Színház

Államosított kultúra és ideák

2018.11.23. 15:10
Ajánlom
Újjáépítés és államosítás címmel tart színháztudományi konferenciát a Theatron Műhely Alapítvány december 3-án, hétfőn az MTA székházában. A konferencia nyitott mindenki előtt.

„Közel hetven éve, 1949-ben ment végbe – sok más kulturális intézmény mellett – a színházak államosítása Magyarországon. Ez a művelet sok esetben a háborúban megsérült épületek tényleges újjáépítésével is együtt járt, de ha új épületet nem is, új struktúrát, új működési rendet mindenhol épített magának az új gazda” – tudtuk meg Jákfalvi Magdolna színháztörténésztől, a Theatron Műhely Alapítvány egyik vezetőjétől, a közelgő évforduló alkalmából rendezendő színháztudományi konferencia szervezőjétől.

A Theatron Műhely Alapítvány (TMA) iniciálja, ösztönzi és koordinálja azt a tudományos kutatói munkát, amely Veszprémben 1994-ben, a Bécsy Tamás alapította Színháztudományi Tanszéken indult. A TMA a magyar színháztudomány működésének kínál aktív felületet. Kezdetben a Theatron periodika és a Theatron Könyvek print változatával, 2009-től pedig a Philther néven ismertté vált netfilológiai projekt digitális keretei között rögzítették eredményeiket. Tudományos metodikájukat nem intézményekhez, nem ideológiákhoz, nem személyekhez, hanem színházi előadásokhoz kötik. 2018-ban a TMA megnyitotta online portálját, a www.theatron.hu oldalt. A TMA nevében hordozza a műhely fogalmát. Mesterek és tanítványok csapata közösen írja a magyar színház 1949–2002 közötti történetét.

A szovjetizáció kutatói között máig nincs egyetértés abban, hogy hogyan zajlott le a tudományok és a művészetek államosítása Magyarországon, például, pontosan mikor kezdődött a folyamat, esetleg 1945 tavaszán, vagy már korábban, a két világháború közötti időszakban elindult az államilag irányított kultúra létrehozása.

Abban viszont egyetértés mutatkozik, hogy a második világháború után a különböző intézményrendszerekben, például az állami oktatásban, vagy a kultúrában, azon belül a színházakban eltérő ritmusban ment végbe a szovjetizáció. Az is biztos, hogy Révai József, a kommunista művelődéspolitika központi alakja főszerepet játszott benne.

A Theatron Műhely Alapítvány konferenciáján az 1949-től 1955-ig terjedő időszakra vonatkozóan vizsgálja az 1949-es politikai akarat és hatalmi diszpozíció mechanizmusait, az iskolák, az intézmények, a művészetek és az ideák államosítását, valamint külön szekció foglalkozik az operett államosításával.

SzentIstvankorutVigszinhazekkoraMagyarNephadseregSzinhazaNezoterazujjaepitesutanimegnyitaskor21951NagyIlona-133346.jpg

A felújított Vígszínház (ekkor: a Magyar Néphadsereg Színháza) karzata, 1951 (Fotó/Forrás: Nagy Ilona, Fortepan)

Kérdéseink nem kizárólag színházi eseményekhez kötődnek, de kulturális modellként tekintenek a színházra, s kinyitják a tudományelméleti diskurzust az irodalom, a zene, a képzőművészet átalakuló, újjáépítésre kijelölt intézményei felé is.

Az államosítás folyamatát egyfajta „emlékezeti helyként” pozícionálják a színháztörténettel foglalkozó kutatók, a műhelyprogramok kidolgozói. „Kiss Gabriellával, Kékesi Kun Árpáddal hárman koordináljuk és iniciáljuk a kutatási projekteket – folytatja Jákfalvi Magdolna. – Az elmúlt évtizedekben számos egyetem doktori iskolájának hallgatói, kutatói csatlakoztak hozzánk Miskolctól Marosvásárhelyig. Kollégáink között tudhatunk levéltáros-történészeket, irodalomtörténészeket, dramaturgokat, zenészeket, informatikusokat, képzőművészeket.”

Az egész napos, nyitott, bárki által látogatható konferencián szó lesz például az Állami Népi együttes létrehozásának politikai körülményeiről, Mérei Ferencről és a demokratikus nyolcosztályos iskolai képzés kialakításáról, az Állami Faluszínházról, a KISZ működéséről a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, a női test közhasznúsításáról a képzőművészetben, a Nemzeti Színház 1955-ös szokatlan Tragédia előadásáról, annak hatalmi ellehetetlenítéséről, az Operettszínház fénykorának tekintett 1949-1956-os korszakról, a Gáspár Margit éráról. Gáspár Margit igazgatói évei tették lehetővé, hogy a teátrum hét évre a keleti blokk legjobb zenés színháza, a Walter Felsenstein által 1947-ben alapított Komische Oper magyarországi párjává váljon, az opera helyett a politikailag igazolt operett műfaját állítva a középpontba.

BlahaLujzaterNemzetiSzinhazaNepszinhazutcafelol1956Fortepan-133346.jpg

A Nemzeti Színház épülete a Blaha Lujza téren 1956-ban (Fotó/Forrás: Fortepan)

Jákfalvi Magdolna szerint azért fontos az államosítás folyamatának színháztörténeti kutatása, mert

a jelenlegi színházi struktúrán jól látható az a folyamat, amit az 1949-es államosítás indított el.

A kultúrához való egyenlő hozzáférés mélységesen komolyan vett elve olyan szubvenció-keretet improvizált a színházak mindennapjai köré, mely a repertoártól kezdve a játéktechnikáig sok mindent átalakított. Kulturális emlékezetünk szerkezetének megértését segíti, ha tudjuk, milyen döntések milyen következménnyel jártak az államszocializmus kialakulásának éveiben.”

A konferencia programja a TMA honlapján olvasható, zenés színházi kutatásaik részleteit az Operettszínház honlapján tervezik publikálni.

Címlapkép: A bombatalálatot kapott Vígszínház, 1945 (fotó: Fortepan)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Színház hír

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Színház magazin

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Színház hír

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház ajánló

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.