Színház

A regény megszólal

2015.12.04. 09:05
Ajánlom
Az előadás értéke a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny – írja Zappe László a győri színház Anna Karenina előadásáról.

Nem ritka eset, hogy a művészi tehetség megtörik. Érheti magánéleti tragédia az alkotót, de közéleti, szakmai csapások is elvehetik a kedvét. Tudjuk, van, akinek jót tesz az ilyesmi, de van, akit tönkretesz. Olyat is láttunk, amikor ifjú lázadóból a hatalomhoz törleszkedő, meggyőződéses konzervatívot csinált a hatalmi beavatkozás.

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Csiszár Imrével ilyesmi nem történt. De amikor a kilencvenes években sorozatos kudarcok érték, kipenderítették a Nemzeti Színház éléről, majd a Művész Színház felélesztésére tett kísérlete sem sikerült, felhagyott csapatépítő, stílusteremtő, merészen kísérletező ambícióival. A rendezés mellett gyakran a díszletet is maga tervezi. Néha szakszerű lebonyolítást, tisztes játékmesteri teljesítményt látunk tőle, néha reménytelen próbálkozást valamiféle művészi eredetiségre. Ma már kevesen emlékeznek arra, milyen része volt a magyar színjátszás szellemi, stiláris és etikai megújításában az ő szolnoki és miskolci munkájának a hetvenes-nyolcvanas években.

Csiszár Imre most hatvanöt éves. Győri Anna Karenina-rendezésétől nem várhattuk, hogy a harminc évvel ezelőtti lendületet, ötletességet, eredetiséget láthatjuk viszont benne. Az eredményt valóban elkönyvelhetnénk becsületes iparos munkának, amitől elsősorban az érettségire készülő gimnazisták remélhetik, hogy a hosszú és bonyolult regény elolvasása nélkül is felkészültnek érezhetik magukat a vizsgára.

Morcsányi Géza átirata megbízhatóan, hatásosan és jól követhetően tömöríti a cselekmény mindkét szálát három órát alig meghaladó hosszra. Nem törekszik önálló műalkotás vagy akár csak annak látszata létrehozására, mint korábban Nagy András (Anna Karenina pályaudvar címmel) vagy Kiss Csaba. Inkább a két, arányosan mértezett és ügyesen egymásba illesztve, párhuzamosan futó cselekményszál átláthatóságára, hatásosságára ügyel. Arra, hogy a regény megszólaljon a színpadon.

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Erre ügyel Csiszár Imre rendezése is. Díszlettervezőként praktikusan alkalmaz totál képeket, mint a pályaudvar vagy a bálterem, és begördülő enteriőröket, mint Karenin dolgozószobája, Vronszkij lakása vagy Oblonszkijék falusi otthona. Más kérdés, hogy a díszlet kivitelezése minősíthetetlenül olcsónak látszik, a moszkvai pályaudvar falusi megállónak se menne el, a lakásbelsők szegényessége még Vronszkij legénylakása esetében is valószerűtlen. Ez azért is feltűnő, mert Szakács Györgyi jelmezei, különösen a női toalettek, igyekeznek a XIX. századi elegancia benyomását kelteni.

Az igazi környezetrajz azonban a színészeken múlik. Ungvári István gondterhelten link Sztyivája, Molnár Judit érzékenységgel és jóakarattal megvert Dollyja, Gyöngyössy Katalin törékeny, de nagy akaratú anyafigurája, Áts Gyula visszahúzódó bölcsességű férjalakja, Agócs Judit a megcsalt férj gyanúsan készséges elvbarátja kellően érdekes világot teremt Anna sorsa köré. Fejszés Attila Levinje és Menczel Andrea Kittyje elfogadható a tragédia ellenpontjaként felvázolt, boldog végű szerelmi történethez.

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

A siker lényegében mégis a három főszereplőn múlik. Sárközi József Vronszkij szerepében nem olyan erős, mint várhatnánk tőle. Föltehetőleg a szerep kettőssége zavarja. Felszínes világfi, de Annába igazán, mélyen szerelmes. Gyengesége csak a nagyobb terhelések, próbatételek alatt derül ki. A győri Vronszkij szemére húzott tányérsapkájával nem kelt olyan formátumos benyomást, hogy maradéktalanul indokolja Anna szerelmét, pontosabban azt, hogy hagyja legyőzni magát, engedi magán eluralkodni az érzést, amely ráébreszti addigi élete tartalmatlanságára. Csankó Zoltán Kareninja viszont éppen formátumával, erejével hat. Az alaposan kidolgozott technikákat mindig tudatosan használó színészt talán még sohasem láttam ennyire igazinak. Ez a Karenin nem egyszerűen szemellenzős bürokrata. Nem ostobaságát, érzéketlenségét leplezi a formák, az elvek mögé bújással. Éppen ellenkezőleg. Jelentős intellektus és érzékeny lélek, aki önmagát is éppúgy próbálja kordában tartani, mint mindent és mindenkit maga körül. A formákkal és elvekkel önmaga ellen is védekezik. És nagyon szép, ahogyan teljes vereséget szenved.

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Az előadás értéke azonban mégis a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny. Első megjelenésekor inkább természetességével, józanságával, puszta kedvességével hat, mintsem azzal a ragyogással, amit környezete, rokonai tulajdonítanak neki. A szerelem elfogadását megelőző vívódás mélységeinek ábrázolására sok lehetősége sincs igazán a színpadi változatban. A szerelem elvesztésének, a kiüresedésnek fájdalmában viszont sikerül mintegy visszamenőlegesen is megjelenítenie az egész tragikus végű drámát. Mer csaknem ordenáré módon hisztérikus, kicsinyesen féltékeny lenni, amikor fölismeri, hogy elvesztette Vronszkijt, hogy értelmetlen volt az áldozat, amit azért hozott, hogy szíve szerint élhessen.

Anna lélekben ekkor hal meg. Amit a vonat elé vet, az csak a teste.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.