Színház

"Az egész életemet felhasználom a szerepeimhez"

2014.11.17. 06:58
Ajánlom
Hontalan vándorként, nemtelenül bolyong a Viktor Rizsakov rendezte Éjjeli menedékhely Lukájaként Törőcsik Mari, aki a reményt képviseli az élet értelmetlenségének káoszában. Úgy játszik, ahogy van: smink nélkül, fekete kabátban, fehér ingben, a jelenlét intenzitásával. INTERJÚ

- A Naphosszat a fákon óta nem alakított olyan nagy ívű szerepet, mint az Éjjeli menedékhelyben.

- A klinikai halálom egyéves évfordulóján volt a Duras-darab bemutatója Kaposváron Schwajdánál, amit Vasziljev rendezett. Búcsúelőadásnak szántam. Utána kértem a Nemzeti akkori igazgatóját, Alföldi Róbertet, hogy csak kis szerepeket adjon. Megviseltek az évek, nem vagyok már fiatal. Tavaly egyéves szerződést írtam alá, idén kértem Vidnyánszky igazgató urat, hogy csak darabra szerződjek, ő ezt megértette. Boldogan mondtam igent Rizsakovnak, a Művész Színház rendezőjének. Ő a negyedik nagy orosz rendező Konszkij, Ljubimov és Vasziljev után, akivel dolgozom. Azok közé tartozik, akiknek érdemes hinni.

- Végigkísérik a pályafutását az orosz klasszikusok. Néhány éve Szent-Györgyi Érmet kapott az orosz és magyar kultúra közötti élő kapcsolat terén kifejtett sok évtizedes művészi tevékenységéért. Miben látja az orosz rendezők titkát?

- Mindennek a titka a tehetség. Az orosz színház mindig jó volt, mert volt három nagy teoretikusa, Sztanyiszlavszkij, Vahtangov és Meyerhold.

- Rizsakov a zsákutcába jutott emberiség metaforájaként értelmezi az Éjjeli menedékhelyet. Szerinte nem az anyagi, hanem a lelki szegénység a világ legfőbb gondja. Egyetért vele?

- Túlságosan diktál, mindent meghatároz a pénz.

- Úgy tudni, kikötése volt a rendező felé, hogy a saját arcával hajlandó játszani Luka szerepét. Miért?

- Nem kötöttem ki semmit. Már Gorkij életében, és azóta is örök kérdés Oroszországban, hogy ki ez a Luka. Egy filmrendező nemrég filmre vitte az Éjjel menedékhelyet, amiben egy kisfiúval játszatta Lukát. Nem tudni, honnan jön, másképp gondolkodik a világról, mint akik közé érkezik. A külső formámat a rendező és a jelmeztervező határozta meg.

- Miben jelent más kihívást ennek a titokzatos vándornak a megformálása az eddigi szerepeihez képest?

- Szerepekről nem szeretek beszélni, mert olyan bonyolult folyamat, amíg összeáll egy előadás. A mesterségről is nagyon nehéz beszélni, mert ötvennyolc éve, amióta a pályán vagyok, már azóta is változott a színészet. Nagyon nehéz ezt megfogalmazni - lehet, hogy nem is lehet. Soha nem egy szerepre készülök, nem arról van szó, hogy embereket figyelek az utcán vagy a környezetemben. Az egész életemet felhasználom a szerepeimhez. Szerintem születni kell egy tehetséggel, meg kell tanulni a szakmát, persze nem mindegy, hogy kitől. Ezután jön az, hogy helyesen döntünk-e a pályánk kezdetén, hogy kire kell figyelni. Úgy érzem, a tenyerén hordozott az Isten, mert olyan mestereim voltak, mint Gellért Endre vagy Major Tamás, és kaptam legalább tizenhárom-tizennégy elképesztően jó rendezőt.

- A Nemzeti Színházban látható újra Vidnyánszky Attila emblematikus rendezése, a Szarvassá változott fiú, amiben a puszta létezés eszköztelenségével eleveníti meg az Anya figuráját. Mit jelent önnek ez az előadás?

- Életem egyik legfárasztóbb színészi feladata, mert minden pillanatban a fiamat nézem, az egész idegrendszeremmel végig őt követem. Emlékszem, nagyon rossz voltam a bemutatón Gyulán, a beregszásziak már egy kész előadással jöttek, és én még nem tudtam igazán a részévé válni. Kíváncsian várom a filmváltozatot, amit hamarosan bemutatnak. A színpadon együtt látja a közönség a fiút, az anyát, a tömeget, amelyik hol szarvasokat jelenít meg, hol a falu népét. Alig várom, le fogják vetíteni nekem a filmet, fantasztikus, ha létre tudja hozni a filmen is azt, amit a színpadon.

- Nemet mondott Vidnyánszkynak Kiss Manyi szerepére a Körhinta színpadi változatában.

- Különleges helyet foglal el a Körhinta az életemben. Megkértem Vidnyánszky Attilát, hogy ne játsszak a darabban. Ő ezt megértette. Biztos vagyok benne, ha a Körhintához nyúl, alapvetően mást csinál belőle, mint a film.

- Ilyen fantasztikus életúttal a háta mögött mi motiválja hetvenkilenc évesen, hogy játsszon?

- Most például olyan rendezőt kaptam, akinek elhiszem, hogy érdemes színpadra lépnem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Őszi szonáta Udvaros Dorottyával - Utoljára a Thália színpadán

Az Ingmar Bergman híres filmjének első forgatókönyvéből készült Őszi szonáta című előadás utoljára kerül műsorra a Thália Színházban, március 22-én.
Színház magazin

„Az erőszak nem olyan dolog, amivel haknizik az ember”

Ezzel a mondattal világította meg Veiszer Alinda az abúzust átélők hallgatásának okát. A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozata márciusban a színházi erőszak témáját járta körül. A beszélgetés, amelynek vendégei dr. Bánki György pszichiáter, publicista, Létay Dóra színművész és Máté Gábor színművész, rendező, színházigazgató, egyetemi tanár voltak, nem csupán és nem is elsősorban a #metoo-ról, hanem a hatalmi helyzetekről, egészségtelen szituációkról szólt.
Színház voith ági

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Színház józsef attila színház

Fehér Anna és Létay Dóra is állami kitüntetésben részesült

Március 15-ei nemzeti ünnep alkalmával a József Attila Színház két színművésze is állami elismerésben részesült. Fehér Anna Érdemes Művész-díjához és Létay Dóra Jászai Mari-díjához is gratulálunk.  
Színház ajánló

Zene az Átriumban

Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.