Színház

Aki tévésorozatot írt a rendszerváltás tabutémáiról – Tasnádi István

KULT50: Tasnádi István
2018.11.21. 16:20
Ajánlom
Szeret a menőnek vagy épp divatosnak tűnő irányzatokkal szembemenni. Akkor száll le egy adott műfajról, látásmódról, amikor abban egyre többen próbálnak meg érvényesülni. Tasnádi István a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Tasnádi István akkor írt politikus színházi darabokat, amikor még igazi provokációnak számított egy krétakörös bemutató. Ezzel szemben, amikor a közéleti eseményekre való reagálás szinte már nézői elvárás lett, a színházi berkekben sokszor messziről került ifjúsági darabok felé mozdult el.

Amikor pedig már azt hittük, hogy Magyarországra sohasem ér el az amerikai és európai sorozatiparban érzékelhető kreatív forradalom, akkor az HBO-nál két, etalonnak számító sorozat, a Terápia és az Aranyélet vezető írójaként bukkant fel, mindkettővel komoly beszédtémát szolgáltatva a kultúrára éhes hazai közegnek.

Tasnádi Istvánt sokáig inkább a színházakban jártas réteg ismerte itthon, azonban az elmúlt években a sorozatoknak köszönhetően egy jóval szélesebb közönség is megismerkedhetett írói kvalitásaival. A Terápia záró, 2017-ben bemutatott 3. évada miatt nem túlzás azt állítani, hogy

a magyar sorozatgyártás egyik csúcsművének fontos alkotóelemét köszönhetjük neki és írói csapatának: ilyen színvonalú párbeszédekkel tévéképernyőn ritkán találkozhattunk hazai szériában.

Ehhez képest meglepő lehet, hogy Tasnádi eleinte ódzkodott attól, hogy a tévéipar számára dolgozzon. „Az igazi változást a Terápiára való felkérés hozta.

Akkoriban a napi sorozat szitokszónak számított, de elvállaltam, mert rájöttem, hogy ez az anyag más. A Terápia epizódjai színházi egyfelvonásosok, ami fantasztikus írói kihívás"

– árulta el döntésének hátterét a Filmhu-nak adott interjújában. Az Aranyélet vállaltan a jelen Magyarországának kitárgyalatlan feszültségeiről, a rendszerváltás körüli mutyikról, a szocializmus örökségéről is akart valami érvényeset mondani. Az akciósorozat és családi dráma határán egyensúlyozó széria nagyon betalált itthon, Tasnádi szerint már az első évad után sorban érkeztek a pozitív nézői visszajelzések.

SER_4243-114236.jpg

Tasnádi István (Fotó/Forrás: HBO, Sághy Tímea)

Nem mintha nem lett volna tapasztalata arról, hogy milyen reakciókat válthat ki egy politikusabb írás. A Krétakör a rendszerváltás utáni évek közéleti eseményeit körbejáró, 2002-es előadása, a Hazámhazám például élesen megosztotta a közönséget. „…amikor politikai színház még nem létezett Magyarországon, a szakmában is sokan elítéltek, hogy mi publicisztikát csinálunk. Ma már teljesen más a helyzet, a közéleti kabaré bevonult a színházba. (…) Ez engem már így nem érdekel. Akkor érdekelt, amikor a nagycirkuszban csináltuk a Hazámhazámat , és érezhetően több táborra szakadt a közönség politikai alapon. Egészen elképesztő volt, ahogy megtapasztaltuk a színháznak a közvetlen hatását, majdnem le kellett állni az előadással, olyan indulatokat kavart. De akkor az az újdonság ereje volt, teljesen szűz terep, amely most már teljesen össze van mászkálva.” (Magyar Nemzet)

A Krétakör után a Bárka Színház vált fontos műhelyévé, ahol szintén nem magányos íróként, hanem a társulattal, a rendezővel együtt dolgozó alkotóként az ifjúsági témák felé fordult. Például a West-Balkán-tragédia után kortünetként is felfogható East Balkánnal vagy a Kolibri Színház felkérésére írt, az online közösségek hatásaiban elmerülő Cyber Cyranóval. „Nagyon nehéz ezt a korosztályt megszólítani és a figyelmét tartósan lekötni. Számomra ez a legnagyobb kihívás (…)

Úgy érzem, a felnőtteknek szóló színházban kevesebb a kockázat, jobban belefér a blöff és az esztétizálás. Itt viszont gyorsnak, pengének és, ami a legfontosabb, kíméletlenül őszintének kell lenni"

– vallott saját tapasztalatairól Tasnádi az Átrium honlapján megjelent beszélgetésben.Többszörösen elismert íróként sem fél az új helyzetektől: 2016-ban mutatták be első, saját rendezésű tévéfilmjét, a MEMO-t. A szokatlan terep újabb lendületet adott Tasnádi pályájának, ám saját bevallása szerint egyelőre marad az írásnál. „Ismerve a mai filmes színteret, nagyon nehéz rendezéshez jutni. Viszont ha megint születik egy ennyire személyes történetem, (…) akkor bele fogok vágni.” (Filmhu)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Tasnádi István, Fotó: Sághy Tímea, HBO

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Jazz/World

Ők kapták idén az Artisjus-díjakat

Könnyű- és komolyzenei kategóriákban díjazott tíz zenetanárt és tíz előadót az Artisjus hétfőn.
Vizuál

Perlrott Csaba Vilmos képéért fizettek a legtöbbet a Kieselbach Galéria téli árverésén

Perlrott Csaba Vilmos Önarckép szoborral című festményének 140 millió forintos eladási ára megdöntötte az eddigi életműrekordot a Kieselbach Galéria téli árverésén. Ugyancsak magas áron kelt el a Franciaországban élő Reigl Judit egyik festménye is.
Vizuál

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ünnep

Karácsony – színházi módra

Mint minden nagy cég, a színházak is tartanak karácsonyi partyt, de ahogy az sejthető: rendhagyó módon. A József Attila Színház kulisszái mögé pillanthattunk be ezen a zártkörű ünnepen.
Színház premier

Egy héten, három bemutató a Katona József Színházban

Három bemutatót tart a Katona József Színház ezen a héten. Kedden a Kamrában a Jeanne d'Arc – a jelenidő vitrinében nyitja a premierek sorát, szerdán a Katona József Színházban Az ügy - avagy Normális Eljárás követi, majd csütörtök este a Sufniban a Leláncolt Prométheusz zárja a sort.
Színház hír

Négy színművész vehetett át Aase-díjat

A Gobbi Hilda által alapított, színpadi epizódszerepben nyújtott kimagasló alakításért járó elismerést Csombor Teréz, Homonnai Katalin, Bicskei István és Nagy Zoltán vehette át.
Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.