Színház

A Vidnyánszky elnökölte színházi szervezet az igazgatóválasztásról

2016.04.08. 10:03
Ajánlom
Újragondolná az önkormányzati színházak vezetőinek kinevezési módszerét és formáját a Magyar Teátrumi Társaság. Bírálják a nyíregyházi és a dunaújvárosi kinevezést.

"Nem sok értelme van szakmai bírálóbizottságokat működtetni, utaztatni, tőlük szakmai javaslatokat kérni, ha a gyakorlat során ennek esetenként semmilyen hatása nincsen” - olvasható abban a közleményben, amelyet a Magyar Teátrumi Társaság juttatott el lapunknak. Mint írják, a döntések alaposságát és szakmaiságát kérdőjelezi meg az is, ha egy igazgatót röviddel a kinevezése után indoklás nélkül menesztenek.

Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

Az elmúlt időszakban mindkét említett esetre volt példa, amit a közlemény is érint. Indoklás nélkül, rendes felmondással szüntették meg Schlanger Andrásnak a Móricz Zsigmond Színház Nonprofit Kft.-ben betöltött ügyvezetői megbízatását február elején. Schlangert 2015. február 19-én választotta meg a Móricz Zsigmond Színház vezetőjének a nyíregyházi közgyűlés, megbízatása 2015. július elsejétől öt évre szólt volna.

Őze Áront márciusban annak ellenére választották meg a dunaújvárosi Bartók Béla Kamaraszínház igazgatójának, hogy a szakmai bizottság 9-0 arányban az eddigi vezetőt, dr. Borsós Beátát támogatta.

Az Teátrumi Társaság a két eset kapcsán megjegyzi: „Nehezen szabadulunk tehát a gondolattól, hogy a nyíregyházi és a dunaújvárosi esetben - Schlanger András felmentése illetve dr. Borsós Beáta ellenében Őze Áron kinevezése esetében - a színházszakmai megfontolások kevésbé estek latba, mint az önkormányzat egyéb, általunk és a szakmai közvélemény kevéssé ismert szempontjai.”

Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház

Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház

A szervezet a kérdéssel napirendi pontként készül foglalkozni soron következő közgyűlésén.

A teljes közlemény itt olvasható:

A Magyar Teátrumi Társaság elnöksége fontosnak tarja, hogy szakmai szervezetek kifejezzék véleményüket a nyíregyházi és a dunaújvárosi színház vezetőinek leváltásával illetve megbízásával kapcsolatban.

Tiszteletben tartjuk a színházakat fenntartó önkormányzatok jogait és felelősségét a színházak igazgatóinak megbízása illetve felmentése kapcsán. Az előadó-művészeti törvénynek azt a passzusát is jól ismerjük, miszerint a szakmai bíráló bizottság a vezetőválasztás során "csak" javaslatot tesz a fenntartó számára, s a döntés joga – a szakmai bizottság véleményét is mérlegelve – a fenntartót illeti. Azzal is tisztában vagyunk, hogy egy színházvezetőről "menet közben" is kiderülhet, hogy esetleg nem képes úgy vezetni a színházát vagy a társulatát, ahogyan a fenntartó ez vizionálta a pályáztatás során. A felelős döntés alaposságát és szakmaiságát viszont mindenképp megkérdőjelezi, ha egy igazgatót röviddel kinevezése után indoklás nélkül menesztenek, vagy a kinevezés során teljesen figyelmen kívül hagyják annak a szakmai bizottságnak a véleményét mely bizottságban a város, a színház, a minisztérium és a színházi szakma képviselete is biztosított.

Nehezen szabadulunk tehát a gondolattól, hogy a nyíregyházi és a dunaújvárosi esetben - Schlanger András felmentése illetve dr. Borsós Beáta ellenében Őze Áron kinevezése esetében - a színházszakmai megfontolások kevésbé estek latba, mint az önkormányzat egyéb, általunk és a szakmai közvélemény kevéssé ismert szempontjai.

A két eset ismét és már sokadszorra felveti annak a kérdését, hogy vajon nem kellene-e átgondolni az önkormányzati színházak vezetőinek kinevezési módszerét és formáját. Nem sok értelme van szakmai bírálóbizottságokat működtetni, utaztatni, tőlük szakmai javaslatokat kérni, ha a gyakorlat során ennek esetenként semmilyen hatása nincsen.

A Magyar Teátrumi Társaság természetesen együttműködik az új színházvezetőkkel, és minden támogatást megad számukra. Kritikánk nem az említett személyeknek, hanem az inkriminált fenntartói gyakorlatnak szól.

A kérdést a Magyar Teátrumi Társaság soron következő, esztergomi közgyűlésén napirendre tűzi.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.