Miro Gavran 2012-es darabját a nők évadának részeként tűzte műsorra a Karinthy Színház. A történet egy olyan férfiról szól, akit elhagyott a barátnője, mégpedig a férfi hibájából, de ezt ő nem hajlandó beismerni magának. Igényel magának egy robotlányt, kettejük találkozása pedig komoly hatással lesz mindkettőjükre nézve.
Az előadást rendező Szabó P. Szilveszter nem először dolgozik a Karinthy Színházban, a nézők találkozhatnak vele Az ördög és A bolond lány című produkciókban is. A baba kapcsán elmondta, a darab fontos kérdéseket érint, és véleménye szerint sok női néző ismerhet majd magára.
Miro Gavran darabja két emberről szól, dacára annak, hogy az egyikőjük egy robot.
Alapvető kérdésekre világít rá. Érdekes megfigyelni, milyen áron érjük el azt, hogy mások segítsenek rajtunk, legyenek azok emberek vagy éppen robotok, de ugyanilyen fontos az is, hogy észrevegyük az életünkben a boldogságot, amikor benne vagyunk, és ne akarjunk mindig valami mást.”
A robot, aki arra van beprogramozva, hogy örömet okozzon a férfiaknak, elkezd kényelmetlen kérdéseket feltenni, amire újdonsült tulajdonosának, Markónak válaszolnia kell – és ezáltal elgondolkodnia a saját életéről. „Kiderül, hogy a baba korántsem csupán egy »élvezeti cikk«, hanem akár filozófiai mélységeket érintő beszélgetésekre is képes az emberrel. És noha a robotlányt megköti a beletáplált programja – így például nem tud hazudni –, hamarosan mégis már-már emberi érzések jelentkeznek nála, és megtanul kiállni az általa fontosnak ítélt dolgok mellett.”
Az előadásban a robotlányt Földes Eszter alakítja, aki nem először dolgozik együtt Szabó P. Szilveszterrel: egymás partnerei A bolond lányban a Karinthyban és a Virágot Algernonnak című előadásban az Operettszínház Raktárszínházában. A rendező elmondta, bár a néző talán elvárná, hogy egy robot szinte mindent tudjon, az ő céljuk azt megmutatni, hogyan tanulja meg egy gép az emberi életet, nem pedig az ember a robotikát. „A robot többféle hangot képes utánozni, amihez nagyon sok kollégám kölcsönözte a saját hangját az előadás számára, mindezt önzetlenül, így hallható lesz többek között Gubás Gabi, Balázs Andrea, Pásztor Erzsi, Lehoczky Zsuzsa, Peller Anna, Mihályi Győző vagy Karinthy Márton.”
Szabó P. Szilveszter elmondta: „1996-ban debütáltam az Elisabethben, mint Halál, és akkor még csak szájról szájra terjedt a darab híre. Ma már szinte evidens, hogy mindenkinél van wifi, így rögtön az előadást követően kikerülnek képek, vélemények az internetre.” A technikai fejlődés és a mesterséges intelligencia kapcsán megjegyezte: „Én csak kapkodom a fejemet, nemrégiben fogadtak el egy robotot, mint állampolgárt, aki nyilatkozott egy kongresszus előtt, egyre jobban átszövi az életünket a modern technológia.
Ebből a szempontból én sokkal maradibb vagyok, többre értékelem a valós emberi kapcsolatokat, hogy leüljünk és beszélgessünk egymással.
A bemutatót december 21-én tartják, majd 22-én és 23-án is látható lesz az előadás.
A baba
zenés vígjáték
A Karinthy Színház és a Budapesti Operettszínház közös előadása
Író: Miro Gavran
Fordító : Varga Viktória és Varga Iván
Lektoráló: Mátay Enikő
Szereplők:
- Szabó P. Szilveszter
- Földes Eszter
Díszlettervező: Rákay Tamás
Jelmeztervező: Böhm Katalin
Zeneszerző: Dinyés Dániel
Dalszövegíró: Hegyi György
Hangosító: Voronko Miklós
Fénytechnikus: Kaszai Sándor
Díszletkivitelező: Major Attila
Kellékes: Bíró Tamás
Súgó: Csesznek Judit
Asszisztens: Tucker András
Rendező: Szabó P. Szilveszter