Színház

Akiből Shakespeare csinált színházigazgatót

2017.06.19. 15:16
Ajánlom
Június 16-án Puskás Tamás rendező, a Centrál Színház igazgatója, egykori színész volt a Madách Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján futó Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozat vendége. A művész színesen mesélt, sőt tudományos teóriákkal is előállt.

Puskás előadásának a Hogyan csinált belőlem színházigazgatót Shakespeare? címet adta, amely kérdésre a válasz csak a legvégén derült ki, addig azonban igen érdekes sztorikon és elemzéseken keresztül jutottunk el. Az igazgató elmesélte például, hogy ugyan már gyerekkorában megismerkedett a legendás drámaíróval, hiszen megvolt a családjukban a Lamb-féle Shakespeare mesék (ezek közül kettőn alapul egyébként a fesztivál Shakespeare mesék gyerekeknek című előadása is), de kifejezetten idegenkedett tőle, nem tetszettek neki a történetek, mert egy szál legkisebb fiú, hamuba sült pogácsa vagy kerekerdő sem volt bennük.

Beszélgetés Puskás Tamással

Beszélgetés Puskás Tamással (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Aztán amikor felvették a főiskola színész szakára, rögtön az első év végén a Hamlet volt a vizsgadarabja, amelyben (igen ideges, remegő kezű és lábú Hamletként) a címszerepet játszotta – mégsem ekkor került közel hozzá Shakespeare. Diploma után, nagyon rövid színészi pályafutást követően ugyanis a művész inkább visszament a főiskolára, ahol a rendező szakra jelentkezett, a felvételi vizsgán pedig a Rómeó és Júliáról kellett elemzést írnia.

Elemzésében a későbbi rendező Freudhoz fordult, és úgy értelmezte a darabot, hogy az tulajdonképpen egy oidipuszi történet, amiben Júlia mint tiltott nő, aki az erkély-jelenetben anyafiguraként le is nyúl Rómeóhoz, szimbolikusan a férfi anyja. A férfi szerelme tehát úgy születik, hogy megint gyerek akar lenni, vissza akar térni az anyjához, de ez nem lehetséges, így a szerelmesek meghalnak, de a szerelem örökké él.

Puskás ekkor győződött meg róla, hogy Shakespeare az élet nagy titkait kutatta – és annál jelentősebbet nem tudott elképzelni, mint rendezőként ezt a célt szolgálni.

Ezzel párhuzamosan pedig megértette a többi nagy Shakespeare-drámát is. Ahogy a Rómeó és Júlia a(z oidipuszi) szerelemről, úgy a Hamlet a felnőtté válásról szól. Az elején a főhős még csak királyfi, azaz gyerek, akinek a szellemként megjelenő apja a felettes énje.

Kényszeresen csak az anyjával képes foglalkozni: amikor például Oféliával beszél, egészen olyan, mintha Gertrúdnak címezné a szavait. Angliából azonban, miután számos formában szembesült a halállal, Hamlet már felnőttként tér vissza, aki – a korábbiakkal ellentétben – felelősséget vállal a tetteiért. Puskás véleménye szerint ehhez hasonlóan A makrancos hölgy sem az a nőgyűlölő darab, aminek mostanában szeretik beállítani, hanem szintén arról szól, hogy az eleinte teljesen gyerekesen viselkedő címszereplőt, aki, akárcsak egy gyerek, nem tanulta még meg, hogyan tartsa féken az indulatait, Petruchio „megneveli” – ebben az értelemben a mű a My Fair Lady előképe: Higgins ugyanúgy műveli ki Elizát, ahogy tette azt Shakespeare hőse Katával.

Puskás Tamás és Szirtes Tamás

Puskás Tamás és Szirtes Tamás (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

A rendező egyebek mellett azért tud ilyen sokat az angol Bárdról, mert pályafutása alatt számos Shakespeare-drámát rendezett. És itt érkeztünk el a „Hogyan csinált belőlem színházigazgatót Shakespeare?” kérdés megválaszolásához. Puskás ugyanis annak idején, 2003-ban úgy pályázta meg az akkori Vidám Színpad, későbbi Centrál Színház igazgatói székét, hogy meggyőzte az illetékeseket: az általa megvásárolt korábbi kecskeméti Shakespeare-rendezései (a Tévedések vígjátéka, A makrancos hölgy, az Ahogy tetszik és a Sok hűhó semmiért) segítségével 

ki lehetne húzni a csávából a csődközelbe került intézményt.

Mindezt pedig nemcsak teljesíteni, hanem túlteljesíteni is sikerült: a Shakespeare-darabok először csak megmentették a Centrált, később viszont már külön Shakespeare-bérlet is volt, és a Bárd további műveit is műsorra tűzték (például a Vízkeresztet a Quimby együttessel vagy A velencei kalmárt).

Shakespeare, mint a Nap, érlelte a sikert

– fogalmazott Puskás Tamás. „Sőt még most is amulettünk és védőszentünk” – tette hozzá, tavalyi Sok hűhó semmiért-előadásukra célozva. A Shakespeare meséktől még viszolygó gyermek tehát később éppen 

Shakespeare-nek köszönhetően juthatott el odáig, hogy az egyik legsikeresebb fővárosi színház vezetője legyen.

Az én Shakespeare-em sorozat vendége legközelebb, június 19-én Hegedűs D. Géza lesz, majd Zsótér Sándor, Stohl András és Szirtes Tamás következik, de a beszélgetések júliusban is folytatódnak.

További részleteket ide kattintva olvashat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.