Színház

„A színház éltet” – interjú Vándor Évával

A színházakban a járványhelyzet miatt a munka is leállt egy időre, otthonaikba kényszerítve a művészeket. Bár néhány helyen már megkezdődtek a próbák, és sok teátrum közvetíti online az előadásait, az elmúlt egy év nem múlt el nyomtalanul. Erről, valamint a változásról beszélgettünk Vándor Évával. (X)

Ebben az időszakban kevesebb a munka. Hogy bírod az otthon ülést és a tétlenséget?

Általában nehezen, de most próbálok egy darabot a Pinceszínházban, A vidám kísértetet, aminek nagyon kellemesen és jó társaságban telnek a próbái. Egyébként sem tudok otthon ülni. Persze, hozzá lehet szokni, kialakulnak otthoni szokások, de megvan benne az a fajta egyhangúság, hogy az ember már-már összeveszik a másikkal, hogy milyen nap van aznap.

A színház éltet, és kell az adrenalin, a felkészülés, a gondolkodás, egyszóval kellenek az ügyek.

Talán azért, hogy úgy érezzem, kellek, hasznos vagyok, gondolnak rám és bíznak bennem.

VandorEva-104128.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A szövegtanulás rutinjából is kieshettél egy év alatt.

Egészen furcsa, és gondolkodnom kell rajta, hogy hogyan is szoktam én csinálni. Rám különösen jellemző, hogy menet közben tanulok. Amikor hat hétig próbálok, és minden nap más jelenettel dolgozunk, akkor csak az aktuális részre készül az ember. Ez a sok kicsi egyszer csak összekapcsolódik és összeáll egy darabbá. Akkorra már tudod a szöveget, és a szövegtudással mélyül el a szerep is.

A mozgáshoz kötöd a szöveget?

Mozgáshoz és gondolathoz egyaránt.

Van egy sorozatunk, amelynek a második része a Shirley Valentine-ról szólt. Amikor beléptél a díszletbe az volt az érzésem, mintha megnyomtál volna egy gombot, és visszajött volna korábbról minden. Egy év színpad nélküliség el tud tűnni nyomtalanul?

Nem azt mondom, hogy ilyenkor újra kell tanulnod mindent, hiszen a korábbiak ott vannak, elraktározódtak, és jelen vannak a szövegben. De fél vagy egy év elteltével újra elővenni kihívás. Persze, egy fajsúlyosabb darab ilyenkor elölről kell tanulni, ráadásul vannak olyan mondatok, amik teljesen új megvilágítást kapnak, és az ember rácsodálkozik, hogy mik rejlenek benne.

A karakterek is változnak?

Egészen biztos. Van bennem egyfajta kíváncsiság, hogy bizonyos szövegek hogyan fognak megszólalni, hiszen más hangsúlyt kap majd minden, a szabadság, a vidámság, illetve az együtt töltött idő. Az én életemben is átértékelődtek dolgok, aktualitást nyert például a nemrég látott részlet a Gellérthegyi álmokból. És bár tudom, hogy az egy háborús helyzet, de mégis hasonlóképpen élem meg: ne menj sehova, ne érintkezz senkivel, borítsd be az arcodat, nem is létezel…

hiányzik a társasági élet, hogy nem lehet beülni egy kávéra, vagy megenni egy szendvicset. Igaz, hogy ezek apróságok, mégis ez maga az élet.

Amikor egy új előadással kezdesz el foglalkozni, hogy kezdesz neki a feladatnak? Mihez nyúlsz először?

Volt már, hogy elolvastam a darabot, és elképzeltem, hogy hogyan csinálnám, majd beültem az olvasópróbára, és valami egészen más sült ki belőle, mert nem tudtam összeegyeztetni a terveimet és az elvárásokat. Sokáig tartott, amíg a rendező és a partner koncepcióját el tudtam fogadni. Éppen ezért úgy gondolom, hogy akkor csinálom jól, ha a darabot teljesen fehér lapnak tekintem, és szivacsként fogadom magamba az összes ingert, instrukciót. Az első impulzusok után kezdek csak el „nyomozni”: ahogy megismerem a szöveget, a helyzetet, úgy kezdek el egyre mélyebbre menni a figurában, ezzel együtt pedig magamban is. Hiszek abban, hogy ezek nem kívülről megközelíthető karakterek, mindegyiket magamban kell megkeresnem még akkor is, ha elsőre úgy érzem, hogy az adott szerep messze áll tőlem. Amikor a Hamlet Opheliáját megkaptam az 56 évesen, megkérdeztem Zsótér Sándort, hogy miért rám osztotta a szerepet, hiszen annyi szép fiatal lány van. Ő pedig visszakérdezett: „Volt már szerelmes, nem?”. Ha nincs hova nyúlni, és nem éltél még meg egy igazi, mély szerelmet, 20-22 évesen a Rómeó és Júliát is nehéz eljátszani, hiába fiatalabbak a szereplők. Nem azt mondom, hogy Opheliát 50 évesen kell csinálni, hanem azt, hogy nem mond ellent.

9F3A3927-104533.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Milyen terveid vannak a következő időszakra?

Nincsenek már szerepálmaim, de például nem értek a számítógépekhez, mindent telefonon csinálok, így ebbe még mindenképpen szeretnék beletanulni. Csodálom a lányomat, aki még angolul is vakon gépel.

Fejléckép: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Színház interjú

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Színház hír

Takács Kati a Psota Irén-díj idei kitüntetettje

A Jászai Mari-díjas érdemes művész Básti Juli Kossuth-díjas színművésztől vehette át az elismerést június 9-én, a Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadó ünnepségen. Takács Katit az eseményen Bálint András méltatta.
Színház interjú

A kultúra a kivezető út – Elindult a szabadtéri színházak szezonja

A Szabadtéri Színházak Szövetségének 12 tagszervezete 12 különböző adottságú helyszínen 12 különböző műsorkoncepcióval – 50 új darab bemutatójával – várja a közönséget. A szezon kezdetén átadták a Gedeon József Amfiteátrum-díjat.
Színház ajánló

A tigris, a Boldogtalanok és az Emigránsok is versenyez

2021. június 18. és 26. között ismét megrendezik a Magyar Színházak 33. Kisvárdai Fesztiválját. Az érdeklődő közönség három helyszínen tizenöt versenyelőadást és öt versenyen kívüli produkciót láthat a határon túli és anyaországi magyar színházakból.