Színház

A regény megszólal

2015.12.04. 09:05
Ajánlom
Az előadás értéke a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny – írja Zappe László a győri színház Anna Karenina előadásáról.

Nem ritka eset, hogy a művészi tehetség megtörik. Érheti magánéleti tragédia az alkotót, de közéleti, szakmai csapások is elvehetik a kedvét. Tudjuk, van, akinek jót tesz az ilyesmi, de van, akit tönkretesz. Olyat is láttunk, amikor ifjú lázadóból a hatalomhoz törleszkedő, meggyőződéses konzervatívot csinált a hatalmi beavatkozás.

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina

Molnár Judit, Gyöngyössy Katalin, Menczel Andrea - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Csiszár Imrével ilyesmi nem történt. De amikor a kilencvenes években sorozatos kudarcok érték, kipenderítették a Nemzeti Színház éléről, majd a Művész Színház felélesztésére tett kísérlete sem sikerült, felhagyott csapatépítő, stílusteremtő, merészen kísérletező ambícióival. A rendezés mellett gyakran a díszletet is maga tervezi. Néha szakszerű lebonyolítást, tisztes játékmesteri teljesítményt látunk tőle, néha reménytelen próbálkozást valamiféle művészi eredetiségre. Ma már kevesen emlékeznek arra, milyen része volt a magyar színjátszás szellemi, stiláris és etikai megújításában az ő szolnoki és miskolci munkájának a hetvenes-nyolcvanas években.

Csiszár Imre most hatvanöt éves. Győri Anna Karenina-rendezésétől nem várhattuk, hogy a harminc évvel ezelőtti lendületet, ötletességet, eredetiséget láthatjuk viszont benne. Az eredményt valóban elkönyvelhetnénk becsületes iparos munkának, amitől elsősorban az érettségire készülő gimnazisták remélhetik, hogy a hosszú és bonyolult regény elolvasása nélkül is felkészültnek érezhetik magukat a vizsgára.

Morcsányi Géza átirata megbízhatóan, hatásosan és jól követhetően tömöríti a cselekmény mindkét szálát három órát alig meghaladó hosszra. Nem törekszik önálló műalkotás vagy akár csak annak látszata létrehozására, mint korábban Nagy András (Anna Karenina pályaudvar címmel) vagy Kiss Csaba. Inkább a két, arányosan mértezett és ügyesen egymásba illesztve, párhuzamosan futó cselekményszál átláthatóságára, hatásosságára ügyel. Arra, hogy a regény megszólaljon a színpadon.

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina

Ungvári István, Sárközi József - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Erre ügyel Csiszár Imre rendezése is. Díszlettervezőként praktikusan alkalmaz totál képeket, mint a pályaudvar vagy a bálterem, és begördülő enteriőröket, mint Karenin dolgozószobája, Vronszkij lakása vagy Oblonszkijék falusi otthona. Más kérdés, hogy a díszlet kivitelezése minősíthetetlenül olcsónak látszik, a moszkvai pályaudvar falusi megállónak se menne el, a lakásbelsők szegényessége még Vronszkij legénylakása esetében is valószerűtlen. Ez azért is feltűnő, mert Szakács Györgyi jelmezei, különösen a női toalettek, igyekeznek a XIX. századi elegancia benyomását kelteni.

Az igazi környezetrajz azonban a színészeken múlik. Ungvári István gondterhelten link Sztyivája, Molnár Judit érzékenységgel és jóakarattal megvert Dollyja, Gyöngyössy Katalin törékeny, de nagy akaratú anyafigurája, Áts Gyula visszahúzódó bölcsességű férjalakja, Agócs Judit a megcsalt férj gyanúsan készséges elvbarátja kellően érdekes világot teremt Anna sorsa köré. Fejszés Attila Levinje és Menczel Andrea Kittyje elfogadható a tragédia ellenpontjaként felvázolt, boldog végű szerelmi történethez.

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina

Csankó Zoltán, Szina Kinga - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

A siker lényegében mégis a három főszereplőn múlik. Sárközi József Vronszkij szerepében nem olyan erős, mint várhatnánk tőle. Föltehetőleg a szerep kettőssége zavarja. Felszínes világfi, de Annába igazán, mélyen szerelmes. Gyengesége csak a nagyobb terhelések, próbatételek alatt derül ki. A győri Vronszkij szemére húzott tányérsapkájával nem kelt olyan formátumos benyomást, hogy maradéktalanul indokolja Anna szerelmét, pontosabban azt, hogy hagyja legyőzni magát, engedi magán eluralkodni az érzést, amely ráébreszti addigi élete tartalmatlanságára. Csankó Zoltán Kareninja viszont éppen formátumával, erejével hat. Az alaposan kidolgozott technikákat mindig tudatosan használó színészt talán még sohasem láttam ennyire igazinak. Ez a Karenin nem egyszerűen szemellenzős bürokrata. Nem ostobaságát, érzéketlenségét leplezi a formák, az elvek mögé bújással. Éppen ellenkezőleg. Jelentős intellektus és érzékeny lélek, aki önmagát is éppúgy próbálja kordában tartani, mint mindent és mindenkit maga körül. A formákkal és elvekkel önmaga ellen is védekezik. És nagyon szép, ahogyan teljes vereséget szenved.

