Színház

Amit mindig tudni akartál a színházakról

Színházak Éjszakája 2018
2018.09.20. 16:20
Ajánlom
Mindegy, mennyit járunk, a színház mindig megmarad különleges, misztikus helynek - egy jó előadáson kizárjuk a külvilágot, és mi is az atmoszféra részeivé válunk. Épp ezért a színházban néha sajátos szabályok is működnek.

Az ősz a művészetben hagyományosan az elmúlás jele - kivéve a színházban, ahol az új kezdetet, az új évad jelentette kihívásokat és reményeket jelenti. Ez a gondolat is Kornis Mihály Színházi dolgok című írásából származik, csak úgy, mint a következő aforizmák. Ha szeretnél a valóságban is közelebb kerülni a színházakhoz és annak alkotóihoz, látogass el most szombaton, szeptember 22-én a Színházak Éjszakája eseményeire! (A programokról ide kattintva olvashatsz bővebben.)

Nevetés

Általában nem nézik jó szemmel azokat a nézőket, akik hangosa kacagnak, esetleg harsányan nevetnek egy koncert, vagy épp mozielőadás közben. A színház azonban más - ha finom keretek között, a többi nézőt nem zavarva kuncogunk az előadás indokolt pontjain, az eladói szempontból a siker, nézői szempontból pedig az értés jele is. 

Általában azok a nevetések jók, amik elfojthatatlanok. Bennfentes színháziak szoktak nyerítve nevetni - a semmin. Van olyan is, hogy a közönségnek már mindegy, a színész mit mond, mit művel, már mindenen nevet. Megnyert csata jele ez

- írja Kornis.

nevetes-140306.jpg

Nevető nézők az Erkel Színház egyik eőadásán, 1960-ban (Fotó/Forrás: Bauer Sándor / FORTEPAN)

Műsor

Jellemzően a színházi évad elején hirdetik ki a teátrumok, mit terveznek műsorra tűzni abban az idényben - a jegyvásárlás pedig az előadás előtt egy hónappal kezdődik. Van, ahol alig pár óránk van lecsapni a jegyekre, máskor elég akár egy nappal az este előtt felnézni valamelyik diszkont jegyeket értékesítő oldalra. A műsor alapján döntenek a bérletesek, meghosszabbítsák-e bérletüket, a színészek pedig arról, érdemes-e megújítani a szerződésüket - ők ugyanis már a repertoárból látják, lesz-e ízlésük szerint való szerep számukra. De Kornisnak erről is megvan a véleménye:

Halkan megjegyezzük: nincs köszönet abban a közönségben, amely valóban feltételekhez köti a jegyvásárlást, mint ahogy abban a művészben se, aki tudni akarja, mit akar vele a színháza, mert előfordulhat, hogy ő azt nem akarja. Indokaik lehetnek értelmesek, de a színházzal való kapcsolatuk már megromlott. Egy igazi színész akkor is marad, ha nem tudja pontosan, mit fog játszani. 

musor-150857.jpg

Tímár József színművész újságot olvas Nemzeti Színház művészbejárója melletti padon, 1939-ben (Fotó/Forrás: FORTEPAN)

Tapsrend

Azt, hogy előadás után a színészek milyen sorrendben hajolnak meg a közönség előtt, színházi tradíciók alapján a rendező tervezi meg. Általában a kisebb szerepektől halad a rend a főbb szerepek felé - előbbiek párosával, utóbbiak jellemzően maguk hajolnak meg.

A tapsrend ócska ha provokálja a sikert. Nagyon mozgalmas, vidám előadásoknak bonyolult és kissé jelenetszerű tapsrendje is lehet, amely összefonódhat a fináléval. Az ártatlan néző olykor ezt jobban élvezi, mint előtte az egész előadást

- olvasható Kornisnál.

fortepan_137895-151912.jpg

Színészek a színpadon, 1969-ben (Fotó/Forrás: Szalay Zoltán / FORTEPAN)

 

Öröm a színházban

Ha színházba megy az ember, nemcsak magát, de a szívét is ünneplőbe öltözteti. Vannak komoly, sőt, komor színházak, ahol fegyelem uralkodik a nézőtéren és a színpadon is, a próbák pedig az előadásokhoz hasonlóan katonás rendben folynak le. Kornis Mihály nem az ilyen színházakat kedveli - szerinte ott van igazán öröm a színházban, ahol még a jegyszedő, az öltöztető is lesi a próbákat, egy-egy vicc vagy mondat pedig már a próbák során szállóigévé válik a társulaton belül.

Ahol öröm honol, ott nem sokat számít, mikor ér majd véget a próba, ott élén viták folynak a színészek között arról, hogy ki jó már a szerepében, és a többi hogyan lehetne még jobb, vagy mit kéne kitalálni a legközelebb próbán, mire kéne megfűzni a rendezőt. Fantasztikus fogyások és hízások esnek meg, jókedvű az ügyelő, futkos a béna, meggyógyul a haldokló. Ahogy közeledik a bemutató, már szinte az épület is remeg, a levegő vibrál...

orom-153036.jpg

Alfonzó és Psota Irén 1967-ben (Fotó/Forrás: Hangosfilm/ Fortepan)

Színházjegy

Mindenki máshogy jár színházba: van aki hétvégén, más hétköznap; van aki családdal, más inkább baráttal, barátnővel; akad, aki spontán dönt egy-egy darab mellett, más jó előre megtervezi a színházi élményt. Kornisnak ezzel kapcsolatban is vannak gondolatai:

Egy életet kellett eltékozolnom, hogy rájöjjek, színházba kétféleképpen szabad járni: vagy mindennap, és szisztematikusan mindent megnézni, olcsó jeggyel, esetleg jegy nélkül, a jegyszedőnek térden állva könyörögni és bejutni, akárhogy, cél nélkül, az élmény kedvéért a színháziak számára teljesen ismeretlenül, vagy ha kevesebb időm van színházba járni: megvenni a jegyet, előre a legjobbat - ami az ötödik-hetedik sor közepe -, előtte alaposa felkészülni a darabból, olvasni hozzá és álmodni róla. 

szinhaz-154320.jpg

A Blaha Lujza téri Nemzet Színház nézőtere 1964-ben (Fotó/Forrás: UVATERV/ Fortepan)

Színházak Éjszakája programok és jegyvásárlás:

Weboldal: www.szinhazakejszakaja.hu

Facebook: facebook.com/szinhazakejszakaja

Instagram: instagram.com/szinhazakejszakaja

Fejléckép: FORTEPAN

Top 15 Színházak éjszakája program - a Fidelio szubjektív ajánlata

Kapcsolódó

Top 15 Színházak éjszakája program - a Fidelio szubjektív ajánlata

Nyílt próbák, kulisszajárások, színháztörténeti séták, interaktív és improvizációs játékok és koncertek minden mennyiségben. Néhány program a több száz közül, amelyekkel szeptember 22-én, a Színházak éjszakáján Budapest színházai a nézőket várják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.