Színház

Alföldi Róbert: „Én is hajtok, hogy majd egyszer jó életem legyen”

2015.09.28. 13:12
Ajánlom
Második alkalommal dolgozik a Radnóti Színház társulatával Alföldi Róbert, aki ezúttal a Lear királyt állítja színpadra, László Zsolttal a főszerepben. Az olvasópróba után kérdeztük őt.

- Nyolc Shakespeare előadásban játszottál, a legutolsó épp a Lear király volt a Nemzeti Színházban 2010-ben, Gothár Péter rendezésében. Emellett legalább tíz alkalommal rendeztél Shakespeare-darabot, de a Lear királyt még sosem. Mi érdekel elsősorban ebben a tragédiában?

- Az, hogy milyen lenne, ha normálisan élhetnénk, vagy csak figyelnénk egymásra, szeretnénk egymást. Az izgat ebben a történetben, hogy a legpitiánerebb porszemen elcsúszik minden és ettől aztán minden összeomlik. Hogy mennyire kicsin múlik az, hogy minden ennyire rossz, és hogy az okát sem tudjuk, hogy miért utáljuk a másikat. Egy indulati sokk meghatározza a gondolkodásunkat, és gyávák vagyunk utána azt mondani, hogy „nem, mégsem”, vagy „nem haragszom”, „ne haragudj”. Nem merjük kimondani büszkeségből.

Alföldi Róbert a Lear király olvasópróbáján a Radnóti Színházban

Alföldi Róbert a Lear király olvasópróbáján a Radnóti Színházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- 1998-ban rendezted az első Shakespeare-t, A velencei kalmárt a Tivoliban. Kellett az időközben eltelt tizenhét év, hogy a Lear királyt közelebb érezd magadhoz?

- Persze, biztosan. Húsz évvel ezelőtt miről beszéltem volna a Learrel kapcsolatban? Kellett hozzá, hogy játsszak benne Gothárnál, meg hogy itt próbáljak tavaly. Ez nem úgy van, hogy az ember visz magával darabokat, amiket megpróbál mindenütt elsütni. Konstellációk vannak: egyrészt bennem megérik, másrészt nagyon szeretem, hogy a Radnótiban ilyen szűk a tér. Fontos az is, hogy kik vannak a társulatban, meg hogy Zsolt jöhetett (László Zsolt, a szerk.), és fontos a tavalyi Platonov-rendezésem. Egy darabválasztásnak komoly okai vannak.

- Hosszasan gondolkodtál, hogy melyik fordítást használd, végül Nádasdy Ádáméra esett a választásod. Mi döntött az ő szövege mellett?

- Ádám fordításai mindig nagyon pontosak és érthetőek. Most a Bohóc szövegei miatt döntöttem mellette elsősorban: általában mindenki nagyon várja, hogy humorosak legyenek, és nem szoktak azok lenni. Itt pedig nagyon fájdalmasan szellemesek. Varró Dani fordítása – amit a Nemzetiben játszottunk – kissé játékosabb, túlpörgetett. Ehhez a színpadhoz, ehhez a mérethez, ehhez az előadáshoz viszont jobban illik Ádám szövege.

Lear király olvasópróba a Radnóti Színházban

Lear király olvasópróba a Radnóti Színházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- László Zsolt alakítja Leart, aki nem mondható éppen aggnak. Mennyiben változtat az értelmezésen, hogy egy ereje teljében lévő férfi játssza a királyt?

- Szerintem

fájdalmasabb, ha egy ötvenéves ember omlik össze, mint ha egy hetvenes.

