Színház

A KULT50 bemutatja: Zsótér Sándor

2017.12.01. 15:54
Ajánlom
Szinte az ország összes színházában dolgozott, gyakorlatilag az összes műfajt kipróbálta. Zsótér Sándor portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Diplomája szerint dramaturg a Jászai- és Kossuth-díjas rendező, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemen színészosztályt vezet, más színészosztályoknak kurzust tart vagy vizsgaelőadást rendez, és időnként ő maga is feltűnik színészként. Szinte az ország összes színházában dolgozott – volt nyíregyházi, miskolci, szolnoki, szegedi korszaka –, gyakorlatilag az összes műfajt kipróbálta. Ebben az évadban az Ódry Színpadon kívül Kecskeméten, Miskolcon, Szegeden, Szombathelyen, a Maladypében, a Nemzeti és a Radnóti Színházban, az Operában voltak-vannak repertoáron előadásai, amelyeket rendre szakmai díjakkal honorálnak. Sokan emlékeznek rá a filmvászonról, a Szerencsés Dánielből vagy Maár Gyula Töredékéből, míg egy másik generációnak már a Szégyen, Az aranjuezi szép napok, illetve a Saul fia és a Fehér Isten jelenti az

eszköztelen, technika nélküli, személyisége hiteléből dolgozó színész Zsótért.
Zsótér Sándor

Zsótér Sándor

Mesterei nem voltak, de Gaál Erzsébet és Molnár Gál Péter nevét minden alkalommal megemlíti, ha azokról kérdezik, akiktől sokat tanult. „Mindig azok hatnak rám, akikkel éppen dolgozom. Nem bújhat ki az ember a bőréből, és nem lehet betáplálni valamit, ami nincs.

Nem tudok senkitől semmit ellopni vagy sorvezetőként használni, az már nem én lennék

– mondja a Nemzeti Magazinnak Zsótér, aki állandó alkotótársakkal, Ungár Júlia dramaturggal, Ambrus Mária díszlet- és Benedek Mari jelmeztervezővel dolgozik.

056 zsoter sandor

056 zsoter sandor (Fotó/Forrás: Keleti Éva)

Volt falra mászatós korszaka, amikor szinte csak a testi-vizuális megjelenítésre asszociált a szöveg alapján, aztán volt idő, amikor színészei alig-gesztusokkal, szinte beleragadva a nyelvbe csak ültek és beszéltek. „Mindig érdekelt, hogyan történhetnek meg másképp a színpadon a legegyszerűbb gesztusok, amiket mindenki használ. Mi az, amit egy az egyben mutatsz meg, amit illusztrálsz, mi az, amit a visszájáról láttatsz” – avatott be a Nemzeti Magazin hasábjain a munkamódszerébe. A képszerű és a szoros szövegolvasás mára összeért, és mindez egyszerre van jelen Zsótér színpadán, időnként kiegészítve helyi értékű – Miskolcon miskolci, Kecskeméten kecskeméti – utalásokkal.

Régebben ösztönből, mára színészek miatt választ darabot,

akiket skatulyáktól mentesen játszat, akár egész más nemű vagy korú szerepben is.

Zsótér nem akar megfelelési kényszerből trendi lenni. Rendezte az in-yer-face „mozgalom” legkeményebb angol drámaírónőinek darabjait. Pedagógiai célzattal folytonos szerepcserés Shakespeare-t, Schillert és Csehovot csinál. Színre visz ritkán játszott, nem-húzócím drámákat. Hol lehántotta Arthur Millerről, Eugene O'Neillről, Tennessee Williamsről és Edward Albee-ról a rájuk kérgesedett pszichologizálást, hol meg – paradox módon – épp szappanoperásításukkal tette élővé a korba ragadt szövegeket. Foglalkozott sokat Brechttel, de az Ungár Júliával módszeresen újrafordított darabokból a tandráma és a primer társadalomkritika helyett az emberi viszonyok érdekelték. Újabban – darabosabb, a kortársi beszédfordulatok, az archaizmusok és a Google Translate fura elegyéből születő mondatokkal – Ibsen-korszakát éli. Választását azzal indokolja, hozzáöregedett a darabokhoz, az őt két évtizeddel ezelőtt izgató szélsőségesebb alakok helyett

az összetettebb, titkokkal és elfojtásokkal teli, ha tetszik, zavartabb, zavarosabb karakterekhez.
Törőcsik Marival

Törőcsik Marival (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

Volt társulat tagja, jó ideje szabadúszó. Társulatalapításban egyszer gondolkodott, de a vezetés egzisztenciális felelősségére nem tartja magát alkalmasnak, és úgy érzi, egy ilyen formában bezáródna. A sokféleség inspirálja, tanítványainak pedig gondolkodásmódot igyekszik átadni. Megy, ahova hívják. Rendez, mert ebben tud a legszabadabban és a legtöbbet adni. Ahogy a Magyar Narancsnak mondta:

Nincs más, ami ezt az érzést kiváltaná.

Azt hiszem, ez egy program bennem. Mint egy állat, nekifogok újra meg újra. Amikor nem megy, vagy valami nem jól sül el, kétségbeesem, aztán újra föl kell kerülni az óriáskerék tetejére.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.