Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

POSZT 2018
2018.06.15. 13:40
Ajánlom
Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.

A szorgalmas, rendszeres, netán hivatásos néző jó néhány előadást már látott korábban, és időpazarlásnak érzi, hogy újranézze azokat, amikor amúgy is folyamatosan elmaradásban van a kínálathoz képest. De valójában az újranézés sem igazi segítség, mert akkor meg a kétszer látott produkció előnybe kerül az egyszer látottakkal szemben, míg a régebben látottról esetleg megfeledkezünk. Lehet mondani ugyan, hogy amit elfelejtünk, az bizonyára azt is érdemli, de azért nem gondolnám, hogy a feledés abszolút megbízható mérce lenne.

A tudósító viszont végképp jobban teszi, ha friss élményeire hagyatkozik, és nem keveri közéjük a korábbiakat. Így viszont a tudósításból szükségképpen kimarad egyebek közt az idei válogatás egyik legfeltűnőbb sajátossága, A kaukázusi krétakör három előadása. Mindegyiket láttam régebben, mégpedig egymástól aránylag távoleső időpontokban, és mindegyiket jelentékeny alkotásnak gondoltam. De nem is folytatom a hiánylistát, a figyelmes olvasó magától is észreveszi, hogy miről nem lesz szó az alábbiakban.

35077298_1682838998452318_3601750305886175232_o-100400.jpg

POSZT (Fotó/Forrás: Hegyi Júlia Lily & Zsófia Hajdú / POSZT)

Semmiképpen sem maradhat ki a kolozsváriak Rosmersholmja. A megrázó élményeim közül is kitűnik. Az enyhe kifejezés, hogy megosztotta a közönséget, amelynek legalább harmada, de talán még nagyobb hányada is, a szünetben elmenekült. Pedig nem tudhatták, hogy még mi várt ránk. Engem is megosztott ez a produkció. A szünetben egy ismerősöm megkérdezte, hogy most itt mi van, mi történik? Minthogy a darabot nemrég láttam a Rózsavölgyi Szalonban, el tudtam mondani nagyjából, hogy ki kicsoda és mit akar. Különben, kissé homályba vesző olvasmányélményeimre hagyatkozva, bizonyára magam sem értettem volna belőle semmit.

Tudom persze, hogy vannak, főképp színházi ínyencek, akiket csakis a rejtelmes, a követhetetlen, a felfoghatatlan tud lázba hozni.

Tulajdonképpen én is közéjük tartozom, amíg remény van a megfejtésre. Ezúttal ezt nem éreztem a szünetben, és a végén még annyira sem.

35329606_1686619464740938_3336324659887996928_o-133820.jpg

Rosmersholm - Kolozsvári Állami Magyar Színház (Fotó/Forrás: Hegyi Júlia Lily / Zsófia Hajdú / POSZT)

Mégis, mint említettem, engem is megosztott ez az előadás. Kétféleképpen is. Eleinte azt hittem, hogy értem, jópofa és igen eredeti karikatúrának, farsznak, burleszknek fogtam föl, amit láttam, és jókat kuncogtam rajta. Amikor valamennyi szereplő elkezdett körbe futni, igazolva éreztem magam. De ahogy fogyott belőle a humor, ahogy kezdett komolyra fordulni a játék, úgy vesztettem el a fonalat. Ám egy idő után pedig másféle tudathasadásba estem. Csodáltam néhány színészi alakítást, kiváltképp természetesen a főszerepet játszó Imre Éváét, aki fantasztikus fizikai és szellemi energiával, koncentrációval viszi végig a végletesen elszánt, céljainak mindent alárendelő nő szélsőséges jellemét a rendezői ötletek összes képtelenségén keresztül. És közben irtóztam a hatalmasra növelt falaktól, az állandó félhomálytól, a láthatatlan arcoktól, a sokszor szándékoltan, a halandzsáig érthetetlen beszédtől, a játék megakasztásaiig, a rossz gramofonra emlékeztető ismétlésekig.

Mindezt persze meg lehet magyarázni, sőt még azt is fel lehet fogni célként, hogy a néző minél rosszabbul, minél kínosabban érezze magát, ha előbb-utóbb kiderül mindennek a célja, értelme. Ám itt ezt nem lehetett kivárni. Ha persze a válogató a minimum/maximum hőmérő mintájára fogta föl a feladatát, akkor ennek is itt volt a helye a POSZT-on.

A válogatással kapcsolatban egyébként nincs is más megjegyzésem.

