Színház

A vér szerelme

2014.02.13. 06:58
Ajánlom
Jókora adag anglofília és színházfétis kell ahhoz, hogy az egyszeri néző arra vetemedjen, hogy moziban nézzen élő angol színházi közvetítést. De aki már járt az Uránia brit színházi sorozatán, tudja, hogy az NT Live sorozat korántsem nehezen dekódolható rétegelőadásokat, hanem igazán magas színvonalú népszínházi közvetítéseket hoz el – igen, még ide, Magyarországra is. KRITIKA

Bár a közvetítést a National Theatre társulatának előadásaként konferálják fel, az Urániában január 30-án vetített előadás, bár valóban az NT Live sorozatának része, valójában a Donmar Warehouse produkciója - az említett nemzeti színház pedig csak annyiban érintett, hogy az ő hivatásuk abban (is) áll, hogy az egész kortárs brit színház krémjét szórják szét a világban, függetlenül attól, hogy az adott előadást épp melyik színház társulata vagy nemtársulata játssza. (Igen, ilyen színházi struktúra is van.) Apró félreértés ez, persze, ahogy apró félrefordítások sorozata az előadás interneten fellelhető magyar beharangozószövege is - éppen arra elég, hogy műholdak ide vagy oda, ne felejtsük el: Pannonia provinciában vagyunk.

De vissza az előadást létrehozó Donmarhoz: egy (főleg londoni mércével) kis színház ez, "talált tér", ahogy az előadás rendezője, és egyben a színház művészeti vezetője, Josie Rourke mondja. A szűk teret romantikusnak bélyegzi a brit színházi sajtó - nekünk talán inkább jutna eszünkbe az ipari vagy a modern jelzők egyike, lévén szó a Covent Garden egyik átalakított raktáráról. Nem mellesleg, ez az apró különbség is jól mutatja a brit és a magyar színház térfelfogásának különbségét; odaát minden a hatalmas terekről szól, érezhető, de nem tapintható mélységekről és magasságokról, harapható sűrűségű levegőről és magasban tört fényekről.

És a tér a kulcs a Donmar Coriolanusához is - egyszerűen zseniális Lucy Osborne díszlete: nyers, graffitivel tarkított kőfal előtt vérrel festett, ferde téglalap jelöli ki a játékteret, a hátsó sarokban beláthatatlan magasságba meredő acél létra. És a látványt alakítják a hol intim, hol hatalmas, hideg teret létrehozó fények, a csatajelenet hangulatteremtő tűzgolyó-effektjei és a vissza-visszatérő, dramaturgiailag is funkcionális háttérvetítések is - nemhiába, kis színház ide vagy oda, mégiscsak egy West End produkciót látunk.

Persze a Coriolanus valójában nem az effektektől szuperprodukció, hanem a szereplőgárdától, azon belül is leginkább a Thor-filmek Lokijaként is ismert Tom Hiddlestontól, akit annyira hájpol a brit közbeszéd, hogy még az előadás szünetében a rendezővel beszélgető riporter is kénytelen volt megemlíteni, hogy a világ legszexibb férfijáról van szó. De tegyük hozzá gyorsan: a felhajtás nem alaptalan: kimunkált test ide vagy oda, Hiddlestont tényleg lehet egyszerűen ezért az alakításért szeretni. Caius Martius Coriolanusként egyszerre tud a kor elvárásainak a legteljesebben mértékben megfelelő gyilkológép, az érzelmeit csak mértékkel kimutató, de mélyen szerető férj, népgyűlölő politikus, végzetesen öntelt férfi, és mindent felülíróan engedelmes gyerek lenni - és alakításának minden mozzanata pontos és átgondolt. És éppen ettől működik jól ez a Coriolanus: hús-vér embert látunk benne, nem pedig hőst vagy antihőst.