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina

Szina Kinga, Ungvári István - Anna Karenina (Fotó/Forrás: Győri Nemzeti Színház)

Az előadás értéke azonban mégis a címszerep megformálásán dől el. Szina Kinga alakítása Anna szenvedésében, csalódásában, kiábrándulásában, megrendülésében igazán jelentékeny. Első megjelenésekor inkább természetességével, józanságával, puszta kedvességével hat, mintsem azzal a ragyogással, amit környezete, rokonai tulajdonítanak neki. A szerelem elfogadását megelőző vívódás mélységeinek ábrázolására sok lehetősége sincs igazán a színpadi változatban. A szerelem elvesztésének, a kiüresedésnek fájdalmában viszont sikerül mintegy visszamenőlegesen is megjelenítenie az egész tragikus végű drámát. Mer csaknem ordenáré módon hisztérikus, kicsinyesen féltékeny lenni, amikor fölismeri, hogy elvesztette Vronszkijt, hogy értelmetlen volt az áldozat, amit azért hozott, hogy szíve szerint élhessen.

Anna lélekben ekkor hal meg. Amit a vonat elé vet, az csak a teste.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.
Plusz

Patti Smith-napot rendeznek a Freeszfe hallgatói

Jóformán minden művészeti ág képviseli magát október 1-jén a hét helyszínen zajló Patti Smith-napon, koncert, színház, kiállítás, tánc, és megannyi program várja azokat, akik szeretik átlépni a megszokott határokat.
Könyv

5+1 izgalmas könyvbemutató a hamarosan kezdődő Könyvfesztiválon

Kortárs olasz regény, kisiskolásoknak szóló mesék az igazán nehéz kérdésekről, verses antológia a társadalom és az erőszak kapcsolatáról vagy épp történelmi elemzés Trianonról szlovák szemmel: mutatjuk, mire érdemes odafigyelni a hamarosan kezdődő 27. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.
Könyv

Mutatjuk, kik az irodalmi Nobel-díj legnagyobb esélyesei

Michel Houellebecq és Salman Rushdie a két fő várományosa a 2022-es irodalmi Nobel-díjnak, de ezúttal is szoríthatunk Nádas Péterért, illetve Krasznahorkai Lászlóért. Cikkünkben mutatjuk, hogy látják a leghíresebb kortárs írók esélyeit a fogadóirodák.
Klasszikus

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Színház hír

Hallássérültek számára fejlesztett új okostelefonos technológiát mutattak be a Játékszínben

A Vodafone Magyarország a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével (SINOSZ) és a Játékszínnel közösen mutatta be azt az új fejlesztését, amely élvezhetőbbé teszi a hallássérült nézők számára a színházi előadásokat. 
Színház hír

Keleti István nevét vette fel a Pinceszínház stúdiója

Új nevet kapott a Pinceszínház utcaszinti stúdiója a magyar dráma napján, szeptember 21-én. A korábban Gershwin-terem nevet viselő kisterem mostantól Keleti István Stúdió néven fut tovább. Az eseményen Jordán Tamás, Mácsai Pál és Kőváry Katalin emlékeztek meg Budapest egykori diákszínjátszó központjának fellegváráról és Keleti Istvánról.
Színház hír

Több kulturális intézmény bezárhat télre Szolnokon

Az energiaárak emelkedése miatt a városvezetés javaslatcsomagot dolgozott ki a költségek visszaszorítására, ennek részeként télen több intézmény bezárna, vagy korlátozottan működne, valamint éjszakára lekapcsolnák a közvilágítást – tudatta Facebook oldalán Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere.
Színház hír

Átadták a VIDOR Fesztivál legjobb színészeinek járó díját a Rózsavölgyi Szalonban

Az augusztus 26. és szeptember 3. között megrendezett VIDOR Fesztivál legjobb női és férfi színészének járó díját Pokorny Lia és Király Dániel érdemelte ki a Keresztül-kasul című előadásban nyújtott alakításáért.