Színház

„A színház éltet” – interjú Vándor Évával

A színházakban a járványhelyzet miatt a munka is leállt egy időre, otthonaikba kényszerítve a művészeket. Bár néhány helyen már megkezdődtek a próbák, és sok teátrum közvetíti online az előadásait, az elmúlt egy év nem múlt el nyomtalanul. Erről, valamint a változásról beszélgettünk Vándor Évával. (X)

Ebben az időszakban kevesebb a munka. Hogy bírod az otthon ülést és a tétlenséget?

Általában nehezen, de most próbálok egy darabot a Pinceszínházban, A vidám kísértetet, aminek nagyon kellemesen és jó társaságban telnek a próbái. Egyébként sem tudok otthon ülni. Persze, hozzá lehet szokni, kialakulnak otthoni szokások, de megvan benne az a fajta egyhangúság, hogy az ember már-már összeveszik a másikkal, hogy milyen nap van aznap.

A színház éltet, és kell az adrenalin, a felkészülés, a gondolkodás, egyszóval kellenek az ügyek.

Talán azért, hogy úgy érezzem, kellek, hasznos vagyok, gondolnak rám és bíznak bennem.

VandorEva-104128.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A szövegtanulás rutinjából is kieshettél egy év alatt.

Egészen furcsa, és gondolkodnom kell rajta, hogy hogyan is szoktam én csinálni. Rám különösen jellemző, hogy menet közben tanulok. Amikor hat hétig próbálok, és minden nap más jelenettel dolgozunk, akkor csak az aktuális részre készül az ember. Ez a sok kicsi egyszer csak összekapcsolódik és összeáll egy darabbá. Akkorra már tudod a szöveget, és a szövegtudással mélyül el a szerep is.

A mozgáshoz kötöd a szöveget?

Mozgáshoz és gondolathoz egyaránt.

Van egy sorozatunk, amelynek a második része a Shirley Valentine-ról szólt. Amikor beléptél a díszletbe az volt az érzésem, mintha megnyomtál volna egy gombot, és visszajött volna korábbról minden. Egy év színpad nélküliség el tud tűnni nyomtalanul?

Nem azt mondom, hogy ilyenkor újra kell tanulnod mindent, hiszen a korábbiak ott vannak, elraktározódtak, és jelen vannak a szövegben. De fél vagy egy év elteltével újra elővenni kihívás. Persze, egy fajsúlyosabb darab ilyenkor elölről kell tanulni, ráadásul vannak olyan mondatok, amik teljesen új megvilágítást kapnak, és az ember rácsodálkozik, hogy mik rejlenek benne.

A karakterek is változnak?

Egészen biztos. Van bennem egyfajta kíváncsiság, hogy bizonyos szövegek hogyan fognak megszólalni, hiszen más hangsúlyt kap majd minden, a szabadság, a vidámság, illetve az együtt töltött idő. Az én életemben is átértékelődtek dolgok, aktualitást nyert például a nemrég látott részlet a Gellérthegyi álmokból. És bár tudom, hogy az egy háborús helyzet, de mégis hasonlóképpen élem meg: ne menj sehova, ne érintkezz senkivel, borítsd be az arcodat, nem is létezel…

hiányzik a társasági élet, hogy nem lehet beülni egy kávéra, vagy megenni egy szendvicset. Igaz, hogy ezek apróságok, mégis ez maga az élet.

Amikor egy új előadással kezdesz el foglalkozni, hogy kezdesz neki a feladatnak? Mihez nyúlsz először?

Volt már, hogy elolvastam a darabot, és elképzeltem, hogy hogyan csinálnám, majd beültem az olvasópróbára, és valami egészen más sült ki belőle, mert nem tudtam összeegyeztetni a terveimet és az elvárásokat. Sokáig tartott, amíg a rendező és a partner koncepcióját el tudtam fogadni. Éppen ezért úgy gondolom, hogy akkor csinálom jól, ha a darabot teljesen fehér lapnak tekintem, és szivacsként fogadom magamba az összes ingert, instrukciót. Az első impulzusok után kezdek csak el „nyomozni”: ahogy megismerem a szöveget, a helyzetet, úgy kezdek el egyre mélyebbre menni a figurában, ezzel együtt pedig magamban is. Hiszek abban, hogy ezek nem kívülről megközelíthető karakterek, mindegyiket magamban kell megkeresnem még akkor is, ha elsőre úgy érzem, hogy az adott szerep messze áll tőlem. Amikor a Hamlet Opheliáját megkaptam az 56 évesen, megkérdeztem Zsótér Sándort, hogy miért rám osztotta a szerepet, hiszen annyi szép fiatal lány van. Ő pedig visszakérdezett: „Volt már szerelmes, nem?”. Ha nincs hova nyúlni, és nem éltél még meg egy igazi, mély szerelmet, 20-22 évesen a Rómeó és Júliát is nehéz eljátszani, hiába fiatalabbak a szereplők. Nem azt mondom, hogy Opheliát 50 évesen kell csinálni, hanem azt, hogy nem mond ellent.

