Színház

„A sors kezében vagyok” – Művészek castingélményei

2022.04.16. 13:15
Ajánlom
Míg régebben inkább csak külföldi filmek esetén volt jellemző, ma már bevett gyakorlat akár filmes, akár nagyobb színpadi, zenés produkciók esetén a válogató különböző szerepekre. A casting talán olyan, mint egy vizsga: ott és abban a pillanatnyi állapotban dől el a siker. Színészek és rendezők idézték fel nekünk egy-egy emlékezetes castingélményüket.

Czakó Julianna

színművész

A Szegedi Szabadtéri Játékokon készülő Chicago meghallgatására – amin végül megkaptam Roxie Hart szerepét – körülbelül két-három hetem volt felkészülni, Kéringer László, az énektanárom pedig a korábbi zenés szerepeimhez hasonlóan most is nagyon sokat segített. Alapvetően van egy rossz érzésem a castingokkal kapcsolatban, mert a helyszínen kevés időd van megmutatni, amit tudsz, és abból a pár percből nehéz megítélni az embert. Szerencsére Béres Attilával, a darab rendezőjével már többször dolgoztam együtt, és megnyugtatott a gondolat, hogy nem teljesen ismeretlenül állok elé. Persze amikor kijöttem, nem tudtam, hogy sikerült-e meggyőzni őt, valamint Barnák Lászlót, Silló Istvánt és Dinyés Dánielt, de örültem, mert meg tudtam csinálni azokat a dolgokat, amiket szerettem volna.

foto_CZAKO_JULIANNA_edervera-131415.jpg

Czakó Julianna (Fotó/Forrás: Éder Vera / Miskolci Nemzeti Színház)

Deák Kristóf

filmrendező

A Mindenki előkészületei idején több mint nyolcvan lányt néztünk meg a két főszerepre.

Steinhauser Andrea casting direktor a többségüket már ismerte, ezért aztán a két rendelkezésre álló szerep közül azt osztotta ki nekik betanulásra, amelyikről azt gondolta, hogy jobban illik az egyéniségükhöz. Minden jelölttől kértünk egy kis bemutatkozást, majd énekelniük kellett egy dalt, és végül jött a hozott jelenet. Hais Dorottya és Gáspárfalvi Dorka rögtön az első napon, pont egymás után jöttek. Mindketten rögtön elvarázsoltak kiemelkedően természetes játékukkal és jelenlétükkel – de volt egy kis bökkenő: Gáspárfalvi Dorka, aki a visszafogottabb, nem annyira jól éneklő főszereplő, Zsófi szerepét hozta, gyönyörűen énekelt… viszont Hais Dorka, aki a kristálytiszta, angyali hangú Liza szerepével készült, egyáltalán nem volt jó énekes. De ezt tudta is magáról: egy 12 évestől lefegyverző magabiztossággal kijelentette, hogy

„én nem tudok énekelni, de Liza tetszik jobban, úgyhogy majd le kell hogy cseréljétek a hangomat”.

Mindketten egyértelmű módon kerültek át a következő körbe, ahova már csak húsz lányt hívtunk, majd az utolsó körbe is, ahol a hat legjobb lányt néztünk meg különböző párosításokban. A végső körben fel is cseréltük a szerepeiket. Furcsa módon, bár a saját személyiségük alapján akár működhetett is volna a dolog, mindketten jobban élvezték azt a szerepet, amit eredetileg is hoztak.

Így esett, hogy Hais Dorka hangját valóban lecseréltük a film zárójelenetében, ő pedig csak tátogott. Ha nem ő maga javasolta volna rögtön az elején, akkor biztosan küzdöttem volna a sors iróniája ellen…

Deák Kristóf

Deák Kristóf (Fotó/Forrás: Huszti István)

Pálmai Anna

színművész

Érdekes módon, hogy megkapok-e egy szerepet, nincs mindig szinkronban azzal, hogy jónak gondolom-e az adott castingot. Volt már olyan meghallgatás-élményem, ahol nagyon jól éreztem magam, mégsem az enyém lett a szerep, és olyan is, hogy bizonytalan voltam, de végül megkaptam a lehetőséget. Az egyik utolsó, meghatározó castingélményem az El a kezekkel a papámtól című film kapcsán volt, ami nemcsak azért emlékezetes számomra, mert az egész casting alatt azt éreztem, hogy kíváncsiak rám, hanem mert végtelenül boldog is voltam, amikor kiderült, hogy én játszhatom el Violát, mivel nagyon szerettem volna Dobó Katával dolgozni. Egy meghallgatáson sok minden függ a rendező elképzeléseitől, ezért

egy-egy sikertelen próbálkozásnál nem is szoktam magam ostorozni amiatt, hogy rossz voltam-e,

inkább átfordítom: büszke vagyok, hogy felkészültem, megpróbáltam, és igyekeztem a tudásom legjavát adni. Ha pedig az aktuális pillanatban kiadtam magamból a legtöbbet, onnantól kezdve a sors kezében vagyok.

red_bull_pilvaker_marciusi_ifjak_palmai_anna_kredit_bertalan_adam-095932.jpg

Pálmai Anna (Fotó/Forrás: Bertalan Ádám / Red Bull Pilvaker)

