Színház

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

2022.09.26. 16:15
Ajánlom
Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.

Japánosan és elvileg került bemutatásra Barta Lajos szépséges, Szerelem című darabja Dunaújvárosban. Gyakorlatilag valami más történik, de annak – nevezzük ezt most egyféle teátrális meditációnak – megvannak a maga erényei. Novellákból gyakorta készül film is, színdarab is, egy lábán álló, térben is kompakt színműből ritkán készül kétdimenziós, síkban kifeszített színinovella. Most láttam egy ilyet, a felvidéki Czajlik József rendezésében, Gyarmati Kata és Forgács Miklós dramaturgiai közreműködésével, a Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciójaként.

Barta Lajos, a szerző, talán kassai hírlapírói éveiben gyűjtötte az anyagot ehhez az 1916-ban bemutatott színműhöz. Annak lényege: egy kisváros legeldugottabb részében, tisztes szegénységben él a nyugalmazott mérnök, feleségével, s vadul férjhezmenni kész három leányával.

A hajadonok számára az egyetlen életbenmaradási program a férjhezmenés, így hát ádázul egymás torkának esve, a másik kezéről és szívéről marják el a lehetséges férjnekvalót.

Pedig szeretik egymást, sőt igaz szerelemmel egy-egy férfit is szeretnek, de az nem az, akiért marakodnak. Az áldozat, a sárgaképű hipochonder, Komoróczy Jenő névre hallgat. Őt nézi ki magának a legidősebb és ezért legsürgetettebb Nelli, az meg rögtön Böskét szemelte ki magának. Lujza, a középső lány hírlapíróból költővé lenni vágyó lovagját, a fűszeres fiát siratja, majd bánatában bolondítja egy kicsit Komoróczyt is. Az illúziók nélküli Nelli győz. Húgai elvesztik szerelmeiket, ő viszont megnyeri magának a kipécézett adóhivatalnok-lovagot. Mindenki szomorú, mindenki hervad, de a Macskazugban esküvő lesz hamarost.

A vaskezű dramaturgia csontig húzta a szöveget, sőt a cselekmény csigolyáit is megritkította, viszont

fölerősítette a műben meglévő szimbólumháló fonalait, a négy évszak külső-belső lüktetését, s az életen-halálon való bánatos merengést.

A díszletet látva, elismeréssel méltányolja az ember, hogy milyen találékonyan használja a rendező és a színészcsapat ezt a teljesen más előadáshoz készült teret. A legnagyobb leckét, a darab központi játékát, a „fenszterlizés” aktusát, vagyis az ablakon keresztül való, párkereső kukucskálás műveletét sikerrel oldják meg. A színpad egész, felénk eső, láthatatlan oldala az „ablak”, s orrunk előtt járkálnak a sündörgő férfiak. Aztán eltűnnek – vagy meghalnak.

A mindvégig magassarkú cipőben és olykor virágos selyemruhában is fölmosófát ragadó lányok, s maga az anya (az előadás legbiztosabb pontját jelentő Kerekes Éva) azt üzenik, hogy lélekben máshol járnak, s hogy nincsenek ők otthon saját életükben. Így aztán jelentőséget kap, amikor a cipőjétől megszabaduló Nelli (a remek Kalmár Zsuzsa, Szabadkáról) csupasz talpa érinti a földet. László Csaba hiteles és fájdalmas Asperger-sprektumon belül karikírozza a leterítendő férjjelöltet, a tárgyakkal való szenvedélyesen infantilis kapcsolata igen mulatságos és emlékezetes. Grgty Niki Böskéje tele van élettel, Magyar Zsófia Lujzája tele van bánattal, Kiss Attila, Vrabecz Botond, Jerger Balázs és Gasparik Gábor pedig a rendelkezésükre bocsátott pillanatokban megpróbálják elkapni, s elénkbe is hozzák a figuráikat.

Erősen fékezi a játékot az indító jelenet hosszas szamurájgyakorlata, amikor az – egyébként igen jó erőben lévő, s a felesége fenekét erotikusan „megcsappintó” – apát játszó Őze Áron egy japán karddal végzi szertartásos edzőgyakorlatát, majd az U-alakú tér öblének alsó felében lévő, régi jégszekrényekre emlékeztető „széfekből” kimarkolja az adott évszakot jelző, sárgult faleveleket. A ki tudja, milyen okból, talán a szecesszió szívében zajló történet stílusát keresve kitalált japánosság lehet az oka annak is, hogy a falak csipkemintás rizspapírból látszanak összerakódni.

Nem érezni a darabbeli Macskazug egérszagát, itt angol és francia nyelvű, mélabús sanzonok szólnak a jelenetek összekötésekor.

Talán hogy még inkább érezzük ennek a távoli krikszkrakszokkal mintás, selyemsálként lebegő történetnek a kortalanságát, s a foggal-körömmel szorított illúzió kétességét, mikor az anya a végső képben a lengő hintára ül, és ezzel szinte kirepül a valóságból? Meglehet. Mindezzel együtt, a játéknak lelke és érezhető poézisa van. Menjetek Dunaújvárosba!

Szerző: Gabnai Katalin

Fejléckép: A Szerelem című előadás egyik jelenete (fotó: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar zenetörténet csillagai is bekerülnek a Zene Háza új, dívákról szóló kiállításába

Marton Éva, Zsédenyi Adrienn Zséda, Rúzsa Magdi, Koncz Zsuzsa és még sok más díva személyes történetét is bemutatja a Magyar Zene Háza május 17-én nyíló, új kiállítása, a Dívák & Ikonok.
Jazz/World

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Klasszikus

Elisabeth Leonskaja áprilisban ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében

Két koncerttel és a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzussal érkezik Elisabeth Leonskaja a Concerto Budapesthez ezen a tavaszon.
Vizuál

KÉP-regény: Teljes KO

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy különösen csavaros nap eseményeit idézi fel, amely során ki akarták rúgni munkahelyéről. De vajon mi köze ehhez Kovács „Kokó” Istvánnak?
Klasszikus

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.
Színház hír

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.
Színház hír

A fiatal színházi generáció is bemutatkozhat a Szemle Plusz fesztiválon

Augusztus 24. és szeptember 13. között rendezik meg a Szemle Plusz programsorozatot, ahol idén először a színészképző iskolák is bemutatkozhatnak egy-egy vizsgaelőadással, hogy a következő generáció tehetségeit is felfedezhesse a budapesti közönség.