra késztették a nézőket: arra, hogy hagyják el a nézőteret, ha a felsorolásban olyan intézkedéshez érnek, amely hazájuk elhagyására kényszerítené őket. Nem botránykeltés volt a célja a dramaturgiailag teljes mértékben megágyazott helyzetnek, mégis volt zsűritag, aki botrányt kiáltott.

Az biztos, hogy Urbán András (poszt)avantgárd, (aktuál)politikus, populizmust elvető rendezéseit a társadalomkritikát el nem viselő közönség zsigerből elutasítja. Pontosan úgy, ahogyan a kisebbségi-többségi létet illető véleményét, amely szerint – ahogyan arról az Erdélyi Riportnak nyilatkozott – „nem nemzeti vagy más hovatartozás alapján határozódnak meg problémák, hanem kizárólag az emberi magatartás alapján”, mert „ez határozza meg, hogy miről van véleményünk, mivel foglalkozunk, nem pedig az, hogy mivel illik, vagy mi az elvárt”.

Urbán András

Urbán András

Urbán András szigorúan jelenidejűségben gondolkodik.

Az általa vizsgált jelenségek okait felmutatja, megoldási javaslatot nem fogalmaz meg. Pillanatfelvételeiben dokumentál – kérlelhetetlenül –, a többit a nézőtéren ülőre bízza. Ahogyan nem kánonok mentén gondolkodik, úgy rendezéseit és szabadkai színházát sem nemzeti határok mentén lehet és szabad meghatározni. Ahol színháza születik: a Balkán rögvalósága, a kultúrák találkozásának demarkációs határvonala. Ahogy a boncolgatott témák, úgy színházi nyelve is kizárólag ebből a földrajzi, politikai, nyelvi, társadalmi kontextusból fakad, ha úgy tetszik: csak abból a földből tudott kisarjadni.

Úgy beszél, vall és kérdez a hazaszeretetről, nemzeti identitásról az Újvidékről szóló Neoplantán, a Katona-drámán, illetve a szerb társulattal készített szerb klasszikuson, a Hazafiakon keresztül, hogy a szövegbeli konkrétumokat kitágítja, azok helyi értékét részben annullálva általános érvényűvé növeszti, miközben mégis a valóságra reflektál. Hangosan, zajosan, lüktető zenével, a nézőnek egyetlen pillanatra sem hagyva nyugtot.

A hamis pátoszt lefosztja az alapanyagról.

Jórészt irodalmi művekből dolgozik, de mindegy, hogy Csáth Géza, Sylvia Plath, Végel László, Danilo Kiš, Bertolt Brecht, Heiner Müller vagy Vlagyimir Szolovjov művét, szerb vagy magyar nemzeti drámát visz színpadra, azokat minden esetben sajátos hozzáállással teszi. Ha ki is mozdítja az eredeti kontextusból az írott szöveget, mozaikos olvasatában a szerző szellemiségét megtartja. Egy alkalommal ezt úgy fogalmazta meg: nem róluk, azaz nem az írókról szól az egész. És valóban nem, hiszen a színpad valósága – különösen nála – más érzékekkel, érzetekkel, hatásokkal kiegészülve működik. Ez nem a remény színháza, ezért kegyetlen, és/de ezért van rá szükség.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.