Színház

A színház ne féljen a politikától – Független előadásokkal vár a Bánkitó

2019.07.08. 14:10
Ajánlom
A Bánkitó idén nyolc előadást kínál a fesztiválozóknak, csupa olyan produkciót, amelyet amúgy is nehéz elcsípni. A színházi merítés kurátorát, Schnabel Zitát kérdeztük arról, hogy mi alapján válogatott, és miért érdemes Bánkra menni.

Független színházi előadások láthatók a Bánkitón. Nagyobb súlyt ad nektek az, hogy az utóbbi években a kultúrpolitika különösen elhanyagolja ezt a szcénát?

A Bánkitó független színházi fesztivál.

Szerintem nem kérdés, hogy a függetleneket mindig is méltatlanul kezelték, le vannak gyalulva. Én ebben a helyzetben szocializálódtam. Ebből is fakad, hogy a Bánkitón olyan előadásokat szeretnénk bemutatni, amik fontosak, de nincs alkalom elégszer játszani őket. Ez misszió a részemről, másként nem is csinálnám. Díszlettervező vagyok, máshol nem vállalok kurátori, szervezői feladatokat.

Miben áll ez a misszió?

Fontos előadásokat szeretnénk megmutatni, megvitatni, létrehozni még egy terepet, ahol a független színházi alkotók megjelenhetnek.

SchnabelZita-140954.jpg

Schnabel Zita

Mi köré szerveződött a Bánkitó programja?

A fesztivál központi témája: a „buborék”. Buborékokban élünk, és nem látunk át a másik emberébe. Kezdetben a médiabuborékokból indultunk ki, megrázó példa a ’18-as országgyűlési választások, amikor az én Facebook-oldalam azzal volt tele, hogy ha magas a részvételi arány, akkor nem lesz kétharmad, ennek ellenére olyan kétharmad lett, hogy a fal adta a másikat.

Mellbevágó volt, hogy mennyire nem látok ki a világomból, és ha senki nem lát ki a sajátjából, akkor széttöredezik a társadalom.

A politikai üzenetek nagy része, pedig arra sarkallja az embereket, hogy ne is akarják megérteni, hogy a másik miben van.. Ez számomra rémisztő, ezért fontos nekem a Bánkitó, mert párbeszédet akar generálni, nekem a színház is ezt jelenti. A „buborék” motívuma sokféle szempontból értelmezhető színházi vonatkozásban: például ha a néző és színpad viszonyát nézzük de az előadások által feldolgozott társadalmi kérdésekben is többféle tematika merül fel: fake news, párhuzamos valóságok, az EU mint buborék, Budapest-vidék viszonyában…

Cigány-magyar viszonyában…

Igen, az az előadás pont arról szól, hogy mennyire nehéz kitörni egy buborékból, ha a többség nem engedi, nem segít. Nagyon személyes és hiteles előadás, ez a legfőbb erőssége.

A Bánkitó színházi programjairól itt tájékozódhatsz!

Személyességgel, ha nem masszaként kezeljük a tömeget, ki lehet lépni a buborékból?

Szerintem mindenképpen buborékban van mindenki. A vasárnapi ebédeken néha összepukkannak ezek, és olyankor vannak a konfliktusok.

Egy fesztivál is buborék: hasonló emberek gyűlnek össze, hasonló ízléssel, talán hasonló világnézettel. Milyen „buborék” a Bánkitó?

A Bánkitó közönségének fontos, hogy nem csak zene van, hanem közösségi diskurzus is. Hogy milyenek az emberek? Nem tudom, hogyan húzzak közös nevezőt tizenötezer emberre? Pár éve megfigyeltem, hogy a Bánkitó közönsége fiatalodott: korábban 30 körül volt az átlagéletkor, ma a húszas éveik elején jár a fesztiválozók java. Ennél fogva a felelősségünket is nagyobbnak érzem. Más dolog fiataloknak megmutatni, hogy mi az izgalmas előadás, társadalmi, közéleti kérdéseket tematizálni, mint egy harminc-, negyvenpluszos nézőnek.

Bankito-2-140711.jpg

Bánkitó Fesztivál (Fotó/Forrás: Bánkitó)

Eszerint érdekli őket ez a színházi világ?

Délelőtt tizenegy órától lehet regisztrációs jegyet átvenni, hogy bejuss az előadásra, és tizenöt perc alatt elviszik az összeset.

A fesztiválon mutatkozik be a Mítosz Manufaktúra című előadás, egy új csoportosulás első működése. Mi köze a megalakulásuknak Bánkhoz?