35160544_1684998154903069_3062943695075540992_o-133819.jpg

A Pécsi Nemzeti Színház nézőtere (Fotó/Forrás: Hegyi Júlia Lily / Zsófia Hajdú / POSZT)

Az újvidéki magyar társulat produkciója, a Borisz Davidovics síremléke nagyszerű összefoglaló a XX. század kelet-európai történelméről. A Danilo Kis regénye nyomán készített játék a szocialista-kommunista eszméktől erősen befolyásolt térség véres történeteit együtt mutatja be a szétzilálódott szellemiséggel együtt bomló színházi formák forradalmaival. Magas falak között apró, vörös-feketébe, a vér és a gyász színeibe öltözött emberkék nyüzsögnek világmegváló hévvel és eszmékkel. Valójában legalább annyira elveszettek, mint egy másik előadásban korunk gyökerüket vesztett vándorai. A Franciaországban élő román író, Matei Visnec szövegére készült Migránsoook – avagy túlsúlyban a bárkánk című székelyudvarhelyi produkció a menekültek szenvedésire, kiszolgáltatottságára, megpróbáltatásaira teszi a hangsúlyt, miközben igyekszik árnyaltan megmutatni e korunkban üzletággá váló jelenség vámszedőit is. Ebben kiemelkedő érdeme van Barabás Árpádnak, aki pontos mértékkel adagol rokonszenves segítőkészséget is a menekülők utazását energikusan szervező gengszter jellemébe.

A Forte Társulat Horváth Csaba vezérletével Vaterland címmel Thomas Bernhard szövegei nyomán készített nagyon színes, izgalmas, élvezetes kavalkádot a múlt század európai szörnyűségeiből. Egy absztrakt építmény adja a játék terét, tárgyát és eszközét, benne és körülötte tévelyegnek, bolyonganak a szereplők, mígnem gondos és aprólékos munkával szétszedik és elhordják az egészet. A puszta tér marad nyomukban. A példázat nem túlságosan eredeti, de nagyon szépen, eredetien van megcsinálva. A cím nyilván nem véletlenül maradt német, így egy kicsit mást jelent, mint ha lefordítanánk. Más az asszociációs köre, mint ha azt mondanák, hogy haza.

35298049_1686625961406955_8856507917684178944_o-133820.jpg

A Nyílt Fórum felolvasószínháza a 2018-as POSZT-on (Fotó/Forrás: Hegyi Júlia Lily / Zsófia Hajdú / POSZT)

A szervezők bizonyára a minden jó, ha jó a vége elve alapján hagyták csaknem a fesztivál végére a nyíregyházi Illatszertárt. (Péntek este a Radnóti Színház III. Richárd című előadása zárja a versenyelőadások sorát.) Márpedig egy bohózatnál Mohácsi János rendezésében aligha lehet bármi is jobb. Az előadás pedig igazolja a várakozást. László Miklós műve pörög, a karácsonyi üzleti forgatagban nyüzsgő kisembereket lehetetlen nem szeretni, drukkolni kell nekik, hogy eljussanak a műfajban kötelező boldog végig. És persze az ugyancsak kötelező cseppnyi üröm sem maradhat ki a receptből. Éppen csak a főszereplő nem boldogul, bár majdnem megboldogul. Betegségéből visszatérve csaknem gyászkoszorúval fogadják alkalmazottai a megcsalt drogistát, ő meg bölcs beletörődéssel fogadja el az öreg férj sorsát. Horváth László Attila hibátlan a szerepben, melankolikus, jóakaratú, elnéző. Ha már a világon nem változtathat, átalakítja önmagát. Körülötte nyüzsögnek a kedves, szeretni való, életük nyűgjeit derűvel viselő emberkék.

Amióta létezik, vitatják az országos színházi találkozó célját, feladatát, részint ennek függvényében a válogatási rendszerét. Tulajdonképpen minden szisztémának vannak előnyei és hátrányai. A magam részéről mind inkább hajlok Rejtő Jenő bölcsességére. Előbb találjuk meg …t (már nem emlékszem, éppen kit keresnek), aztán kereshetjük a szisztémát is. A magam részéről találtam néhány jó előadást. Ennyi nekem elég.

Improvizáció, felolvasószínház, asszonysorsok – feljegyzések a POSZT első napjairól

Kapcsolódó

Improvizáció, felolvasószínház, asszonysorsok – feljegyzések a POSZT első napjairól

A fesztivál jó, mert aránylag rövid idő alatt egy helyen lehet látni számos előadást, amelyekért különben sokszáz kilométert kellene utazni. A fesztivál rossz, mert semmit sem lehet a neki való helyen látni, úgyhogy amit látunk, az szinte sohasem az igazi. Szóval mindennek megvan a színe és a visszája.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.
Színház szavazás

Döntsön a Kaszás Attila-díj sorsáról!

Az idei jelöltek: Farkas Ignác, Nagy Csongor Zsolt és Varga Klári. A közönség augusztus 24-én éjfélig szavazhat a három színművészre.
Színház fesztivál

Csak érzed, hogy jó, és itt a helyed – Megérkezett az idei Katlan-himnusz

Immár tizenegyedik alkalommal rúghatjuk le a cipőnket és adhatjuk át magunkat a változatos, emberarcú és nyitott Ördögkatlan Fesztiválnak július 31. és augusztus 4. között.