Színház

A regény megszólal

2015.12.04. 09:05
Ajánlom
Az előadás értéke a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny – írja Zappe László a győri színház Anna Karenina előadásáról.

Nem ritka eset, hogy a művészi tehetség megtörik. Érheti magánéleti tragédia az alkotót, de közéleti, szakmai csapások is elvehetik a kedvét. Tudjuk, van, akinek jót tesz az ilyesmi, de van, akit tönkretesz. Olyat is láttunk, amikor ifjú lázadóból a hatalomhoz törleszkedő, meggyőződéses konzervatívot csinált a hatalmi beavatkozás.

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Csiszár Imrével ilyesmi nem történt. De amikor a kilencvenes években sorozatos kudarcok érték, kipenderítették a Nemzeti Színház éléről, majd a Művész Színház felélesztésére tett kísérlete sem sikerült, felhagyott csapatépítő, stílusteremtő, merészen kísérletező ambícióival. A rendezés mellett gyakran a díszletet is maga tervezi. Néha szakszerű lebonyolítást, tisztes játékmesteri teljesítményt látunk tőle, néha reménytelen próbálkozást valamiféle művészi eredetiségre. Ma már kevesen emlékeznek arra, milyen része volt a magyar színjátszás szellemi, stiláris és etikai megújításában az ő szolnoki és miskolci munkájának a hetvenes-nyolcvanas években.

Csiszár Imre most hatvanöt éves. Győri Anna Karenina-rendezésétől nem várhattuk, hogy a harminc évvel ezelőtti lendületet, ötletességet, eredetiséget láthatjuk viszont benne. Az eredményt valóban elkönyvelhetnénk becsületes iparos munkának, amitől elsősorban az érettségire készülő gimnazisták remélhetik, hogy a hosszú és bonyolult regény elolvasása nélkül is felkészültnek érezhetik magukat a vizsgára.

Morcsányi Géza átirata megbízhatóan, hatásosan és jól követhetően tömöríti a cselekmény mindkét szálát három órát alig meghaladó hosszra. Nem törekszik önálló műalkotás vagy akár csak annak látszata létrehozására, mint korábban Nagy András (Anna Karenina pályaudvar címmel) vagy Kiss Csaba. Inkább a két, arányosan mértezett és ügyesen egymásba illesztve, párhuzamosan futó cselekményszál átláthatóságára, hatásosságára ügyel. Arra, hogy a regény megszólaljon a színpadon.

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Erre ügyel Csiszár Imre rendezése is. Díszlettervezőként praktikusan alkalmaz totál képeket, mint a pályaudvar vagy a bálterem, és begördülő enteriőröket, mint Karenin dolgozószobája, Vronszkij lakása vagy Oblonszkijék falusi otthona. Más kérdés, hogy a díszlet kivitelezése minősíthetetlenül olcsónak látszik, a moszkvai pályaudvar falusi megállónak se menne el, a lakásbelsők szegényessége még Vronszkij legénylakása esetében is valószerűtlen. Ez azért is feltűnő, mert Szakács Györgyi jelmezei, különösen a női toalettek, igyekeznek a XIX. századi elegancia benyomását kelteni.

Az igazi környezetrajz azonban a színészeken múlik. Ungvári István gondterhelten link Sztyivája, Molnár Judit érzékenységgel és jóakarattal megvert Dollyja, Gyöngyössy Katalin törékeny, de nagy akaratú anyafigurája, Áts Gyula visszahúzódó bölcsességű férjalakja, Agócs Judit a megcsalt férj gyanúsan készséges elvbarátja kellően érdekes világot teremt Anna sorsa köré. Fejszés Attila Levinje és Menczel Andrea Kittyje elfogadható a tragédia ellenpontjaként felvázolt, boldog végű szerelmi történethez.

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

A siker lényegében mégis a három főszereplőn múlik. Sárközi József Vronszkij szerepében nem olyan erős, mint várhatnánk tőle. Föltehetőleg a szerep kettőssége zavarja. Felszínes világfi, de Annába igazán, mélyen szerelmes. Gyengesége csak a nagyobb terhelések, próbatételek alatt derül ki. A győri Vronszkij szemére húzott tányérsapkájával nem kelt olyan formátumos benyomást, hogy maradéktalanul indokolja Anna szerelmét, pontosabban azt, hogy hagyja legyőzni magát, engedi magán eluralkodni az érzést, amely ráébreszti addigi élete tartalmatlanságára. Csankó Zoltán Kareninja viszont éppen formátumával, erejével hat. Az alaposan kidolgozott technikákat mindig tudatosan használó színészt talán még sohasem láttam ennyire igazinak. Ez a Karenin nem egyszerűen szemellenzős bürokrata. Nem ostobaságát, érzéketlenségét leplezi a formák, az elvek mögé bújással. Éppen ellenkezőleg. Jelentős intellektus és érzékeny lélek, aki önmagát is éppúgy próbálja kordában tartani, mint mindent és mindenkit maga körül. A formákkal és elvekkel önmaga ellen is védekezik. És nagyon szép, ahogyan teljes vereséget szenved.

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Az előadás értéke azonban mégis a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny. Első megjelenésekor inkább természetességével, józanságával, puszta kedvességével hat, mintsem azzal a ragyogással, amit környezete, rokonai tulajdonítanak neki. A szerelem elfogadását megelőző vívódás mélységeinek ábrázolására sok lehetősége sincs igazán a színpadi változatban. A szerelem elvesztésének, a kiüresedésnek fájdalmában viszont sikerül mintegy visszamenőlegesen is megjelenítenie az egész tragikus végű drámát. Mer csaknem ordenáré módon hisztérikus, kicsinyesen féltékeny lenni, amikor fölismeri, hogy elvesztette Vronszkijt, hogy értelmetlen volt az áldozat, amit azért hozott, hogy szíve szerint élhessen.

Anna lélekben ekkor hal meg. Amit a vonat elé vet, az csak a teste.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Házassági drámát mutat be áprilisban a Rózsavölgyi Szalon

David Eldridge Bármit mondhatsz című drámáját láthatja a közönség április 11-én, a Rózsavölgyi Szalon tizenkettedik születésnapján, Kovács Patrícia és Schmied Zoltán szereplésével. Az előadás a hónap során további négy alkalommal kerül színre.
Színház ajánló

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.
Színház ajánló

Öt nap a stúdiószínház és a monodráma jegyében – hamarosan jön a 10. MOST FESZT

Március 20. és 24. között rendezi meg a tatabányai Jászai Mari Színház a 10. MOST FESZT-et, amely során vidéki, független és határon túli társulatok monodráma és stúdiószínházi előadásaiból kiválasztott produkciókat láthat a közönség. 
Színház hír

Erdélyben is bemutatkozik Székely Csaba tízparancsolat ihlette darabja

Székely Csaba 10 című drámáját Rusznyák Gábor állítja színpadra a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színházban. A tízparancsolat ihlette alkotás tíz magányos ember fokozatosan kibomló, egymást keresztező élettörténetét mutatja be.
Színház ajánló

Cseke Péter viszi színre a Játékszín magyarországi bemutatóját

Április 6-án Cseke Péter rendezésében, Hernádi Judit, Horváth Lili és Nagy Sándor főszereplésével mutatja be a Rém rendes vendég című komédiát a Játékszín.