Színház

„A sors kezében vagyok” – Művészek castingélményei

2022.04.16. 13:15
Ajánlom
Míg régebben inkább csak külföldi filmek esetén volt jellemző, ma már bevett gyakorlat akár filmes, akár nagyobb színpadi, zenés produkciók esetén a válogató különböző szerepekre. A casting talán olyan, mint egy vizsga: ott és abban a pillanatnyi állapotban dől el a siker. Színészek és rendezők idézték fel nekünk egy-egy emlékezetes castingélményüket.

Czakó Julianna

színművész

A Szegedi Szabadtéri Játékokon készülő Chicago meghallgatására – amin végül megkaptam Roxie Hart szerepét – körülbelül két-három hetem volt felkészülni, Kéringer László, az énektanárom pedig a korábbi zenés szerepeimhez hasonlóan most is nagyon sokat segített. Alapvetően van egy rossz érzésem a castingokkal kapcsolatban, mert a helyszínen kevés időd van megmutatni, amit tudsz, és abból a pár percből nehéz megítélni az embert. Szerencsére Béres Attilával, a darab rendezőjével már többször dolgoztam együtt, és megnyugtatott a gondolat, hogy nem teljesen ismeretlenül állok elé. Persze amikor kijöttem, nem tudtam, hogy sikerült-e meggyőzni őt, valamint Barnák Lászlót, Silló Istvánt és Dinyés Dánielt, de örültem, mert meg tudtam csinálni azokat a dolgokat, amiket szerettem volna.

foto_CZAKO_JULIANNA_edervera-131415.jpg

Czakó Julianna (Fotó/Forrás: Éder Vera / Miskolci Nemzeti Színház)

Deák Kristóf

filmrendező

A Mindenki előkészületei idején több mint nyolcvan lányt néztünk meg a két főszerepre.

Steinhauser Andrea casting direktor a többségüket már ismerte, ezért aztán a két rendelkezésre álló szerep közül azt osztotta ki nekik betanulásra, amelyikről azt gondolta, hogy jobban illik az egyéniségükhöz. Minden jelölttől kértünk egy kis bemutatkozást, majd énekelniük kellett egy dalt, és végül jött a hozott jelenet. Hais Dorottya és Gáspárfalvi Dorka rögtön az első napon, pont egymás után jöttek. Mindketten rögtön elvarázsoltak kiemelkedően természetes játékukkal és jelenlétükkel – de volt egy kis bökkenő: Gáspárfalvi Dorka, aki a visszafogottabb, nem annyira jól éneklő főszereplő, Zsófi szerepét hozta, gyönyörűen énekelt… viszont Hais Dorka, aki a kristálytiszta, angyali hangú Liza szerepével készült, egyáltalán nem volt jó énekes. De ezt tudta is magáról: egy 12 évestől lefegyverző magabiztossággal kijelentette, hogy

„én nem tudok énekelni, de Liza tetszik jobban, úgyhogy majd le kell hogy cseréljétek a hangomat”.

Mindketten egyértelmű módon kerültek át a következő körbe, ahova már csak húsz lányt hívtunk, majd az utolsó körbe is, ahol a hat legjobb lányt néztünk meg különböző párosításokban. A végső körben fel is cseréltük a szerepeiket. Furcsa módon, bár a saját személyiségük alapján akár működhetett is volna a dolog, mindketten jobban élvezték azt a szerepet, amit eredetileg is hoztak.

Így esett, hogy Hais Dorka hangját valóban lecseréltük a film zárójelenetében, ő pedig csak tátogott. Ha nem ő maga javasolta volna rögtön az elején, akkor biztosan küzdöttem volna a sors iróniája ellen…

Deák Kristóf

Deák Kristóf (Fotó/Forrás: Huszti István)

Pálmai Anna

színművész

Érdekes módon, hogy megkapok-e egy szerepet, nincs mindig szinkronban azzal, hogy jónak gondolom-e az adott castingot. Volt már olyan meghallgatás-élményem, ahol nagyon jól éreztem magam, mégsem az enyém lett a szerep, és olyan is, hogy bizonytalan voltam, de végül megkaptam a lehetőséget. Az egyik utolsó, meghatározó castingélményem az El a kezekkel a papámtól című film kapcsán volt, ami nemcsak azért emlékezetes számomra, mert az egész casting alatt azt éreztem, hogy kíváncsiak rám, hanem mert végtelenül boldog is voltam, amikor kiderült, hogy én játszhatom el Violát, mivel nagyon szerettem volna Dobó Katával dolgozni. Egy meghallgatáson sok minden függ a rendező elképzeléseitől, ezért

egy-egy sikertelen próbálkozásnál nem is szoktam magam ostorozni amiatt, hogy rossz voltam-e,

inkább átfordítom: büszke vagyok, hogy felkészültem, megpróbáltam, és igyekeztem a tudásom legjavát adni. Ha pedig az aktuális pillanatban kiadtam magamból a legtöbbet, onnantól kezdve a sors kezében vagyok.

