Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

2022.09.26. 16:15
Ajánlom
Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Japánosan és elvileg került bemutatásra Barta Lajos szépséges, Szerelem című darabja Dunaújvárosban. Gyakorlatilag valami más történik, de annak – nevezzük ezt most egyféle teátrális meditációnak – megvannak a maga erényei. Novellákból gyakorta készül film is, színdarab is, egy lábán álló, térben is kompakt színműből ritkán készül kétdimenziós, síkban kifeszített színinovella. Most láttam egy ilyet, a felvidéki Czajlik József rendezésében, Gyarmati Kata és Forgács Miklós dramaturgiai közreműködésével, a Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciójaként.

Barta Lajos, a szerző, talán kassai hírlapírói éveiben gyűjtötte az anyagot ehhez az 1916-ban bemutatott színműhöz. Annak lényege: egy kisváros legeldugottabb részében, tisztes szegénységben él a nyugalmazott mérnök, feleségével, s vadul férjhezmenni kész három leányával.

A hajadonok számára az egyetlen életbenmaradási program a férjhezmenés, így hát ádázul egymás torkának esve, a másik kezéről és szívéről marják el a lehetséges férjnekvalót.

Pedig szeretik egymást, sőt igaz szerelemmel egy-egy férfit is szeretnek, de az nem az, akiért marakodnak. Az áldozat, a sárgaképű hipochonder, Komoróczy Jenő névre hallgat. Őt nézi ki magának a legidősebb és ezért legsürgetettebb Nelli, az meg rögtön Böskét szemelte ki magának. Lujza, a középső lány hírlapíróból költővé lenni vágyó lovagját, a fűszeres fiát siratja, majd bánatában bolondítja egy kicsit Komoróczyt is. Az illúziók nélküli Nelli győz. Húgai elvesztik szerelmeiket, ő viszont megnyeri magának a kipécézett adóhivatalnok-lovagot. Mindenki szomorú, mindenki hervad, de a Macskazugban esküvő lesz hamarost.

A vaskezű dramaturgia csontig húzta a szöveget, sőt a cselekmény csigolyáit is megritkította, viszont

fölerősítette a műben meglévő szimbólumháló fonalait, a négy évszak külső-belső lüktetését, s az életen-halálon való bánatos merengést.

A díszletet látva, elismeréssel méltányolja az ember, hogy milyen találékonyan használja a rendező és a színészcsapat ezt a teljesen más előadáshoz készült teret. A legnagyobb leckét, a darab központi játékát, a „fenszterlizés” aktusát, vagyis az ablakon keresztül való, párkereső kukucskálás műveletét sikerrel oldják meg. A színpad egész, felénk eső, láthatatlan oldala az „ablak”, s orrunk előtt járkálnak a sündörgő férfiak. Aztán eltűnnek – vagy meghalnak.

A mindvégig magassarkú cipőben és olykor virágos selyemruhában is fölmosófát ragadó lányok, s maga az anya (az előadás legbiztosabb pontját jelentő Kerekes Éva) azt üzenik, hogy lélekben máshol járnak, s hogy nincsenek ők otthon saját életükben. Így aztán jelentőséget kap, amikor a cipőjétől megszabaduló Nelli (a remek Kalmár Zsuzsa, Szabadkáról) csupasz talpa érinti a földet. László Csaba hiteles és fájdalmas Asperger-sprektumon belül karikírozza a leterítendő férjjelöltet, a tárgyakkal való szenvedélyesen infantilis kapcsolata igen mulatságos és emlékezetes. Grgty Niki Böskéje tele van élettel, Magyar Zsófia Lujzája tele van bánattal, Kiss Attila, Vrabecz Botond, Jerger Balázs és Gasparik Gábor pedig a rendelkezésükre bocsátott pillanatokban megpróbálják elkapni, s elénkbe is hozzák a figuráikat.

Erősen fékezi a játékot az indító jelenet hosszas szamurájgyakorlata, amikor az – egyébként igen jó erőben lévő, s a felesége fenekét erotikusan „megcsappintó” – apát játszó Őze Áron egy japán karddal végzi szertartásos edzőgyakorlatát, majd az U-alakú tér öblének alsó felében lévő, régi jégszekrényekre emlékeztető „széfekből” kimarkolja az adott évszakot jelző, sárgult faleveleket. A ki tudja, milyen okból, talán a szecesszió szívében zajló történet stílusát keresve kitalált japánosság lehet az oka annak is, hogy a falak csipkemintás rizspapírból látszanak összerakódni.

Nem érezni a darabbeli Macskazug egérszagát, itt angol és francia nyelvű, mélabús sanzonok szólnak a jelenetek összekötésekor.

Talán hogy még inkább érezzük ennek a távoli krikszkrakszokkal mintás, selyemsálként lebegő történetnek a kortalanságát, s a foggal-körömmel szorított illúzió kétességét, mikor az anya a végső képben a lengő hintára ül, és ezzel szinte kirepül a valóságból? Meglehet. Mindezzel együtt, a játéknak lelke és érezhető poézisa van. Menjetek Dunaújvárosba!

Szerző: Gabnai Katalin

Fejléckép: A Szerelem című előadás egyik jelenete (fotó: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Tánc

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Klasszikus

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Plusz

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Orosz Csenge: „Szomjazom az instrukciókat, és bírom a kritikát”

Orosz Csenge az idei évadban az eddigi lánykarakterek után eljátszhatta élete első asszonyszerepét, amihez orosz nyelvleckéket vett. Az Újszínház színésznőjével fontos szakmai pillanatokról, többszöri mély vízbe ugrásról, a gyerekelőadások kihívásairól és furcsa honvágyáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!
Színház kritika

15 sor színház: A kutyatartó lány

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház stúdióelőadásáról, A kutyatartó lányról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Magyar színházak versenyeznek Kisvárdán – itt a program!

Tizenkilenc előadás került be a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának versenyprogramjába. A határon túli színházak seregszemléjét az Országos Színházi Találkozó után, június 20. és 28. között rendezik meg.
Színház hír

Színházi találkozások határok nélkül – összeállt a Szemle Plusz programja

Augusztus 25. és szeptember 9. között immár tizenharmadik alkalommal rendezi meg a Városmajori Szabadtéri Színpad a Szemle Plusz programsorozatot, amely ezúttal is a legkiemelkedőbb vidéki és határon túli színházi alkotásokra, valamint a független előadóművészek támogatására helyezi a hangsúlyt.