Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

2022.09.26. 16:15
Ajánlom
Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Japánosan és elvileg került bemutatásra Barta Lajos szépséges, Szerelem című darabja Dunaújvárosban. Gyakorlatilag valami más történik, de annak – nevezzük ezt most egyféle teátrális meditációnak – megvannak a maga erényei. Novellákból gyakorta készül film is, színdarab is, egy lábán álló, térben is kompakt színműből ritkán készül kétdimenziós, síkban kifeszített színinovella. Most láttam egy ilyet, a felvidéki Czajlik József rendezésében, Gyarmati Kata és Forgács Miklós dramaturgiai közreműködésével, a Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciójaként.

Barta Lajos, a szerző, talán kassai hírlapírói éveiben gyűjtötte az anyagot ehhez az 1916-ban bemutatott színműhöz. Annak lényege: egy kisváros legeldugottabb részében, tisztes szegénységben él a nyugalmazott mérnök, feleségével, s vadul férjhezmenni kész három leányával.

A hajadonok számára az egyetlen életbenmaradási program a férjhezmenés, így hát ádázul egymás torkának esve, a másik kezéről és szívéről marják el a lehetséges férjnekvalót.

Pedig szeretik egymást, sőt igaz szerelemmel egy-egy férfit is szeretnek, de az nem az, akiért marakodnak. Az áldozat, a sárgaképű hipochonder, Komoróczy Jenő névre hallgat. Őt nézi ki magának a legidősebb és ezért legsürgetettebb Nelli, az meg rögtön Böskét szemelte ki magának. Lujza, a középső lány hírlapíróból költővé lenni vágyó lovagját, a fűszeres fiát siratja, majd bánatában bolondítja egy kicsit Komoróczyt is. Az illúziók nélküli Nelli győz. Húgai elvesztik szerelmeiket, ő viszont megnyeri magának a kipécézett adóhivatalnok-lovagot. Mindenki szomorú, mindenki hervad, de a Macskazugban esküvő lesz hamarost.

A vaskezű dramaturgia csontig húzta a szöveget, sőt a cselekmény csigolyáit is megritkította, viszont

fölerősítette a műben meglévő szimbólumháló fonalait, a négy évszak külső-belső lüktetését, s az életen-halálon való bánatos merengést.

A díszletet látva, elismeréssel méltányolja az ember, hogy milyen találékonyan használja a rendező és a színészcsapat ezt a teljesen más előadáshoz készült teret. A legnagyobb leckét, a darab központi játékát, a „fenszterlizés” aktusát, vagyis az ablakon keresztül való, párkereső kukucskálás műveletét sikerrel oldják meg. A színpad egész, felénk eső, láthatatlan oldala az „ablak”, s orrunk előtt járkálnak a sündörgő férfiak. Aztán eltűnnek – vagy meghalnak.

A mindvégig magassarkú cipőben és olykor virágos selyemruhában is fölmosófát ragadó lányok, s maga az anya (az előadás legbiztosabb pontját jelentő Kerekes Éva) azt üzenik, hogy lélekben máshol járnak, s hogy nincsenek ők otthon saját életükben. Így aztán jelentőséget kap, amikor a cipőjétől megszabaduló Nelli (a remek Kalmár Zsuzsa, Szabadkáról) csupasz talpa érinti a földet. László Csaba hiteles és fájdalmas Asperger-sprektumon belül karikírozza a leterítendő férjjelöltet, a tárgyakkal való szenvedélyesen infantilis kapcsolata igen mulatságos és emlékezetes. Grgty Niki Böskéje tele van élettel, Magyar Zsófia Lujzája tele van bánattal, Kiss Attila, Vrabecz Botond, Jerger Balázs és Gasparik Gábor pedig a rendelkezésükre bocsátott pillanatokban megpróbálják elkapni, s elénkbe is hozzák a figuráikat.

Erősen fékezi a játékot az indító jelenet hosszas szamurájgyakorlata, amikor az – egyébként igen jó erőben lévő, s a felesége fenekét erotikusan „megcsappintó” – apát játszó Őze Áron egy japán karddal végzi szertartásos edzőgyakorlatát, majd az U-alakú tér öblének alsó felében lévő, régi jégszekrényekre emlékeztető „széfekből” kimarkolja az adott évszakot jelző, sárgult faleveleket. A ki tudja, milyen okból, talán a szecesszió szívében zajló történet stílusát keresve kitalált japánosság lehet az oka annak is, hogy a falak csipkemintás rizspapírból látszanak összerakódni.

Nem érezni a darabbeli Macskazug egérszagát, itt angol és francia nyelvű, mélabús sanzonok szólnak a jelenetek összekötésekor.

Talán hogy még inkább érezzük ennek a távoli krikszkrakszokkal mintás, selyemsálként lebegő történetnek a kortalanságát, s a foggal-körömmel szorított illúzió kétességét, mikor az anya a végső képben a lengő hintára ül, és ezzel szinte kirepül a valóságból? Meglehet. Mindezzel együtt, a játéknak lelke és érezhető poézisa van. Menjetek Dunaújvárosba!

Szerző: Gabnai Katalin

Fejléckép: A Szerelem című előadás egyik jelenete (fotó: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Színház ajánló

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház hír

Színház háború idején – ukrán drámaírók művei az Átrium színpadán

A háború alatt született ukrán színdarabokból rendeznek felolvasószínházi eseményt december 15-én az Átriumban. A projekttel a szervezők szeretnék kifejezni szolidaritásunkat Ukrajnával, az ukrajnai emberekkel és az ukrán színházi alkotókkal.
Színház hír

Újraválasztották Tompa Gábort az Európai Színházi Unió elnöki tisztségében

Az újraválasztott vezető folytatni kívánja a korábban elkezdett munkát: nemzetközi koprodukciók létrehozását, művészeti csereprogramok és workshopok szervezését, az Unió fesztiváljának rendszeressé tételét, valamint az Európai Színházi Unió bővítését.
Színház ajánló

Jótékonysági előadáson látta vendégül a Vörösmarty Színház a beregszászi társulatot

A kárpátaljai művészek a Tóték után ezúttal A helység kalapácsát hozták el Székesfehérvárra december 2-án. Az előadás az Alba Regia Teátrum Alapítvány a Vörösmarty Színházért szervezésében érkezett a Kozák András Stúdióba, az est bevételét a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színház művészei számára ajánlották fel.