Színház

A Színházi Kritikusok Céhe

2012.04.14. 14:49
Ajánlom
Még tart az évad, a színházi kritikusok pedig árgus szemmel figyelnek és jegyzetelnek, hogy szeptemberben a Színikritikusok Díja minden kategóriában a legjobbakat illesse. A díjátadó helyszíne a Nemzeti Színház lesz, egyelőre ennyi biztos, hiszen a szavazólapok rubrikáit júliusban töltik ki a Színházi Kritikusok Céhének tagjai.

A Színházi Kritikusok Céhe hosszú múltra visszatekintő szakmai szervezet, mely a rendszeres színikritikusi tevékenységet folytató szakemberek legfőbb és egyetlen hazai érdekvédelmi-képviseleti szerve. A több mint félszáz tagot számláló társadalmi egyesület tagjai között épp úgy megtaláljuk szakfolyóiratok főszerkesztőit, vezető napilapok színikritikusait, jelentős kulturális portálok szerkesztőit, újságíróit, mint a fiatal, pályájuk elején álló tehetséges szakírókat.

A Színházi Kritikusok Céhének történetét Nánay István foglalta össze.

Az önálló szervezeti egységbe tömörült színikritikusok több mint harminc éve hol szorosabb, hol lazább formában tartoznak a színházművészeket összefogó szövetséghez, illetve társasághoz.

A kezdetek 1968-hoz - egyfelől Csehszlovákia lerohanásának, a párizsi diákmegmozdulások, a szuezi és kubai válság, másfelől a szoros tervutasításos modellt felváltó új gazdasági mechanizmus bevezetésének esztendejéhez -, illetve 1973-hoz - e gazdasági szisztéma kényszerű visszavonásának, s az ezzel együtt járó ideológiai-politikai megszorítások évéhez - nyúlnak vissza.

A színházkritikusok - mint minden újságíró - a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ), ezen belül pedig a Kulturális Szakosztálynak a tagjai voltak.

Hosszú idő után, 1968 októberében jelent meg ismét szakfolyóirat, ez volt a máig élő SZÍNHÁZ, amelynek főszerkesztője a párton kívüli, de kormány- és pártkörökben is nagy elismertséggel rendelkező Boldizsár Iván lett, a tényleges lapirányítást végző főszerkesztő-helyettes pedig Csabainé Török Mária. Az akkori sajtószabályozás értelmében önálló és független lap nem létezhetett, tehát e folyóirat mögött is kellett állnia egy szervezetnek vagy intézménynek, amely felelősségre vonás terhe mellett garantálja az orgánum eszmei, ideológiai és politikai szempontból kifogástalan működését. E célra a Művelődési Minisztériumtól minden tekintetben függő társadalmi szervezetet, a Magyar Színházművészek Szövetségét jelölték ki.

A szövetség nem szívesen vállalta a feladatot, ugyanis a vezetőség és a közgyűlés egyaránt annak a véleményének adott hangot, hogy a kritikusok nem tartozhatnak abba a szervezetbe, amely az alkotó színházművészeket tömöríti, hiszen az alkotók és a kritikusok funkciója, érdekei épp ellentétesek. A felsőbb utasítással szembeni ellenállásuk persze nem tarthatott sokáig, s a Színház második számától kezdve már ez olvasható: A Színházművészeti Szövetség folyóirata. Azóta megváltozott a szövetség is, a Színház is, a folyóirat hivatalosan, illetve formálisan ma is a szövetség jogutódjáé.

A szövetség feltételei között első helyen az szerepelt: ha övé a lap kiadásának felelőssége, akkor jogosan tart igényt arra, hogy megszabja, de legalábbis ellenőrizze, mi kerül a folyóiratba. Ezt a követelést a Színház szerkesztői kategorikusan és következetesen visszautasították, emiatt állandósult a feszültség a két fél között. A folyóirat kialakította a maga szerzői körét, amely rangos, befutott irodalom- és színibírálókat, esztétákat épp úgy magában foglalt, mint a színházművészetet nem elsősorban az irodalom felől értelmező, fiatal kritikusokat. A lap igen gyorsan kialakította karakterét, s mindenekelőtt a véleményalkotás függetlenségét igyekezett érvényesíteni. Ez azt jelentette, hogy a megjelent írások java része nem, vagy nem feltétlenül követte a hivatalos megítélés, a megszokott kánon elvárásait. Az ebből adódó elégedetlenségének a szövetség minden lehetséges fórumon hangot adott, elsősorban az elnökségi üléseken, illetve közgyűléseken.