És ez nem azt jelenti, hogy egy hetvenévesnek nem fájdalmas. De ha egy potens emberrel történik mindez... Ez most egy létező ügy a rendszerváltás alatt felnőtté vált generációknál: nagyon sok ember vonul ki, hagyja abba, változtatja meg, költözik el, nem csinálja. Valami nem stimmel: nem éli az életét, csak hajtja, csinálja, csinálja, csinálja. Nem véletlen, hogy azt kérdezi Lear, hogy „szeretsz-e”? Mert hiányzik belőle a szeretet, az az élet, amire mindig is vágyott. Hajtunk, hajtunk, dolgozunk, dolgozunk, hogy mindenünk meglegyen – és akkor egyszer majd élünk. Csak mire mindenünk megvan, addigra elfáradunk, és pont a lényegre nem volt idő. Ami számomra érdekes, hogy pont olyan idős vagyok, mint Lear ebben az előadásban, és én is hajtok, hogy majd egyszer jó életem legyen. De hogy ez vajon helyes-e? Nem a lényeggel kellene foglalkoznom?

- Ha tehetnéd, kivonulnál egy tanyára?

- Ki. Egy szigetre, abszolút. De nem tudom megtenni. Nem anyagilag nem tudom megtenni, hanem pszichésen.

- A Radnóti színpada igen apró. A tavaly rendezett Platonov – Apátlanul és a Lear király is sokszereplős darab. Kihívás, inspiráló ilyen szűk térben alkotni?

- Szerintem csodálatos, hogy egy ilyen kicsi térben együtt van húsz ember. Nagyon nagy ereje van, sűrűsödnek az energiák. Nem a masinériára kell figyelni; itt más nem fér el, mint az emberek, így muszáj az emberi viszonyokkal foglalkozni. Ez jót tesz mindenkinek. Nekem is. Az a nehéz, hogy az előadás így is teátrális legyen, mert az szerintem fontos.

- A díszlet és a jelmez is a jelenkort idézi.

- Igen, mivel mai problémát vizsgálok, és ki van szedve belőle a historizáló rész – miért ne lenne mai? Már amennyire mai egy nagypolgári ebédlő, amit Menczel Róbert tervezett parkettával, csillárral, közepén egy hatalmas asztallal. A jelmeztervező Zöldy Z. Gergely, akivel már sokszor dolgoztam: a Bábszínházban ő csinálta a Cabaret jelmezeit, emellett Zalaegerszegen, Norvégiában és Amerikában is dolgoztam vele.

Forrás: Radnóti Színház

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Tánc

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Színház

A Radnótié a legjobb előadás a kritikusok szerint

Székely Csaba 10 című darabja a legjobb új magyar dráma díját is elhozta, míg a Sebestyén Aba rendezte előadás zenéjét is díjazták a Színikritikusdíj-átadón, ahol a színpadra lépők közösen főzték meg a szakma paprikás krumpliját.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.
Könyv

Újabb portréfilm készült Nádas Péterről

A tavalyi Nagyon sajnálom után újabb portréfilm mutatja be egyik legnagyobb kortárs prózaírónkat. A Természetes ellenfényt október 3-án mutatják be a Cirko-Gejzírben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A Radnótié a legjobb előadás a kritikusok szerint

Székely Csaba 10 című darabja a legjobb új magyar dráma díját is elhozta, míg a Sebestyén Aba rendezte előadás zenéjét is díjazták a Színikritikusdíj-átadón, ahol a színpadra lépők közösen főzték meg a szakma paprikás krumpliját.
Színház ajánló

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.
Színház magazin

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Színház hír

Magyar előadás lett a legjobb egy fehéroroszországi fesztiválon

A Váci Dunakanyar Színház és a Bartók Kamaraszínház közös Ványa bácsi produkciója nyerte a fődíjat a breszti 24. Belaja Vezsa Nemzetközi Színházi Fesztiválon.
Színház gyász

Elhunyt Ababi Csilla, a nagyváradi teátrum fiatal színésznője

A nagyváradi Szigligeti Színház 36 éves színésznője méltósággal és különleges erővel viselt, hosszan tartó, súlyos betegség után hunyt el szeptember 16-án. FRISSÍTVE!