Rudolf Péter

színművész, rendező

Castingemlékei mindannyiunknak vannak. Nekem elsőnek egy amerikai film ugrik be: a ’90-es évek közepén játszottam a Hazudós Jakab című filmben egy kisebb szerepet. Bevett szokás volt akkoriban, hogy az ismert magyar színészeket behívták egy viszonylag nagyobb szerep meghallgatására, az ember belefektetett egy rakás munkát, aztán a végén egy jóval kisebb, szinte statisztaszereppel kínálták meg, amit vagy elvállalt vagy nem – inkább nem. Aztán jött egy casting, némi magyar háttérrel, és egy viszonylag nagyobb szereppel. Robin Williamsszel lett volna jelenetem, Mathieu Kassovitznak – a rendező filmben szereplő fiának – a testvérét keresték a filmbe. Itt lép be a véletlen: egy héttel a felkérés előtt Kassovitz-cal egy nagy beszélgetés készült a César-díja kapcsán, ahol a magyar műsorban én voltam a hangja. Megállapítottuk a stúdióban, hogy úgy nézünk ki, mintha testvérek lennénk – a Hazudós Jakabban aHpedig az ő filmbéli fivérét keresték.

Adta volna magát, hogy nekem kell játszanom.

Egy drámai nagyjelenetről volt szó, ami viszonylag erős jelenlétet igényel, és amiből fel lehet építeni egy figurát – főleg, ha Ragályi Elemér az operatőr. A castingon már az első pillanatban kiderült, hogy egy angol színésznek szánják a szerepet. Kezembe is nyomtak egy másik szöveget, de én kivételesen megmakacsoltam magam, és kijelentettem, hogy csak az eredetileg elküldött, nagyobb jelenetet vagyok hajlandó megcsinálni. Kínos csend állt be, végül kelletlenül belementek, de láttam rajtuk, hogy mindegy, hogyan csinálom, már döntöttek. Szerencsémre a felvétel közben belépett Peter Kassovitz, a rendező, és leállítva a felvételt kijelentette: megvan a fia testvére. Így adatott meg, hogy több hetet forgathattam, ráadásul nagyszerű kollégákkal. Nem egy nagy szerep, de dramaturgiailag fontos epizód volt egy hollywoodi produkcióban.

194815796_4535984786415958_8746245353490665396_n-142658.jpg

Rudolf Péter (Fotó/Forrás: Emmer László / Vígszínház)

Fejléckép: Deák Kristóf (fotó: Nicholas Laclair), Czakó Julianna (fotó: Éder Vera), Rudolf Péter (fotó: Emmer László), Pálmai Anna (fotó: Horváth Judit)

Szőrös szeretet – Élet mentett kutyával

Kapcsolódó

Szőrös szeretet – Élet mentett kutyával

Aki egyetlen állat barátságát is magáénak tudhatja, felbecsülhetetlen ajándékot kap az élettől. Nagyon sokat tanulhatunk általuk magunkról. Így vélekednek azok a művészek, akiket örökbefogadott kutyájukról kérdeztünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Klasszikus

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Plusz

Törőcsik Marit és Cseh Tamást ünnepli Budapesten az Ördögkatlan Fesztivál

Szimbolikus ballagással ünnepel Budapesten a nagykorúvá vált Ördögkatlan Fesztivál, június 18-án Cseh Tamás szobrától indul a közös séta Kollár-Klemencz László és Cseh András vezetésével a Törőcsik Mari Park felé.
Vizuál

Feszült drámának ígérkezik François Ozon új filmje

Június 26-tól láthatja a hazai közönség a francia kultrendező legújabb, Ha megérkezik az ősz című alkotását, amelynek főhőse egy nagymama, aki véletlenül megmérgezi a lányát és az unokáját. Cikkünkben megtekinthető a film előzetese.
Plusz

Felgördült a képzeletbeli függöny a Benczúr Kertben, színes programokkal készülnek a nyárra

Júniustól augusztus közepéig klasszikus és könnyűzenei, valamint jazz koncertek, színházi előadások, zenés színházi programok várják a nézőket a Benczúr Ház Rendezvényközpont Nyári Fesztiválján, a Benczúr Kerti Estéken.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Színház interjú

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.
Színház hír

Június 10-én kezdődik az OSZT Szolnokon – mutatjuk a zsűrit!

Június 10-én kezdetét veszi az Országos Színházi Találkozó Szolnokon, amely idén is a hazai színházi élet legfontosabb ünnepe. A szemleprogramban 14 kiemelkedő előadás kapott helyet, amelyeket szakmai zsűri értékel.
Színház interjú

Rusznyák Gábor: „Ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell”

Bár dolgozik Budapesten is, leginkább Miskolchoz kötődik Rusznyák Gábor, aki Goldoni vígjátékát rendezi idén nyáron. A Csetepaté Chioggiában premierje júliusban lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Erről és sok minden másról is kérdeztük a rendezőt. Rusznyák Gábor-interjú.
Színház interjú

Gyerekek egy színházi előadásban – a Karinthy Színház beszélgetése idei ősbemutatója kapcsán

Gyerekekkel színházat játszani mindig nagyon nehéz. A Karinthy Színház ősbemutatója, a Kísértetház című rém-komédia kapcsán járta körül a kérdést a négy gyerekszereplővel együtt.