1973-ra a helyzet kritikussá vált, amit Aczél György utasítására úgy próbáltak feloldani, hogy a színházkritikusokat testületileg a szövetség körébe utalták, azaz szorosabb felügyelet alá igyekeztek őket vonni. Ennek módja az volt, hogy az év első hónapjaiban a szövetségen belül új tagozatot alakíttattak, a kritikusokét. A szövetség soros közgyűlésén Kazimir Károly elnök beszédében sajátos kettősség jelent meg: egyfelől változatlanul ostorozta a kritikusokat, mindenekelőtt a Színházat, hogy nem segítik konstruktívan az alkotókat a szocialista színházművészet kiteljesítésért folytatott harcukban, másfelől üdvözölte a kritikus tagozat megalakulásának tényét, s abbeli reményének adott hangot, hogy ezután harmonikusabbá válik a kritika és a színház viszonya.

A színházkritikusi tagozat első vezetője Molnár Gál Péter lett, aki meg sem kísérelte, hogy a mintegy háromtucatnyi tagból valódi, közös célokat kitűző és azok megvalósításáért együtt munkálkodni képes közösség alakuljon. A tagozat működése éppen olyan formális volt, mint a szövetség többi tagozatáé. A kritikusok pedig párhuzamosan két szervezethez tartoztak, hiszen a MÚOSZ szakosztályi tagságukat értelemszerűen megtartották.

A tagozat legjelentősebb tevékenységének a rendezői, esetenként a szcenikai vagy a színésztagozattal közös rendezvényeken való részvételt tekinthetjük. Mindenekelőtt a vidéki színházakban tartott előadás-megbeszélő estek érdemelnek említést, amelyeken egy-egy kritikus és rendező (tervező, színész) részvételével arra érdemesnek tartott vagy kijelölt előadásokról folyó vitát tartottak. S persze a különböző színházi találkozókon is részt vettek a kritikus tagozat tagjai. De ezekben az akciókban a kritikusok 1973 előtt is szerepet vállaltak, tehát érdemi változás e téren sem történt.

Az sem hozott döntő fordulatot a tagozat életében, hogy az 1976-os tisztújítást követően Molnár Gál Pétert Koltai Tamás váltotta fel. Bár az, hogy a Színház impresszumából kikerült a szövetség neve, s 1976 júniusától mint "Színházművészeti, elméleti és kritikai folyóirat" határozta meg önmagát, jól jelzi: az új vezető nem gyengítette, hanem fokozta a kritika és alkotók közötti feszültséget. Időközben a vidéki színházakban tartott vitaestek ellaposodtak, majd megszűntek, viszont kezdett kialakulni az országos színházi találkozók új formája, s ebben a kritikusoknak is nagyobb szerep jutott.

A tagozat évente legalább egyszer rendezett tematikus vitát, ezek során vagy egy-egy elméleti, illetve kultúrpolitikai jelenséget, vagy a kritika belső, szakmai kérdéseit beszéltek meg. Gyakran volt vendég a kulturális kormányzat vagy a pártvezetés egy-egy prominens tagja, aki részben háttér-tájékoztatást adott, részben különböző igényeket fogalmazott meg; több esetben került sor a SZÍNHÁZ alapos elemzésére, további perspektívájának kirajzolására; de a kritikusképzés problémáiról, a színházi lapstruktúra alakulásáról, az egyes lapformák esetében megfogalmazható és elvárható feladatokról, azok nem teljesülésének okairól szintén többször szó esett.

1989 után sokáig változatlan maradt a szövetség belső struktúrája, s így a tagozat rendszer is. Ugyanakkor a lapstruktúra jelentősen változott, új színházi újságok születtek (Criticai Lapok, Színházi Élet, Rivalda, Ellenfény, majd Zsöllye stb.), mások elhaltak (mindenekelőtt a Film, Színház, Muzsika), felbomlottak a központi lapkiadó vállalatok, az újságok, így a színházi lapok is kényszerűen kikerültek a piacra. Ez a kritikustársadalmat is érzékenyen érintette, ám ennek a tagozat életében semmi nyoma nem volt. Hacsak az nem, hogy 1990 januárjától a Színház ismét a szövetség lapja lett, tehát az új gazdasági és politikai szituáció kikényszerítette az egymással szemben érzett fenntartások félretételét, és felerősítette az egymásra utaltság parancsát.

