Színház

„A saját felelősségünket is látom abban, mennyire fogadjuk el a gyengébbik nem szerepet” – Interjú Láng Annamáriával

2018.04.05. 09:17
Ajánlom
Felszabadult, lázadó nőt formál meg Ibsen ritkán játszott darabjában, a Rosmersholmban Láng Annamária, aki Fesztbaum Béla partnereként és rendezésében látható a Rózsavölgyi Szalonban. Az szerep mellett arról is kérdeztük, mi izgatja Ibsenben.

Manapság többet játszol külföldön, mint itthon. Mennyiben fakad ez a szabadúszó léttel járó kényszerből?

Külföldön olyan minőségi lehetőségek találnak meg, amelyekre nem lehet nemet mondani. Kihívás volt a müncheni, a zürichi vagy legutóbb a helsinki munkáim is. Münchenbe úgy kerültem, hogy egy finn rendező régebben látott egy krétakörös előadásban, és meghívott vendégnek. Zürichben Mundruczó Kornél Hotel Lucky Hole rendezésében játszottam egy kint élő magyar nőt. A Finn Nemzeti Színházba a Just Filming című darabra kaptam meghívást. Ezeket megelőzően Bodó Viktor rendezéseiben dolgoztam Németországban, tavaly pedig Schilling Árpáddal a kelet-európai régióban.

Láng Annamária

Láng Annamária (Fotó/Forrás: Éder Vera / Rózsavölgyi Szalon)

Javarészt független társulatok kortárs tematikájú, progresszív előadásai határozzák meg a pályádat. A Rosmersholm amolyan kitérő számodra egy másik színházi nyelvezet felé?

Az utóbbi években több társulatban is megfordultam, sokféle színésszel játszottam a zürichi Schauspielhaustól a Trafó különböző terein át Miskolcig. Ebben az évadban a miskolci társulattal való találkozás volt nagy élmény, és friss hír, hogy Szőcs Artur A kaukázusi krétakör rendezését, amelyben Grusét alakítom, beválogatták a POSZT versenyprogramjába. Nemrég szubrettként is bemutatkoztam Miskolcon, a Marica grófnő Lizáját felváltva játszom Tenki Dalmával. Minden feladathoz ugyanúgy állok hozzá. Maga az ügy a fontos, a megszólaltatandó tartalom, a karakter, ehhez képest teljesen mindegy a helyszín. Igyekszem hasznosítani a sokfelől szerzett benyomásokat, hangulatokat. És mindenütt azt tapasztalom, hogy mindenki azért dolgozik, hogy jó előadást hozzon létre.

A színházban mindig a dráma az érdekes.

A Rosmersholmban is olyan mélységű fájdalom, megoldhatatlan élethelyzetek sora van elrejtve, amit nagyon jó játszani, mert van mit mesélni vele.

Milyennek látod Rebekka West karakterét?

Rebekka kívülről érkezik egy nagyon zárt, hierarchikus, erős családi hagyományok által meghatározott világba. Törvénytelen gyerekként nőtt fel, a nevelőapja bizonyos értelemben partnerként bánt vele, tanította. Harminc felett még nem rendelkezik férjjel, családdal. Szabadgondolkodó, amolyan értelmiségi csodabogár, a tudásából eredően nem fogadja el a megszokott formákat. Szeretné megvalósítani önmagát. Bekerül Rosmersholm zárt közegébe, a Rosmer családba. Elkezd hinni abban, hogy Rosmerrel egy párt alkothatnak, és ketten együtt harcolhatnak az emberek jobbá tételéért. De mindezt annyira erősen akarja, hogy ennek érdekében elkövet dolgokat, amelyeknek nem tud kilépni az árnyékából, nem menekülhet a következmények elől. És egy szinte élhetetlen létben vergődik, amelyet tökéletesen ural sötét oldalának leplezésével. Akkor kezdődik a történet, amikor megpiszkálódik a múlt, és kimondásra, felvállalása kerülnek a titkok.

A Rosmersholmban a múlt tisztázatlan bűnei, hazugságai, a szembenézés hiánya lehetetleníti el Rosmer és Rebekka kapcsolatát. Kiélezett társadalmi közegben még nagyobb jelentőséggel bír a privát szféra ügyeinek a tisztázása?

