Színház

Ahol a nézőt komolyan veszik

2015.08.25. 07:06
Ajánlom
A 25. THEALTER előadásai a közönséget egyenlő félként, gondolkodó partnerként kezelték. Nagykorúsították, nem akartak kész válaszokat adni, hanem nyitva felénk, kétoldalú kommunikációra hívtak. Rövid ízelítő a fesztivál első napjairól. MAGAZIN

Negyed évszázad egy generációnyi idő, nagyjából ennyi az idei díszvendég, a k2 tagjainak életkora is. Joggal vannak itt: bár nagyon fiatalok, de már öt éve működnek – sőt 2011 óta járnak a fesztivál különböző kiadásaira –, és ami számomra külön érdekessé és izgalmassá teszi őket, az az, hogy nem törekszenek izzadságszagúan az eredetiségre, hanem a releváns klasszikusok pontos újraolvasásának nem kifejezetten trendi útját választották.

Bánk bán - Újvidéki Színház (fotó: Révész Róbert)

Bánk bán - Újvidéki Színház (fotó: Révész Róbert)

Klasszikust, sőt kötelező klasszikust olvastak újra az Újvidéki Színházban is, Katona Bánk bánját. Tudják, ez váltotta ki Pécsen azt a bizonyos színházi fesztiváli botrányt. De egy, a másik/mások gondolataira, véleményére nyitott közegben az előadás azt tudja elérni, amit az alcím céloz: társadalmilag hasznossá válik. Különösen (paradox módon?) számunkra, többségi, anyaországi magyarok számára, hiszen az alkotókéhoz képest szögesen más alapállásból szembesít a haza fogalmával, a hazához való személyes viszonyunkkal. És teszi ezt kiszólásaival, kiállásaival erőteljesen, szemtelenül, sőt pofátlanul, de minden esetben relevánsan beavatkozva a szövegbe és a történet szövetébe. Van itt Anonymus-álarctól símaszkig, eredetmondától annak paródiájáig, vegytiszta népdaltól a blődliig húzott, a színészeket civil nevükön emlegető rögzített improvizációig, minden, mint a búcsúban, azt azonban senki ne higgye, hogy könnyelműn pengetik az érzelmek könnyes-taknyos-véres húrjait. Azt gondolják – tán naivan? –, felelős állampolgárként mi is képesek vagyunk átlátni, hol, milyen érvek mentén állnak ebben a rendszerben a Petur bán vezette békétlenek, a bojóthiak, Gertrudis, Biberach, Bánk bán, Endre, Tiborc, kinél az igazság. Többen napjaink elvtelen, számító, gerinctelen politikusait idézik meg, mások pedig hidegen, érzelemmentesen, tényszerűen sorolják, amit nap mint nap el kell szenvedni a túlélés érdekében. Az, hogy ki mellett voksolunk, rajtunk áll. Az, hogy mikor távozunk a nézőtérről, azaz mi az a pont, amikor annyira elviselhetetlenné válik a helyzet, hogy a hazánkat elhagyjuk, szintén egyéni mérlegelés kérdése. Míg a Neoplanta – amelynek tematikusan és részben formailag szerves folytatása a Bánk bán – egy város, Újvidék történelmének prizmáján keresztül azzal szembesít, hogy az ígéret földjébe vetett hit kegyes hazugság, Urbán András és a társulat ezúttal kitágítja az otthon és a közösséghez tartozás fogalmát, és a józan ész nevében szólít fel a magunkkal való szembenézésre.

Igenis, miniszterelnök úr! Kultúrbrigád-Átrium Film Színház (fotó: Dudás Ernő)

Igenis, miniszterelnök úr! Kultúrbrigád-Átrium Film Színház (fotó: Dudás Ernő) (Fotó/Forrás: Dudas_Erno)

