Színház

„Amikor már nincs vesztenivaló” – Interjú Danis Lídiával és Schmied Zoltánnal

2022.02.24. 09:20
Ajánlom
Még soha nem játszottak együtt, számukra is kezdet David Eldridge Kezdet című darabja. Mert sokszor ez az első találkozás határoz meg mindent. Danny és Laura már annyi mindenen túl van, amikor a lány lakásavató bulija utáni hajnalon már csak ketten maradnak. Rendrakás közben talán saját magukban is megkezdődhet a rendrakás? Kezdet, s még annyi vége lehet. A Rózsavölgyi Szalon bemutatója előtt beszélgettünk Danis Lídiával és Schmied Zoltánnal.

David Eldridge darabja egy harmincas évei végén járó nő és egy negyvenes férfi nehezen induló kapcsolatáról szól. Mennyire generációs kérdés ebben a korban párt, szerelmet találni?

Danis Lídia: Nem gondoltam, hogy ennyire húsba vágó a téma, de amióta próbáljuk a darabot, többektől hallottam hasonló történeteket, például hogyan alakul olykor korombéli nők élete úgy, hogy akár állandó kapcsolat hiányában is – a totális magány tükrében – hajlandók gyereket vállalni. Az is igaz, hogy nehéz ma negyvenesnek lenni, alig van lehetőség a találkozásokra, egy nő ebben a korban nehezen találja meg a másik felét.

Schmied Zoltán: Mindenképp generációs probléma, mi is bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy egyedül maradunk.

Nehéz, mert annyi mindenen túl vagy már, de még nem mondtál le arról, hogy valakivel együtt öregedj meg.

Előadásunk szereplői mindketten maguk mögött tudnak egy komoly kapcsolatot. Abszolút a mi korosztályunk problémája az, hogyan lehet új életet kezdeni, újra elindítani valamit. Főleg ahogy a Kezdetben, ha már megszoktad az egyedüllétet, mint Laura, aki egy elegáns helyen él másfél szobás lakásában, vagy Danny, aki az anyjával és egykori dadusával maradt. Nehéz felvállalni, ha az ember ebben a korban így rendezkedett be, mindenki azt gondolja róla, hogy úristen…

kezdet_LUS_8275-154900.jpg

Schmied Zoltán és Danis Lídia a Kezdet című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Egyszerű párbeszédek viszik előre a történetet, de számos érzékeny kérdés, mint a gyerekvállalás – a nő vágyik rá, a férfi a válás óta nem találkozott a kislányával –, adhatja az előadás mélységét, drámaiságát.

SZ: Nyilván mindenki a saját életét nagyítja fel. A nőt szorítja az idő, a férfi négy éve nem látta a gyerekét, amiről feltehetőleg maga is tehet. A gyengesége, a mamlaszsága, a rossz kommunikációja teszi? Sok mindenen múlik, hogy így alakult.

DL: A legtöbb nőnek fontos, hogy gyereke legyen, de a mi történetünkben ez már csak hab a tortán, mert a nő képtelen úgy élni az életét, ahogy vágyna rá. Két nagyon érzékeny, szorongásos ember története, akiknek nincs már vesztenivalójuk. Fiatalként az ember nem ilyen életre vágyik, akkor még nem a karrier, a lakás számít, csak a boldogság, hogy megtaláld a másik feledet, megtaláld a békédet. Olyan gyönyörű az a mondat, amit a nő mond: „Életem hátralévő részén végig szeretnék sétálni lassan, hogy mindent meg tudjak élni, amit érdemes.” Olyan sűrű Eldridge szövege, ezért is van nehéz dolgunk, mert

nagy drámai dolgok nem történnek, piciségekből rakódik a történet.

Egymás mellett elmenő mondatok, zavart beszélgetések, hosszú csendek. Kínos, kényelmetlen, kiszolgáltatott helyzet számukra ez a váratlan együttlét?