Amikor a színházművészeti Szövetségnek szembe kellett néznie az új törvényi helyzettel, amely a hozzá hasonló társadalmi szervezetek működését szabályozta, a kritikusoknak is lépniük kellett. Megszűnt a szövetség, a tagozatokból önálló jogi személyként funkcionáló új társasági formációk születtek, és ezeket mintegy maga alá gyűjtve, ernyőszervként jött létre a Magyar Színházi Társaság.

Felmerült a kérdés: a kritikusok milyen utat válasszanak. Legyenek teljesen önállóak, függetlenedjenek, váljanak le a társaságról, vagy hozzák létre ők is a többi tagozatéhoz hasonló szervezetüket, s változatlanul a társasághoz tartozó tagegyesületek egyikeként működjenek tovább. A kérdés természetesen a másik oldalról is megfogalmazódott: kellenek-e a színháziaknak továbbra is a kritikusok? Az akkori politikai konstellációban mindkét fél úgy döntött: folytassák együtt.

Így 1997. május 26-án megalakult a Színházi Kritikusok Céhe, az egyesületet a bíróság október 15-i dátummal jegyezte be. Első elnöke Nánay István lett, aki két év után lemondott. Helyére az 1999. február 11-i közgyűlés Szűcs Katalint választotta meg, aki tíz évig vezette a céhet - lemondásáig. A tagság a 2009. szeptember 23-ai közgyűlésen Tompa Andreát választotta meg elnöknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Leszámolás a paraszti kultúrával – megnéztük az év egyik legszebb filmjét

A Parasztok című filmet látni olyan, mintha végigjárnánk egy hatalmas múzeumot, és hosszasan elidőznénk valamennyi műalkotás előtt – szellemileg megterhelő, mégis eksztatikus művészi élményt jelent.
Klasszikus

Elhunyt Rolla János

A Kossuth-díjas hegedűművész, a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének oktatója és korábbi tanszékvezetője hetvenkilenc éves volt – tudatta a szomorú hírt a Zeneakadémia.
Vizuál

Elhunyt Andresz Kati

A színházi munkái mellett szinkronszerepeiről is híres színésznőt, akinek különleges hangja számos filmet tett emlékezetessé, hatvannyolc éves korában érte a halál.
Klasszikus

Ragyogó sötétségem – beszélgetés Érdi Tamással

Érdi Tamás zongoraművész december 17-én a Benczúr Házban ad ünnepre hangoló koncertet, az Egész nap karácsony rendezvény záróakkordjaként.
Könyv

Vámos Miklós: Remek megragadása annak, mi is a szépirodalom

Vámos Miklós ebben a hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Állandó rovatában ezúttal Sasha Marianna Salzmann Az emberben legyen szép minden című kötetével foglalkozik.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Evangéliumi történetek felolvasásával emlékeztek Jézus életére

A székesfehérvári Vörösmarty Színház hagyományos Újszövetség Maratonján negyven helyi lakos olvasott fel evangéliumi szövegrészeket advent első vasárnapján.
Színház hír

Otthonából üzent Szász Júlia

„Jobban vagyok már, lassan, de biztosan gyógyulgatok” – írta Instagram-bejegyzésében a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művésze, aki egyúttal megköszönte az elmúlt hetekben kapott rengeteg támogatást.
Színház ajánló

Már elérhető a Pintér Béla és Társulata januári és februári műsora

Az idén 25. jubileumát ünneplő Pintér Béla és Társulata januárban és februárban összesen harminchat estén várja nézőit az újpesti UP Rendezvénytérbe. Az előadásokra már elindult a jegyértékesítés.
Színház ajánló

Tabutémákat is feszeget a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadása

Két szereposztással is bemutatta a Vörösmarty Színház a Dóka Péter regényéből készült színdarabot, A kék hajú lányt. Az előadás után a közönség fiatal tagjai színházpedagógiai foglalkozáson is részt vehetnek.
Színház hír

Vidnyánszky Attila maradt a Magyar Teátrumi Társaság elnöke

Ismét Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház vezérigazgatóját választotta elnökévé a Magyar Teátrumi Társaság.