Színház

Amikor megjelennek a fegyverek

2015.10.27. 10:09
Ajánlom
Nagysikerű Merlin-rendezése után az együttélés és igazságtétel lehetőségeit kutatja a kultikus japán film alapján készülő Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadásban Polgár Csaba, akivel a próbaidőszak alatt beszélgettünk.

- Első hangzásra kakukktojásnak tűnik az Örkény Színház repertoárján a Kurosawa kultfilmje nyomán született előadás. Elsődlegesen mi foglalkoztatott ebben a történetben?

-Kurosawa filmjét csak kiindulópontként használtuk. Az alaphelyzet érdekelt benne, hogy egy fegyvertelen közösséget megtámad egy fegyveres közösség. Egyáltalán mit jelent az, hogy valaki tud bánni a fegyverekkel, képes embert ölni. És hogyan változtatja meg egy közösség életét a fegyver, mint hatalom, hogyan lehet ezzel visszaélni. Erős kapcsolódást látok a mai itthoni közeggel. Azért is találtuk jó anyagnak A hét szamurájt, mert annyira távoli és meseszerű számunkra a japán kultúra, hogy ebből a távolságból talán könnyebb rálátni a saját problémáinkra. Két erősen elkülönülő felvonásból áll az előadás. Kurosawa filmje mellett Tábori Zoltán Cigány rulett című szociográfiai kötete nyomán is megelevenedik ez a történet, ami a 2008-2009-ben a romák ellen elkövetett támadássorozat helyszínein készített riportokból áll.

- Az itthoni munkáid mellett folyamatosan hívnak Németországba is rendezni. Legutóbb a Hamletet vitted színre Karlsruhéban. Nem érezted némileg skizofrén helyzetnek az itthoni Hamlet alakításod után?

Polgár Csaba

Polgár Csaba (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Az első két hét volt nehéz. Kevés idő jutott a színészekkel való kapcsolatteremtésre, ami egyrészt szorongató, másrészt felszabadító. Ők szerencsére elég nyitottak voltak. A karlsruhei Hamlet-előadás sokkal inkább magánélet-jellegű. A generációk közötti konfliktus foglalkoztatott, hogy az apák nemzedéke nem engedi a fiúk nemzedékét felnőni. Vagy hogy mit kezd Hamlet azzal, hogy másként kezdi el látni az anyját, a nagybátyját. Lehet nagyon okos, gondolkodhat sokat, de miközben felnő, megtapasztalja, hogy az élet kemény, semmi nem úgy van, ahogy elképzelte. Kemény szabályok vannak, pontosabban nincsenek szabályok, mert mindenki úgy boldogul, ahogy tud.

- A Hamlet a saját választásod volt vagy a színházé?

- A színház ajánlotta. Nem látták az Örkény-beli Hamletet. A Merlin kapcsán hívtak, amit az ottani Premières Fesztiválon játszottunk. Továbbá látták a két müncheni rendezésemet is, a Julius Caesart és A nap gyermekeit.

- A megállapodás része, hogy három állandó munkatársaddal Matkó Tamással, Gáspár Ildivel és Izsák Lilivel közösen vállalsz külföldi felkéréseket? Mivel tudjátok megtermékenyíteni az ottani színházi életet?

- Mi egy csomagba vagyunk „eladva”, úgymond. Nagy a piac, és a közönség nagyon nyitott. Teljesen mindegy, ki honnan jött, mennyi idős, egyedül az számít, hogy mit csinál. Izgalmas számukra a kulturális különbség, ami leginkább a humorban érhető tetten.

- A személyed hidat képez a kőszínház és a függetlenek között. Mi vitt arra, hogy kiválj a főiskolai osztálytársaiddal létrehozott HOPPart társulatból?

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Alapvetően színész vagyok, aki szívesen rendez, ha hívják. Ahová csak lehet, viszem magammal a hoppartosokat, a két müncheni rendezésemben játszottak, Karsruhéban ez nehéz lett volna az egyeztetés miatt. Azért váltam ki a HOPPartból, mert egyrészt nem tudtam összeegyeztetni az Örkény Színházhoz kötődő munkámmal, másrészt úgy gondoltam, akkor van értelme csinálni, ha legalább nyolc ember marad a társulatban, ami nem jött össze.

- Mennyire látod elkeserítőnek az itthoni független szcéna helyzetét?

- Már évekkel ezelőtt lehetett sejteni, hogy lassú kivéreztetés folyik. Nyilván sok tényező vezetett például a Szputnyik felbomlásához, aminek az egyik szegmense az, hogy anyagilag nem tudtak túlélni. Nagyon furcsa és felfoghatatlan számomra, hogy miközben komoly piaci értéket képviselnek külföldön a hazai független csapatok, itthon nem kovácsolnak belőle tőkét. Miért ne lehetne hungarikumként tálalni őket, hogy annak – csúnya szóval élve – marketing értéke is legyen?

A Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadás bemutatóját október 30-án tartják az Örkény Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Kortárs írók kedvenc EP-idézetei lepték el Óbudát

Köztéri plakátokkal, 40 hazai író, költő kedvenc EP-idézetével, korábban nem publikált fotókkal és felolvasással ünnepli a harmadik kerület Esterházy Péter születésnapját.
Vizuál

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?
Klasszikus

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház nekrológ

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház gyász

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház gyász

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház gyász

Elhunyt Lengyel Anna dramaturg, a PanoDráma alapítója

A műfordítóként és rendezőként is jegyzett színházi szakembernél 2017-ben diagnosztizáltak lágyrészszarkómát. Életének 52. évében érte a halál - adta hírül a Színház Online.
Színház interjú

Egy kellően őrült ötlet – interjú Pass Andreával és A Vándorkutya olasz fordítójával, Várnai Dórával

2021-ben Pass Andrea A Vándorkutya című drámája is felkerült az EURODRAM (European network for drama in translation) publikációra és megrendezésre ajánlott darabjainak listájára. A bizottság 343 mű közül választotta ki a legérdekesebb munkákat, köztük a Vígszínházban is sikerrel futó előadásnak alapul szolgáló dráma olasz változatát. A szerzővel, Pass Andreával és a fordítóval, Várnai Dórával beszélgettünk.