Színház

A mindig jelen lévő költészet

2017.07.06. 10:24
Ajánlom
Július 4-én sor került a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának keretében futó Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozat egyik legjobban várt eseményére, Zsámbéki Gábor rendező ugyanis beszélgetés vagy előadás helyett a néző szeme láttára rendezte Stohl Andrást és Jordán Adélt a IV. Henrikben.

Shakespeare kétrészes, ritkán játszott királydrámája a következő évadban az Örkény Színházban kerül színre, Nádasdy Ádám új fordításában, amelynek egy jelenetét kérte és kapta kölcsön Zsámbéki, aki bevezetőjében elmondta, hogy nagyon örült a felkérésnek, hiszen mindig szívesen beszél Shakespeare-ről. Félt azonban tőle, hogy ha saját Shakespeare-rendezéseiről mesél, az könnyen átcsúszhat öntömjénezésbe, ezért arra jutott: az elragadtatást, a szerző világának gazdagsága feletti 

áhítatot úgy tudja a legjobban megmutatni, ha színészsegítőivel együtt elkezdenek egy konkrét jeleneten dolgozni.

A rendező választása azért esett az angol Bárd IV. Henrik című művére, mivel véleménye szerint „példátlan gazdagságú darab, amelynek nagyon széles a merítése, hiszen a társadalom sokkal szélesebb rétegeivel foglalkozik, mint a többi királydráma”. 

A rendezés nagy kérdése pedig a szóban forgó darabbal kapcsolatban mindig az, hogyan tudja összefogni, összetartani a különböző szálakat.

Zsámbéki a dráma első részének második felvonásában olvasható harmadik jelenetet választotta, amely nem képezi a cselekmény fő csapásának fontos részét, mégis több szempontból is kiemelkedő. A színben Hővér (Nádasdy fordításában Szélvész) és felesége, Kata kettősét láthatjuk: a férfi egy közelgő ellenzéki felkeléssel van elfoglalva, ahova hamarosan el is indul, miközben a nő azt próbálja kikutatni, mi a baja mostanában urának. Stohl András és Jordán Adél először csak felolvasták a párbeszédeket, mintha csak egy olvasópróbán lennének.

A rendező eközben értelmezte is a hallottakat, és először arra jutott, hogy A makrancos hölgyből Petruchio és Kata párosát felidéző „házaspárbaj” komikus jelenet már az elejétől kezdve, hisz miközben a nemesurak racionálisan érvelnek leveleikben amellett, hogy miért maradnának inkább ki a felkelésből, Hővér az általa felolvasott levelekre rendre indulati válaszokat ad – így az alkotó ennek megfelelően kérte mindennek az előadását Stohltól.

Ezt követően azonban Zsámbéki mégis úgy döntött, hogy a jelenet nem komikus, hiszen súlyos dolgokról esik szó benne, ezért másodjára már másképp instruálta színészét. Hamarosan pedig sor került Kata, azaz Lady Percy monológjára is, amely a rendező szerint nagyon

gazdag szöveg: a női értetlenségtől kezdve a felkínálkozáson át a gúnyig sok minden megjelenik benne.

S miközben a háborúhoz tartozó dolgokat az asszony csak megvetően felsorolja, addig férje aggasztó állapotáról nagyon szépen beszél – ez Zsámbéki szerint a mindig jelen lévő költészet, ami Shakespeare-nek kihagyhatatlan sajátja.

Az olvasópróba után a színészek felállva, jórészt szövegkönyv nélkül adták elő Shakespeare sorait, a testükkel is játszva. A rendező ekkor is folyton közbe-közbeszólt, így a jelenet tényleg a néző szeme előtt született meg. Zsámbéki végül a jelenet zárszavait is elemezte: a 

bárhova megyek, te is odamész,

/ én ma, te holnap”

/Vas István fordítása/ ugyanis kettős jelentésű, és csak a felszínen utal a konkrét helyszínre, ahova Hővér elutazik, majd felesége követi – ez az ember ugyanis valójában a halálba indul, így szavai egyúttal megelőlegezik a későbbi, halála előtti nagy beszédét is, amivel Shakespeare a karaktert megajándékozta, és amelyben a figura azt szeretné összefoglalni: volt-e értelme a létezésének.

Ez a látszólag könnyű és mulatságos, sőt szexuális töltetű jelenet tehát a felszín alatt sokkal mélyebb kérdésekről szól, így remek példa Shakespeare világának gazdagságára. Az alkotónak és két színészének köszönhetően pedig a közönség is beleláthatott egy rövid időre a rendezés kulisszatitkaiba.

Hogy a Zsámbéki Gábor vezette találkozó miért számított akkora szenzációnak, arról itt írtunk korábban, a Stohl Andrásnak Az én Shakespeare-em sorozatban való vendégeskedéséről szóló írás pedig itt olvasható. A beszélgetéssorozatnak már csak két ülése van hátra: július 5-én, majd 6-án Gálffi László és Pál András színművészek érkeznek. 

A Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztivál további programjairól ide kattintva talál bővebb információt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház hír

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.
Színház hír

Crespo Rodrigo vezetheti tovább a Jászai Mari Színházat

2021. január 1-től újabb öt évre kapott megbízatást a tatabányai teátrum igazgatója, ez lesz a harmadik ciklusa.
Színház hír

Világsztárok hallatják hangjukat az SZFE mellett

Nyílt levélben fejezte ki támogatását az SZFE mellett negyvennégy világszerte elismert művész, köztük olyan hírességek, mint Cate Blanchett, Helen Mirren, Peter Brook és Salman Rushdie – írta meg a 444 a Financial Times-ra hivatkozva.