Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

2021.11.25. 13:55
Ajánlom
„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.

„Azt kértük a színháztól, hogy ha naponta nem is, legalább hetente tesztelje azokat a színészeket, dolgozókat, akiknek az adott héten maszk nélkül kell érintkezniük esténként” – kezdi hosszú posztját Wunderlich József, aki szerint ez azért nem történik meg, mert a színház szerint „folyik el a lé”.

Pedig a fertőzésveszély fennáll, hiszen a színészt a tíznapos karantén után nem tesztelték le újra, ráadásul feleségének, Bach Katának pozitív a tesztje, valamint két gyermeke is elkapta a koronavírust.

„Azt kértem a színháztól, hogy a 11. napomon, frissen szabadulva a karanténból ne küldjenek be Bella Figurát játszani Halász Judittal, mert féltem őt, maszk nélkül kell vele folyamatosan érintkeznem” – folytatja, kitérve rá, hogy azért nem mentik fel a munkavégzés alól, mert nincsenek tünetei, jogilag már minden rendben van.

Többi kollégája is Wunderlich mellé állt: azt mondták, hogy ilyen körülmények között nem játszhatják le az előadást, de a színház állításuk szerint még a maszkot sem engedélyezte, mondván, „elviszi a néző figyelmét, mit mondunk a nézőnek”.

A színész felhívja a figyelmet arra is, hogy a Vígszínház hónapok óta ellenőrizetlenül fogadja a „külsős” szereplőket, résztvevőket, nem tartják be se a hőmérésre, se a maszkhasználatra vonatkozó szabályokat, nem biztosítottak a megfelelő kézfertőtlenítő eszközök, sőt azt sem követték nyomon, hogy ki milyen egészségi állapotban jön be a színházba.

„A színészek nagy része, és a hasonlóan kiszolgáltatott helyzetben lévők hallgatnak, mert félnek megszólalni. Féltjük az állásunkat, a munkánkat, a havi fizetésünket. Én is féltem. És ami még rosszabb: szégyelljük magunkat” – írta Wunderlich, hozzátéve, hogy nem érdeke senkinek, hogy kevesebb legyen az előadás, de fontos, hogy emberek legyenek és azok maradjanak minden körülmények között.

„Hát imádkozom, hogy jövő héttől legyen lé a tesztelésre is, ne csak a megemelt fizetésekre”

– zárja posztját, melyre több mint ezer szakmabeli és néző reagált már.

„Mindezt úgy írtam, hogy szerelmes vagyok a színházba, a szakmánkba, a hivatásunkba. Mindezt úgy írtam, hogy sokáig hittem abban, hogy ezeket a dolgokat meg tudjuk oldani a színházon belül, diszkréten, emberi módon. Mindezt azért írtam le itt, mert az ebbe vetett hitemet elvesztettem.”

Rudolf Péter, a Vígszínház főigazgatója a HVG kérdésére elmondta: a fenti állítások mindegyik pontja tételesen cáfolható, ráadásul ők az állam és az orvosok által biztonságosnak ítélt protokollt követik, sőt olykor szigorúbban járnak el annak ellenére, hogy a dolgozók 97 százaléka be van oltva. A lelkiismerete tehát tiszta.

Kiemelte továbbá, hogy a külsősök „ellenőrzésére” külön rendelkezést adott ki, melynek értelmében december 15-ig mindenkinek be kell mutatnia a védettségi igazolványát. Ennek elmulasztása esetén az érintett dolgozóval jogában áll megszüntetni a közös munkát.

Rudolf Péter reagált a színész posztjában többször elhangzó „folyik el a lé” állításra is, hangoztatva, hogy a Vígszínház helyiségeit heti több alkalommal fertőtlenítik, mindenhol van kézfertőtlenítő, és az, aki tüneteket észlel magán, a színház költségén teszteltetheti magát. Azt viszont megerősítette, hogy a november 24-i Bella Figura előtt valóban nézeteltérés alakult ki a vezetőség és a művészek között.

Az ügyben megkerestük a Vígszínházat, akik később ígértek hivatalos tájékoztatást. Cikkünket a közlemény megérkezése után frissítjük.

Wunderlich József posztját szó szerint, változatás nélkül közöljük:

„Azt kértük a színháztól, hogy ha naponta nem is, legalább hetente tesztelje azokat a színészeket, dolgozókat, akiknek az adott héten maszk nélkül kell érintkezniük esténként.

A színház válasza: folyik el a lé.

Idős emberekről beszélünk, nagy színészeinkről, családanyákról, családapákról, nagymamákról, nagypapákról.

A színház válasza: folyik el a lé.

Azt kértem a színháztól, hogy a 11. napomon, frissen szabadulva a karanténból ne küldjenek be Bella Figurát játszani Halász Judittal, mert féltem őt, maszk nélkül kell vele folyamatosan érintkeznem. A feleségem pozitív, a gyerekeim is elkapták.

A válasz: letelt a 10 nap, nincs kontaktkutatás, ha nincsenek tüneteim, bemehetek (értsd: be kell mennem), jogilag ez rendben van, én már nem vagyok fertőző.

Az összes kollégám azt mondta, így nem játszhatjuk le az előadást, próbáltuk meggyőzni a színházat, hogy hadd játsszunk maszkban, ezzel óvva veszélyeztetett kollégá(i)nkat.

A színház válasza: nem lehet, mást jelentene, elviszi a néző figyelmét, mit mondunk a nézőnek.

