Színház

A télikert sápadt árnyai

2010.05.04. 10:00
Ajánlom
Egy elszánt nőszemély önérvényesítő tobzódását látjuk egy arra alkalmas korban. (Többé-kevésbé minden kor az.)

"Színházban a bonyodalom rendszerint házassággal végződik

 - az életben a házassággal kezdődik."

Marivaux

Ebben a történetben nem a szerelem diadalmaskodik. A színház diadalmaskodik a szerelmen. Marivaux vígjátéka a Katona színpadán végtelenül szomorú történet.  Egy elszánt nőszemély önérvényesítő tobzódását látjuk egy arra alkalmas korban. (Többé-kevésbé minden kor az.) Egy olyanban, amely ellenállhatatlan vágyat érez, hogy elismerő csettintéssel ismerje el a mások érzelmein laza természetességgel átgázoló sikerorientált személyiséget. Ha nem is magát a folyamatot díjazza, de annak eredményét mindenképpen. Számos viszontagság után a fiatal királynő soha nem látott külsőségek között mondta ki a boldogító igent kedvesének - olvashatnánk egy bulvárhírben, melyben már nyoma sem lenne annak, hogy a férfiruhát hordó királyi akarnok céljai érdekében miként tette tönkre egy életre a tisztességben megőszült, kótyagos filozófust, és annak testvérhúgát a nekik hazudott szerelemmel. Nevetni nevetünk, persze, nem is Ascher Tamás rendezte volna, ha nem így lenne. Például ahogy egy gyík végigrohan a falon, s ettől a filozófus télikertjébe beosonók - álruhás királynő és lánykísérője  - majdnem hanyatt esnek.

A franciákban 1968 lázadó szelleme, Patrice Chéreau tudatosította, hogy Marivaux  nem a kellem és a báj színpadi szerzője. "Chéreau érdeme, hogy a rokokó felszín alatt rejtőző sötét konfliktusokat és elfojtott drámákat, a könnyed hangon elmesélt történetek mögöttes tartalmát, az erőszakot és kegyetlenséget, a pénz és hatalom mechanizmusait megmutatta..."1 Ascher Tamás rendezése kevesebbet markol, takarékosabb. Ujjai közül hagyja kiperegni a direkt politikumot, s a társadalomkritikát is az emberi természet oldaláról közelíti. Inkább a mese álruháját húzza a Marivaux-i tartalomra. Nincsenek jellemváltások, nincsenek erkölcsi értelemben összetett karakterek. Van a becsapó és vannak a becsapottak. És csak az előbbi boldogul. Az utóbbiak így-úgy, de pórul járnak. Leginkább a kiszemelt vőlegény, Mészáros Béla ijedt szemű Agisza. Ha jól belegondolunk.

A szöveg összetettségét, a marivaudage - jó és kevésbé jó értelemben vett  - kifinomultságát itt elfedik az emberi indulatok. Bognár Róbert kortalanul modern fordítása alkalmas arra, hogy szerényen a háttérben maradjon, miközben belső emberi világok omlanak össze recsegve-ropogva. Jordán Adél Leonidája az, aki ezt az enyhén groteszkumba hajló emberi végjátékot irányítja. Szenvtelenül, szánalom mentesen, de kellő bájjal ahhoz, hogy az eseményeket mindvégig a kezében tartsa. Az idősödő testvérpárral van a legkevesebb gondja. Máté Gábor filozófusának végtelenül vonzó esetlensége esélyt nem ad arra, hogy átlássa a vele történtek valódi mozgatórugóit, és hasonlóan jár az álruhás ifjúba belebolonduló, öregnél is öregebbre öltöztetett testvérhúga is. Szirtes Áginak sikerül Leontina szimplán nevetséges szerelmi rajongásából a történet legfájdalmasabb figuráját létrehoznia. Két tragikus alak. A télikert sápadt árnyai. De ahogy bennük, Bezerédi Zoltán kertészfigurájában, Dankó István szolgájában, de még Pálmai Anna Korinájában sem a kiszolgáltatottságuk a legtragikusabb, hanem az, ahogy rezzenéstelen elszántsággal, napról-napra törődnek bele a sorsukba.

A környezet, Khell  Zsolt díszlete, rafináltan illeszkedik bele a Katona trendjébe. Nyilvánvaló egyetértésben a rendezővel nosztalgikus elemeket csempésznek a lepusztult környezetbe. Abba az izgalmas struktúrájú, sejtelmes fényekbe burkolt, roskatag télikertbe, amely egy generációval ezelőtt szebb napokat is láthatott.. Finom, többértelmű utalások ezek, olykor az észnek szólnak, olykor az érzelemnek.

Mészáros Béla ijedten kedves Agisza mintha az elejétől fogva érezné a véget. A jövendő házasságot egy minden bájjal megkent, kifinomultan manipulatív arával. És végül valóban - Ascher színháza egy pillanatra kilép a maga keretei közül. Átránt minket a való életbe, ahol, mint tudjuk, a bonyodalom nem ér véget a boldog végkifejlettel. Épp ott kezdődik el.

1Kovács Ilona - Filmvilág, 2002.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.