Színház

Átlagcsalád – ott voltunk A fiú bemutatóján Dunaújvárosban

2024.11.19. 13:25
Ajánlom
Az előadás felpiszkálja nézőjét, de nem engedi el a kezét, lehetetlen nem magunkba szállni utána, ha másra nem, elmélyült beszélgetésre késztet családról, önzésről, önmagunkról. A fiút, a világhírű francia szerző, Florian Zeller darabját a dunaújvárosi Bartók Színház mutatta be először hazánkban.

Zeller trilógiája – Az apa, A fiú, Az anya – a családon belüli mentális betegségekkel foglalkozó darabhármas: a színpadon az Alzheimer-kór, a depresszió, a bipolaritás és ezek emberi viszonyokra gyakorolt hatása teremt drámát. A trilógia talán legismertebb része Az apa, amiatt, hogy 2020-ban Anthony Hopkins főszereplésével filmet forgattak belőle, A fiú 2022-ben került a mozikba Hugh Jackmannel, Hopkins szintén feltűnt a vásznon. A befejező rész, Az anya még csak színpadon hódít, itthon is játsszák a Karinthy Színházban, ahogy Az apát is (Pesti Színház). A Bartók Színház legfrissebb bemutatója Dicső Dániel rendezésében kiteljesíti a hármast.

A történet szerint Pierre-t (Marton Róbert) felkeresi volt felesége, Anne (Györgyi Anna), hogy a segítségét kérje: közös gyermekük, a kamasz Nicolas (Csiby Gergely) az utóbbi időben abnormális módon viselkedik, nem jár iskolába, mintha teljesen idegen lenne. A fiú beköltözik apjához, aki időközben új családot alapított: Sofiával (Holecskó Orsolya) és közös kisbabájukkal él. Nicolas jelenléte megakasztja az addig olajozottan működő kapcsolatot, Pierre-nek pedig szembe kell néznie azzal, mit hozott szerettei életébe távozása.

OZ_01805-132253.jpg

Jelenet A fiú előadásából (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Zeller családi drámáinak valahol rokonműfaja a pszichokrimi, nincs ez másképp A fiú esetében sem. Nicolas megszólalásait a kendőzetlen nyíltság jellemzi, pedig ő maga csupa titok, ahogy a felnőttek is saját múltjukat, valódi érzéseiket próbálják leplezni. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire jól megírt ez az anyag, milyen életszerűek a dialógusai, hány meg hány izgalmas jelenetet tartogat.

Már az alapvetés, hogy az érzékeny tinédzser édesapja új családjában mozog, jó táptalaj a kínos és szembesítő helyzeteknek,

Nicolas amúgy is valamiféle indikátorként működik: kimutatja környezete felszínességét. A fiú olyan kérdéseket tesz föl, amelyeket rendszeresen igyekszünk kikerülni.

Valahol pont az ismerősség, ami igazán erőssé teszi A fiút, az, hogy a karakterek semmivel sem rosszabbak vagy jobbak bármelyikünknél. A mai átlag családi dinamikára vall, hogy nem figyelünk egymásra, vagy nem jól figyelünk egymásra, és a drámában is csupán a szokás hatalma vezet tragédiához. Az sem kirívó, hogy egy őrlődő fiatal hangulatingadozásait, dühét, fájdalmát látva a környezete abba az illúzióba kapaszkodik, hogy ez csupán átmeneti időszak. A felnőttek viselkedése a problémák egyszerű, de nem feltétlenül sekélyes kezelésére vall. „Nem te vagy az első férfi, aki elhagyta a családját” – hangzik el Sofiától,

mintha a tény, hogy valami nem először történik meg az univerzumban, felülírna egy aktuális gyászt, mintha megkönnyítené a személyes tragédiát.

E jó szöveggel jól is kell bánni. A dunaújvárosi előadás Oláh Krisztina fordítását vette alapul, a dramaturg Hárs Anna volt. Hatásos, letisztult előadás született. Dicső Dániel rendezésében nem állt egyik karakter oldalára sem, némi abszurd humort is belevitt a feldolgozásba. Bár nehéz témáról van szó, nem valami mélabús érzettel ülünk a nézőtéren. Bánki Mihály zenéje leginkább a neurózis élménye felé közelít, nem az érzelmek lírai aláfestője. És még a zenénél is fontosabbak a gyakori csendek. A fiú szövege javarészt mindenféle akusztikus rásegítés nélkül hangzik el, ereje a jól kezelt történetben, a minőségi színészi játékban és az azt szolgáló látványban (Rákay Tamás) van.

