Színház

Aki tévésorozatot írt a rendszerváltás tabutémáiról – Tasnádi István

KULT50: Tasnádi István
2018.11.21. 16:20
Ajánlom
Szeret a menőnek vagy épp divatosnak tűnő irányzatokkal szembemenni. Akkor száll le egy adott műfajról, látásmódról, amikor abban egyre többen próbálnak meg érvényesülni. Tasnádi István a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Tasnádi István akkor írt politikus színházi darabokat, amikor még igazi provokációnak számított egy krétakörös bemutató. Ezzel szemben, amikor a közéleti eseményekre való reagálás szinte már nézői elvárás lett, a színházi berkekben sokszor messziről került ifjúsági darabok felé mozdult el.

Amikor pedig már azt hittük, hogy Magyarországra sohasem ér el az amerikai és európai sorozatiparban érzékelhető kreatív forradalom, akkor az HBO-nál két, etalonnak számító sorozat, a Terápia és az Aranyélet vezető írójaként bukkant fel, mindkettővel komoly beszédtémát szolgáltatva a kultúrára éhes hazai közegnek.

Tasnádi Istvánt sokáig inkább a színházakban jártas réteg ismerte itthon, azonban az elmúlt években a sorozatoknak köszönhetően egy jóval szélesebb közönség is megismerkedhetett írói kvalitásaival. A Terápia záró, 2017-ben bemutatott 3. évada miatt nem túlzás azt állítani, hogy

a magyar sorozatgyártás egyik csúcsművének fontos alkotóelemét köszönhetjük neki és írói csapatának: ilyen színvonalú párbeszédekkel tévéképernyőn ritkán találkozhattunk hazai szériában.

Ehhez képest meglepő lehet, hogy Tasnádi eleinte ódzkodott attól, hogy a tévéipar számára dolgozzon. „Az igazi változást a Terápiára való felkérés hozta.

Akkoriban a napi sorozat szitokszónak számított, de elvállaltam, mert rájöttem, hogy ez az anyag más. A Terápia epizódjai színházi egyfelvonásosok, ami fantasztikus írói kihívás"

– árulta el döntésének hátterét a Filmhu-nak adott interjújában. Az Aranyélet vállaltan a jelen Magyarországának kitárgyalatlan feszültségeiről, a rendszerváltás körüli mutyikról, a szocializmus örökségéről is akart valami érvényeset mondani. Az akciósorozat és családi dráma határán egyensúlyozó széria nagyon betalált itthon, Tasnádi szerint már az első évad után sorban érkeztek a pozitív nézői visszajelzések.

SER_4243-114236.jpg

Tasnádi István (Fotó/Forrás: HBO, Sághy Tímea)

Nem mintha nem lett volna tapasztalata arról, hogy milyen reakciókat válthat ki egy politikusabb írás. A Krétakör a rendszerváltás utáni évek közéleti eseményeit körbejáró, 2002-es előadása, a Hazámhazám például élesen megosztotta a közönséget. „…amikor politikai színház még nem létezett Magyarországon, a szakmában is sokan elítéltek, hogy mi publicisztikát csinálunk. Ma már teljesen más a helyzet, a közéleti kabaré bevonult a színházba. (…) Ez engem már így nem érdekel. Akkor érdekelt, amikor a nagycirkuszban csináltuk a Hazámhazámat , és érezhetően több táborra szakadt a közönség politikai alapon. Egészen elképesztő volt, ahogy megtapasztaltuk a színháznak a közvetlen hatását, majdnem le kellett állni az előadással, olyan indulatokat kavart. De akkor az az újdonság ereje volt, teljesen szűz terep, amely most már teljesen össze van mászkálva.” (Magyar Nemzet)

A Krétakör után a Bárka Színház vált fontos műhelyévé, ahol szintén nem magányos íróként, hanem a társulattal, a rendezővel együtt dolgozó alkotóként az ifjúsági témák felé fordult. Például a West-Balkán-tragédia után kortünetként is felfogható East Balkánnal vagy a Kolibri Színház felkérésére írt, az online közösségek hatásaiban elmerülő Cyber Cyranóval. „Nagyon nehéz ezt a korosztályt megszólítani és a figyelmét tartósan lekötni. Számomra ez a legnagyobb kihívás (…)

Úgy érzem, a felnőtteknek szóló színházban kevesebb a kockázat, jobban belefér a blöff és az esztétizálás. Itt viszont gyorsnak, pengének és, ami a legfontosabb, kíméletlenül őszintének kell lenni"

– vallott saját tapasztalatairól Tasnádi az Átrium honlapján megjelent beszélgetésben.Többszörösen elismert íróként sem fél az új helyzetektől: 2016-ban mutatták be első, saját rendezésű tévéfilmjét, a MEMO-t. A szokatlan terep újabb lendületet adott Tasnádi pályájának, ám saját bevallása szerint egyelőre marad az írásnál. „Ismerve a mai filmes színteret, nagyon nehéz rendezéshez jutni. Viszont ha megint születik egy ennyire személyes történetem, (…) akkor bele fogok vágni.” (Filmhu)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Tasnádi István, Fotó: Sághy Tímea, HBO

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Színház videó

Társulati versmondás-kihívást indított a Jászai Mari Színház

A Jászai Mari Színház szolidaritási akciója a munkájukat és jövedelmüket vesztett színházi dolgozókra hívja fel a figyelmet, illetve azokra az adománygyűjtő tevékenységekre, amelyek kifejezetten a színházi dolgozók megsegítését tűzték ki célul.
Színház online premier

„Szeretnéd? Szeretném!” – a nőNYUGAT az internetre költözik

A koronavírus helyzetre való tekintettel újabb kultikus előadást tesz közzé YouTube csatornáján az Örkény Színház. Kedd este 19 órától látható a Nyugat folyóirat nagyasszonyainak életét feldolgozó nőNYUGAT teljes felvétele. 
Színház interjú

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Színház ajánló

Ősbemutató és vastaps

Óriási sikert könyvelhet el ismét a Vörösmarty Színház: március 7-én a Nagyszínházban megtartották a Trianon ősbemutatóját, amit vastapssal ünnepelt a közönség. Sárosi István drámája diplomáciai jegyzőkönyvek, könyvtári és levéltári dokumentumok felhasználásával készült.