Színház

A magyar színházról vitáztak Bécsben

2014.03.17. 10:10
Ajánlom
A magyarországi független és az állami színházak helyzetéről, a politika és a kultúra kapcsolatáról tartottak pódiumbeszélgetést vasárnap Bécsben, az osztrák Burgtheater szervezésében. Az eseményen Ascher Tamás elmondta, szerinte nincsen cenzúra a magyar színházi életben olyan értelemben, amilyen az 1950-es években volt, de aki "kellemetlen kérdést tesz fel" a színpadon, az nehezebben jut támogatáshoz.

A beszélgetés résztvevői - Csáki Judit újságíró, Máté Gábor, a Katona József Színház ügyvezető igazgatója és Mattyasovszky Bence, a Katona József Színház adminisztratív igazgatója - egyebek között kiemelték, hogy a független színházak finanszírozása bizonytalanná vált, és hiányolták a valódi párbeszédet a kulturális életben a kormányzat, illetve a kultúrpolitika bírálói között.

Csáki Judit úgy vélekedett, hogy a független színházak finanszírozását a teljes bizonytalanság jellemzi, főként az elmúlt három évben, az előadóművészeti törvény módosítása óta. Míg korábban volt bizonyos részesedésük a központi támogatásokból, jelenleg szinte csak pályázatokon tudnak forrásokhoz jutni - mondta. Ugyanakkor a független színházak nagyon "elevenek", szinte az anyagi források teljes hiányában nagyon jó produkciók jönnek létre - tette hozzá.

Mattyasovszky Bence rámutatott, hogy a színházak finanszírozása az elmúlt években, beleértve a korábbi kormányzati ciklusokat is, általánosságban is "csökkent vagy stagnált". Kiemelte azt is, hogy a 2008-ban bevezetett TAO-támogatásnak - az előadóművészeti szervezeteket támogató vállalkozások társaságiadó-kedvezményének - eredetileg a központi támogatást kiegészítő szerepet szánt a törvény, a központi támogatás csökkenése miatt pedig megnőtt a jelentősége.

Máté Gábor a beszélgetést vezető Rubina Möhring osztrák újságírónő kérdésére elmondta: Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója olyan programot hirdetett meg, amely "a szépség, a remény és a hősök keresését" jelenti a színpadon, s ez "eltérő ízlést" képvisel, mint például a Katona József Színház felfogása. Hozzátette: a problémát nem ebben, hanem abban látja, hogy támadások érik az olyan színházakat, amelyek nem ezt az ízlésvilágot képviselik, valamint abban is, hogy "kijelölik az irányt" azoknak a színházaknak, amelyek részesülni akarnak a támogatásokból.

A közönség soraiban helyet foglaló Ascher Tamás, a Katona József Színház főrendezője Rubina Möhring kérdésére hozzátette: nincsen cenzúra a magyar színházi életben olyan értelemben, amilyen az 1950-es években volt, de aki "kellemetlen kérdést tesz fel" a színpadon, az nehezebben jut támogatáshoz. Ascher úgy vélte, jelenleg még van kritikai művészet a magyar színházakban, de fennáll a veszély, hogy "minden eszközzel megpróbálják majd szűkíteni" ennek az arányát.

Csáki Judit szerint a Vidnyánszky által megfogalmazott szemlélet, amely "hősök bemutatását" és pozitív szemléletet ír elő, "zsákutcát" jelent. A színháznak nem szabad előírnia, hogy a néző mit gondoljon - hangsúlyozta. A beszélgetés résztvevői - utalva arra, hogy a vitára és a színházi programba eredetileg meghívták Vidnyánszky Attilát is -, hiányolták a valódi párbeszédet, a nézetek szemtől szemben való ütköztetését a magyar kulturális életben. "Nincsenek viták, Magyarországon sem, és itt sem (...) mindenki mondja a magáét, a saját lapjában, abban, amelyikben engedik szóhoz jutni, vagy amelyik jár neki" - fogalmazott Csáki Judit.

A rendezvényen szó volt a magyarországi antiszemitizmusról is. Máté Gábor felidézte, hogy Alföldi Róbertet, a Nemzeti Színház korábbi igazgatóját nagyon sok támadás érte a parlamentben is antiszemita és homofób utalások formájában. Ezzel kapcsolatban úgy vélekedett: Magyarországon nem alakult ki a tolerancia egy minimuma, sem konszenzus arról, hogy hol vannak azok a határok, amelyeket nem szabad átlépni, és ebben az előző kormányoknak is nagy felelősségük van. A bécsi Burgtheater, az osztrák nemzeti színház pénteken kezdődött Magyarország Fesztiválján a vasárnapi pódiumbeszélgetés mellett összesen három színpadi előadást, egy zenés irodalmi műsort és egy felolvasóestet tekinthet meg a közönség.

A Forte Társulat és Pintér Béla Társulatának egy-egy darabja, valamint a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság egy közös produkciója mellett eredetileg a Nemzeti Színház és a Krétakör egy-egy előadása is szerepelt volna a programban. A Burgtheater körül kialakult bizonytalan helyzet miatt azonban Vidnyánszky Attila még februárban lemondta az általa rendezett Johanna a máglyán című darab bécsi bemutatását, a Krétakör pedig szerdán jelezte, hogy nem vesz részt a fesztiválon.

A bizonytalan helyzet azért alakult ki a Burgtheaternél, mert a színház felügyelőtanácsa február végi jelentésében okirat- és mérleghamisítást, valamint hűtlen kezelést állapított meg, emellett több mint 8,3 millió eurós hiány alakult ki a 2012/13-as évadra a német nyelvterület legjobban dotált színházánál. A pénzügyi botránnyal kapcsolatban Josef Ostermayer kulturális miniszter leváltotta Matthias Hartmann színházigazgatót.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.
Jazz/World

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház Íliász

Földrészeken átívelő Íliász maraton az Ódry Színpadon

Éjszakába nyúló Íliász-felolvasást tartanak az Ódry Színpadon pénteken. A mintegy 12 órásra tervezett esemény, ahhoz az 59 ország részvételével zajló világméretű Homérosz-olvasáshoz csatlakozik, amelyet a lyoni École Normale Supérieure kezdeményezésére szerveztek meg.
Színház hír

Berlinben áll színpadra Orosz Ákos

Német nyelvű előadásban szerepel a Vígszínház színművésze. Az Ein Erinnerungstück című darab arról szól, hogyan traumatizálják személyiségünket a huszadik század eseményei mind a mai napig.
Színház világnap

Ma a bábszínházakat ünnepeljük

Új bemutatóval, jubileumi előadással és nyílt próbával ünnepli a bábszínházi világnapot a Budapest Bábszínház március 21-én. A Mire gondol Alma? című új előadás a 3 év alattiakat szólítja meg.
Színház ajánló

Murakami mágikus története, a Kafka a tengerparton a Nemzeti Színházban

Murakami Haruki világhírű, Kafka a tengerparton című regényéből készült szinpadi adaptációt mutat be a Vörösmarty Színház 2019. április 5-én a Nemzeti Színházban. A valóság, a képzelet és az idő határmezsgyéjén játszódó előadás rendezője Szikora János.
Színház ajánló

Ne rejtőzz el!

Irodalmi Kávéházunk adott otthont Fekete Réka Thália önálló estjének. Az előadás ebben az esetben méltón tükrözte Réka színes személyiségét, bájos lényét.