Színház

Amikor megjelennek a fegyverek

2015.10.27. 10:09
Ajánlom
Nagysikerű Merlin-rendezése után az együttélés és igazságtétel lehetőségeit kutatja a kultikus japán film alapján készülő Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadásban Polgár Csaba, akivel a próbaidőszak alatt beszélgettünk.

- Első hangzásra kakukktojásnak tűnik az Örkény Színház repertoárján a Kurosawa kultfilmje nyomán született előadás. Elsődlegesen mi foglalkoztatott ebben a történetben?

-Kurosawa filmjét csak kiindulópontként használtuk. Az alaphelyzet érdekelt benne, hogy egy fegyvertelen közösséget megtámad egy fegyveres közösség. Egyáltalán mit jelent az, hogy valaki tud bánni a fegyverekkel, képes embert ölni. És hogyan változtatja meg egy közösség életét a fegyver, mint hatalom, hogyan lehet ezzel visszaélni. Erős kapcsolódást látok a mai itthoni közeggel. Azért is találtuk jó anyagnak A hét szamurájt, mert annyira távoli és meseszerű számunkra a japán kultúra, hogy ebből a távolságból talán könnyebb rálátni a saját problémáinkra. Két erősen elkülönülő felvonásból áll az előadás. Kurosawa filmje mellett Tábori Zoltán Cigány rulett című szociográfiai kötete nyomán is megelevenedik ez a történet, ami a 2008-2009-ben a romák ellen elkövetett támadássorozat helyszínein készített riportokból áll.

- Az itthoni munkáid mellett folyamatosan hívnak Németországba is rendezni. Legutóbb a Hamletet vitted színre Karlsruhéban. Nem érezted némileg skizofrén helyzetnek az itthoni Hamlet alakításod után?

Polgár Csaba

Polgár Csaba (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Az első két hét volt nehéz. Kevés idő jutott a színészekkel való kapcsolatteremtésre, ami egyrészt szorongató, másrészt felszabadító. Ők szerencsére elég nyitottak voltak. A karlsruhei Hamlet-előadás sokkal inkább magánélet-jellegű. A generációk közötti konfliktus foglalkoztatott, hogy az apák nemzedéke nem engedi a fiúk nemzedékét felnőni. Vagy hogy mit kezd Hamlet azzal, hogy másként kezdi el látni az anyját, a nagybátyját. Lehet nagyon okos, gondolkodhat sokat, de miközben felnő, megtapasztalja, hogy az élet kemény, semmi nem úgy van, ahogy elképzelte. Kemény szabályok vannak, pontosabban nincsenek szabályok, mert mindenki úgy boldogul, ahogy tud.

- A Hamlet a saját választásod volt vagy a színházé?

- A színház ajánlotta. Nem látták az Örkény-beli Hamletet. A Merlin kapcsán hívtak, amit az ottani Premières Fesztiválon játszottunk. Továbbá látták a két müncheni rendezésemet is, a Julius Caesart és A nap gyermekeit.

- A megállapodás része, hogy három állandó munkatársaddal Matkó Tamással, Gáspár Ildivel és Izsák Lilivel közösen vállalsz külföldi felkéréseket? Mivel tudjátok megtermékenyíteni az ottani színházi életet?

- Mi egy csomagba vagyunk „eladva”, úgymond. Nagy a piac, és a közönség nagyon nyitott. Teljesen mindegy, ki honnan jött, mennyi idős, egyedül az számít, hogy mit csinál. Izgalmas számukra a kulturális különbség, ami leginkább a humorban érhető tetten.

- A személyed hidat képez a kőszínház és a függetlenek között. Mi vitt arra, hogy kiválj a főiskolai osztálytársaiddal létrehozott HOPPart társulatból?

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Alapvetően színész vagyok, aki szívesen rendez, ha hívják. Ahová csak lehet, viszem magammal a hoppartosokat, a két müncheni rendezésemben játszottak, Karsruhéban ez nehéz lett volna az egyeztetés miatt. Azért váltam ki a HOPPartból, mert egyrészt nem tudtam összeegyeztetni az Örkény Színházhoz kötődő munkámmal, másrészt úgy gondoltam, akkor van értelme csinálni, ha legalább nyolc ember marad a társulatban, ami nem jött össze.

- Mennyire látod elkeserítőnek az itthoni független szcéna helyzetét?

- Már évekkel ezelőtt lehetett sejteni, hogy lassú kivéreztetés folyik. Nyilván sok tényező vezetett például a Szputnyik felbomlásához, aminek az egyik szegmense az, hogy anyagilag nem tudtak túlélni. Nagyon furcsa és felfoghatatlan számomra, hogy miközben komoly piaci értéket képviselnek külföldön a hazai független csapatok, itthon nem kovácsolnak belőle tőkét. Miért ne lehetne hungarikumként tálalni őket, hogy annak – csúnya szóval élve – marketing értéke is legyen?

A Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadás bemutatóját október 30-án tartják az Örkény Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.
Színház videó

Mi ezen a sírnivaló? – Platonov a Kamrában (VIDEÓ)

Javában tartanak a Katona József Színház új Csehov-bemutatójának a próbái Székely Kriszta rendezésében. Bepillanthattunk a munkába.