Színház

Amikor a gyönyör szívtájékon talál

2007.08.11. 00:00
Ajánlom
Ez a nő egy zseni. Ezt rajtam kívül még kb. hatszáz ember gondolta így, aki éjfélkor megpróbált bejutni a Színházi Sátorba, Eszenyi Enikő A gyönyörben NINCS középút című estjére. A szemfülesebbek – például én – már tizenegy után néhány perccel a bejárat elé álltak a tuti hely reményében. Fél óra múlva nem láttam a tömeg végét…
 
 

Ez a nő egy zseni. Lehet szeretni vagy nem szeretni, de a tehetségét és mindent elsöprő energiáját nem lehet elvitatni. Türelmetlenül, folyamatos tapssal várjuk a kezdést. A leülés pillanatában felvett pozíciót megváltoztatni esélytelen. Külföldiek is vannak szép számmal, nyilván azt gondolták, ahol ekkora tömeg van, az biztos az év előadása. Tulajdonképpen arra voltam kíváncsi, hogy a produkció az eredeti helyszíntől homlokegyenest eltérő körülmények között (ott bárszékek és asztalok, itt föld és dobogó, ott welcome-pezsgő üvegpohárban, itt valami furcsa lötty műanyagban, ott szépen felöltözött, lelküket feldíszítő nézők, itt pedig... tudjuk) hogyan működik. És arra is kíváncsi voltam, hogy mi az, amitől Eszenyi estjei legitimek a Szigeten. Arra jutottam, hogy azért, mert...

 
 

Ez a nő egy zseni. Egy clown, egy díva, egy kislány, egy asszony, egy katona, egy gyönyörű nő, egy csúnya nő... Egy színésznő. Játszik a közönséggel, az első pillanatban mindenkit elragad, és el nem ereszt az utolsó percig vagy még tovább. Incselkedik, beszélget, nekünk játszik, csak nekünk, akik most itt vagyunk. Nem általában énekel. Itt és most keresi a férfiakat, bejárva az ülő tömeget, megsimogatja az arcukat, aztán a szemükbe vágja a tangót: "Maga már nem nekem való, nem kell már a muzsikaszó!" Hirtelen vált, női költők és írók verseit, novelláit olvassa. Karafiáth Orsolya, Tóth Kriszta, Nagy Gabi, Rakovszky Zsuzsa, Forgách Zsuzsa és Kiss Judit Ágnes szavai a világ legtermészetesebb betűhalmaza a számára. A közönség női része a nevetéstől kicsorduló könnyek közt hevesen bólogat, a fiúk kicsit szégyellik magukat, de ők is nevetnek. Jönnek a Brecht-songok: az előadás legerőteljesebb, legletisztultabb percei. Tátva maradt szánk széles mosolyra húzódik Jenny, a fénylő kis zseni történetét hallgatván.

 
 

Nemcsak Jenny, ez a nő is zseni. A tizedik percben tombolni kezd a vihar, a szél cibálja a sátor bejáratát és tetejét, a villámok fénye bevilágítja az egész teret, a dörgés ijesztő. Időnként mintha egy láthatatlan, égi dramaturg vezényelné az előadást: a megfelelő pillanatban küldi a természet erőit. Fölötte szaggató vihar, vele szemben több száz, miatta jegyet váltó szempár. Ő egyedül a színpadon. Bedobja a maradék, tartalék energiáit, fogalmam sincs, honnan veszi őket. Közben ránk is figyel, megkérdezi, hogy vagyunk, felajánlja a sátor szélén nyomorgóknak, hogy nyugodtan üljenek föl a színpadra. Láthatóan meghatódik a tömeg láttán, az est vége felé ennek hangot is ad. Talán ő maga sem érti. Persze kiköveteljük a ráadást, örömmel áll elébe, de azért megkérdezi (fél kettő táján), hogy bírjuk-e még. Hát persze, hogy bírjuk!

Darvas Ferenc a zongoránál úgy játszik, mintha négy keze lenne, egyenrangú partner, pontosan követi Enikőt. És követjük mi is minden szemvillanását és gesztusát. Haza akarunk vinni belőle egy darabot, esőkabát alá, szívtájék környékére elrejtve...

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.