„Azért szeretem a szakmánkat, azért olyan csodálatos, mert egy élet alatt eljátszhatok akár száz sorsot is. Vagy megélhetek a sajátommal együtt akár száz életet vagy többet, ha szerencsés vagyok.”
„Különleges egyéniségnek láttam a felvételin – mondja Rujder Vivienről egykori osztályfőnöke, jelenlegi igazgatója, Máté Gábor –, színészileg szinte semmit sem mutatott (hál’ isten), szőke volt, és önmagát adta. Később is ezt őrizte végig a felvételi alatt, még akkor is, amikor a második és a harmadik forduló közötti egy hétben hosszan próbáltunk belőle előbányászni valami olyasmit, amivel tanártársainknak is bizonyítani tudtuk, hogy képes a színművészet elsajátítására. Az iskolai évek alatt hatalmas fejlődést mutatott, bejárta az utat a teljes értetlenségtől a lehető legnyilvánvalóbb alkalmasságig, a harmadik évben már mindenki számára kiugró volt a színészi tehetsége.” Ezt tanúsíthatja az egyszeri néző is, aki látta az Ódry Színpadon a harmadéves Máté Gábor–Dömötör András-osztály Brémai muzsikusok című zenés vizsgáját, amely – túllépve a gyerekelőadáson – voltaképp az Állatfarmmal ötvözte a mesét.
Rujder Vivien a szőke fürtjeivel, tágra nyílt, kék szemével, fehér kötött-horgolt ruhában és sálakban, összeszorított öklével felejthetetlen Báránynak bizonyult.

Rujder Vivien a Munkavégzés során nem biztonságos című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / Fidelio)
A sudár mosonmagyaróvári lány sokáig balett-táncosnőnek készült, és viszonylag hirtelen fordulattal vett irányt a színművészet felé. Az egyetem utolsó éveiben a Katona József Színházban töltötte szakmai gyakorlatát, de közben játszott két Orlai-produkcióban, valamint emlékezetes Erzsikéje volt a budaörsi Liliomfinak, amellyel Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila letették a Sztalker Csoport névjegyét a magyar színházi élet asztalára. Még nem volt diplomás színésznő, amikor a Katona A nők iskolája-előadásában Ascher Tamás rendezésében a mestere, Máté Gábor Arnolphe szerepében szemet vetett rá, a nevelt lányára.
Olyan klasszikus naiva volt, amilyenként annak idején a színiegyetemre érkezett.
És egy este alatt bemutatta, mit tanult mint színésznő és mint a boldogságáért ártatlanul küzdő-ravaszkodó, Ágnes nevű Molière-hősnő.
Az elmúlt években sorra megtalálták őt filmes és tévés feladatok, amelyek országos népszerűséget is hoztak. Ezenközben a Katonában szerepek sorával érlelik tehetségét. Színészi fejlődésének szép állomása például a Vastaps-díjat érő Hajnalka a Rozsdatemetőben, a szerelmes Izidóra a Bánk bánban vagy a világítóan tiszta, bátor, mesterkéletlen Desdemona az Othellóban. Minden reményünk megvan a legfényesebb kiteljesedésre.
A további díjazottakról itt olvashat.