Színház

Amikor megjelennek a fegyverek

2015.10.27. 10:09
Ajánlom
Nagysikerű Merlin-rendezése után az együttélés és igazságtétel lehetőségeit kutatja a kultikus japán film alapján készülő Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadásban Polgár Csaba, akivel a próbaidőszak alatt beszélgettünk.

- Első hangzásra kakukktojásnak tűnik az Örkény Színház repertoárján a Kurosawa kultfilmje nyomán született előadás. Elsődlegesen mi foglalkoztatott ebben a történetben?

-Kurosawa filmjét csak kiindulópontként használtuk. Az alaphelyzet érdekelt benne, hogy egy fegyvertelen közösséget megtámad egy fegyveres közösség. Egyáltalán mit jelent az, hogy valaki tud bánni a fegyverekkel, képes embert ölni. És hogyan változtatja meg egy közösség életét a fegyver, mint hatalom, hogyan lehet ezzel visszaélni. Erős kapcsolódást látok a mai itthoni közeggel. Azért is találtuk jó anyagnak A hét szamurájt, mert annyira távoli és meseszerű számunkra a japán kultúra, hogy ebből a távolságból talán könnyebb rálátni a saját problémáinkra. Két erősen elkülönülő felvonásból áll az előadás. Kurosawa filmje mellett Tábori Zoltán Cigány rulett című szociográfiai kötete nyomán is megelevenedik ez a történet, ami a 2008-2009-ben a romák ellen elkövetett támadássorozat helyszínein készített riportokból áll.

- Az itthoni munkáid mellett folyamatosan hívnak Németországba is rendezni. Legutóbb a Hamletet vitted színre Karlsruhéban. Nem érezted némileg skizofrén helyzetnek az itthoni Hamlet alakításod után?

Polgár Csaba

Polgár Csaba (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Az első két hét volt nehéz. Kevés idő jutott a színészekkel való kapcsolatteremtésre, ami egyrészt szorongató, másrészt felszabadító. Ők szerencsére elég nyitottak voltak. A karlsruhei Hamlet-előadás sokkal inkább magánélet-jellegű. A generációk közötti konfliktus foglalkoztatott, hogy az apák nemzedéke nem engedi a fiúk nemzedékét felnőni. Vagy hogy mit kezd Hamlet azzal, hogy másként kezdi el látni az anyját, a nagybátyját. Lehet nagyon okos, gondolkodhat sokat, de miközben felnő, megtapasztalja, hogy az élet kemény, semmi nem úgy van, ahogy elképzelte. Kemény szabályok vannak, pontosabban nincsenek szabályok, mert mindenki úgy boldogul, ahogy tud.

- A Hamlet a saját választásod volt vagy a színházé?

- A színház ajánlotta. Nem látták az Örkény-beli Hamletet. A Merlin kapcsán hívtak, amit az ottani Premières Fesztiválon játszottunk. Továbbá látták a két müncheni rendezésemet is, a Julius Caesart és A nap gyermekeit.

- A megállapodás része, hogy három állandó munkatársaddal Matkó Tamással, Gáspár Ildivel és Izsák Lilivel közösen vállalsz külföldi felkéréseket? Mivel tudjátok megtermékenyíteni az ottani színházi életet?

- Mi egy csomagba vagyunk „eladva”, úgymond. Nagy a piac, és a közönség nagyon nyitott. Teljesen mindegy, ki honnan jött, mennyi idős, egyedül az számít, hogy mit csinál. Izgalmas számukra a kulturális különbség, ami leginkább a humorban érhető tetten.

- A személyed hidat képez a kőszínház és a függetlenek között. Mi vitt arra, hogy kiválj a főiskolai osztálytársaiddal létrehozott HOPPart társulatból?

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát

Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj - plakát (Fotó/Forrás: Nagy Gergő / Örkény Színház)

- Alapvetően színész vagyok, aki szívesen rendez, ha hívják. Ahová csak lehet, viszem magammal a hoppartosokat, a két müncheni rendezésemben játszottak, Karsruhéban ez nehéz lett volna az egyeztetés miatt. Azért váltam ki a HOPPartból, mert egyrészt nem tudtam összeegyeztetni az Örkény Színházhoz kötődő munkámmal, másrészt úgy gondoltam, akkor van értelme csinálni, ha legalább nyolc ember marad a társulatban, ami nem jött össze.

- Mennyire látod elkeserítőnek az itthoni független szcéna helyzetét?

- Már évekkel ezelőtt lehetett sejteni, hogy lassú kivéreztetés folyik. Nyilván sok tényező vezetett például a Szputnyik felbomlásához, aminek az egyik szegmense az, hogy anyagilag nem tudtak túlélni. Nagyon furcsa és felfoghatatlan számomra, hogy miközben komoly piaci értéket képviselnek külföldön a hazai független csapatok, itthon nem kovácsolnak belőle tőkét. Miért ne lehetne hungarikumként tálalni őket, hogy annak – csúnya szóval élve – marketing értéke is legyen?

A Mese az igazságtételről avagy A hét szamuráj című előadás bemutatóját október 30-án tartják az Örkény Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

FRISS – Fiatal tehetségek a Szentendrei Teátrum színpadán

A Szentendrei Teátrum 1969-ben fiatal színihallgatók ötlete nyomán jött létre és azóta is épít a fiatal, feltörekvő tehetségekre.
Színház interjú

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Színház ajánló

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.
Színház ajánló

Idegengyűlölet és a másság iránti elutasítás a Spirit Színház új bemutatójának középpontjában

Czeizel Gábor rendezésében mutatja be a Spirit Színház Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját, a főbb szerepekben Hegyi Barbara, Jerger Balázs és Jantyik Csaba látható.
Színház poszt

Magyar Teátrumi Társaság furcsállja a Magyar Színházi Társaság kilépését

A Magyar Teátrumi Társaság elnöksége közleményben reagált a Magyar Színházi Társaság kilépésére a POSZT-ot szervező nonprofit cégből.