Színház

"Amikor megjelenik és beszélni kezd, megdördül az ég"

2018.11.07. 13:10
Ajánlom
Állandó és megbecsült szereplő Alföldi Róbertnél, aki az egyik rendezése kapcsán kijelentette: „Ha nincs László Zsolt, nincs Lear király”. László Zsolt Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

László Zsolt 1989-ben végzett a színművészetin, utána a Radnóti Színházba szerződött. A Székely Gábor vezette Új Színház egyik alapító tagja volt 1994-ben, a következő négy évben eljátszotta itt többek között Hamletet, Don Carlost, Homburg hercegét, szerepelt Novák Eszter kultikus Csongor és Tünde-rendezésében, az Üdlakban. 1998-tól szabadúszó lett, ekkor sokat játszott az Új Színház mellett a Budapesti Kamaraszínházban és a Szegedi Nemzeti Színházban.

2002-ben Schwajda György hívta a Nemzeti Színház társulatába, ekkortól több mint egy évtizedes, meghatározó korszak következett László Zsolt pályáján. „Schwajda György igazgatásától kezdve nagyon erős volt a csapat. Később Jordán Tamás örökölte tőle a színészek egy részét, mert természetesen közben némileg változott a társulat. Mégis igazán ütős színház akkor vált belőlünk, mikor jött Alföldi Róbert, és a maga vehemenciájával, határozottságával értelmet adott ennek a társulati létezésnek.” (Art7)

Laszlo_Zsolt_3_domolky_daniel-111835.jpg

László Zsolt (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház legemblematikusabb előadásaiban szerepelt, játszott a Mohácsi János rendezte Egyszer élünkben, a Hamletban, a Mephistóban és az Angyalok Amerikában című Alföldi-rendezésekben, Lucifer volt Az ember tragédiájában. Erről az alakításáról Nánay István a következőket írta kritikájában: „László Zsolt egyénisége, színészi ereje, dinamizmusa, fölényes szakmaisága az egyik legfőbb biztosítéka annak, hogy az előadás ne csak a színeken való végigrohanás legyen, hanem megérezhessük a mű filozófiáját és mélységeit is.

Az ő Lucifere valóban fényhozó: értelmével Ádámnak irányt mutat, erőt ad, kétkedésével és cinizmusával is továbblöki őt a megismerés útján, ugyanakkor maga is esendő, időnként elbizonytalanodó, a végső cél elérésében kétkedő ember. Ennek az előadásnak humora van, s ez nagy részben László Zsolt alakításának is köszönhető. (Revizor Online)

László Zsolt pályáját a Nemzeti Színház 2013-as igazgatóváltását követően is erősen meghatározta a közös munka Alföldi Róberttel. Robespierre-t játszotta a Danton halálában, majd Marcus Brutust a Julius Caesarban a Vígszínházban, a címszerepet a Radnóti Színház Platonovjában. Játszott Alföldi nagy volumenű zenés produkcióiban is: az István, a királyban Asztrikot, a Passió XXI-ben Kajafást alakította.

Rusznák András, László Zsolt - Iván, a rettenet

Rusznák András, László Zsolt - Iván, a rettenet (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

Közben a székesfehérvári Vörösmarty Színházhoz szerződött. 2015-ben egyszerre játszott két, a játékhagyomány szerint az ő korától eltérő Shakespeare-alakot, Szikora János rendezésében Székesfehérváron egy kissé túlkoros Hamletet, Alföldi Róbertnél a Radnótiban ifjú Lear királyt.

Ha nincs László Zsolt, nincs Lear király

– válaszolta Alföldi az előadást követő közönségtalálkozón arra a kérdésre, miért szakított azzal a tradícióval, hogy 60-70 éves színésszel játszatja el Lear figuráját, majd hozzátette, sokkal tragikusabb az, ha egy ötvenéves, ereje teljében lévő férfit látunk összeomlani a színpadon.

kovatsadel-151235.jpg

Kováts Adél és László Zsolt a III. Richárd c. előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház / POSZT )

László Zsolt 2016-ban szerződött a Kováts Adél által vezetett Radnóti Színházhoz. „Kováts Adél programja az, hogy a közéleti témákra szeretné helyezni a hangsúlyt, azokhoz keres darabot. Szerintem fontos, hogy a színház aktuális társadalmi problémákkal foglalkozzon, ahogy az Alföldi-féle Nemzeti Színház utolsó három évében tettük” – nyilatkozta a 7óra7-nek adott interjújában. Az elmúlt években legfőbb szerepei közé tartozott az ifj. Vidnyánszky Attila rendezte Iván, a rettenet címszerepe, Alföldi Futótűz című előadásában Hermile Lebel, valamint Ivan az Ádám almáiban, amelyet Szikszai Rémusz rendezett. Legutóbb Andrei Şerban III. Richárdjában játszott három mellékszerepet.

Amikor László Zsolt hórihorgas Margit királynője megjelenik, és beszélni kezd, megdördül az ég. Transzcendens erőkkel bír VI. Henrik király özvegye. Amit László Zsolt művel ezen az estén Margitként, mobilját nyomogató, vörös hajú kamasz hercegfiként, sőt, egy pillanatra még a szerző alakjába is bebújva, az bámulatra méltó. (Revizor Online)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Megtalálnak az elmebeteg szerepek

Kapcsolódó

Megtalálnak az elmebeteg szerepek

Június 25-én egy igazi Shakespeare-halmozó színész, László Zsolt volt a Madách Színházban futó Szerelmünk, Shakespeare fesztivál beszélgetéssorozatának, Az én Shakespeare-emnek a vendége. A művésszel egy másik színész, egykori igazgatója, Bálint András beszélgetett.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.