Mindkét probléma egyaránt fontos, egyik hat a másikra. A közéletben való részvétel, a kilépés a nyilvánosság elé, a szabad vélemény vállalása minden korban nehéz ügy. Rebekka és Rosmer támogathatnák egymást ebben, ha nem lenne mögöttük egy rettenetesen zűrzavaros magánéleti háttér, egy bűnnel, vágyakkal, titkokkal teli világ. Végül kudarcot vallanak, illetve egy dologban mégiscsak nagy sikert ér el ez a párként is elképzelhető férfi és nő: eljön az a pont, amikor elképesztően őszintén tudnak beszélni egymással.

Láng Annamária

Láng Annamária (Fotó/Forrás: Éder Vera / Rózsavölgyi Szalon)

Ibsen kapcsán mennyire tartod érvényes kérdésnek a 21. században a nők társadalmi szerepének a meghatározását?

Észtországnak női elnöke van, aki éppen terhes, és emiatt még jobban szeretik őt, mint korábban. Tartok tőle, hogy ettől mi még nagyon messze vagyunk.

Nőként azonban a saját felelősségünket is látom abban, hogy hová pozícionáljuk magunkat, mennyire fogadjuk el a gyengébbik nem szerepet.

Fesztbaum Béla korábban a Vígszínházban volt a partnered. Milyen rendezőnek tartod őt?

Lenyűgöz a felkészültsége, nagyon mélyen ismeri Ibsent, szó szerint kívülről tudja az egész darabot. A próbák során sok segítséget nyújtott nekünk.

Engem az szórakoztat, ami nem annyira szórakoztató – mondtad egyszer a színházi ízlésedről.

Szeretek elmélyülni egy témában vagy egyáltalán azt nézni, hogy milyen az ember a maga kis csalásaival, hazugságaival, önbecsapásaival, titkaival. Ibsennél, mint ahogy az életben is mindig, elérkezik az a pont, amikor a rejtett, titkolt dolgok kifakadnak. Igazi feszültségekről, igazi emberi kapcsolatokról, mélységekről, tartalmakról beszél.

A Krétakör és egy rövid vígszínházi tagság után nem vágynál újra társulatra?

A valahová tartozásra való némi igényemet kielégíti az állandó, folyamatos munka a Proton Színházzal vagy a Dollárpapa és gyermekeivel. Mostanában a Miskolci Nemzeti Színházhoz tartozom valamennyire, idén és a jövő évadban is két előadásban játszom náluk. Ennél többre most nem vágyom.

A Rosmersholmot április 5-én mutatja be a Rózsavölgyi Szalon Fesztbaum Béla rendezésében, aki a Fidelio számára írta le gondolatait a darabról:
Egy álmodozó színházi ember listája

Kapcsolódó

Egy álmodozó színházi ember listája

„Rosmersholm egy titokzatos, ősi családi birtok, egy szétszakadt, értékrendek nélkül maradt országban, ahol épp elkeseredett, gyakran kicsinyes harcát vívja a tradíció és a forradalmi változás. Ahol a szereplők közéleti ambíciói váratlan fordulatokkal keverednek magánéletük múltból előbukkanó, tisztázatlan részleteivel.” Henrik Ibsen remekművét, a Rosmersholmot a Rózsavölgyi Szalon mutatja be április 5-én. Az előadás rendezője, Fesztbaum Béla színművész a Fidelio.hu számára írta meg gondolatait a darabról.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Jazz/World

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Könyv

A sors kövei – 140 éve született Virginia Woolf

A modern angol próza és lélektani regény egyik megteremtőjeként is ismert Virginia Woolf a 20. század egyik legnagyobb hatású irodalmi alkotója, aki bár sikeres írói karriert tudhat maga mögött, az életében elszenvedett traumákat sosem tudta feldolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Színház hír

Márciustól csillag őrzi Kaszás Attila nevét a komáromi mozi előtt

Alig pár hónappal azután, hogy a városhoz kötődő művészek előtt tisztelegve felavatták az első csillagot, új névvel gazdagodik a mozi előtti tér – jelentette be közösségi oldalán Keszegh Béla polgármester.
Színház gyász

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.