A Mítosz Manufaktúra az első bemutatójuk lesz, csak Bánkon lesz látható – most tehát nem befogadunk egy produkciót, hanem nálunk születik; ez nekünk is nagy dolog. Apró szkeccsekből áll majd, amelyekben például konteókat gyúrnak össze népmesei elemekkel. Ez egy különleges pillanat, hogy láthatunk megszületni egy alkotó közösséget, ami nem egy, hanem négy,  generációjának fontos rendezője – Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea és Szenteczki Zita – köré épül, ez a történet Bánkitón indul el.

Egy másik fesztivállal kapcsolatos hír, hogy politikai beszédet közvetítettek a koncertek szünetében. A Bánkitó színházi előadásai ígérnek politikamentességet?

 Nem, nem ígérnek, hiszen társadalmi kérdéseket feszegetnek: a színház és a politika nem két külön univerzum, hiszen elvileg mindkettő közösségi tevékenység. Sem a Bánkitó, sem a közönsége nem fél a politikától. De senkire sem erőltetünk rá semmit, nem lesz egy központi hang, ami nyolc percenként elmagyarázza, hogy miként történt a rendszerváltás. A 2016-os menekültválság idején a „határ” volt a témánk, utána a „korrupció”, most pedig a „buborék”-témával kapcsolatban sem kell megijednünk attól, hogy ennek a kulcsszónak van politikai vetülete.

Bankito-3-140711.jpg

Bánkitó Fesztivál (Fotó/Forrás: Bánkitó)

Mennyire interaktívak ezek az előadások?

Ezek az előadások kisebb közönségnek készültek, így az alkotóik könnyebben nyúlnak olyan eszközökhöz, amelyek a nézők segítségét igénylik. A STEREO AKT összes előadásában alapvetés a nézők passzív szemlélődésből való kizökkentése, ők most az Európai Uniót teszik a fő témájukká (European Freaks). A Hungarikum Ügynökség előadásában (Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás) egy zsűri eldönti a közönség feje felett, hogy mi legyen – és azzal a közönség nem jár jól! –, hacsak nem szólnak közbe, nem állnak ki magukért a nézők. A TÁP egyperces színházában 15 színész „játszik körbe” egy nézőt,  Cigány-magyar pedig roppant személyesen szól a közönséghez, ott sem lehet elbújni a sorok között. A Tünet Együttes (A tünetegyüttes) előadása a független színházi struktúra kivéreztetéséről szól.

Álljunk meg itt egy kicsit, hiszen másodszor kerül szóba a kérdés: mit kellene tenni ahhoz, hogy a finanszírozási struktúra jobb legyen?

Nem biztos, hogy erre én tudok a legjobban válaszolni, de az biztos, hogy méltatlanul alulfinanszírozott a terület.

Bankito-1-140711.jpg

Bánkitó Fesztivál (Fotó/Forrás: Bánkitó)

Megkérdezhetem azokat is, akik a döntéseket hozzák, de azt tudom, mit fognak válaszolni.

Nincs elég befogadóhely, amik vannak, a kapacitásaik szélén járnak, nekik is nagyon nehéz talpon maradni.  A TAO eltörlésével a gyereket is kiöntötték a fürdővízzel együtt.Szakmai szervezetek, társulatok többször is jelezték, hogy gond van a TAO-törvénnyel, mert vissza lehet vele élni, de senki nem hallgatott rájuk. A független színházi szcéna olyan nevetséges pénzeken kénytelen osztozkodni, ami a Nemzetiben a takarítási költséget jelenti.

Társulatok mennek a kukába, az Átrium, a Tünet most vérzik el, a Szputnyik felszámolása örökké fájni fog.

A Dollár Papa , a STEREO AKT, a K2 – és még sorolhatnám – anyagilag beragadt, öt-tízmilliónál nem kapnak többet évente. De egyébként a TAO egy rossz struktúra volt, hiszen elég nehéz úgy kísérletezni, művészileg fejlődni, ha egy társulat úgy kénytelen működni, hogy vegyék tőlük a jegyet, mint a cukrot.

Erre azt szokták válaszolni, hogy tartsa el magát az ágazat. Erre mit lehet mondani?

Hát nincs mecénás kultúra Magyarországon. De ha elfogadjuk, hogy a művészet közjószág, akkor az államnak kötelessége támogatni. Egyébként meg először tartsa el magát Kövér László.

A Bánkitó Fesztivált július 10-13. között rendezik Bánkon. A fesztiválról bővebben a honlapjukon tájékozódhatsz!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Könyv

Takács Zsuzsa: „Érdemes volt élnem, és így, ahogyan éltem”

„Idegen tőlem, hogy untatna a jelenkor történelme. A véremmel fizetek érte” – fogalmazott lapunknak Takács Zsuzsa. A Kossuth-díjas költő legújabb verseskötete május 21-én jelenik meg A maradás szégyene címmel. Az elmúlt öt év során keletkezett műveiről kérdeztük.
Klasszikus

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.
Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.
Színház hír

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.
Színház ajánló

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.