Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

2018.11.17. 12:55
Ajánlom
A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Székely Krisztát a kőszínház megújítása érdekli. A Katona József Színház fiatal rendezője a színházművészet nagy felfedezettje, pályáját komoly szakmai elismerések tarkítják: 2017-ben a Nóra – Karácsony Helmeréknél című előadásért a legjobb rendezés díját nyerte el a POSZT-on, A kaukázusi krétakörért a színikritikusok neki ítélték a legjobb rendezésnek, valamint a legígéretesebb pályakezdőnek járó díjakat. Ez utóbbi előadása idén a pécsi seregszemle versenyprogramjában is szerepel.

A fiatal rendezőgeneráció egyik legmarkánsabb alkotója 2015-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. Már a Nóra színrevitele előtt is a női hangokat felerősítő, női sorsokat tematizáló darabok foglalkoztatták, például a Harper Regan, a Szép napok, az Asszony a fronton vagy a Petra von Kant rendezésében. Ibsen darabjában a nő–férfi viszony szerepeire, a nagy élethazugságokra koncentrált, A kaukázusi krétakörben tovább nyitotta fókuszát, és a nők társadalmi helyzetéből kiindulva a segítségnyújtásról és a döntéshozás felelősségéről beszélt.

Átadták a Színikritikusok díjait

Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Éder Vera / Színházi Kritikusok Céhe)

Nekem a színház akkor érdekes, ha az emberek életének meghosszabbítása történik a színpadon, a mindennapjaikkal, problémáikkal foglalkozhatnak”

– mondta el a divány.hu-nak. „A kizárólag szórakoztatni akaró színház unalmas, és befeszülök tőle. Jobban érdekel, hogy megfejtsek emberi történeteket, és igazságokat keresgéljünk. Olyan előadásokat szeretek nézni, amik belekötnek azokba az érzékeny dolgokba, amikben az ember éppen létezik.

Rendezései során a nézői figyelem új, mai tempóját keresi, ezért saját adaptációkat készít állandó munkatársával, Szabó-Székely Ármin dramaturggal. Tendenciózusan átírják, korszerűsítik, sűrítik a darabokat, amelyekhez tárgyilagos, precíz, sallangmentes nézőpontból közelítenek, előadásaik állandó eleme a megértő, finom humor, akárcsak a zene markáns használata: a Nórában egy tizenévesekből álló zenekar együtt zenél és énekel a színészekkel, A kaukázusi krétakörben egyenesen Péterfy Bori koncertetűdjeinek szánja az egyik főszerepet. A kőszínház műfajának megújításáról így fogalmaz a Revizor Online-on megjelent interjújában:

A közönség régóta ugyanazt nézi kőszínházakban, és azzal együtt, hogy éhes az új dolgokra, néha nehezen fogadja el, ami nem teljesen ismerős. Meg kell dolgozni és kockáztatni kell a fejlődésért.

Székely Kriszta a Kékszakáll próbáján

Székely Kriszta a Kékszakáll próbáján

Székely Kriszta a saját útját járja, de az is fontos, hogy honnan indult. A Balettintézet növendékeként balerinának készült, ott tanulta a szakmai fegyelmet és a színházi létezést, azonban 16 éves kora körül fellázadt az aszketikus művészeti ág ellen, és elhagyta a pályát – utóbb elmondta, hogy növendékként még nem tudta, hogy a mozgás is lehet gondolati alkotás. Útja Ázsiába vezetett, Laoszban táncot tanított, koktélbárt nyitott a Mekong partján, majd Sanghajban élt. Négy év múltán tért haza, az RTL Klubnál kezdett dolgozni, és amint elindult a képzés, színházrendezőnek jelentkezett. Idén megválasztották a Magyar Színházrendezői Testület elnökének, és tagja az Operettszínház művészeti tanácsának is. A megérkezésről így fogalmaz a 168 Órának : „ A magam körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőlem. Amióta rendezek, a színház az életem.

A zenés műfaj inspiráló számára, Ascher Tamás már az egyetem alatt társrendezőnek hívta Fischer Iván operájának, A Vörös Tehénnek a színreviteléhez, majd az Operaházban rendezte Saint-Saëns operáját, A sárga hercegnőt. Tavaly kortárs operát rendezett a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál és a Budapesti Operettszínház közös produkciójában, a Kreatív kapcsolatokat Miskolc után az újonnan megnyílt Kálmán Imre Teátrumban mutatták be. Régi álma vált valóra, amikor év elején egy nagyoperettet, Offenbach Kékszakállját az Operettszínház nagyszínpadán rendezhette meg. „A zene nagyvonalúbb, érzelmesebb, teljesen más, mint a próza, és ez másképp működteti az agyamat. Nagyobb képekben tudok gondolkodni, szoros a kapcsolatom az énekesekkel is, de kicsit hátrébb ülök a színpadtól az operarendezéseknél, talán így pontos.” (Revizor Online)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház környezetvédelem

Már meg is van az első „Zöld Kapitány” a Rózsavölgyi Szalonban

A Broadway Green Alliance és a Rózsavölgyi Szalon „zöld” együttműködéséről számol be a színház szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye, mely szerint beléptek a „zöld színházi szövetségbe” és megválasztották a Green Captain-t, azaz a „zöld kapitányt".
Színház magazin

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Színház fiatalok

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház hír

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház ajánló

Hegedűs a háztetőn – Világhírű Broadway musical a Miskolci Nemzeti Színházban

Szívmelengető történet, népszerű slágerek, a Budapest Klezmer Band zenéje és lélegzetelállító díszlet várja a Hegedűs a háztetőn előadásának nézőit Miskolcon. A nagysikerű Broadway darabot Béres Attila rendezésében láthatja a közönség a Nagyszínházban november 29-e óta.