Színház

Államosított kultúra és ideák

2018.11.23. 15:10
Ajánlom
Újjáépítés és államosítás címmel tart színháztudományi konferenciát a Theatron Műhely Alapítvány december 3-án, hétfőn az MTA székházában. A konferencia nyitott mindenki előtt.

„Közel hetven éve, 1949-ben ment végbe – sok más kulturális intézmény mellett – a színházak államosítása Magyarországon. Ez a művelet sok esetben a háborúban megsérült épületek tényleges újjáépítésével is együtt járt, de ha új épületet nem is, új struktúrát, új működési rendet mindenhol épített magának az új gazda” – tudtuk meg Jákfalvi Magdolna színháztörténésztől, a Theatron Műhely Alapítvány egyik vezetőjétől, a közelgő évforduló alkalmából rendezendő színháztudományi konferencia szervezőjétől.

A Theatron Műhely Alapítvány (TMA) iniciálja, ösztönzi és koordinálja azt a tudományos kutatói munkát, amely Veszprémben 1994-ben, a Bécsy Tamás alapította Színháztudományi Tanszéken indult. A TMA a magyar színháztudomány működésének kínál aktív felületet. Kezdetben a Theatron periodika és a Theatron Könyvek print változatával, 2009-től pedig a Philther néven ismertté vált netfilológiai projekt digitális keretei között rögzítették eredményeiket. Tudományos metodikájukat nem intézményekhez, nem ideológiákhoz, nem személyekhez, hanem színházi előadásokhoz kötik. 2018-ban a TMA megnyitotta online portálját, a www.theatron.hu oldalt. A TMA nevében hordozza a műhely fogalmát. Mesterek és tanítványok csapata közösen írja a magyar színház 1949–2002 közötti történetét.

A szovjetizáció kutatói között máig nincs egyetértés abban, hogy hogyan zajlott le a tudományok és a művészetek államosítása Magyarországon, például, pontosan mikor kezdődött a folyamat, esetleg 1945 tavaszán, vagy már korábban, a két világháború közötti időszakban elindult az államilag irányított kultúra létrehozása.

Abban viszont egyetértés mutatkozik, hogy a második világháború után a különböző intézményrendszerekben, például az állami oktatásban, vagy a kultúrában, azon belül a színházakban eltérő ritmusban ment végbe a szovjetizáció. Az is biztos, hogy Révai József, a kommunista művelődéspolitika központi alakja főszerepet játszott benne.

A Theatron Műhely Alapítvány konferenciáján az 1949-től 1955-ig terjedő időszakra vonatkozóan vizsgálja az 1949-es politikai akarat és hatalmi diszpozíció mechanizmusait, az iskolák, az intézmények, a művészetek és az ideák államosítását, valamint külön szekció foglalkozik az operett államosításával.

SzentIstvankorutVigszinhazekkoraMagyarNephadseregSzinhazaNezoterazujjaepitesutanimegnyitaskor21951NagyIlona-133346.jpg

A felújított Vígszínház (ekkor: a Magyar Néphadsereg Színháza) karzata, 1951 (Fotó/Forrás: Nagy Ilona, Fortepan)

Kérdéseink nem kizárólag színházi eseményekhez kötődnek, de kulturális modellként tekintenek a színházra, s kinyitják a tudományelméleti diskurzust az irodalom, a zene, a képzőművészet átalakuló, újjáépítésre kijelölt intézményei felé is.

Az államosítás folyamatát egyfajta „emlékezeti helyként” pozícionálják a színháztörténettel foglalkozó kutatók, a műhelyprogramok kidolgozói. „Kiss Gabriellával, Kékesi Kun Árpáddal hárman koordináljuk és iniciáljuk a kutatási projekteket – folytatja Jákfalvi Magdolna. – Az elmúlt évtizedekben számos egyetem doktori iskolájának hallgatói, kutatói csatlakoztak hozzánk Miskolctól Marosvásárhelyig. Kollégáink között tudhatunk levéltáros-történészeket, irodalomtörténészeket, dramaturgokat, zenészeket, informatikusokat, képzőművészeket.”

Az egész napos, nyitott, bárki által látogatható konferencián szó lesz például az Állami Népi együttes létrehozásának politikai körülményeiről, Mérei Ferencről és a demokratikus nyolcosztályos iskolai képzés kialakításáról, az Állami Faluszínházról, a KISZ működéséről a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, a női test közhasznúsításáról a képzőművészetben, a Nemzeti Színház 1955-ös szokatlan Tragédia előadásáról, annak hatalmi ellehetetlenítéséről, az Operettszínház fénykorának tekintett 1949-1956-os korszakról, a Gáspár Margit éráról. Gáspár Margit igazgatói évei tették lehetővé, hogy a teátrum hét évre a keleti blokk legjobb zenés színháza, a Walter Felsenstein által 1947-ben alapított Komische Oper magyarországi párjává váljon, az opera helyett a politikailag igazolt operett műfaját állítva a középpontba.

BlahaLujzaterNemzetiSzinhazaNepszinhazutcafelol1956Fortepan-133346.jpg

A Nemzeti Színház épülete a Blaha Lujza téren 1956-ban (Fotó/Forrás: Fortepan)

Jákfalvi Magdolna szerint azért fontos az államosítás folyamatának színháztörténeti kutatása, mert

a jelenlegi színházi struktúrán jól látható az a folyamat, amit az 1949-es államosítás indított el.

A kultúrához való egyenlő hozzáférés mélységesen komolyan vett elve olyan szubvenció-keretet improvizált a színházak mindennapjai köré, mely a repertoártól kezdve a játéktechnikáig sok mindent átalakított. Kulturális emlékezetünk szerkezetének megértését segíti, ha tudjuk, milyen döntések milyen következménnyel jártak az államszocializmus kialakulásának éveiben.”

A konferencia programja a TMA honlapján olvasható, zenés színházi kutatásaik részleteit az Operettszínház honlapján tervezik publikálni.

Címlapkép: A bombatalálatot kapott Vígszínház, 1945 (fotó: Fortepan)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.