Színház

A válogató felelőssége

2011.10.02. 14:38
Ajánlom
Ha az előadások nem érik el a kívánt hatást, egyáltalán nem biztos, hogy a hiba bennük van. Arról is lehet szó, hogy a más országból, kultúrkörből való származás vagy az ismeretlen nyelv okán maradunk kívül a produkción. Ez történt a Kubo (Remake) és a Kis narráció esetében. Divadelná Nitra fesztivál, 2. beszámoló.

Kubo egy legendás szlovák darab. Martinban, a Szlovák Kamaraszínházban kétszer vitték színre, és mindkét előadás a szlovák színháztörténetben legendássá, megkerülhetetlenné, ikonná vált. A történet egyszerű: egy falubolondja fiatalember egy szerelmi bonyodalomba keveredik, amelyből - amolyan népszínműszerűen - természetesen a szomszédok intrikái sem hiányozhatnak. A rendező, Dodo Gombár remake-jében, amelyet Martinban, a Szlovák Kamaraszínházban készített, nem elsősorban a sztori, hanem a (színházi) hagyományhoz való kapcsolat fontos. Értelmezésében a címszereplő a meditatív, mozdulatlan központja a végletesen vulgáris és végletesen stilizált nyelven és játékmódban zajló eseményeknek. Gombár Kubója egy olyan körhintán ül, ahol körülötte minden hatalmas sebességgel forog, ő - mármint a fiú - pedig csak áll és értetlenül figyeli a brutális, alkoholtól és szextől vezérelt külvilágot. Így, és nem elsősorban a félreértések következtében jön létre egy erős, inkább keserűen és reménytelenül ironikus, mint tisztán vígjátéki kontraszt Kubo és a többiek között, és válik vígjátékból moralitássá a remake.

Mindezekből a szlovák színházi hagyományban járatlan néző sajnos nem érzékel semmit. Amit látunk, felületi észlelés: színház a színházban. Egy színésztrupp próbál egy darabot, a két játékmód, a stilizált, a dagályos modort a slapstick comedy ritmusával vegyítő, illetve a realista között akkor váltanak, ha az előadásbeli előadás és az előadásbeli próba helyzete változik. Így azt sem érthetjük, hogyan kerül ide záró zeneként a Radiohead No surprisesa. A díszlet nyilván az alapanyag távolságtartó kezelését hivatott jelezni - egy kocka, amelyet a nézők felől kerítésszerű fémháló zár le, a falak bágyadt lila alapon lila pöttyösek, élénkzöld ajtók, középütt lapított, papírmasé fa, oldalt tűzoltólétra -, a színészi játék koherens - karikatúraszerű és realista -, a miértekre azonban a háttérismeretekkel nem rendelkező néző nem kap választ.

Wojtek Ziemlinski Kis narrációja egy vetítésekkel meg-megszakított hosszú monológ, egy szövegoratórium, amelyet a nyelv és az öndefiníció, a test és az öndefiníció, a történelem és az öndefiníció, a vérségi kötelék, az elődök tettei és az öndefiníció, az emlékezet és a felejtés tematizál. Az 1977-ben Kaliforniában született, Grenoble-ban és Lisszabonban is tanult, élete nagy részét Lengyelországban leélő Ziemlinski személyes élményt teatralizál: 2006-ban hozták nyilvánosságra, hogy nagyapja, Wojciech Dzieduszycki, egy előkelő arisztokrata család leszármazottja, opera- és kabaréénekes, Wroclaw díszpolgára a lengyel titkosszolgálat besúgója volt a kommunista rezsim alatt. A személyes nézőpontból induló monológ perspektívája fokozatosan tágul, a szövegmondás végig egyenletesen, hangsúlyozottan és témájától távolságot tartóan monoton: a művészt az érdekli, hogy egy társadalom képes-e, és hogyan képes szembenézni a múltjával egy olyan világban, ahol tudatosan leegyszerűsített kérdésekre adott tudatosan leegyszerűsített válaszokkal bombáz bennünket a média, ahol a kicsinyes és ostoba politikai játszmák áldozatává válnak a komoly, alapvető társadalmi problémák.

Ismerős nekünk is az, amiről Wojtek Ziemlinski beszél, mégsem gondolom azt, hogy egy magyarországi fesztiválon helye lenne. Ahhoz túl sok benne a mondott és a vetített szöveg, amit nyelvismeret híján képtelenek vagyunk követni, a technika ördöge pedig, mint tudjuk, sosem alszik. S ha rossz helyre kerül a képernyő, ha az nem elég nagy, és azon befogadhatatlanul gyorsan fut a szöveg, vagy még rosszabb: csődöt mond a feliratozás, legyen bármennyire is szuggesztív az előadó, érzékeny és megérintő a téma, kívül maradunk a körön. És vannak hibalehetőségek, amikkel egy fesztiválszervezőnek kell, és vannak, amikkel nem szabad számolni.


2011. szeptember 27. - Nyitra - Divadelná Nitra

Kubo (Remake) - Szlovák Kamaraszínház, Martin

Rendező: Dodo Gombár

Kis narráció - Teatr Studio, Varsó

Alkotó, előadó: Wojtek Ziemlinski

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Színház ajánló

12 színésznő olvassa fel Radnótiné Gyarmati Fanni teljes naplóját egy előadáson

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel szerdán Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában.
Színház ajánló

Már lehet jegyet venni az idei Színházak Éjszakájára

Egyetlen éjszaka alatt akár 34 budapesti színházba is ellátogathatnak a legkitartóbb színházrajongók szeptember 21-én, a nyolcadik Színházak Éjszakáján. Budapest egyik kötelező kulturális programjára online már megválthatók a kedvezményes jegyek.
Színház hír

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Színház hír

Két díjnak is örülhet ifj. Vidnyánszky Attila a POSZT-on

Szombat este átadták a 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjait a Kodály Központban megrendezett ceremónián. A versenyprogramban tíz nap alatt tizennégy előadás vonult fel a díjakról döntő szakmai-, színész-, és közönségzsűri előtt.