És az ember körül egy társadalom bontakozik ki: egy gyűlölni szerető, vérre és sebekre szomjas, ősi erőktől fűtött, de mégis mai embertömeg. A tömegnek pedig két valódi arca van, a két néptribunus: Brutus (Elliot Levey) és Sicinia (Helen Schlesinger). Az ő kettősük teszi igazán élővé az előadást: ők a mi kortársaink, akik a nyelvi tekervényeket lepergetve ismerős politikusokat formálnak szemtelenül: a nép választottjait - és a tragédia valódi előmozdítóit. Beléjük van kódolva a végzet, és rajtuk keresztül a népbe, abba a népbe, amelyik szerelmes a vérbe és az erőbe, az eszményi harcos férfiba - de mindenek felett a saját hatalmába. És a történet szempontjából minden más mindegy, mert tudható, hogy akit a nép ma felemel, holnap a mélybe taszítja le.

De nem lenne helyénvaló, ha itt érne véget a seregszemle: meg kell említenünk a Meneniust, Coriolanus barátját alakító Mark Gatiss-t is, aki minden ízében patrícius, méghozzá a lehető legártatlanabb: éppen azt a benyomást kelti, mint a legelitebb gentlemen's club legműveltebb tagja - könnyű neki, persze, gondolhatjuk, mert lévén angol színpadon játszik, alakításának negyven százalékát letudja egy jól beállított akcentussal. Nem így a volszkok vezérét, Aufidiust játszó Hadley Fraser, aki bár erős vonzalmat mutat Coriolanusért, végül mégis (vagy épp ezért?) a vérében való fürdés jelenti számára a legnagyobb kielégülést.

Talán az Rouke egyik legnagyobb érdeme, hogy hiába úszik minden és mindenki vérben, nem émelyítő embertelenség és nem gyűlölet marad Coriolanus fejjel lefelé lógatott holtteste után, hanem egy olyan társadalom lenyomata, amelyik szépnek találta a szenvedést, amelyik nem ismerte a túl nagy áldozatot, és amelyik jobban szerette saját magát, mint az embert. És ezért a nagy egészért cserébe nézzük el, hogy Rouke időnként a kelleténél egy kicsit jobban szeret rendezőset játszani, hangsúlyosan, de nem jelentésesen rakni a színre éppen nem játszó szereplőket, vagy a pont elégnél egy leheletnyivel több geget hagyni az előadásban. Igazán rászolgált a jóindulatunkra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus

Ők részesülnek állami zenei ösztöndíjban

Idén 23 fiatal részesül állami zenei ösztöndíjba: Fischer Annie zenei előadóművészeti ösztöndíjban tizenhárman, Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjban heten, Lakatos Ablakos Dezső dzsessz-előadóművészeti ösztöndíjban hárman.
Színház

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Könyv

Nem véleményezheti az új érettségi vizsgamodellt a Magyartanárok Egyesülete

Növekszik a magolandó anyag mennyisége az új érettségi vizsgamodellben, az olvasás öröme helyett a „műcímek bemagolása” lesz a cél a Magyartanárok Egyesülete szerint. Hiába mondanák el a véleményüket, nem kaptak erre lehetőséget.
Vizuál

Itt nézheti meg a Természetes fény első előzetesét!

Megérkezett a Závada Pál regényéből készült film első előzetese. Nagy Dénes filmje a Berlinale versenyprogramjában is szerepel. Egy II. világháborús alakulatról szól, amely a keleti fronton teljesít szolgálatot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Színház magazin

Valóság és képzelet határán – 145 éve színpadon a Peer Gynt

A romantika és a korai modernizmus határán egyensúlyozó Peer Gynt Henrik Ibsen egyik legismertebb és legtöbbet játszott darabja. Bár a szerző a drámát már 1867-ben papírra vetette, bemutatójára egészen 1876. február 24-ig kellett várni.
Színház hír

Podcastsorozat indul a Játékszínben

A streamelt előadások után online hallgatható interjúkkal szeretné közelebb hozni a közönséghez a színészeket a Játékszín. A keddenként jelentkező PodCasting házigazdája Várnai Péter.
Színház interjú

„Úgy érzem, hogy jó helyen vagyok” – interjú Brunczlik Péterrel

Brunczlik Péter kellékesként került a József Attila Színházba, de arcát a közönség is jól ismerheti, hiszen számtalan előadásban találkozhattak már vele kisebb-nagyobb szerepben. Az indulásról és a szakmai kihívásokról is beszélgettünk. (X)
Színház hír

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.