Színház

A művészet maga egy selfie?

2014.12.12. 11:00
Ajánlom
Hogyan lehet rávezetni a fiatalokat a kultúra, művészetek szeretetére? Egyáltalán mi várható el ettől a korosztálytól ezen a téren? Szükségük van-e útmutatásra? Többek között ezekre a kérdésekre kerestek választ a Nemzeti Művész Klub tagjai: Keleti Éva, Faragó András, Seress Zoltán és Spáh Dávid a Hotel Nemzetiben tartott háttérbeszélgetésen.

Talán éppen a kortárs művészek azok, akik a leginkább érzékelik, hogy manapság van-e érdeklődés a fiatalok részéről a művészetek iránt. Éppen ezért tartották fontosnak a Nemzeti Művész Klub tagjai, hogy legutóbbi háttérbeszélgetésükön megvitassák, szükség van-e a fiatalok művészetek iránti érdeklődésének felkeltésére, és ha igen, akkor mi a cél és milyen eszközökhöz érdemes folyamodni akár a későbbi művész generáció „kinevelése" kapcsán, akár a kultúraszerető közösség megteremtése érdekében. A szálloda az MGallery kollekció első tagja hazánkban, üzemeltetői a hotel rendkívül gazdag történelmét, kultúrához való kötődését megtartva az Artistic Spirit of Budapest gondolat jegyében szeretnének Budapest művészeti szellemiségéből ízelítőt adni, ennek egyik eleme pedig az itt működő Nemzeti Művész Klub, amellyel a cél, hogy a művészek a valódi művészeti értékekre koncentráljanak, és alkalmuk legyen a közös véleményformálásra. A háttérbeszélgetésen ezúttal több generáció tagjai, Keleti Éva fotóművész, Faragó András színművész, valamint új tagként Seress Zoltán színművész és Spáh Dávid rendező vettek részt.

A beszélgetés kezdetén a művészek visszaemlékeztek saját fiatalkorukra és felidézték, hogyan jutottak a művészi pálya közelébe. Faragó András például a véletlen folytán került a békéscsabai Jókai Színház társulatába. Egy tanyán nőtt fel, ahol kevés művészeti indíttatást kapott. A gimnáziumban elindult egy amatőr színjátszó csoport, ahonnan egy osztálytársnője elhívta a Jókai Színház stúdiójának felvételijére, amire igent mondott, mert legalább nem kellett a felvételi napján iskolába menni. Andrást felvették a stúdióba, az osztálytársnőt pedig nem. Így indult el a pályán a művész, aki eredetileg régész vagy evangélikus lelkész pályára készült.

A beszélgetés házigazdája, Ránki Júlia rádiós szerkesztő-műsorvezető a bemelegítő kérdés után azt kérte, hogy a művészek beszéljenek arról, szerintük mit is nevezünk művészetnek. Keleti Éva fotóművész így fogalmazott: "Először megnézem, hogy mi az, ami nekem tetszik. Azt gondolom, hogy amikor valaki átlép azon a határon, amelyet a mindennapokon felülemelkedve többnek, szebbnek érzünk, az már művészet." Faragó András is hasonló véleményen volt, szerinte is az átlag felett kell lennie annak, amit csinálunk ahhoz, hogy művészetnek nevezzük. Például mindenkivel előfordult, hogy verset írt, de azt még nem nevezhetjük művészetnek, ehhez többre van szükség.

Spáh Dávid felvetése szerint lehetséges, hogy nem a művészet iránti érdeklődés, hanem a kultúrával való foglalkozás hiánya a probléma a fiatalok körében. Úgy látja, hogy a körülmények újfajta módon fordítják a fatalokat a művészetek felé: emlékeztetett azokra az újszerű megoldásokra, amelyekkel már egy komplett film vágható telefonnal, ami műalkotásnak si tekinthető. Ehhez kapcsolódóan a művészek arra igyekeztek megoldást keresni, hogy mi kell a kultúrát szerető fiatalok vagy akár fiatal művészek felneveléséhez.

Seress Zoltán szerint mindenképpen szükség van egy kulturális koncepcióra ahhoz, hogy változást érjünk el, hiszen program nélkül nem létezik nevelés. Véleménye szerint az aktuális rendszertől függ, hogy ez a program milyen, de ami fontos, hogy megalapozott és pontos legyen a koncepció. Ha már gyerekkorban elkezdődik a művészeti nevelés, akkor a illető felnőtt korára művészetértő és  -élvező emberré válik. Seress megpróbált párhuzamot vonni a digitális kultúra és a művészeti nevelés eszközei között. Felvetette, hogy egy műalkotás tanítása kapcsán jó szemléltető eszköz lehet, ha a pedagógus elhiteti, hogy a valódi selfiezés maga a művészet; mindegy, hogy fotóról, színházi előadásról vagy koncertről beszélünk. Keleti Éva arról beszélt, hogy egy fiatal művész hogyan alkothat. Szerinte a vallástörténet és alapművészetek ismerete nélkül nem lehet fejlődni, hiszen ezek ismerete evidencia a műalkotások létrehozása kapcsán, akár egy hagyományos irányt követő alkotásról, akár egy modern műről beszélünk.

A közönséggel folytatott diskurzus során az is felmerült, hogy a felgyorsult világhoz a fiatalok kultúrafogyasztása is idomult, amit fontos figyelembe kell venni. Mint azt a résztvevő művészek nagy egyetértésben megfogalmazták: bár a világ sokat változott az elmúlt évtizedekben, a fiataloknak szüksége van útmutatásra ahhoz, hogy kialakuljon bennük a kultúrafogyasztás iránti igény. Ehhez pedig szükség van egy programra, ami nemcsak a családban, de az iskolában is rávezeti őket a művészetek befogadására. Ebben pedig a művészek úgy segíthetnek, hogy szerethetővé teszik azt, amit csinálnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Klasszikus

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.
Zenés színház

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Vizuál

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Forradalomra uszít az óbudai tanár az Átriumban

A Hannibál tanár úr című, ikonikus Fábri Zoltán-film egy letűnt korszakot idéző történet, amelynek színpadi átdolgozása megdöbbentően pontos és különösen aktuális társadalmi látleletté vált napjainkban.
Színház ajánló

West End-sikerdarab a Karinthy Színházban

Február 24-én mutatja be a Karinthy Színház Sam Steiner brit színdarabíró Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons című sikerdarabját, ami egyenesen a londoni West End színpadáról érkezik a XI. kerületi teátrumba, Olt Tamás igazgató rendezésében.
Színház hír

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Színház gyász

Elhunyt Menkó Terézia, az egri színház örökös tagja

Életének 76. évében elhunyt Menkó Terézia, az egri Gárdonyi Géza Színház örökös tagja, egykori gazdasági igazgatója, A színház társulatépítő és alapító tagját hétfőn érte a halál – tudatta honlapján szerdán a teátrum.
Színház hír

8 órás előadáson is részt vehetünk az idei MITEM-en

Olasz, török, belga, bolgár, baskír, grúz, görög és izraeli társulat is érkezik a 11. Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra, amelyet április 6. és 28. között rendeznek a Nemzeti Színházban.