9F3A3927-104533.jpg

Vándor Éva (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Milyen terveid vannak a következő időszakra?

Nincsenek már szerepálmaim, de például nem értek a számítógépekhez, mindent telefonon csinálok, így ebbe még mindenképpen szeretnék beletanulni. Csodálom a lányomat, aki még angolul is vakon gépel.

Fejléckép: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Klasszikus

Tragikus hirtelenséggel elhunyt Szabó Benedek, a Zeneakadémia hallgatója

A fiatal tehetség halálhíréről az Egyetem tuba tanszéki csoportja számolt be. Szabó Benedek első albuma idén januárban jelent meg The Thousand-faced Construct címmel.
Klasszikus

Idén is kedvenc kávézóinkban hallgathatjuk a BFZ muzsikusait

November 9-én a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei ismét kilépnek a koncertteremből, és belemerülnek a budapesti éjszakába. Kivételes szombat estét ígér a zene éjszakája 2024-ben az érdeklődőnek!
Plusz

Nyolcezer év étkezési kultúrája

Fine Dining: az ősi Kína gasztrotörténetei címmel nyílt meg a Néprajzi Múzeum új időszaki kiállítása, amelyet január közepéig láthatnak az érdeklődők. Az új tárlatról Wilhelm Gábor kurátorral beszélgettünk.
Könyv

Vámos Miklós: Elgondolkodtató tények, találomra

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal a KSH kiadásában megjelent 2023-as Magyar statisztikai zsebkönyvet ajánlja. Gondolataira a kiadvány egyik szerkesztője, Benedek Szabolcs reagál.
Vizuál

Leváltották a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgató-helyetteseit

„Új idők, új szelek, új működési rend” – egyebek közt ezzel indokolta Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke, miért váltak meg Hammerstein Judittól és Virágos Gábortól.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Hogyan ébred a szerelem, és miért múlik el?

A Budaörsi Latinovits Színházban legközelebb november 8-án, pénteken este kerül sor közönségtalálkozóra, ezúttal a már három éve repertoáron lévő és azóta is nagy sikerrel játszott Szentivánéji álom után. 
Színház ajánló

Reviczky Gábor ismét a Valahol Európában előadásában játszik

A Magyar Színház közleménye szerint a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, társulati tagként újra színpadra lép a teátrumban, a kétszázadik előadásához közelítő musicalben.
Színház hír

Szervét Tibor rendezésében mutat be régi-új vígjátékot a Thália

Az október 21-i olvasópróbával elindultak a Thália Színház legújabb nagyszínpadi bemutatója, a Romantikus komédia próbái. Bernard Slade darabjával találkozhatott már a közönség a teátrum Nagyszínpadán, akkor Szervét Tibor főszereplésével, aki most a rendezői székből követi majd a munkafolyamatokat.
Színház hír

Egy szexuális zaklatási vád következményei a Centrál Színház új bemutatójában

Puskás Samu fordításában és rendezésében kerül a Centrál Színház színpadára David Mamet Oleanna című darabja Hermányi Mariann és Szabó Kimmel Tamás alakításában. Az áramütésszerű történetet elbeszélő előadás bemutatóját november 23-án tartják.
Színház ajánló

Időtlenség és térnélküliség – Bűn és bűnhődés az Örkényben

November és december hónapok folyamán három alkalommal is látható lesz a Bűn és bűnhődés az Örkény István Színház színpadán. A Dosztojevszkij-regényfeldolgozás főszerepeiben Mácsai Pál és Polgár Csaba láthatók.