red_bull_pilvaker_marciusi_ifjak_palmai_anna_kredit_bertalan_adam-095932.jpg

Pálmai Anna (Fotó/Forrás: Bertalan Ádám / Red Bull Pilvaker)

Rudolf Péter

színművész, rendező

Castingemlékei mindannyiunknak vannak. Nekem elsőnek egy amerikai film ugrik be: a ’90-es évek közepén játszottam a Hazudós Jakab című filmben egy kisebb szerepet. Bevett szokás volt akkoriban, hogy az ismert magyar színészeket behívták egy viszonylag nagyobb szerep meghallgatására, az ember belefektetett egy rakás munkát, aztán a végén egy jóval kisebb, szinte statisztaszereppel kínálták meg, amit vagy elvállalt vagy nem – inkább nem. Aztán jött egy casting, némi magyar háttérrel, és egy viszonylag nagyobb szereppel. Robin Williamsszel lett volna jelenetem, Mathieu Kassovitznak – a rendező filmben szereplő fiának – a testvérét keresték a filmbe. Itt lép be a véletlen: egy héttel a felkérés előtt Kassovitz-cal egy nagy beszélgetés készült a César-díja kapcsán, ahol a magyar műsorban én voltam a hangja. Megállapítottuk a stúdióban, hogy úgy nézünk ki, mintha testvérek lennénk – a Hazudós Jakabban aHpedig az ő filmbéli fivérét keresték.

Adta volna magát, hogy nekem kell játszanom.

Egy drámai nagyjelenetről volt szó, ami viszonylag erős jelenlétet igényel, és amiből fel lehet építeni egy figurát – főleg, ha Ragályi Elemér az operatőr. A castingon már az első pillanatban kiderült, hogy egy angol színésznek szánják a szerepet. Kezembe is nyomtak egy másik szöveget, de én kivételesen megmakacsoltam magam, és kijelentettem, hogy csak az eredetileg elküldött, nagyobb jelenetet vagyok hajlandó megcsinálni. Kínos csend állt be, végül kelletlenül belementek, de láttam rajtuk, hogy mindegy, hogyan csinálom, már döntöttek. Szerencsémre a felvétel közben belépett Peter Kassovitz, a rendező, és leállítva a felvételt kijelentette: megvan a fia testvére. Így adatott meg, hogy több hetet forgathattam, ráadásul nagyszerű kollégákkal. Nem egy nagy szerep, de dramaturgiailag fontos epizód volt egy hollywoodi produkcióban.

194815796_4535984786415958_8746245353490665396_n-142658.jpg

Rudolf Péter (Fotó/Forrás: Emmer László / Vígszínház)

Fejléckép: Deák Kristóf (fotó: Nicholas Laclair), Czakó Julianna (fotó: Éder Vera), Rudolf Péter (fotó: Emmer László), Pálmai Anna (fotó: Horváth Judit)

Szőrös szeretet – Élet mentett kutyával

Kapcsolódó

Szőrös szeretet – Élet mentett kutyával

Aki egyetlen állat barátságát is magáénak tudhatja, felbecsülhetetlen ajándékot kap az élettől. Nagyon sokat tanulhatunk általuk magunkról. Így vélekednek azok a művészek, akiket örökbefogadott kutyájukról kérdeztünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

„A fiatalokba kell kapaszkodnunk” – 15. alkalommal rendezik meg az Ördögkatlan Fesztivált

A jubileumi összművészeti fesztivált augusztus 2. és 6. között rendezik meg, hagyományosan öt helyszínen, változatos programokkal.
Színház gyász

Elhunyt Kocsis Antal színművész

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház örökös tagját életének 83. évében érte a halál – tudatta a teátrum.
Színház hír

Az Elmaradt Előadások Bajnokát keresi az Örkény Színház

A koronavírus-járvány idején a többi színházhoz hasonlóan az Örkény Színház is kénytelen volt több előadását lemondani vagy elhalasztani. Most azokat a nézőket keresik, akik jegyet váltottak az elmaradt produkciókra.
Színház interjú

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Színház hír

Fesztivállal zárja idei évadát a Thália Színház

A június 5. és 11. között megrendezésre kerülő színházi szemlén magyarországi és határon túli társulatok képviseltetik magukat. Hét nap alatt összesen tizenkét előadást láthat a közönség.