A könnyedebbik (?) végéről közelített a kérdéshez a Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház Igenis, miniszterelnök úr! című kvinteszenciálisan angol válságkomédiája, amelynek egyezése a magyar rögvaló viszonyaival tényleg csak a véletlen meg a világ minden táján ugyanolyan (?) politikusok műve. Látszólag szintén könnyed a Bandart Productions You-Topia – az erő benned van című, két világot, a virtuálist és a valóst, az újmédiát és hús-vér testet összehozó performansza, amely a World Forum for Democracy felkérésére készült, a premierje Strasbourgban, az Európa Tanács székházában volt, ezúttal pedig a régi zsinagóga kertjében, a külső falra vetítve adták elő, a nagyon ősi és a nagyon mai organikus találkozásaként. Nincs ebben a 18 percben semmi aktuálpolitika, mégis tökéletesen leképezi azt, ahogyan az egyén a részvétel korában polgári öntudatára ébred. Bár talán helytállóbb lenne a mondat óhajtó módban. És az izraeli Niv Sheinfeld and Oren Laor Dance Projects készítette Bolondok hajója is csak a felszínen bájos darab. A humoros momentumok ellenpontjai annak, ahogyan a három, kezdetben kommunikációképtelen táncos hosszas puhatolózások után, fokozatosan ismerkedik egymással, tárulkozik ki a többiek előtt, vállalja fel önmagát. Az előadás alkotói reflexió kíván lenni az izraeli helyzetre, annak abszurditására. A metaforát lassan bontják ki, de nem kétséges, hogy az egyéni viszonyok szintjéről itt is fölfelé kell fejtenünk.

Manipulációk - Via Negativa (fotó: Révész Róbert)

Manipulációk - Via Negativa (fotó: Révész Róbert)

Izgalmasnak ígérkezett a Manipulációk, a Via Negativa, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a TESZT Fesztivál, a MASZK Egyesület és a THEALTER, a Kosztolányi Dezső Színház és a Desiré Fesztivál, illetve az INFANT Fesztivál koprodukciója, az együttműködés ténye mellett a rendező, Bojan Jablanovec miatt. A meglehetősen hullámzó színvonalú jelenetekből álló, elsősorban a színpadra vitt gondolatok, nem pedig az előadók erejétől duzzadó produkció előzetes várakozásaimat sajnos nem teljesítette be. Törékeny társadalmi helyzetünk manipulálhatóvá tesz, ezáltal rossz kompromisszumként elfogadjuk, hogy minden, ami egyszer bárhová leíródott, könnyedén le- és kitörölhető, újra-, át meg felülírható. Igen, ezt a szép nagy igazságot, tán az egyetlent, ami megcáfolhatatlan és örök, eddig is tudtuk. És?

Züfec - k2 Színház-Szkéné Színház (fotó: Révész Róbert)

Züfec - k2 Színház-Szkéné Színház (fotó: Révész Róbert)

Vannak kis hazánkban a nagy hangon magukkal büszkélkedő színházifesztivál-szervezők, akiknek megadatik pénz, paripa, fegyver, a végeredmény viszont finoman szólva is kétségeket ébresztő, az ár és az érték arányát megkérdőjelező. Aztán vannak azok, akik semmit nem csinálnak, csak teszik szép csendben a dolgukat a maguk helyén, amit aztán létrehoznak, az viszont csöppet sem helyi érdekkel és értékkel bír. Az idén 25 éves THEALTER évek óta ez utóbbi kategóriába tartozik azzal, hogy kilenc napja alatt ebben az évben is valódi szellemi kalandot kínált a program előadásaival – amelyek első blikkre úgy tűnhetnek, nem tartoznak egymáshoz, a kapcsolat közöttük azonban egyáltalán nem mondvacsinált, amennyiben folyamatosan az egyén és a hatalom viszonyát boncolgatják –, azok mellett tréningjeivel, blogjával, alkotók bemutatását és a látottak elemzését célzó rádióműsorával vagy épp a Tiszatáj tematikus számával. A fesztiválcsinálók ezúttal sem erőltettek semmit a nézőre, ugyanakkor nem is hagyták magára: adtak kontextust, hátteret, muníciót, amiből aztán mindenki maga szűrhette le a számára fontosat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Nem horgonyoztam le egyik izmusnál sem” – Interjú Nagy Norberttel

Májusban mutatta be a Forte Társulat Elias Canetti Kárpázatát a Szkénében. A főszereplőt, Peter Kient alakító Nagy Norberttel az ősbemutató különleges formanyelvéről, a történetben megjelenő férfi-női viszonyokról, és szöveg aktualitásáról beszélgettünk.
Színház hír

Ilyen lett a felújított kaposvári Csiky Gergely Színház

Átadták a Kaposvár jelképének számító Csiky Gergely Színház felújított és kibővített épületét.
Színház hír

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Színház ajánló

A színház mint Agora

A színház is egyfajta agoraként működik, hiszen több művészeti ágat ötvöz. Erre a sokszínűségre helyez hangsúlyt a 2019/2020-as évadban a József Attila Színház.
Színház hír

Előadás közben szakadt le egy londoni színház mennyezete

Többen megsérültek, amikor a londoni Piccadilly Színház mennyezetének egy darabja lezuhant a nézőtérre - írta a BBC csütörtökön.