Színház

A Színművészetitől a Bánfalvy Stúdióig

2014.04.11. 12:21
Ajánlom
Bánfalvy Ági. Színésznő, rendező, a nevét viselő Stúdió igazgatója, producer. Legújabb budapesti bemutatójuk A kaktusz virága április 26-án a RaM Colosseumban lesz látható. INTERJÚ

- Elsőre felvettek a Főiskolára. Kik voltak a mestereid és milyen útravalóval engedtek el négy év után?

- Babarczy László, Szinetár Miklós, Gosztonyi János és Versényi Ida (zene). Ők arra tanítottak, hogy önálló, kreatív, magammal szemben fegyelmezett, a színházzal alázatos legyek.

-Friss diplomával a Vígbe szerződtél, ahol azonnal belecsöppentél sorozatos Presser musicalekbe. Milyen emlékeket őrzöl innen?

 - Sikerélményekkel teli időszak volt számomra, úttörők voltunk a zenés műfajban. Ez azért volt különös, mert egy prózai színház valósította meg a hazai musical játszást. A XXI. században alapkövetelmény lett a magas ének és tánctudás. Mivel manapság a musical népszerű és divatos, így a mi 70'- es évekbeli előadásaink megelőzték a kort.

- Három év filmezés (Mephisto, Csontváry, Szabadíts meg a gonosztól!, Abigél ) után 27 évesenPárizsban landolsz...

- ...Megtudtam, hogy Jean-Luc Godard Passion c. filmjének válogatása lesz. Sikerült is szerepet kapni a filmben, ahol egy amerikai modellt alakítottam. Fél évig forgattunk, belekóstoltam a sztárvilágba, és egy másik film főszerepét is megkaptam.

- Kik voltak a partnereid?

- Világsztárok: Hanna Schygulla, Isabelle Huppert, Michel Piccoli.

- Innen azért elég nagy ugrás Amerika. Nem tartottál a kudarctól?

- Túl sokat nem gondolkodtam, inkább a lehetőségeket és a helyemet kerestem az Újvilágban, szerencsére meg is találtam.

- Hogyan tudtad elfogadtatni magad, milyen produkciókban szerepeltél?

 - Mikor úgy éreztem „állok a nyelvemen", egy ügynökség révén Los Angelesbe kerültem. Ott különböző kategóriák voltak, engem a drámai-filmszínészibe soroltak.  Sok filmben játszottam, újabb szerepköröket is megtaláltam. Miközben az egyik egyetemen filmszínészetet tanítottam, felkértek Shakespeare Vízkeresztjének megrendezésére. Az Arena Színházban egy komplex előadást hoztunk létre, élő zenével, filmmel. Nem mindennapi kihívás volt klasszikus Shakespeare-t adni a film hazájában, ahol olyan sikerünk volt, hogy a megszabott előadásszám dupláját játszottuk.

- Amerika meghódítása után mégis visszatértél Magyarországra.

 - Itthonról konkrét szerepekre hívtak. Többek között Márton András az akkor alakuló Merlin Színházba hívott Molnár Ferenc Játék a kastélyban c. darabja angol nyelvű előadásának női főszerepére. Úgy gondoltam, csak egy kis kitérő lesz, de annyi minden megváltozott az életemben, hogy itt maradtam.

- Voltak-e irigyeid a kinti sikerek miatt? Miként tudtál bekapcsolódni az itthoni színházi életbe?

- Remek szerepeket kaptam, a szakma mégsem irigykedett. A közönség kifejezetten szeretett, voltak olyanok, akik észre sem vették, hogy elmentem, köszönhetően az Abigél filmsikerének és gyakori ismétlésének.

- Honnan jött az ötlet és a bátorság egy saját iskola (Bánfalvy Ági Iternational Studio) alapítására?

- Volt egy koreográfus kollégám New Yorkban, aki Magyarországon kurzust tartott és engem kért fel partnernek. Később ő elment, a résztvevők maradtak és ők kérték, hogy folytassam velük angolul a munkát. Ezután magyar nyelvű hallgatók is csatlakoztak hozzánk, és ez beindította önmagát. Így jutottunk el a 3 éves professzionális színészképzésig. Iskolai vizsga-előadásainkat híres rendezők Árkosi Árpád, Csiszár Imre állítják színpadra.

- Több díjban is részesültél. Melyik a legkedvesebb számodra?

