Színház

A Nemzeti Színház sikere Nyitrán

2011.09.27. 12:38
Ajánlom
A Nemzeti Színház a Divadelná Nitra fesztiválon kétszer játszotta a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című produkcióját. Az előadás rendezője Alföldi Róbert, akivel a Reggeli ...-vel című beszélgetéssorozat keretében találkozhattak az érdeklődők.

Alföldi Róbert a 1997-ben, a Budapesti Kamaraszínházban rendezett Sirállyal mutatkozott be a fesztivál közönségének. Ezt követte egy évvel később A velencei kalmár (Budapesti Kamaraszínház), 1999-ben A vihar (Vígszínház), majd 2000-ben a nyitrai Andrej Bagar Színház társulatával készítette el Hamletjét. "Hálás vagyok" - fogalmazott Alföldi, hiszen a Csehov-előadás volt az első külföldi fesztivál, ahova általa rendezett produkciót hívtak meg, a Hamlet pedig az első külföldi rendezését jelentette.

A Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból színrevitele kapcsán elmondta, az invenció az előadásban mindössze annyi, hogy Magyarországon él és a magyar társadalomban tapasztalható jelenségek, az általános közérzet eszébe juttatták egy kamaszkori filmélményét. Amikor a kutatások után kiderült, hogy a film alapanyaga egy dráma, magától értetődő lett, hogy a Nemzeti Színházban azt bemutatják. Ehhez már csak egy olyan formát és helyszínt kellett keresni, ahol a történet profánná válhatott.

A beszélgetés moderátora utalt arra, hogy a rendező a tíz évvel ezelőtti előadásaihoz képest itt egészen más eszközöket használ, különösen az akkori "szélesvásznú munkáihoz" képest, ám Alföldi megerősítette: "Szeretem a teatralitást." Azonban minden darab más formát kíván, és nem életművet kíván építeni, hanem előadásokat akar csinálni. A Nemzeti Színház kihasználatlan festőműhelye több ok miatt merült föl: kihasználatlansága miatt, mert semmi köze az előbbiekben említett teatralitáshoz, és valószínűleg a tudatalattiban az alternatív színházakat jellemző talált tér is szerepet kapott. Nem véletlen - jegyezte meg a Nemzeti Színház igazgatója -, hogy a Krétakör utolsó előadásával nyitott az ő vezetésével a színház. A nemzetközi hallgatóság előtt utalt arra a polémiára, ami Magyarországon az alternatív/független műhelyek létjogosultságát illeti, hogy olvadjanak be a kőszínházakba. Ezt a maga részéről egyrészt abszurdnak nevezte, másrészt viszont épp A jég példájára utalva ennek a művészi fontosságát emelte ki.

Míg a moderátor az alternativitást, a szokatlanságot, a különösséget az előadás erényeként jegyezte, Alföldi elhárította ezeket a címkéket: "Ezt egy teljesen kommersz, klasszikus, hagyományos előadásnak gondolom" - fogalmazott. Indoklása szerint semmi más nem történik, mint annyi, hogy színészek helyzeteket játszanak el emberek előtt, a darabban szerelemről és gyilkosságról van szó. Inkább azt az élményt emelte ki különösségképp, ami az együttlétet jelenti, valamint azt, hogy az élmény, amit látunk, ismerős, a konkrét figurákra, a színházon kívül megtapasztalt jelenségekre tudjuk vetíteni. A rendező egy szimbolikus helyzetet kívánt felmutatni, amelyben a félelem, a szorongás, a butaság táplálja az indulatokat. Erre a helyzetre pedig - tette hozzá - a művészetnek reflektálnia kell.

A nemzeti színházakon - országtól függetlenül - gyakran a színházi hagyományok ápolását kérik számon, ez azonban ellent mond a színház lényegének. Ráadásul Magyarországon nem volt egy Moliére, akire fel lehetne építeni ezt a hagyományt, és mivel visszafelé nem tudunk nyúlni, véleménye szerint csak előre gondolkodhatunk. A színház és különösen a Nemzeti Színház feladatának azt tekinti Alföldi Róbert, hogy a lehető legexpresszívebben reagáljon az adott társadalmi pillanatra, hogy vitára ingerlően fogalmazzon jelenről és jövőről.

