Egy tudós és egy művész. Az egyik a racionális gondolkodás, a másik az érzelmek és a fantázia embere – általában. Nem úgy Olivier Dutaillis francia író darabjában, amelyben a szerepek látszólag megcserélődnek. Ebben a történetben ugyanis Charlie Chaplin az, aki túl sokat „agyal”, míg beszélgetőpartnere, Albert Einstein sokkal szívesebben hívja segítségül a fantáziát. Éppúgy, ahogy a valóságban is, a Nobel-díjas tudós ugyanis sokszor beszélt róla, hogy
gondolatkísérletei milyen fontos szerepet játszottak a speciális, illetve az általános relativitáselmélet megalkotásában.
A két legendás karakter a valóságban is ismerte egymást. 1931-ben, a Nagyvárosi fények Los Angeles-i premierjére Chaplin díszvendégül hívta Einsteint, amit a tudós el is fogadott. Chaplin volt ugyanis az egyetlen, akit Einstein meg akart ismerni Hollywoodból. Többször találkoztak, de nem olyan körülmények között, amelyek kedveztek volna a mély beszélgetéseknek közöttük. Valós találkozásaikat egészítette ki elképzelt párbeszédekkel Olivier Dutaillis, akinek darabját augusztus 30-án mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban, Ujj Mészáros Károly rendezésében, Epres Attila, Pál András és Nagy Dóra főszereplésével.
Pál András és Epres Attila az Albert és Charlie című előadásban (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)
A történet szerint a színész-rendező háromszor keresi fel Einsteint a házában: 1938-ban, 1947-ben és 1952-ben. Magánbeszélgetéseik rendre belecsúsznak politikai-történelmi kérdésekbe, ugyanis
a világ minden alkalommal jelentősen megváltozik körülöttük, ahogy az is, miként ítéli meg őket a közvélemény.
A két férfi között rengeteg a hasonlóság. Mindketten gyötrődnek, például a sikertől: Chaplint megrémíti a közönség egyértelmű rajongása és elismerése, míg Einstein nap mint nap azzal szembesül, hogy a világot valójában nem a tudományos felfedezései, hanem magánéletének részletei érdeklik inkább. Később aztán mindketten elkövetnek hibákat: egyikük viccet csinál egy véreskezű diktátorból – amit a koncentrációs táborok fényében később már nem tenne meg –, míg a másik naivitásból támogatja az atombomba létrehozását.
Pál András, Nagy Dóra és Epres Attila az Albert és Charlie című előadásban (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)
Beszélgetéseikben fontos társadalmi és művészi dilemmák merülnek fel, emberi jogi kérdések, a technológiai forradalom vagy a hidegháborús hangulat kapcsán, szavaik pedig nem csupán a vészterhes múltra, hanem a jövő lehetséges veszélyeire is figyelmeztetik a sorok között olvasni tudókat. Ugyanakkor humorból is jut bőven. Mégiscsak a 20. század legnagyobb nevettetőiről van szó: Chaplin például Hitlert és a modern, ipari társadalmakat, míg Einstein az időről és a gravitációról alkotott nézeteinket nevette ki egy-egy elegáns képlettel. A darab talán legemlékezetesebb pontja, amikor a nagyszerű, ám kissé bohókás tudós egy zseblámpa segítségével, néhány másodperc alatt elmagyarázza barátjának a speciális relativitáselmélet lényegét, az idődilatáció fogalmát.
Elsősorban azonban a legfontosabb, hogy két rendkívüli zseni karaktere rajzolódik ki, két, a szó szoros értelemben vett alkotó emberé, felvillantva,
milyen csekély különbség van tudós és művész szenvedélye között.
Mindketten egy életen át dolgoznak, kutatnak, már-már megszállottan keresve az elérhetetlen végső igazságot, ki a kamera mögött, ki az egyenletek világában. A tökéletesség felé törekednek, holott a maguk példáján tanulják meg, hogy e törekvésükben sohasem fognak sikerrel járni. Esendőségük és humanizmusuk teszi rendkívül szerethetővé őket.
Albert és Charlie
Albert: Epres Attila
Charlie: Pál András
Helene: Nagy Dóra
díszlettervező: Enyvvári Péter
jelmeztervező: Cselényi Nóra
rendezőasszisztens: Sütő Anikó
rendező: Ujj Mészáros Károly
További részletek és jegyvásárlás a Rózsavölgyi Szalon oldalán.
Fejléckép: Epres Attila és Pál András az Albert és Charlie című előadásban (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)