Színház

„A tökéletesség nem jelent automatikusan boldogságot”

2015.11.04. 10:29
Ajánlom
Oliver Micevski a magyar kortárs színház egyik legszínesebb figurája. Amikor néhány évvel ezelőtt egy napot töltött Budapesten, rögtön beleszeretett a városba, és úgy döntött, hogy itt akar élni. Theatre on the Roof nevű, angolul játszó csapatával a kortárs színház egyik legismertebb és legbotrányosabb darabját, David Mamet Edmond című drámáját mutatja be december 7-én a Thália Színházban.

- Macedóniában születtél, de sokat éltél és dolgoztál Norvégiában is. Ezekhez a helyekhez képest milyen helynek tartod Magyarországot?

Oliver Micevski - Theatre on the Roof

Oliver Micevski - Theatre on the Roof (Fotó/Forrás: Ana Jakimska)

- Macedónia és Magyarország nagyon hasonló, már csak a történelmük miatt is. Az emberek is nagyon hasonlóan néznek ki, és ez igaz a két ország konyhájára is. Mindkét ország múltját meghatározta a kommunizmus, bár a kommunizmus visszhangja itt valamiért sokkal hangosabb. Ez főként az idős emberek viselkedésén látszik, akik még mindig rengeteg dologtól félnek. A legnagyobb különbség a macedónok és a magyarok között az élethez való hozzáállásban van, a macedónok kicsit lazábban veszik a dolgokat. Bár a fiatal generáción itt is látszik, hogy ők már ki tudnak lépni ebből a József Attila-i attitűdből. Norvégia viszont totálisan, mindenben különbözik Magyarországtól. Sokkal jobb a munkához való hozzáállásuk, és sokkal szervezettebbek is. De Magyarországon élni összességében mégis sokkal jobb. Izgalmasabb hely, sokkal színesebb is. A norvégoknak szükségük lenne arra a tökéletlenségre, ami a magyarokban megvan, mert a tökéletesség nem jelent automatikusan boldogságot is. Én sokkal jobban szeretek Magyarországon élni, ahol nincsen gazdagság, nem tökéletes minden, de itt rengeteg izgalmas és érdekes ember él. És még valami: a magyarok sokkal intelligensebbek, mint a norvégok.

- Hogyan jött létre a magyarországi társulatod?

- Elég egyszerűen ment a dolog. Voltak meghallgatásaink, és kifejezetten az elképzelt színházhoz válogattuk ki a színészeket. Néhány színész már 2-3 éve velünk van, néhányan pedig folyamatosan cserélődnek. Először a Spinozában adtunk elő darabokat, aztán jött a Thália Színház, az Akvárium és a Bethlen Téri Színház. Reményeink szerint hamarosan less már egy állandó helyünk is.

Edmond - Theatre on the Roof

Edmond - Theatre on the Roof (Fotó/Forrás: Craig Hull)

- A Theatre on the Roofban angolul rendezel. Nem nehéz egy közvetítő nyelven kommunikálni a színészeiddel?

- Azt hiszem, minden rendező azt mondaná, hogy sokkal könnyebb az anyanyelvén rendezni. Az anyanyelvvel olyan mély pszichológiai és érzelmi kapcsolatban állunk, amit egy idegen nyelv meg sem közelíthet. A színházban a nyelv különösen fontos, hiszen egy-egy színésznek mondott instrukció pontosságán egy egész előadás múlhat. De egyre jobban hozzászokom az angolhoz. Éltem Indiában is, ahol az angol hivatalos nyelv, és már elég sok előadást csináltam angol nyelven. Egyébként az idegen nyelvvel való küzdelem nagyon sok előnnyel is jár: pont azért, mert nem az anyanyelvi megszokásainkból és érzéseinkből dolgozunk, megtanulunk sokkal jobban gondolkozni beszéd közben, távolabbról tudjunk szemlélni a megoldandó problémákat és feladatokat. Így sokkal racionálisabb döntéseket hozunk.

- Miért választottátok az Edmond című darabot?

- Az Edmond egy fantasztikusan jól megírt darab. David Mamet valószínűleg a legjobb élő színházi szerző.

Az Edmond története és az én életem között rengeteg hasonlóság van.

Emellett az Edmondot még nem mutatták be Magyarországon. Az Edmond egyébként hiába népszerű darab, tulajdonképpen elég kevés helyen játsszák, még az Egyesült Államokban is. Tele van brutalitással, és olyan érzékeny témákhoz nyúl, mint a rasszizmus, a vallás, a nemi erőszak. Ezen kívül 27 szereplő van benne, úgyhogy nagyon nehéz megcsinálni. Én most úgy érzem, hogy a budapesti Edmond egy elegáns, érzékeny előadás lett, amelyben meg tudtunk birkózni a darabbal.

Edmond - Theatre on the Roof

Edmond - Theatre on the Roof (Fotó/Forrás: Craig Hull)

- Az előadásaidra a minimalizmus a jellemző, ami igencsak bátor választás egy ilyen vizuálisan rendkívül gazdag korban.

- Szerintem a kevesebb több. Plusz az embereket agyonterheli a mindennapi vizualitás, éppen ezért a minimalizmussal sokkal jobban el lehet őket találni. Ehhez elég végignézni az elmúlt évek legértékesebb filmjeit, színdarabjait, festményeit, vagy éppen zenéit. Mindegyik minimalista alkotás volt. Talán ez a művészet jövője. A művészetben ugyanis ciklikusan működnek a stílusok. A posztmodernizmussal elértünk a kör tetejére, úgyhogy most újra egyre közelebb és közelebb fogunk kerülni a lényeghez mind emberi, mind művészi szempontból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Könyv

Elhalasztják az Ünnepi Könyvhetet

A 92. Ünnepi Könyvhetet a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése döntése alapján 2021. szeptember 2. és 5. között rendezik meg - a tervek szerint a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén.
Vizuál

Különös szerelmi történetet mutat be Kocsis Ágnes új filmje

Május 27-én mutatják be Kocsis Ágnes Éden című, magyar-román-belga koprodukcióban készült új játékfilmjét, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Színház életműdíj

A belső ember öltöztetője – Szakács Györgyi a Színházi Kritikusok Céhének életműdíjasa

A céh tagjai titkos szavazással ítélték oda az életműdíjat a Kossuth- és Jászai Mari-díjas jelmeztervezőnek, csaknem félszáz mozi és tévéfilm, valamint félezer színházi bemutató ruháinak megálmodójának.
Színház hír

Izgalmas előadásokat ígér a Városmajori Színházi Szemle

Hat előadás kapott helyet a Városmajori Színházi Szemle versenyprogramjában. A könnyed, de minőségi szórakozást ígérő produkciók augusztus 25. és szeptember 9. között mutatkoznak be a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Színház ajánló

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Színház hír

Ismét megtörték a csendet - folytatódott a Fame-casting a Vörösmarty Színházban

Vasárnap 21 kiválasztott részvételével folytatódott a Vörösmarty Színház Fame-castingja. A válogatóhoz ezúttal a Fehérvár Tv stábja is csatlakozott, május 8-án ugyanis egy egyórás műsorban lehet majd visszanézni a versenyzőket.