Színház

Aki tévésorozatot írt a rendszerváltás tabutémáiról – Tasnádi István

KULT50: Tasnádi István
2018.11.21. 16:20
Ajánlom
Szeret a menőnek vagy épp divatosnak tűnő irányzatokkal szembemenni. Akkor száll le egy adott műfajról, látásmódról, amikor abban egyre többen próbálnak meg érvényesülni. Tasnádi István a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Tasnádi István akkor írt politikus színházi darabokat, amikor még igazi provokációnak számított egy krétakörös bemutató. Ezzel szemben, amikor a közéleti eseményekre való reagálás szinte már nézői elvárás lett, a színházi berkekben sokszor messziről került ifjúsági darabok felé mozdult el.

Amikor pedig már azt hittük, hogy Magyarországra sohasem ér el az amerikai és európai sorozatiparban érzékelhető kreatív forradalom, akkor az HBO-nál két, etalonnak számító sorozat, a Terápia és az Aranyélet vezető írójaként bukkant fel, mindkettővel komoly beszédtémát szolgáltatva a kultúrára éhes hazai közegnek.

Tasnádi Istvánt sokáig inkább a színházakban jártas réteg ismerte itthon, azonban az elmúlt években a sorozatoknak köszönhetően egy jóval szélesebb közönség is megismerkedhetett írói kvalitásaival. A Terápia záró, 2017-ben bemutatott 3. évada miatt nem túlzás azt állítani, hogy

a magyar sorozatgyártás egyik csúcsművének fontos alkotóelemét köszönhetjük neki és írói csapatának: ilyen színvonalú párbeszédekkel tévéképernyőn ritkán találkozhattunk hazai szériában.

Ehhez képest meglepő lehet, hogy Tasnádi eleinte ódzkodott attól, hogy a tévéipar számára dolgozzon. „Az igazi változást a Terápiára való felkérés hozta.

Akkoriban a napi sorozat szitokszónak számított, de elvállaltam, mert rájöttem, hogy ez az anyag más. A Terápia epizódjai színházi egyfelvonásosok, ami fantasztikus írói kihívás"

– árulta el döntésének hátterét a Filmhu-nak adott interjújában. Az Aranyélet vállaltan a jelen Magyarországának kitárgyalatlan feszültségeiről, a rendszerváltás körüli mutyikról, a szocializmus örökségéről is akart valami érvényeset mondani. Az akciósorozat és családi dráma határán egyensúlyozó széria nagyon betalált itthon, Tasnádi szerint már az első évad után sorban érkeztek a pozitív nézői visszajelzések.

SER_4243-114236.jpg

Tasnádi István (Fotó/Forrás: HBO, Sághy Tímea)

Nem mintha nem lett volna tapasztalata arról, hogy milyen reakciókat válthat ki egy politikusabb írás. A Krétakör a rendszerváltás utáni évek közéleti eseményeit körbejáró, 2002-es előadása, a Hazámhazám például élesen megosztotta a közönséget. „…amikor politikai színház még nem létezett Magyarországon, a szakmában is sokan elítéltek, hogy mi publicisztikát csinálunk. Ma már teljesen más a helyzet, a közéleti kabaré bevonult a színházba. (…) Ez engem már így nem érdekel. Akkor érdekelt, amikor a nagycirkuszban csináltuk a Hazámhazámat , és érezhetően több táborra szakadt a közönség politikai alapon. Egészen elképesztő volt, ahogy megtapasztaltuk a színháznak a közvetlen hatását, majdnem le kellett állni az előadással, olyan indulatokat kavart. De akkor az az újdonság ereje volt, teljesen szűz terep, amely most már teljesen össze van mászkálva.” (Magyar Nemzet)

A Krétakör után a Bárka Színház vált fontos műhelyévé, ahol szintén nem magányos íróként, hanem a társulattal, a rendezővel együtt dolgozó alkotóként az ifjúsági témák felé fordult. Például a West-Balkán-tragédia után kortünetként is felfogható East Balkánnal vagy a Kolibri Színház felkérésére írt, az online közösségek hatásaiban elmerülő Cyber Cyranóval. „Nagyon nehéz ezt a korosztályt megszólítani és a figyelmét tartósan lekötni. Számomra ez a legnagyobb kihívás (…)

Úgy érzem, a felnőtteknek szóló színházban kevesebb a kockázat, jobban belefér a blöff és az esztétizálás. Itt viszont gyorsnak, pengének és, ami a legfontosabb, kíméletlenül őszintének kell lenni"

– vallott saját tapasztalatairól Tasnádi az Átrium honlapján megjelent beszélgetésben.Többszörösen elismert íróként sem fél az új helyzetektől: 2016-ban mutatták be első, saját rendezésű tévéfilmjét, a MEMO-t. A szokatlan terep újabb lendületet adott Tasnádi pályájának, ám saját bevallása szerint egyelőre marad az írásnál. „Ismerve a mai filmes színteret, nagyon nehéz rendezéshez jutni. Viszont ha megint születik egy ennyire személyes történetem, (…) akkor bele fogok vágni.” (Filmhu)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Tasnádi István, Fotó: Sághy Tímea, HBO

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Zenés színház

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Színház

Augusztus 23-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire

Az idei három jelölt: Csankó Zoltán (Győri Nemzeti Színház), Földes Tamás (Budapesti Operettszínház) és Vlahovics Edit (szombathelyi Weöres Sándor Színház). A szavazatok a díj megújult honlapján adhatók le augusztus 23-án éjfélig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.
Színház hír

Tizenegy naposra bővül idén a Vidor Fesztivál

A hagyományos Kossuth téri koncertek nélkül, de a megszokott színházi versenyprogrammal és utcai forgataggal rendezik meg az idén a nyíregyházi fesztivált augusztus 19. és 29. között.
Színház felhívás

Augusztus 23-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire

Az idei három jelölt: Csankó Zoltán (Győri Nemzeti Színház), Földes Tamás (Budapesti Operettszínház) és Vlahovics Edit (szombathelyi Weöres Sándor Színház). A szavazatok a díj megújult honlapján adhatók le augusztus 23-án éjfélig.
Színház hír

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.