Színház

A trónok igazi harca: Trisztán és Izolda

2014.01.25. 16:48
Ajánlom
A Budapest Bábszínház új előadására mindazokat várják, akik szeretik a fantasyt, rajongják a képregényeket, olvassák vagy nézik a Trónok harcát, akiknek a Semmi revelációként hatott. Nézze meg a Fidelio vendégeként a premier előtt a szerelmi kaland-játékot!

Szerelem, varázslat, harc, megigazulás, megannyi ambivalencia - a Trisztán és Izolda, arra is keresi a választ, hogyan tudjuk elviselni a szerelemért cserébe a kudarcokat. Címszereplőink azért szerethetik egymást életre-halálra, mert szerelmük tilos: Izolda Marke király felesége, Trisztán pedig Marke unokaöccse. A király azonban - hiába fontos és kedves számára a vérségi kapcsolat - nem tűrheti, hogy házasságát, hatalmát és méltóságát veszélyeztesse a szeme láttára szövődő viszony. A szerelmeseknek sehol másutt a világon nincs helye, mint egymás karjaiban, és hajtja őket a szenvedély, ami elől nem tudnak kitérni...

Bár Trisztán és Izolda szerelmének leírását ófrancia és német forrásokból is ismerjük - ezek közül a rejtélyes Gottfried von Strassburg 1210 körül keletkezett alkotása a legjelentősebb, amelyből 20000 sor maradt fönn, ám a mű épp a drámai csúcsponton marad abba -, a kelta eredetű mítosz továbbélése Richard Wagner operájának köszönheti a legtöbbet.

A klasszikus történetből a Budapest Bábszínház felkérésére Márton László írt drámát, aki kiemelte: a szerző humanizmus előfutárának is tekinthető, az alapmű pedig a modern regények tekintetében nem csupán tematikailag, hanem írástechnikailag is mérföldkőnek számít. A töredéket többen is megkísérelték befejezni, ám egyikőjük sem ér fel Gottfried von Strassburg tehetségéhez.

A Trisztán és Izolda ugyanúgy az egyik legnehezebben megszólítható korosztálynak, a kamaszoknak és a felnőtteknek szól, mint a Semmi.  Az előadás rendezője Csizmadia Tibor -  aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemen évek óta tanítja a bábszínészeket és a bábrendezőket - második alkalommal dolgozik a Budapest Bábszínházban, előző munkája Offenbach Kékszakálljának színpadra állítása volt. (Márton László ahhoz a produkciókhoz a verseket írta.) Csizmadia számára fontos a játékosság, az előadásban az alaptörténettől nem messze levő fantasykhez hasonlóan egyaránt jelentőséget kapnak a reális emberi helyzetek és a mítoszhoz kapcsolódó mesei elemek. A látványt Hoffer Károly, a Színikritikusok Díját elnyert Semmi rendező-tervezője, valamint Nemes Takách Kata egyszerű formákból és anyagokból, a papír sokoldalúságát, alakíthatóságát és sérülékenységét felhasználva, míves bábokkal, Marvel Comics-szerű és a klasszikus Magyar képregényeket idézően stilizált képi világgal alkotja meg.

Kérdésünk: Az előadás látványvilágára erősen hatott a bayeux-i kárpit színvilága. Miben első a világon ez a faliszőnyeg?

A helyesen válaszolók közül hárman tekinthetik meg partnerükkel a Fidelio vendégeként premier előtt (február 5-én 19 órai kezdettel) az előadást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Színház gyász

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.