Színház

Államosított kultúra és ideák

2018.11.23. 15:10
Ajánlom
Újjáépítés és államosítás címmel tart színháztudományi konferenciát a Theatron Műhely Alapítvány december 3-án, hétfőn az MTA székházában. A konferencia nyitott mindenki előtt.

„Közel hetven éve, 1949-ben ment végbe – sok más kulturális intézmény mellett – a színházak államosítása Magyarországon. Ez a művelet sok esetben a háborúban megsérült épületek tényleges újjáépítésével is együtt járt, de ha új épületet nem is, új struktúrát, új működési rendet mindenhol épített magának az új gazda” – tudtuk meg Jákfalvi Magdolna színháztörténésztől, a Theatron Műhely Alapítvány egyik vezetőjétől, a közelgő évforduló alkalmából rendezendő színháztudományi konferencia szervezőjétől.

A Theatron Műhely Alapítvány (TMA) iniciálja, ösztönzi és koordinálja azt a tudományos kutatói munkát, amely Veszprémben 1994-ben, a Bécsy Tamás alapította Színháztudományi Tanszéken indult. A TMA a magyar színháztudomány működésének kínál aktív felületet. Kezdetben a Theatron periodika és a Theatron Könyvek print változatával, 2009-től pedig a Philther néven ismertté vált netfilológiai projekt digitális keretei között rögzítették eredményeiket. Tudományos metodikájukat nem intézményekhez, nem ideológiákhoz, nem személyekhez, hanem színházi előadásokhoz kötik. 2018-ban a TMA megnyitotta online portálját, a www.theatron.hu oldalt. A TMA nevében hordozza a műhely fogalmát. Mesterek és tanítványok csapata közösen írja a magyar színház 1949–2002 közötti történetét.

A szovjetizáció kutatói között máig nincs egyetértés abban, hogy hogyan zajlott le a tudományok és a művészetek államosítása Magyarországon, például, pontosan mikor kezdődött a folyamat, esetleg 1945 tavaszán, vagy már korábban, a két világháború közötti időszakban elindult az államilag irányított kultúra létrehozása.

Abban viszont egyetértés mutatkozik, hogy a második világháború után a különböző intézményrendszerekben, például az állami oktatásban, vagy a kultúrában, azon belül a színházakban eltérő ritmusban ment végbe a szovjetizáció. Az is biztos, hogy Révai József, a kommunista művelődéspolitika központi alakja főszerepet játszott benne.

A Theatron Műhely Alapítvány konferenciáján az 1949-től 1955-ig terjedő időszakra vonatkozóan vizsgálja az 1949-es politikai akarat és hatalmi diszpozíció mechanizmusait, az iskolák, az intézmények, a művészetek és az ideák államosítását, valamint külön szekció foglalkozik az operett államosításával.

SzentIstvankorutVigszinhazekkoraMagyarNephadseregSzinhazaNezoterazujjaepitesutanimegnyitaskor21951NagyIlona-133346.jpg

A felújított Vígszínház (ekkor: a Magyar Néphadsereg Színháza) karzata, 1951 (Fotó/Forrás: Nagy Ilona, Fortepan)

Kérdéseink nem kizárólag színházi eseményekhez kötődnek, de kulturális modellként tekintenek a színházra, s kinyitják a tudományelméleti diskurzust az irodalom, a zene, a képzőművészet átalakuló, újjáépítésre kijelölt intézményei felé is.

Az államosítás folyamatát egyfajta „emlékezeti helyként” pozícionálják a színháztörténettel foglalkozó kutatók, a műhelyprogramok kidolgozói. „Kiss Gabriellával, Kékesi Kun Árpáddal hárman koordináljuk és iniciáljuk a kutatási projekteket – folytatja Jákfalvi Magdolna. – Az elmúlt évtizedekben számos egyetem doktori iskolájának hallgatói, kutatói csatlakoztak hozzánk Miskolctól Marosvásárhelyig. Kollégáink között tudhatunk levéltáros-történészeket, irodalomtörténészeket, dramaturgokat, zenészeket, informatikusokat, képzőművészeket.”

Az egész napos, nyitott, bárki által látogatható konferencián szó lesz például az Állami Népi együttes létrehozásának politikai körülményeiről, Mérei Ferencről és a demokratikus nyolcosztályos iskolai képzés kialakításáról, az Állami Faluszínházról, a KISZ működéséről a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, a női test közhasznúsításáról a képzőművészetben, a Nemzeti Színház 1955-ös szokatlan Tragédia előadásáról, annak hatalmi ellehetetlenítéséről, az Operettszínház fénykorának tekintett 1949-1956-os korszakról, a Gáspár Margit éráról. Gáspár Margit igazgatói évei tették lehetővé, hogy a teátrum hét évre a keleti blokk legjobb zenés színháza, a Walter Felsenstein által 1947-ben alapított Komische Oper magyarországi párjává váljon, az opera helyett a politikailag igazolt operett műfaját állítva a középpontba.

BlahaLujzaterNemzetiSzinhazaNepszinhazutcafelol1956Fortepan-133346.jpg

A Nemzeti Színház épülete a Blaha Lujza téren 1956-ban (Fotó/Forrás: Fortepan)

Jákfalvi Magdolna szerint azért fontos az államosítás folyamatának színháztörténeti kutatása, mert

a jelenlegi színházi struktúrán jól látható az a folyamat, amit az 1949-es államosítás indított el.

A kultúrához való egyenlő hozzáférés mélységesen komolyan vett elve olyan szubvenció-keretet improvizált a színházak mindennapjai köré, mely a repertoártól kezdve a játéktechnikáig sok mindent átalakított. Kulturális emlékezetünk szerkezetének megértését segíti, ha tudjuk, milyen döntések milyen következménnyel jártak az államszocializmus kialakulásának éveiben.”

A konferencia programja a TMA honlapján olvasható, zenés színházi kutatásaik részleteit az Operettszínház honlapján tervezik publikálni.

Címlapkép: A bombatalálatot kapott Vígszínház, 1945 (fotó: Fortepan)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Színház

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Vizuál

A magyar film vörös démona - Mezei Mária

A búgó hangú végzetasszonya filozófiát hallgatott az egyetemen mielőtt a színpadot és a filmet választotta. 1909. október 16-án született Kecskeméten Mezei (Mezey) Mária színésznő.
Klasszikus

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus

Ritka zenei ünnep volt Várjon Dénes és a Pannon Filharmonikusok koncertje

Október 10-én Bogányi Tibor vezényelte a Pannon Filharmonikusokat a pécsi Kodály Központban; a műsoron két vérbeli romantikus alkotás szerepelt, jóllehet keletkezésüket jó hat évtized választja el egymástól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház hír

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.
Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.
Színház ajánló

Novák Eszter rendezésével indult az évad a megújuló Pelikán Fészekben

Magyarországi ősbemutatóval és új névvel indult az évad a Vörösmarty Színház nagy múltú kamaraszínházában: Novák Eszter rendezésében Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező Az én kis hűtőkamrám című előadás látható az október 11-i premiert követően a játszóhelyen.