Hónapok óta ellenőrizetlenül fogadja a színház a “külsős” szereplőket, résztvevőket. Se hőmérés, se valódi maszk használat, még csak az sem volt ellenőrizhető, hogy valaki rossz egészségi állapota ellenére bejön-e a színházba. Ők is a megélhetésért küzdenek. Igen. És akár tünetekkel is bejönnek azért a kis pénzért dolgozni. Maszk nélkül, izzadva, lihegve.

A színház válasza: velük aztán végképp nem tudnak semmit csinálni.

Igen, mert ha túl sok táncos vagy zenész kiesik egyszerre, ne adja isten, egy hétfői (heti) tesztelés során, akkor bukjuk a nagy zenés előadások bevételeit (akár 10 napig).

Folyik el a lé.

Mindeközben kétkezi tákolmányokból nyomkodjuk a házi készítésű alkoholos löttyöket a kezünkre, arra sem tellett a színháznak, hogy a takarásokban érintésmentes vagy legalább “normális” kézfertőtlenítők legyenek kellőképpen elhelyezve.

Gondolom: folyik el a lé.

Pedig fontos lett volna, mert sok előadás van, ahol összefolyik a taknyunk, nyálunk. Csak néhány ezek közül:

A Nagy Gatsby (amit egyik kollégánk fertőző állapotában játszott tudtán kívül, majd a színház utólag sem tesztelte az érintett/érintkező embereket)

A Pál utcai fiúk (hírhedt gócpontunk, ahová Kern Andrást - minden kockázat ellenére - sikerült beugrasztani egyik este Janónak)

A Diktátor (együtt az összes korosztály, sok külsős, általában óriási tömörülésekkel a takarásban)

A Szerelmek Városa (végig kell ölelgetni itt is sokmindenkinek sokmindenkit…)

A színészek nagy része, és a hasonlóan kiszolgáltatott helyzetben lévők hallgatnak, mert félnek megszólalni. Féltjük az állásunkat, a munkánkat, a havi fizetésünket. Én is féltem. És ami még rosszabb: szégyelljük magunkat. Szégyelljük magunkat azért a rosszért, amit nem is mi követtünk el, vagy amit kényszer hatására tettünk. Szégyellem magam, hogy ilyen körülmények között szó nélkül bejártam játszani. Szégyellem magam, hogy szó nélkül hagytam, ha másokon tüneteket észleltem. Szégyellem magam, hogy nem voltam elég szigorú a maszk használattal kapcsolatban. Szégyellem magam, hogy hetek óta szó nélkül nézem a szorongó kollégáimat. Szégyellem magam, hogy hazavittem a vírust a színházból, ezzel veszélyeztetve két és fél hónapos kisfiam életét. Szégyellem magam, hogy ma este lejátszottam az előadást maszk nélkül. Végig arra figyeltem, hogy minél távolabb legyek a többiektől, és főleg Halász Jucitól, aki ilyen körülmények között nem akarta lejátszani az előadást.

Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl. Nem lehet, hogy ennyire vakok legyünk. A hivatásunk lényege nem az, hogy minél kevesebb előadás maradjon el! Nem az, hogy mi álljunk a legjobban az összes fővárosi színház közül a megtartott/elmaradt előadások tekintetében! A hivatásunk lényege, hogy emberek legyünk, és azok maradjunk, bármilyenek is a körülmények.

Hát imádkozom, hogy jövő héttől legyen lé a tesztelésre is, ne csak a megemelt fizetésekre.

És imádkozom, hogy a következő napokban, hetekben senki ne haljon meg a színházban.

U.i.: Mindezt úgy írtam, hogy szerelmes vagyok a színházba, a szakmánkba, a hivatásunkba. Mindezt úgy írtam, hogy sokáig hittem abban, hogy ezeket a dolgokat meg tudjuk oldani a színházon belül, diszkréten, emberi módon.

Mindezt azért írtam le itt, mert az ebbe vetett hitemet elvesztettem.”

Fejléckép: Wunderlich József a Bella Figura olvasópróbáján (fotó: Dömölky Dániel / Vígszínház)

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

Kapcsolódó

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Zenés színház

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Vizuál

Antal Csaba díszlet- és jelmeztervezői munkáiból nyílik kiállítás a Műcsarnokban

Eternal Yorick – Life Book Antal Csaba címmel nyílik kiállítás a Jászai Mari-díjas alkotó több évtizedes, gazdag életművéből. A tárlat február 3-tól látható.
Klasszikus

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Színház magazin

„Mindig is nagyobb volt bennem a színház utáni alázat, mint az önmutogatásra való késztetés" – Sunyovszky Szilvia 75 éves

A Kossuth-díjas színésznő február 2-án ünnepli a 75. születésnapját. Noha a színészi pályát több, mint 30 éve diplomáciai és politikusi munkára váltotta, így is nyomot hagyott a hazai színházi és filmes életben.
Színház hír

A STEREO AKT kulturális műhelyt és közösségi teret nyit

A független alkotócsoport a VIII. kerületben talált otthonra. A jövőben alkotóműhelyként és befogadóhelyként is üzemelő STEREO Művház átalakítása még javában tart: az első ütem befejezéséhez közösségi támogatási kampányt indítottak. 
Színház ajánló

Menni kéne… – amire februárban beindulunk

Van, ahová a színészek, máshová a rendező, megint máshová az izgalmasnak ígérkező színházi nyelv csalogat be – legyen az dráma, thriller vagy olyan előadás, aminek a műfaja most még nem is tudható biztosan.
Színház ajánló

Koldusopera – Bagó Bertalan rendezése a József Attila Színházban

Műfaját tekintve: opera, musical, operett és mindezek paródiája – nemcsak ígérik ezt a darabról, de be is váltják február 18-ától a József Attila Színház színpadán, Bagó Bertalan rendezésében.