Az idei év díszvendége a törekvő, fiatal és tehetséges Zentai Magyar Kamaraszínház. Tamási Áron halálának 55. évfordulója kapcsán szövetkeztek a Soproni Petőfi Színházzal és együtt vitték színre az Ördögölő Józsiás című tündérjátékot, Szarka Gyula kitűnő zenéjével, Pataki András rendezésében. A produkció a felnőttek, a gyermekek és a szakmai közönség számára is egyaránt emlékezetes élményt kínál.
A járvány miatt nem érkezett meg tavaly Zentáról, de idén itt lesz A fogadósnő, Mészáros Tibor vígabszurd felhangú Goldoni-rendezése. Mirandolinát Székely Bea játssza, aki nemrégiben bemutatkozott egy monodrámával is. Immár a versenyen kívül a színésznőtől Alessandro Baricco: Novecento című darabját is láthatjuk tolmácsolásában, Táborosi Margaréta rendezésében.
A versenyelőadások között szerepel Keresztes Attila átköltésében A doktor úr, Molnár Ferenc zenével dúsított darabja a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatától. Az Aradi Kamaraszínház és a Szegedi Pinceszínház közös produkciója Az élő holttest (Lev Tolsztoj elbeszélése nyomán) Tapasztó Ernő rendezésében eredetileg egy hullaházszerű pincevendéglő lakodalmi asztala körül játszódik. A 2020-as év legjobb előadásának rendezője is új munkával érkezik. Botos Bálint ezúttal Nyikolaj Erdman művét, Az öngyilkost állította színpadra. A rendező a nagyváradi Szigligeti Színház Lila ákác című előadásával korábban elnyerte a legjobb előadásnak járó díjat. A beregszásziak Forráspont (Yasmina Reza: Az öldöklés istene) című előadását ukrán művész, Oleh Melnicsuk színrevitelében láthatjuk.
A vígabszurd mintadarabja lesz a gyergyószentmiklósi Káosz című előadás, Myka Myllaho tollából. Deli Szófia instrukciói szerint, sok közös ötlettel, hárman játsszák el egymás élettörténeteit.
Az Urbán András művészeteszményét követő Kosztolányi Dezső Színház ismét markáns ízlésű rendezőt hívott Kokan Mladenović személyében, akinek munkáját (Gusztáv a hibás mindenért) már láthattuk Kisvárdán.
Az ember árulény, az önmagát kínáló portéka, mondja Maja Pelević szavaival Az utolsó kislányok előadása. A tetteik mentségét vagy éppenséggel a vétkük szépségét kereső, magyarázó, hirdető hősök arcképcsarnoka ez a témablokk.
Ide tartozik Sebestyén Abától a Három nővér (Szabadkai Népszínház Magyar Társulat), Vladimir Anton rendezése, a Száll a kakukk fészkére (Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely), Theodor Christian Popescu színrevitelében a Szerelem és más bűntények (Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy). Hol a polgármester, amikor prostituáltnak adják el a gyerekeket, teszi fel a kérdést Schwechtje Mihály Az örökség című drámája kapcsán Rédli Károly rendezése, a Komáromi Jókai Színházban. Klaus Manntól a Mephisto jól ismert történet, Boris Liješević rendezésében korrektül idézi fel az Újvidéki Színház.
Albu István rendezése a témakör legbelső lényegéig hatoló, a bűnkörök egymásra és egymásból rajzolódását precízen megmutató előadása Büchnertől a Woyzeck (Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat).
A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot. Amint mondja, ő maga stílusirányoknak nem elkötelezettje, s arra törekszik minden évben, hogy ízlésösszetételében a zsűri is kiegyenlített legyen. Lehetnek zsűritagok a színpad világában tevékenykedők, de színházrajongó kívülállók is. A 2022-es év zsűritagjai Csuja László rendező, Hajdu Imelda színművész, a debreceni Csokonai Színház tagja, Herczeg T. Tamás színész, rendező, Török Viola rendező, a marosvásárhelyi Spectrum Színház művészeti vezetője és Zalán Tibor költő, író, drámaíró.
Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza
Teljes műsor, egyéb információk itt»»
Kövessék a fesztivál Facebook-oldalát is, ahol részletesen olvashatnak a programokról, a szervezés menetéről és bepillantást nyerhetnek a kulisszák mögé is.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Az öngyilkos(fotó/forrás: Kisvárádai Várszínház)