DL: Bénázás történik, s ezt nagyon szeretem benne, ettől életszerű. Az emlékeimben vannak ilyen esték, amikor ott ragadsz valahol, és olykor még elkezdeni beszélgetni is nagyon nehéz. Zolival nekünk is meg kell találnunk, mitől lüktetnek kettőnk között a fél mondatok, mi van, ha már elfogytak a szavak. Én ezeket a gyakran ismétlődő csendeket is szeretem.

SZ: A kettőjük bénázása humorforrás is, ahogy próbálják megtalálni egymáshoz az utat, de mindig félrecsúsznak mindketten a maguk ügyetlenségéből. Ezzel játszik a darab. A csöndek nekem is nagyon fontosak, talán a legizgalmasabb részei az előadásnak, olyan, mintha ott is szöveg lenne. Tudjuk már, mit jelentenek a hallgatások, de még meg kell találnunk a ritmusukat, az értelmüket, azt, hogyan lendíti tovább a történetet.

kezdet_LUS_8126-154900.jpg

Schmied Zoltán és Danis Lídia a Kezdet című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Olyan, mintha két saját monológ, két belső hang lenne. Ez megnehezíti a játszást?

DL: Zolival nem játszottunk még soha együtt, nem is igazán ismertük egymást, így nagy öröm most együtt dolgozni, hihetetlen impulzust ad, jól működünk együtt. Olyan figyelemmel vagyunk egymás felé, mintha tényleg egy monológot mondanánk. Laura talán kompaktabb személyiség, őszinte, kimondja a dolgokat – ahogy mindig mi, nők mondjuk ki az első mondatot –, de ez látszat, mert Dannynél is alkalmatlanabb erre az egészre.

Szeretem a Rózsavölgyi pici terét, ahova nem kell más, csak az ember lelke és gondolatai.

SZ: Nagyon hálás ilyen kis térben játszani, mert bizonyos színésztechnikai dolgokra nem kell annyira figyelni, ehelyett egymásra, a belső dolgokra lehet koncentrálni. Annyira jó próbálni, annyira jó együtt dolgozni Lidivel, a Rózsavölgyi csapatával, hogy már csak ezért is nagyon remek.

Danny válása után most újra az anyjával, egykori gyerekszobájában él. Általában férfias, hódító karaktereket játszol, milyen az ő szerepében lenned?

SZ: Danny valamilyen irodában dolgozik reggel nyolctól délutánig, nincs sok barátja, azokat is elveszíthette. Hazamegy, megeszi a mama készítette vacsoráját, aztán visszahúzódik a szobájába. Már elszokott attól, hogy beszélgessen, főleg hogy kitárulkozzon az életéről. Képtelen például beszélni az apjáról, aki kiskorában hagyta el őket. S amikor adódik egy helyzet, hogy akár még történhet is valami, fuldoklik benne. De éppen ettől őszintébb is, mint máskor, mer kimondani dolgokat. Nem játszottam még Dannyhez hasonló karaktert, az eddigi szerepeim azt sugallják, hogy nekem a csajozás, a férfias karakter könnyen megy. Talán pont ezért is élvezem Dannyt játszani.

kezdet_LUS_8268-160928.jpg

Schmied Zoltán és Danis Lídia a Kezdet című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Anyaszínházadban, a Centrálban a Házassági leckék… 1-2-ben nagyon hasonló témával foglalkoztok, csak egy másik optikából.

SZ: Ott azt dolgozza fel a darab, mennyi őszinteséget és hazugságot bír el egy kapcsolat. A Kezdet meg éppen arról szól, mi minden kell ahhoz, hogy egyáltalán megtörténjen egy ismerkedés. Mennyire kell hozzá őszintének, bátornak lenni, ha már hozzászoktunk ahhoz, hogy az nem megy.

Hogy mi minden jelentheti két embernek a harmóniát, az idillt, az a darabban egy másnapi közös reggeli vagy kézen fogva sétálni. Ez a líraiság is erősen benne van a Kezdet szövegében?

SZ: A magány súlyosságát is mutatja, hogy mennyit jelent ez nekik. Nem a szex, nem az egyszeri alkalom a tét, mindketten ezekre az apró boldogságokra vágynak.