Az őt ért támadások és a jelen helyzet kapcsán úgy fogalmazott: "Én még mindig a Nemzeti Színház igazgatója vagyok, és nagyon szabadon dolgozhatok." Kiemelte a társulat összetartását, a művészi munka minőségét, a színészek nyitottságát, kísérletező kedvét. A jövőbeli terveit firtató kérdésre az közeli bemutatókat említette (szeptember 30. - Szent Johanna, október 1. - A fösvény), a Nemzeti Színház bukaresti fesztiválmeghívását, és ismertette a 2011/2012-es "klasszikus évad" tervét. Beszélt a romagyilkosságok kapcsán kiírt dokumentumdráma-pályázatról, és utalt arra, hogy e darabokról sokat hallhatunk a jövőben. Egy pályaműből, amely kizárólag dokumentumszövegekből áll, és az újfasisztáktól az áldozatokig vonaltat fel szereplőket, operettet terveznek íratni. Büszkén beszélt arról, hogy a nézők mintegy egyharmada 15-25 éves, ifjúsági bérletük pedig nagy sikert aratott. "Dolgozunk" - foglalta össze azt, mi történik jelenleg a Nemzeti Színházban, és jelezte, 2013-ban, mandátumának lejártakor újra fog pályázni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Véletlenül bukkant egy antikváriumban a Carmina Buranára Carl Orff

Imádta a különleges megoldásokat, egyik művéhez a bécsi Néprajzi Múzeumból kellett hangszereket szerezni és külön engedélyt a Bösendorfer cégől. Százhuszonöt éve, 1895. július 10-én született Carl Orff német zeneszerző, a Carmina Burana című oratórium szerzője.
Könyv

Nyerd meg a nyári könyvtáradat!

Egy könyvcsomag hat szóért vagy ötven kötet egyetlen vásárlásért. Júliusban több kiadó is segít, hogy akár egész évre elég olvasnivalónk legyen.
Könyv

Ausztrália kedvenc krimiírója a természetet is szereplővé emelte

Jane Harper Ausztrália talán legsikeresebb krimiírója, aki magyarul a Gabo Kiadónál megjelent három regényében (Aszály, A természet ereje, Az elveszett férfi) úgy mutatja be a könyörtelen ausztrál környezetet, ahogyan korábban senki; zűrös családokról és kisközösségekről szóló történetei a hazai olvasókat is lebilincselték. A szerzőt fordítója, Roboz Gábor kérdezte.
Klasszikus

A 24 éves finn sztárkarmester, Klaus Mäkelä lesz a párizsi filharmonikusok új vezetője

Klaus Mäkelä lesz 2022-től az Orchestre de Paris zeneigazgatója. A 24 éves finn dirigens már szeptembertől zenei tanácsadóként dolgozik a filharmonikus zenekarral, amellyel tegnap adta első koncertjét.
Színház

Télig tart a nyár Szentendrén

A Szentendrei Teátrum augusztusban két ősbemutatóval indul és a nyár végével sem zárul. A kőszínházi évadban további bemutatók és előadások várják a közönséget Szentendrén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház a tanú

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház dunaújvárosi bartók kamaraszínház

Sándor Mátyás – musical ősbemutatóra készül a Bartók Kamaraszínház

Jules Verne nagyszerű regényéből, a Sándor Mátyásból készül musical a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban, a zeneszerző Szemenyei János, a rendező pedig Léner András.
Színház ajánló

Télig tart a nyár Szentendrén

A Szentendrei Teátrum augusztusban két ősbemutatóval indul és a nyár végével sem zárul. A kőszínházi évadban további bemutatók és előadások várják a közönséget Szentendrén.
Színház kultkikötő

Mindenki kedvenc játék mackója a Balatonra érkezik!

Mindenki kedvenc játék mackója ismét életre kel a színpadon. A Marék Veronika népszerű mesesorozata nyomán készült Boribon nyaral című zenés bábelőadást Mórocz Adrienn, színész, bábszínész játssza.
Színház ajánló

A nyáron is látható az év egyik legfelkavaróbb előadása Molnár Piroskával

A dokumentumfilmként, majd könyv változatban is megjelent, mélyen elgondolkodtató Egy német sorsot február elején, nagy szakmai és közönségsikerrel mutatta be az Orlai Produkciós Iroda Molnár Piroska tolmácsolásában, Máté Gábor rendezésében. Az előadás – ami igazi kuriózum, hiszen a színésznő élete első monodrámáját játssza – júliusban és augusztusban hét alkalommal látható a Hatszín Teátrumban.