- Sokat jelentett fiatal színésznőként, hogy színészóriások (Ruttkai Éva, Básti Lajos, Bessenyei Ferenc, Garas Dezső) között kaptam meg az Abigél Torma Piroskája szerepéért a nívódíjat.

- Apropó Abigél. A neved viselő Stúdió nem elégedett meg pusztán az oktatással, saját produkciókat is létrehozott. Nem volt ez vakugrás a sötétbe?

- Férjemmel, Horváth Csabával - aki stúdióvezető, rendező és producer egy személyben - a vizsgaelőadások sikerén felbuzdulva közösen találtuk ki, hogy önálló produkciókat hozunk létre, mivel erre komoly igény mutatkozott. Első komoly sikerünket Bernard Slade: Jövőre veled ugyanitt 1 c. vígjátékával arattuk. Az előadást Horváth Csaba rendezte, partnerem azóta is Harmath Imre. A produkció a Thália Színházban látható, túl van a 150. előadáson. Színháztörténeti kuriózumként említeném meg, hogy a Jövőre 1-es 100. előadása után közvetlenül a Jövőre veled ugyanitt 2-nek a premierjét is itt tartottuk meg. Remélem ez nem csak nekünk, hanem a nézőknek is örökre emlékezetes marad.

Beaumarchais: Figaro házassága c. vígjátékát is több mint nyolcvanszor játszottuk, életet leheltünk egy ritkán látott és játszott darabba. A Figaro bemutatójára is a Thália Színházban került sor Rékasi Károly főszereplésével, itt debütált a Stúdió akkori, azóta végzett hallgatója Bugár Anna, aki több produkciónkban bizonyítja tehetségét.

Az Abigél ötletét a korábbi sikeres TV sorozat adta, így nagy teherrel indultunk. A bemutatót fél évig tartó casting előzte meg, de Szikora János kitűnő rendezése minden kétséget eloszlatott. Hitelességét bizonyítja, hogy a több évtizeddel ezelőtti TV filmben és a mostani színházi előadásban Rátonyi Hajni főiskolás osztálytársammal együtt szerepelhetünk. 

Egyébként tavaly novemberben a debreceni Főnix Csarnokban 3300 néző előtt játszottuk a darabot, amely a 75. előadás felé halad. Külön büszkeség, hogy az Abigél zenéjét gyermekem, Horváth Olivér szerezte.

- Legújabb bemutatótokban A kaktusz virága c. zenés játékban ez az első alkalom, hogy színészként nem lépsz fel,viszont producerként jegyzed az előadást.

 - Nem bánom, hiszen így több mással tudok foglalkozni, ami a produkció létrehozásában fontos. Egyébként sosem voltam az a színész, aki mindenáron szerepelni akar. A kaktusz virága c. zenés játék Schlanger András remek rendezésében újrafordítva kerül a közönség elé. Az előadás jazzesre hangszerelve, vokállal, táncosokkal, élőzenével komplex élményt ad, melyben a zenekar a látvány része lesz, hiszen a muzsikusok a színpadon helyezkednek el. A Színművészeti Egyetem két végzős hallgatója Kosik Anita és Sándor Péter, Novák Eszter tanítványai alakítják a fiatalokat Détár Enikő, Xantus Barbara és Hujber Ferenc mellett.

- Miután saját társulata nincs a Stúdiónak, nem lehet egyszerű a színészegyeztetés. Hogyan tudjátok ezt megoldani?

- Az az előnyünk, hogy több szereposztásban is tudunk játszani, a darabokra a legmegfelelőbb színészkollégákat tudjuk szerződtetni, ilyen csak egy filmnél engedhető meg. A nálunk fellépő színészek közül, a korábbiakon kívül néhány nevet azért a teljesség igénye nélkül megemlítenék: Gregor Bernadett, Trokán Péter, Körtvélyessy Zsolt, Rékasi Károly, Száraz Dénes, Pindroch Csaba. A korábban végzős növendékeim közül még Bagi János kapott komoly feladatot.

- A két utolsó nagy siker (Abigél és A kaktusz virága) után milyen darab színrevitelén töröd a fejed?

- A Stúdió új darabbal is készül, melynek bemutatóját az ősszel tekintheti meg a tisztelt publikum. Hogy mi lesz, az maradjon még titok! 

Az előadásra ide kattintva válthatnak jegyet.

           

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.