Színház

Arturo Ui avagy: A királynő meztelen

2009.10.21. 16:23
Ajánlom
Az Örkény Színházban bemutatott darab beletrafál a korba. Tűpontos előadás. Játszó és néző pontosan érti a másik minden rezdülését. Még akkor is érti, ha éppen nem érti.

"Azután rögvest egy biztos érkezett

Kezében volt a jó gumibot

Az ember agyát pacallá verte legott."

Bertolt Brecht: Liturgia a fuvalomról

(ford. Eörsi István)

Sorjáznak a címkék. Brecht a nagy újító, a modern dráma fenegyereke, a huszadik századi színház emblematikus figurája, az öntörvényű színházi gondolkodó, aki pimaszul megpróbálta a közönséget is gondolkodásra serkenteni.. De mindenekelőtt Brecht a nagy lázadó. Németországból elüldözik a hitleristák, Amerikából a mccarthysták, az NDK-ból már nincs hova menekülni. Marad a halál. Az önkéntes száműzetés helyett egy önkéntes koszorúér-trombózis. Arturo Ui figurája 1934 óta foglalkoztatta, eredetileg közvetlenül Hitlerről mintázta volna, dokumentarista tárgyilagosságú címet is talált neki - "Das Leben Hitlers: Reichstagsbrand und der Prozess". Végül történelmi példázatként írta meg a Hitler hatalomra jutásáról szóló történetet, finnországi száműzetésben, 1941-ben, alig két hónappal azelőtt, hogy elvándorolt Amerikába. Színpadon soha nem láthatta.

Zsótér jól megy Brechthez. Szorgalmasan el-elvándorol a szövegeihez és rendre színre viszi. Ungár Júlia fordítását 2004-ben Marton László osztályával már megrendezte a Színművészeti Egyetemen - Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése címen. Az eredetihez (Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui) szó szerint ragaszkodó cím, mely hűen lemásolja még az igekötőismétlést is, valamivel pozitívabb kicsengésű, mint az előtte használt Hajnal Gábor-fordítás. Mindenesetre az Állítsátok meg Arturo Uit! első látásra kétesebb kimenetelű történetet takar, mint az új. Vagy ez becsapás?

Nem becsapás. Sokkal inkább hátborzongató játék az érzelmeinkkel. Hiszen nem az a kérdés, hogy feltartóztatható-e, hanem, hogy sikerül-e föltartóztatni. Az Örkény Színházban bemutatott darab beletrafál a korba. Tűpontos előadás. Játszó és néző pontosan érti a másik minden rezdülését. Még akkor is érti, ha éppen nem érti.

A színpadon elterpeszkedő gigantikus karfiol emberi agyvelőt formáz (vegyük tisztelgésnek Bódy Gábor híres-hírhedt győri Hamletje előtt), gazdagítva ezzel a vizuális asszociációk sorát. Mint általában Zsótér előadásaiban, a látvány megint meghatározó (díszlet: Ambrus Mária, jelmez: Benedek Mari), ha nem lenne olyan erős a játék, még el is uralkodhatna rajta - Szandtner Anna izzóktól villogó, Jézusos szoknyája, Ui piros-zöld ruhája, hidegebb időkben kiegészítve egy kötött fehér sállal. Eluralkodhatna, de nem teszi. A látvány a játékot szolgálja. Ellenpontozza, fölerősíti, idézőjelbe teszi a Karfiol Tröszt körüli hercehurcát. Vibráló humorral, gazdag változatossággal.

Az elképzelés, hogy a diktátor Uit nő játssza, azért izgalmas, mert itt nem arról van szó, hogy nő játszik férfit. Nem. Itt nő nőt játszik, hiszen a szöveg metamorfózisa során - és ez az érdekes - A. Uiból nyilvánvalóan már azelőtt nő lett, hogy Kerekes Éva megkapta a szerepet. Kerekes lágy nőiségből lehengerlőn formálja meg a brechti alakot, egyetlen riasztó archetípusba foglalva össze a modern idők zsarnokait. Miközben megcsillogtatja női attribútumainak minden előnyét, pontosan olyan, mint az eredeti Ui. Negédes, behízelgő, népbutító, kegyetlen, részvétet nem ismerő, gyilkos hajlamú manipulátor, aki fényes karrierje kezdetén azt ígéri, hogy harminc százalék nyereségért cserébe megvédi a karfiolbiznisz kiskereskedőit. Ha akarják, ha nem. Egészen addig, amíg "egy nép, egy birodalom, egy vezér" alapon szép lassan a kezében összpontosul minden hatalom. Kerekes Arturo Uija egy mindenen átgázoló gépezet, naiv mosollyal tarolva le mindent, ami az útjába kerül. Ő a központ - talán túlságosan is az -, őt zsongják körül a többiek, mint a legyek.. Vagy inkább körülmásszák. Le és föl bukdácsolva a karfiol dudorjain. Az Arturo Uiénál hálátlanabb szerepek sorában Csuja Imre most kevésbé csillogtatja híres humorát - viszont övé az előadás legfájdalmasabb pillanata, az öreg Dogsborough bukása -, Szandtner Anna ezúttal tragikai szende marad, s belesimul az összképbe Debreczeny Csaba, Für Anikó, Dömötör András alakítása is.

Hatalomra jutásakor a jó Arturo Ui beígéri a népnek, hogy kivezeti őket a karfiolválságból. Beveszik. Erre olyan diktatúra kezdődik, amilyet a világ még nem látott... Zsótér - bár hagyja érvényesülni a történelmi áthallásokat is - szigorúan a jelenhez szól. Miközben óriási sündisznók és nagydarab karfiolok rohangásznak a színpadon, az az egészen paradox érzésünk támad, hogy magát a valóságot látjuk. A harsányan szimbolikus látvány mögött a jelenkori társadalom működésének legbelső szerkezete mutatkozik meg, a politika átláthatatlan mechanizmusáról hull le a lepel, az összefonódó hatalmi rendszerek egymást kiirtó manipulációs technikái olyan tárgyszerű precizitással jelennek meg, mintha egy közéleti valóságshow hátulról ellesett pillanatait, vagy egy elképzelhetetlenül bátor politikai háttérműsor képeit látnánk. Zsótér a fülünkbe harsogja, állj, meztelen a király.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.
Színház POSZT 2019

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.