Színház

„A színház éltet” – interjú Vándor Évával

A színházakban a járványhelyzet miatt a munka is leállt egy időre, otthonaikba kényszerítve a művészeket. Bár néhány helyen már megkezdődtek a próbák, és sok teátrum közvetíti online az előadásait, az elmúlt egy év nem múlt el nyomtalanul. Erről, valamint a változásról beszélgettünk Vándor Évával. (X)

Ebben az időszakban kevesebb a munka. Hogy bírod az otthon ülést és a tétlenséget?

Általában nehezen, de most próbálok egy darabot a Pinceszínházban, A vidám kísértetet, aminek nagyon kellemesen és jó társaságban telnek a próbái. Egyébként sem tudok otthon ülni. Persze, hozzá lehet szokni, kialakulnak otthoni szokások, de megvan benne az a fajta egyhangúság, hogy az ember már-már összeveszik a másikkal, hogy milyen nap van aznap.

A színház éltet, és kell az adrenalin, a felkészülés, a gondolkodás, egyszóval kellenek az ügyek.

Talán azért, hogy úgy érezzem, kellek, hasznos vagyok, gondolnak rám és bíznak bennem.

VandorEva-104128.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A szövegtanulás rutinjából is kieshettél egy év alatt.

Egészen furcsa, és gondolkodnom kell rajta, hogy hogyan is szoktam én csinálni. Rám különösen jellemző, hogy menet közben tanulok. Amikor hat hétig próbálok, és minden nap más jelenettel dolgozunk, akkor csak az aktuális részre készül az ember. Ez a sok kicsi egyszer csak összekapcsolódik és összeáll egy darabbá. Akkorra már tudod a szöveget, és a szövegtudással mélyül el a szerep is.

A mozgáshoz kötöd a szöveget?

Mozgáshoz és gondolathoz egyaránt.

Van egy sorozatunk, amelynek a második része a Shirley Valentine-ról szólt. Amikor beléptél a díszletbe az volt az érzésem, mintha megnyomtál volna egy gombot, és visszajött volna korábbról minden. Egy év színpad nélküliség el tud tűnni nyomtalanul?

Nem azt mondom, hogy ilyenkor újra kell tanulnod mindent, hiszen a korábbiak ott vannak, elraktározódtak, és jelen vannak a szövegben. De fél vagy egy év elteltével újra elővenni kihívás. Persze, egy fajsúlyosabb darab ilyenkor elölről kell tanulni, ráadásul vannak olyan mondatok, amik teljesen új megvilágítást kapnak, és az ember rácsodálkozik, hogy mik rejlenek benne.

A karakterek is változnak?

Egészen biztos. Van bennem egyfajta kíváncsiság, hogy bizonyos szövegek hogyan fognak megszólalni, hiszen más hangsúlyt kap majd minden, a szabadság, a vidámság, illetve az együtt töltött idő. Az én életemben is átértékelődtek dolgok, aktualitást nyert például a nemrég látott részlet a Gellérthegyi álmokból. És bár tudom, hogy az egy háborús helyzet, de mégis hasonlóképpen élem meg: ne menj sehova, ne érintkezz senkivel, borítsd be az arcodat, nem is létezel…

hiányzik a társasági élet, hogy nem lehet beülni egy kávéra, vagy megenni egy szendvicset. Igaz, hogy ezek apróságok, mégis ez maga az élet.

Amikor egy új előadással kezdesz el foglalkozni, hogy kezdesz neki a feladatnak? Mihez nyúlsz először?

Volt már, hogy elolvastam a darabot, és elképzeltem, hogy hogyan csinálnám, majd beültem az olvasópróbára, és valami egészen más sült ki belőle, mert nem tudtam összeegyeztetni a terveimet és az elvárásokat. Sokáig tartott, amíg a rendező és a partner koncepcióját el tudtam fogadni. Éppen ezért úgy gondolom, hogy akkor csinálom jól, ha a darabot teljesen fehér lapnak tekintem, és szivacsként fogadom magamba az összes ingert, instrukciót. Az első impulzusok után kezdek csak el „nyomozni”: ahogy megismerem a szöveget, a helyzetet, úgy kezdek el egyre mélyebbre menni a figurában, ezzel együtt pedig magamban is. Hiszek abban, hogy ezek nem kívülről megközelíthető karakterek, mindegyiket magamban kell megkeresnem még akkor is, ha elsőre úgy érzem, hogy az adott szerep messze áll tőlem. Amikor a Hamlet Opheliáját megkaptam az 56 évesen, megkérdeztem Zsótér Sándort, hogy miért rám osztotta a szerepet, hiszen annyi szép fiatal lány van. Ő pedig visszakérdezett: „Volt már szerelmes, nem?”. Ha nincs hova nyúlni, és nem éltél még meg egy igazi, mély szerelmet, 20-22 évesen a Rómeó és Júliát is nehéz eljátszani, hiába fiatalabbak a szereplők. Nem azt mondom, hogy Opheliát 50 évesen kell csinálni, hanem azt, hogy nem mond ellent.

9F3A3927-104533.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Milyen terveid vannak a következő időszakra?

Nincsenek már szerepálmaim, de például nem értek a számítógépekhez, mindent telefonon csinálok, így ebbe még mindenképpen szeretnék beletanulni. Csodálom a lányomat, aki még angolul is vakon gépel.

Fejléckép: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Már próbálják a Koronázási Szertartásjátékot Székesfehérváron

Utoljára koronáznak Árpád-házi királyt a Nemzeti Emlékhelyen Székesfehérváron, III. András halálával ugyanis lezárult a magyar történelem egy korszaka.
Színház ajánló

Tamási Áronról szól a Gyulai Várszínház összművészeti fesztiválja

Ötödik alkalommal rendeznek olyan színházi programsorozatot Gyulán, amely egy-egy nemzeti klasszikusunk életművét állítja középpontba. Székely János, Weöres Sándor, Márai Sándor, Szabó Magda munkássága után ebben az évben a 125 éve született Tamási Ároné következik, augusztus 12. és 14. között.
Színház ajánló

Váratlan vendég érkezik a Benczúr kertbe

Az Orlai Produkciós Iroda augusztus 10-én látható előadása, a Jaj, nagyi! humoros jeleneteken keresztül mesél a generációk közötti különbségekről.
Színház magazin

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Színház interjú

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.