OZ_02270-132255.jpg

Jelenet A fiú előadásából (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Kihívás kamaszt játszani. Csiby Gergely jól kitalált mozgásával, testtartásával, apró gesztusaival nagyon hitelesen formálja meg Nicolas-t, érdemes rá odafigyelni. Györgyi Anna először játszik a Bartók Színházban, megformálásában az anya érzékeny, de nem elég éleslátású ahhoz, hogy felismerje a fiában tomboló vihart. Holecskó Orsolya kerüli a sémákat, Sofiája életigenlő nő, aki csak eggyel racionálisabb a kelleténél, emiatt képtelen valódi lelki támaszt nyújtani. Igazán nem lehet haragudni senkire, még a szemellenzős Pierre-re sem: Marton Róbert képes a karakter minden színét megmutatni, bár a címszerep nem az övé, mégis középpontban van. Pierre azzal, hogy egy második életbe kezdett, szétrombolta a fiáét, ennek az elsőre nem egyértelmű bűnnek, mohóságnak a felismerése az, amit Marton nagyon tisztán jelenít meg.

A színészek egyenként is nagy utat járnak be A fiú által, amely így a dunaújvárosi teátrum életében is fontos produkcióvá vált.

Fejléckép: Jelenet A fiú előadásából (fotó/forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták 2024-ben a Prima Primissima Díjakat

A neves elismerést idén is tíz kategóriában vehették át a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

A zene (majdnem) mindenkié

A zene egyszerre hat jótékonyan a testünkre és a lelkünkre, a jó dolgok pedig attól lesznek igazán értékesek, ha megosztjuk őket. A lehető legtöbb emberrel, önzetlenül, ingyen.
Könyv

Grecsó Krisztián: A gyerek felől nyitunk az irodalom felé

Különleges, nem mindennapi feladatot vállalt Grecsó Krisztián író azzal, hogy rendhagyó irodalomórákat tart a középiskolás korosztálynak a Müpa zászlóterében. A négy alkalomból álló sorozat keretében az alkotás és az énkeresés viszonyáról mesél.
Színház

Mennyből a kuckó – A HEROSZ Állatotthon és a Vörösmarty Színház színész-keresztszülők segítségével keres új otthont az elhagyott állatoknak

A Vörösmarty Színház és a székesfehérvári HEROSZ Állatotthon közös karácsonyi kampányt indít, Mennyből a kuckó! címmel. A közös mentorprogram keretében a teátrum színművészei segítenek a menhely állatainak szerető otthont találni karácsonyra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Nagy Feró Hamletjével indul útjára az Akvárium Színházi Műhely

Januártól izgalmas színházi előadások színtere is lesz Budapest egyik legkedveltebb közösségi helye, az Akvárium Klub. Az Akvárium Színházi Műhely első előadása január 13-ra várható.
Színház hír

Mennyből a kuckó – A HEROSZ Állatotthon és a Vörösmarty Színház színész-keresztszülők segítségével keres új otthont az elhagyott állatoknak

A Vörösmarty Színház és a székesfehérvári HEROSZ Állatotthon közös karácsonyi kampányt indít, Mennyből a kuckó! címmel. A közös mentorprogram keretében a teátrum színművészei segítenek a menhely állatainak szerető otthont találni karácsonyra.
Színház ajánló

„Szavak, amelyek megváltoztatják a világot” – Holt költők társasága januárban háromszor a RaM-ban

Tom Schulman Oscar-díjas filmjének színpadi adaptációja, a Holt költők társasága már csak tavaszig látható, de januárban három alkalommal is látható lesz a RaM-ArT Színházban.
Színház ajánló

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.
Színház ajánló

Kern András főszereplésével mutatják be Az imposztort a Pesti Színházban

Komédia a színház varázsáról és kiszolgáltatottságáról, középpontban egy színészóriással. Az imposztort Rudolf Péter rendezésében december 7-én mutatják be a Pesti Színházban.