Színház

A KULT50 bemutatja: Zsótér Sándor

2017.12.01. 15:54
Ajánlom
Szinte az ország összes színházában dolgozott, gyakorlatilag az összes műfajt kipróbálta. Zsótér Sándor portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Diplomája szerint dramaturg a Jászai- és Kossuth-díjas rendező, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemen színészosztályt vezet, más színészosztályoknak kurzust tart vagy vizsgaelőadást rendez, és időnként ő maga is feltűnik színészként. Szinte az ország összes színházában dolgozott – volt nyíregyházi, miskolci, szolnoki, szegedi korszaka –, gyakorlatilag az összes műfajt kipróbálta. Ebben az évadban az Ódry Színpadon kívül Kecskeméten, Miskolcon, Szegeden, Szombathelyen, a Maladypében, a Nemzeti és a Radnóti Színházban, az Operában voltak-vannak repertoáron előadásai, amelyeket rendre szakmai díjakkal honorálnak. Sokan emlékeznek rá a filmvászonról, a Szerencsés Dánielből vagy Maár Gyula Töredékéből, míg egy másik generációnak már a Szégyen, Az aranjuezi szép napok, illetve a Saul fia és a Fehér Isten jelenti az

eszköztelen, technika nélküli, személyisége hiteléből dolgozó színész Zsótért.
Zsótér Sándor

Zsótér Sándor

Mesterei nem voltak, de Gaál Erzsébet és Molnár Gál Péter nevét minden alkalommal megemlíti, ha azokról kérdezik, akiktől sokat tanult. „Mindig azok hatnak rám, akikkel éppen dolgozom. Nem bújhat ki az ember a bőréből, és nem lehet betáplálni valamit, ami nincs.

Nem tudok senkitől semmit ellopni vagy sorvezetőként használni, az már nem én lennék

– mondja a Nemzeti Magazinnak Zsótér, aki állandó alkotótársakkal, Ungár Júlia dramaturggal, Ambrus Mária díszlet- és Benedek Mari jelmeztervezővel dolgozik.

056 zsoter sandor

056 zsoter sandor (Fotó/Forrás: Keleti Éva)

Volt falra mászatós korszaka, amikor szinte csak a testi-vizuális megjelenítésre asszociált a szöveg alapján, aztán volt idő, amikor színészei alig-gesztusokkal, szinte beleragadva a nyelvbe csak ültek és beszéltek. „Mindig érdekelt, hogyan történhetnek meg másképp a színpadon a legegyszerűbb gesztusok, amiket mindenki használ. Mi az, amit egy az egyben mutatsz meg, amit illusztrálsz, mi az, amit a visszájáról láttatsz” – avatott be a Nemzeti Magazin hasábjain a munkamódszerébe. A képszerű és a szoros szövegolvasás mára összeért, és mindez egyszerre van jelen Zsótér színpadán, időnként kiegészítve helyi értékű – Miskolcon miskolci, Kecskeméten kecskeméti – utalásokkal.

Régebben ösztönből, mára színészek miatt választ darabot,

akiket skatulyáktól mentesen játszat, akár egész más nemű vagy korú szerepben is.

Zsótér nem akar megfelelési kényszerből trendi lenni. Rendezte az in-yer-face „mozgalom” legkeményebb angol drámaírónőinek darabjait. Pedagógiai célzattal folytonos szerepcserés Shakespeare-t, Schillert és Csehovot csinál. Színre visz ritkán játszott, nem-húzócím drámákat. Hol lehántotta Arthur Millerről, Eugene O'Neillről, Tennessee Williamsről és Edward Albee-ról a rájuk kérgesedett pszichologizálást, hol meg – paradox módon – épp szappanoperásításukkal tette élővé a korba ragadt szövegeket. Foglalkozott sokat Brechttel, de az Ungár Júliával módszeresen újrafordított darabokból a tandráma és a primer társadalomkritika helyett az emberi viszonyok érdekelték. Újabban – darabosabb, a kortársi beszédfordulatok, az archaizmusok és a Google Translate fura elegyéből születő mondatokkal – Ibsen-korszakát éli. Választását azzal indokolja, hozzáöregedett a darabokhoz, az őt két évtizeddel ezelőtt izgató szélsőségesebb alakok helyett

az összetettebb, titkokkal és elfojtásokkal teli, ha tetszik, zavartabb, zavarosabb karakterekhez.
Törőcsik Marival

Törőcsik Marival (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

Volt társulat tagja, jó ideje szabadúszó. Társulatalapításban egyszer gondolkodott, de a vezetés egzisztenciális felelősségére nem tartja magát alkalmasnak, és úgy érzi, egy ilyen formában bezáródna. A sokféleség inspirálja, tanítványainak pedig gondolkodásmódot igyekszik átadni. Megy, ahova hívják. Rendez, mert ebben tud a legszabadabban és a legtöbbet adni. Ahogy a Magyar Narancsnak mondta:

Nincs más, ami ezt az érzést kiváltaná.

Azt hiszem, ez egy program bennem. Mint egy állat, nekifogok újra meg újra. Amikor nem megy, vagy valami nem jól sül el, kétségbeesem, aztán újra föl kell kerülni az óriáskerék tetejére.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház portré

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Színház hír

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Színház hír

Van remény – IX. Újszövetség Maraton a Vörösmarty Színházban

Idén – egy év kihagyás után – a székesfehérvári Vörösmarty Színház ismét megrendezte az adventi időszak immár hagyományosnak mondható kezdőeseményét, az Újszövetség Maratont. A négy evangéliumból gondosan összefésült szövegrészek olvasásával idézték meg a fehérváriak Jézus életét.
Színház hír

„Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok” – kötet jelent meg Venczel Veráról

November 30-án, a budaörsi PostArtban mutatták be Siklós Endre kötetét, A színpad örök játékosát, amely a közelmúltban elhunyt Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész Venczel Vera életébe és munkásságába enged betekintést. A családias hangulatú könyvbemutatón tisztelői és pályatársai emlékeztek a színésznőre.
Színház gyász

A Farkasréti Temetőben helyezik végső nyugalomra Csűrös Karolát

Búcsúztatása december 7-én lesz a temető Makovecz ravatalozójában – tudatta a Madách Színház.