Színház

„A magyarok szomorkodni és nevetni szeretnek a legjobban”

2017.06.30. 12:17
Ajánlom
Új musicallel, a Paszternak-regény alapján készült Doktor Zsivágóval érkezik június 30-án és július 2-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra a győri társulat. Forgács Pétert, a produkció rendezőjét arról is kérdeztük, miért lehet sikeresebb ez a változat, mint az amerikai színrevitelek.

Fel tudja idézni azt a gondolatsort, amely elvezetett addig, hogy rájött, 2016 decemberében a Doktor Zsivágó lesz a Győri Nemzeti Színház új musical bemutatója, amelyet meg is rendez?

– Először a zenéjét hallottam meg, és rögtön beleszerettem. Gondoltam, ha valamiben ilyen magukkal ragadó dallamok vannak, a történetet meg jól ismerjük, akkor abból nem lehet rossz előadás. Be is jött a számításom. Hónapokig foglalkoztam vele, hogy megszerezzem a jogokat, és átpofozzam a librettót, mert Michael Weller–Michael Korie és Amy Powers–Lucy Simon Paszternak regénye nyomán írt librettója kicsit komplikáltra sikerült. Igyekeztem érthetőbbé tenni.

Mit ítélt bonyolultnak az amerikai musicalben?

– Nagyon sok helyen játszódik, ami nem csoda, hiszen egy hatszáz oldalas regény az alapja. Kronologikusan raktam össze a cselekményt, kevésbé hangsúlyoztam.

Amikor az amerikaiak megnézték az előadásunkat, el voltak tőle ájulva,

és bevallották, hogy náluk bizony nem volt olyan sikeres, mint a többi Broadway-produkció. Negyvenkilenc előadás után le kellett venni a műsorról. Hiába, nekik nincs közük ehhez a közép-kelet-európai történethez. Nekünk annál inkább.

Szigorú feltételeket szabtak a jogtulajdonosok?

– Szerintem az amerikaiak túllihegik ezt a dolgot. Komoly procedúra hozzájutni a jogokhoz. Kikötések voltak a szereplők kinézetére, éneklési módjára, színpadi előéletére vonatkozóan. Látjátok, milyen hihetetlenül magas színvonalon kell énekelni a musicalben, példálóztam ezzel is az operistáknak, akiknek sokszor nekifeszülök, amikor degradálják a musical műfaját.

Képeket és hangmintákat kellett kiküldenünk Amerikába, meg részletes szakmai életrajzokat.

De ők nem tudtak felvételt adni az ősbemutatóról. Más úton indultam el a rendezésben.

Forgács Péter

Forgács Péter (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Lehet, hogy az amerikaiaktól távol áll az I. világháború és az orosz forradalom káoszában játszódó történet, de az európaiaknak nagyon is ismerős, itt, a kontinens közép-keleti részében. Hogyhogy kontinentális ősbemutatót hirdethettek? Errefelé nem játszották ezt a musicalt?

– Dániában hétszer ment, valahogy ott sem mutatkozott érdeklődés iránta. Győrben viszont imádják, fél év alatt harmincötször játszottuk el, és visszük tovább a következő évadban is. Bár temetéssel kezdődik, és azzal is végződik a történet, hihetetlen sikere van, sokszor állva tapsolnak. A magyarok szomorkodni és nevetni szeretnek a legjobban. Hiába borongós ez a történet, a közönség kedveli minálunk, ha a szívére hatnak, mi pedig ezt tesszük.

Milyen színpadképre készüljön a közönség?

– A valóságtól elvonatkoztatott elemekkel dolgozunk. Egy díszlet forog körbe, időnként bejön hozzá egy-egy új egység. De nem rendezünk be pályaudvart, vagy könyvtárszobát. Ha mindent megépítettünk volna, az egész darab a színpadkép átrendezéséről szólna. Ehelyett vetítünk, azzal teremtjük meg a szükséges miliőt. Komoly kihívás persze, hogy amikor kezdünk a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, akkor még bőven világos lesz. Valamint az, hogy már a kezdésnél is téli környezetet kellene teremtenünk. A szabadtéri színpadok közönsége már hozzászokott, hogy el kell vonatkoztatnia. De azt megígérhetem nekik, hogy a hangulat megidézésében nem kis meglepetéseket tartogatunk.

Orosz mese Kaliforniából

Kapcsolódó

Orosz mese Kaliforniából

A Doktor Zsivágó musicalváltozata a Győri Nemzeti Színházból érkezik a Margitszigetre június 30-án és július 2-án. Kritikusunk még Győrben látta az előadást, aminek beharangozójával több problémája is akadt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Színház

Tizenegy pillanat az élet – új bemutatóra készül a Centrál Színház

Mary Page Marlowe története nem ismeretlen a Centrál Színház nézőinek, hiszen 2020-ban, a pandémia idején egyszer már színre került a szívszorító dráma. Most egy kicsit másképp, a szerzői szándékkal megegyező formában mutatják be Tracy Letts darabját.
Zenés színház

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Vizuál

KÉP-regény: Bábszínház az egész világ

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Budapest Bábszínház ikonikus pálcikaemberkéjéről mesélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház portré

Naivától vámpírnőig – Barta Ágnes portréja

„A közösség ereje a legfontosabb számomra. Nem nagyon hiszek az egyéni teljesítményben, a saját jogon, egyedül elért sikerben. Mindig a csapat érdeme, ha egy színész ki tud emelkedni az előadásban” – vallja a Nemzeti Színház művésze, Barta Ágnes, akinek tehetségét Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház portré

A kiugró beugró – Koltai-Nagy Balázs portréja

„Az én feladatom a szórakoztatóiparban az, hogy mindenkinek egységesen ugyanannyit nyújtsak. Ha nem így gondolkodnék, vagy ha ez hiányozna belőlem, akkor gyakorlatilag kivételeznék” – vallja a friss Junior Prima Díjas Koltai-Nagy Balázs színművész, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház tagja.
Színház portré

A díj mint ötödik pecsét – Benedek Dániel portréja

„Amikor elfog a csüggedés, és kilátástalannak látom a dolgot, akkor az univerzum mindig küld egy-egy nénit, aki odajön hozzám az Aldiban, és gratulál a Karamazovhoz” – meséli Benedek Dániel színművész, a kaposvári Csiky Gergely Színház tagja, aki idén Junior Prima Díjat vehetett át.
Színház ajánló

Valójában ki hal meg, amikor meghalunk? – Ismét színpadon Nádas Péter remekműve

Még egy alkalommal átélhetjük Nádas Péter Saját halál című könyvét színházban: a Dömötör András rendezésében készült felolvasószínházi előadást az író születésnapjára rendezett programsorozat részeként Pannonhalma után Budapesten is bemutatják.