Lídia a tatabányai Jászai Mari Színház tagja. Nehezítő körülmény a próbák megszervezése?

DL: Vonattal járok fel, ami most kapóra jött, az út alatt rengeteg időm volt a szöveget tanulni. Örömmel jövök, több elmaradt bemutató után nekem most ez jelenti a harmóniát, hogy dolgozunk. Az is jólesik, hogy a lét súlyos kérdéseit egy látszólag hétköznapi történeten keresztül feszegeti az előadás. Nagyon szeretem azt a mondatát a darabnak, hogy szeretném a vasárnapi reggelimet veled elfogyasztani.

A boldogságot picinységekben mérni, az nagyon emberi, és az közel is áll hozzám.

kezdet_LUS_8170-154901.jpg

Schmied Zoltán és Danis Lídia a Kezdet című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

SZ: Nagyon szeretem, ha olyan kollégával dolgozhatok, akivel nem szoktam, nem is futunk össze, mert nem egy városban élünk, s ettől mindketten behozunk valami mást is a próbákba, a közösbe. Ettől is izgalmas a munka.

A darab címe Kezdet, amit nyitva hagy az előadás, talán csak sejteti, hogy mi lesz a vége.

SZ: Oda nehéz eljutni, hogy valami elkezdődjön. Ez a darab is erről szól, hogy két ember ügyetlensége ellenére mégis hogyan indulhat el valami közöttük. De úgy látom, ott van kettőjükben a boldogság lehetősége.

Egy generáció elmagányosodása a Rózsavölgyi Szalon színpadán

Kapcsolódó

Egy generáció elmagányosodása a Rózsavölgyi Szalon színpadán

Minden történetnek van egy eleje, Danis Lídia és Schmied Zoltán közös vállalása, a Kezdet pedig február 17-től látható a Rózsavölgyi Szalonban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.
Jazz/World

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.
Klasszikus

Ne féltsük a kortárs zenét!

Maratoni hosszúságú diplomakoncerten mutatkoztak be május 6-án este a Zeneakadémia harmadéves zeneszerzés és alkalmazott zeneszerzés szakos hallgatói. A rendkívül gazdag és sokszínű programban számos stílus és műfaj szerepelt.
Színház

Kiss Mari visszatér Szombathelyre

Kihirdette jubileumi, 15. évadának új előadásait a szombathelyi Weöres Sándor Színház: 10 bemutatót tartanak a következő szezonban. Új tagokkal is bővül a társulat: Mari Dorottya és Domonkos Zsolt mellett újra az alkotógárdát erősíti majd a teátrum egyik alapítótagja, Kiss Mari.
Zenés színház

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kiss Mari visszatér Szombathelyre

Kihirdette jubileumi, 15. évadának új előadásait a szombathelyi Weöres Sándor Színház: 10 bemutatót tartanak a következő szezonban. Új tagokkal is bővül a társulat: Mari Dorottya és Domonkos Zsolt mellett újra az alkotógárdát erősíti majd a teátrum egyik alapítótagja, Kiss Mari.
Színház ajánló

Tizennyolcadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Bábfesztivált Békéscsabán

Öt nap alatt tizennyolc társulat húsz előadása mutatkozik be június 22. és 26. között a Békéscsabai Napsugár Bábszínházban.
Színház magazin

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.
Színház hír

Klasszikusok új köntösben – hat bemutatót tart a jövő évadban a József Attila Színház

A következő szezon műsorán a drámák és a vígjátékok mellett a zenés színház kedvelői számára is kínál újdonságokat a József Attila Színház, a Made in Hungáriából ízelítőt is kaphattak a sajtó képviselői.
Színház hír

„A minőség összeköt” – kihirdette idei programjait a Városmajori Szabadtéri Színpad

A fennállásának 100. évfordulóját ünneplő Városmajori Szabadtéri Színpad minden eddiginél gazdagabb programkínálattal várja az érdeklődőket szeptember közepéig. A színházi előadások mellett koncertek, kiállítások, filmvetítések, családi események és tematikus séták is várják a látogatókat.