Színház

"Amikor megjelenik és beszélni kezd, megdördül az ég"

2018.11.07. 13:10
Ajánlom
Állandó és megbecsült szereplő Alföldi Róbertnél, aki az egyik rendezése kapcsán kijelentette: „Ha nincs László Zsolt, nincs Lear király”. László Zsolt Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

László Zsolt 1989-ben végzett a színművészetin, utána a Radnóti Színházba szerződött. A Székely Gábor vezette Új Színház egyik alapító tagja volt 1994-ben, a következő négy évben eljátszotta itt többek között Hamletet, Don Carlost, Homburg hercegét, szerepelt Novák Eszter kultikus Csongor és Tünde-rendezésében, az Üdlakban. 1998-tól szabadúszó lett, ekkor sokat játszott az Új Színház mellett a Budapesti Kamaraszínházban és a Szegedi Nemzeti Színházban.

2002-ben Schwajda György hívta a Nemzeti Színház társulatába, ekkortól több mint egy évtizedes, meghatározó korszak következett László Zsolt pályáján. „Schwajda György igazgatásától kezdve nagyon erős volt a csapat. Később Jordán Tamás örökölte tőle a színészek egy részét, mert természetesen közben némileg változott a társulat. Mégis igazán ütős színház akkor vált belőlünk, mikor jött Alföldi Róbert, és a maga vehemenciájával, határozottságával értelmet adott ennek a társulati létezésnek.” (Art7)

Laszlo_Zsolt_3_domolky_daniel-111835.jpg

László Zsolt (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház legemblematikusabb előadásaiban szerepelt, játszott a Mohácsi János rendezte Egyszer élünkben, a Hamletban, a Mephistóban és az Angyalok Amerikában című Alföldi-rendezésekben, Lucifer volt Az ember tragédiájában. Erről az alakításáról Nánay István a következőket írta kritikájában: „László Zsolt egyénisége, színészi ereje, dinamizmusa, fölényes szakmaisága az egyik legfőbb biztosítéka annak, hogy az előadás ne csak a színeken való végigrohanás legyen, hanem megérezhessük a mű filozófiáját és mélységeit is.

Az ő Lucifere valóban fényhozó: értelmével Ádámnak irányt mutat, erőt ad, kétkedésével és cinizmusával is továbblöki őt a megismerés útján, ugyanakkor maga is esendő, időnként elbizonytalanodó, a végső cél elérésében kétkedő ember. Ennek az előadásnak humora van, s ez nagy részben László Zsolt alakításának is köszönhető. (Revizor Online)

László Zsolt pályáját a Nemzeti Színház 2013-as igazgatóváltását követően is erősen meghatározta a közös munka Alföldi Róberttel. Robespierre-t játszotta a Danton halálában, majd Marcus Brutust a Julius Caesarban a Vígszínházban, a címszerepet a Radnóti Színház Platonovjában. Játszott Alföldi nagy volumenű zenés produkcióiban is: az István, a királyban Asztrikot, a Passió XXI-ben Kajafást alakította.

Rusznák András, László Zsolt - Iván, a rettenet

Rusznák András, László Zsolt - Iván, a rettenet (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

Közben a székesfehérvári Vörösmarty Színházhoz szerződött. 2015-ben egyszerre játszott két, a játékhagyomány szerint az ő korától eltérő Shakespeare-alakot, Szikora János rendezésében Székesfehérváron egy kissé túlkoros Hamletet, Alföldi Róbertnél a Radnótiban ifjú Lear királyt.

Ha nincs László Zsolt, nincs Lear király

– válaszolta Alföldi az előadást követő közönségtalálkozón arra a kérdésre, miért szakított azzal a tradícióval, hogy 60-70 éves színésszel játszatja el Lear figuráját, majd hozzátette, sokkal tragikusabb az, ha egy ötvenéves, ereje teljében lévő férfit látunk összeomlani a színpadon.

kovatsadel-151235.jpg

Kováts Adél és László Zsolt a III. Richárd c. előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház / POSZT )

László Zsolt 2016-ban szerződött a Kováts Adél által vezetett Radnóti Színházhoz. „Kováts Adél programja az, hogy a közéleti témákra szeretné helyezni a hangsúlyt, azokhoz keres darabot. Szerintem fontos, hogy a színház aktuális társadalmi problémákkal foglalkozzon, ahogy az Alföldi-féle Nemzeti Színház utolsó három évében tettük” – nyilatkozta a 7óra7-nek adott interjújában. Az elmúlt években legfőbb szerepei közé tartozott az ifj. Vidnyánszky Attila rendezte Iván, a rettenet címszerepe, Alföldi Futótűz című előadásában Hermile Lebel, valamint Ivan az Ádám almáiban, amelyet Szikszai Rémusz rendezett. Legutóbb Andrei Şerban III. Richárdjában játszott három mellékszerepet.

Amikor László Zsolt hórihorgas Margit királynője megjelenik, és beszélni kezd, megdördül az ég. Transzcendens erőkkel bír VI. Henrik király özvegye. Amit László Zsolt művel ezen az estén Margitként, mobilját nyomogató, vörös hajú kamasz hercegfiként, sőt, egy pillanatra még a szerző alakjába is bebújva, az bámulatra méltó. (Revizor Online)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Megtalálnak az elmebeteg szerepek

Kapcsolódó

Megtalálnak az elmebeteg szerepek

Június 25-én egy igazi Shakespeare-halmozó színész, László Zsolt volt a Madách Színházban futó Szerelmünk, Shakespeare fesztivál beszélgetéssorozatának, Az én Shakespeare-emnek a vendége. A művésszel egy másik színész, egykori igazgatója, Bálint András beszélgetett.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház székely kriszta

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.
Színház hírek

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Színház

Új színház nyílt a Váci utcában

A Belváros legújabb színházában, a Fém Arts & Caféban a 70 férőhelyes színházterem mellett művészkávézó, képgaléria, jazzkoncertek és pódiumbeszélgetések várják a közönséget.
Színház átrium

A Krakken művelet - pszicho-thriller-krimi-komédia az Átrium színpadán

Bodó Viktor néhol groteszkbe hajló, szatirikus víziója egy bámulatos, szinte filmszerű világba vezet, ahol minden tele van homokkal és sárral, mert a városra lecsapott a Krakken nevű jelenség. A komédia novemberben 18-án és 27-én látható az Átrium színházban.
Színház tao

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.