Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

2018.11.17. 12:55
Ajánlom
A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Székely Krisztát a kőszínház megújítása érdekli. A Katona József Színház fiatal rendezője a színházművészet nagy felfedezettje, pályáját komoly szakmai elismerések tarkítják: 2017-ben a Nóra – Karácsony Helmeréknél című előadásért a legjobb rendezés díját nyerte el a POSZT-on, A kaukázusi krétakörért a színikritikusok neki ítélték a legjobb rendezésnek, valamint a legígéretesebb pályakezdőnek járó díjakat. Ez utóbbi előadása idén a pécsi seregszemle versenyprogramjában is szerepel.

A fiatal rendezőgeneráció egyik legmarkánsabb alkotója 2015-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. Már a Nóra színrevitele előtt is a női hangokat felerősítő, női sorsokat tematizáló darabok foglalkoztatták, például a Harper Regan, a Szép napok, az Asszony a fronton vagy a Petra von Kant rendezésében. Ibsen darabjában a nő–férfi viszony szerepeire, a nagy élethazugságokra koncentrált, A kaukázusi krétakörben tovább nyitotta fókuszát, és a nők társadalmi helyzetéből kiindulva a segítségnyújtásról és a döntéshozás felelősségéről beszélt.

Átadták a Színikritikusok díjait

Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Éder Vera / Színházi Kritikusok Céhe)

Nekem a színház akkor érdekes, ha az emberek életének meghosszabbítása történik a színpadon, a mindennapjaikkal, problémáikkal foglalkozhatnak”

– mondta el a divány.hu-nak. „A kizárólag szórakoztatni akaró színház unalmas, és befeszülök tőle. Jobban érdekel, hogy megfejtsek emberi történeteket, és igazságokat keresgéljünk. Olyan előadásokat szeretek nézni, amik belekötnek azokba az érzékeny dolgokba, amikben az ember éppen létezik.

Rendezései során a nézői figyelem új, mai tempóját keresi, ezért saját adaptációkat készít állandó munkatársával, Szabó-Székely Ármin dramaturggal. Tendenciózusan átírják, korszerűsítik, sűrítik a darabokat, amelyekhez tárgyilagos, precíz, sallangmentes nézőpontból közelítenek, előadásaik állandó eleme a megértő, finom humor, akárcsak a zene markáns használata: a Nórában egy tizenévesekből álló zenekar együtt zenél és énekel a színészekkel, A kaukázusi krétakörben egyenesen Péterfy Bori koncertetűdjeinek szánja az egyik főszerepet. A kőszínház műfajának megújításáról így fogalmaz a Revizor Online-on megjelent interjújában:

A közönség régóta ugyanazt nézi kőszínházakban, és azzal együtt, hogy éhes az új dolgokra, néha nehezen fogadja el, ami nem teljesen ismerős. Meg kell dolgozni és kockáztatni kell a fejlődésért.

Székely Kriszta a Kékszakáll próbáján

Székely Kriszta a Kékszakáll próbáján

Székely Kriszta a saját útját járja, de az is fontos, hogy honnan indult. A Balettintézet növendékeként balerinának készült, ott tanulta a szakmai fegyelmet és a színházi létezést, azonban 16 éves kora körül fellázadt az aszketikus művészeti ág ellen, és elhagyta a pályát – utóbb elmondta, hogy növendékként még nem tudta, hogy a mozgás is lehet gondolati alkotás. Útja Ázsiába vezetett, Laoszban táncot tanított, koktélbárt nyitott a Mekong partján, majd Sanghajban élt. Négy év múltán tért haza, az RTL Klubnál kezdett dolgozni, és amint elindult a képzés, színházrendezőnek jelentkezett. Idén megválasztották a Magyar Színházrendezői Testület elnökének, és tagja az Operettszínház művészeti tanácsának is. A megérkezésről így fogalmaz a 168 Órának : „ A magam körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőlem. Amióta rendezek, a színház az életem.

A zenés műfaj inspiráló számára, Ascher Tamás már az egyetem alatt társrendezőnek hívta Fischer Iván operájának, A Vörös Tehénnek a színreviteléhez, majd az Operaházban rendezte Saint-Saëns operáját, A sárga hercegnőt. Tavaly kortárs operát rendezett a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál és a Budapesti Operettszínház közös produkciójában, a Kreatív kapcsolatokat Miskolc után az újonnan megnyílt Kálmán Imre Teátrumban mutatták be. Régi álma vált valóra, amikor év elején egy nagyoperettet, Offenbach Kékszakállját az Operettszínház nagyszínpadán rendezhette meg. „A zene nagyvonalúbb, érzelmesebb, teljesen más, mint a próza, és ez másképp működteti az agyamat. Nagyobb képekben tudok gondolkodni, szoros a kapcsolatom az énekesekkel is, de kicsit hátrébb ülök a színpadtól az operarendezéseknél, talán így pontos.” (Revizor Online)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.