Színház

„A látvány most háttérbe szorul”

2020.01.30. 11:55
Ajánlom
Kálmán Eszter látványtervező, rendező és Matkó Tamás zeneszerző közös, Staféta nyertes alkotását, a Quad/Domestic Noise című kísérleti előadást január 31-én mutatják be a Trafó nagytermében.

Hogy jött létre az együttműködésetek, ez az „együtt, de mégis külön” projekt?

Matkó Tamás: Egyszer megosztottam Eszterrel egy zseniális ötletemet, ami annyira magával ragadta, hogy végül együtt pályáztunk. De mondd el a te verziódat.

Kálmán Eszter: Ez így volt. Tomi egy közös munkánk alkalmával mesélte el a tervét. Nekem is volt már egy ötletem, de sosem akartam egy egész estés előadást belőle.  Azonnal úgy gondoltam, hogy ez a két kísérleti projekt jól működne együtt.  

MT: Egyből kiderült, hogy a hanggal való viszony közös a terveinkben.

quad-164049.jpg

Terhes Sándor, Friedenthál Zoltán (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Staféta)

A hanggal való viszony hogy jön a látványtervezőnek?

KE: Nem tudom. Talán nem mint látványtervezőnek jön, hanem egy színházi alkotónak, aki a színházi eszközök súlyát, funkcióját, narratív szerepét vizsgálja. Így jutottam most el a hanghoz.

A látvány most kifejezetten háttérbe szorul, úgy éreztük, így tudjuk a fókuszt tényleg a hangra irányítani.

MT: Amennyire Eszter eltávolodott a saját szakmájától és a hang felé ment, úgy én eltávolodtam a zenétől, és sokkal hangsúlyosabbá vált a látvány. Természetesen van benne hang, de zene nincs. Érdekes, hogy kicsit átugrottunk egymás világába. Mindig is szerettem volna olyan előadással foglalkozni, amiben nincs zene.

A néző mire számíthat? Mennyire lesz csak a hallására utalva?

KE: Több irányból közelítünk: van, hogy csak a hallására van utalva a néző, de többnyire látja, hogyan készítjük a hangokat. Perspektívaváltásokkal próbálunk játszani.

MT: Eszter darabjában a hangokkal mesélnek el egy történetet. Hiába van világos, valójában sötétség van abból a szempontból, hogy sosincs konkrétan eljátszva semmilyen szituáció. Mit jelent nekünk egy adott hang az életünkben...

KE: Vagy mit jelent a hangok együttállása, abból milyen hangulat, milyen élethelyzet jön létre, milyen asszociációt kelt a nézőben.

quad1-164049.jpg

Terhes Sándor, Friedenthal Zoltán (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Staféta)

Ezáltal mindenkiben más történet állhat össze?

MT: Másik olvasat.

KE: Klasszikus történet nincs, az egésznek van egy íve, ami jelenetekből, vagyis mondjuk úgy, hangképekből áll. Az asszociációval játszik ez a munkám is, mint az eddigiek, csak most nem a vizuális elemek vannak fókuszban, hanem a hangok.

De a néző érzékenységére és fantáziájára szükség van.

Mennyire vesztek részt egymás munkájában?

MT: Én a próbákon ötletelek velük. Eszter pedig azon túl, hogy Juhász Dórival a darab jelmezeiért felel, sokat segít nekem a szervezésben.

KE: Az alkotói csapat közösen dolgozik, teljes az átjárás a két produkció között, mindenki mindenben részt vesz, és én erre különösen büszke vagyok.

Miért éppen Beckett Quad-jával dolgozol?

MT: Régen olvastam ezeket a rövid szöveges és szöveg nélküli Beckett darabokat, elképzeltem, de sosem láttam őket Magyarországon. Egyből megfogott a Quad zeneisége, vagyis hogy a darab maga a zene… hogy egy mozgás tud zene lenni, és bizonyos események egymásutánisága képes zenei hatást kelteni. Ez a ritmika – ahogy leírja, hogy ki mikor honnan jön be és mit csinál – inspirált arra, hogy ebben a szellemben csináljak egy előadást.

stafeta_ea_2019_plakat_A3_kalman_matko-112722.jpg

Quad/Domestic Noise (Fotó/Forrás: Staféta)

A Domestic Noise kapcsán egy interjúban említetted Marilyn Monroe nevét.

KE: Igen. Eredetileg Marilyn Monroe utolsó estéjét szerettem volna elmesélni kizárólag hanggal. Amikor elkezdtem ezzel foglalkozni, hamar kiderült, hogy a lakása be volt poloskázva a Kennedy-vel való viszonya miatt. A halála pillanatáig – amiről nem tudják, hogy gyilkosság vagy öngyilkosság volt – megvan a teljes hanganyag, amiből hallani lehet, mi történt a lakásban. Persze a bizonyító erejű utolsó kazetta eltűnt. Ezen a krimiszálon indultunk, ehhez egy nagy „beszélő” díszletet szerettem volna, ami elmeséli azt az éjszakát, de ezt végül elvetettük. A Szabó-Székely Árminnal való beszélgetések során párkapcsolati témák merültek inkább fel. Aztán azon gondolkodtam, ki az a színésznő, akit felkérhetek, hogy zajokat csináljon a színpadon Friedenthal Zolival, de úgy döntöttem, megcsinálom én, és akkor szóljon rólunk, így az is lehet izgalmas, hogy a viszony valóságos.

Hogyan segíti a munkátokat a Staféta-pályázat?

KE: A Stafétának köszönhetjük, hogy ilyen körülmények között, ezekkel az eszközökkel dolgozhatunk, hogy hangosító van velünk az elejétől kezdve, ami ritka, de ehhez a projekthez nélkülözhetetlen. A Staféta nem csak az anyagi biztonságot, de megjelenést, felületet is biztosít, ami nagyon hasznos egy készülő bemutató során.

Forrás: Jurányi Latte

Matkó Tamás: Quad

  • Alkotók: Friedenthal Zoltán, Kerkay Rita, Matkó Tamás, Terhes Sándor, Varga Lili

Kálmán Eszter: Domestic Noise

  • Alkotók: Friedenthal Zoltán, Juhász Dóra, Kákonyi Árpád, Kálmán Eszter, Szabó-Székely Ármin

Időpontok: 2020. január 31. 20:00, február 1. 20:00, Trafó

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.