Színház

Az elképzelés érzése

2015.10.31. 10:47
Ajánlom
A színek és a zsongató képek azt a feladatot róják a kissé csalódott nézőre, hogy lehetőség szerint mindig keresse Börcsök Enikőt. KRITIKA

A Pesti Színházba a Találkozás estéjén belépve az előcsarnok mellékutcájában díszletmakettet találunk: lakótelepi házak kivilágított ablakokkal, Trabant, templom, fák, avarral borított sétatér. Gondoljuk rögtön, hogy ez kiállítás az előadáshoz, talán a díszlet makettje, de azt nem sejtjük, hogy maga a díszletmakett a díszlet. Vagyis hogy ebben (ilyenben) is játszanak majd a színészek, amikor időről időre elhagyják a színpadot, hogy kamera által közvetítve érkezzenek hozzánk, a színpadot hátulról lezáró szalagfüggönyre vetítve.

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Eszenyi Enikő a Találkozás színre vitelében filmes technikát használ: operatőr követi a darabban szereplőket. Ez a rendezői döntés domináns. Erősen érinti a művet, több szempontból is. Egyrészt mert a Találkozás különös együttese prózai és zenei alkotásnak, hiszen összehangzik benne Nádas Péter szövege és Vidovszky László muzsikája. (Ámbár talán nem a muzsika a leghelyesebb kifejezés.) A hárfás, a hegedűs és az ütős zenélését a vetített történések és azok hangkulisszái óhatatlanul átminősítik filmzenévé, ha ugyan nem egyenesen háttérzajjá. Milyen esélye lehet egy akkordnak ott, ahol a pohárba szórt méreg pezsgését és kiskanállal kevergetését is kihangosítják? Másrészt az előadás filmes vonulata nemcsak a darab két főszereplőjét mutatja meg, hanem az összes többit is, akiről hőseink csak mesélnek. Így a kétszemélyes Találkozás elveszíti kamaradráma jellegét, s sokszereplős tablóvá avanzsál. Színészileg megjelenítve elénk tárnak mindenkit, pontosan megszabva evvel azt, hogy mi nézők milyennek lássuk őket, például a fiatal fiúktól olvadozó férjet vagy egy eldönthetetlenül szép/nem szép lányt.

Börcsök Enikő a Találkozásban

Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Vitathatatlan, hogy vannak, vagy legalábbis lehetnek előnyei a filmes eszközöknek. Például kínálhatnának egyfolytában közeliket a főszereplők arcáról, amiért nagyon is hálásak volnánk, mert a Fiút játszó, férfias Király Dániel fizimiskája távolabbról szinte semmit nem mutat. Arca zárt, takarja sötét szakáll, homlokába hulló haj, szemüveg – utóbbit Nádas Péter adta a hősre sajnos, pedig milyen jó lenne tiszta arcot látni –, tehát a tekintetét érdemes kinagyítani. A vetítés azonban nem erre irányul elsősorban, hanem arra, hogy a hősök elbeszélését illusztrálja. Nincs az a kifli és üveg tej, amit Börcsök Enikő a szalagfüggöny kiadta vásznon fel ne mutatna, ha éppen arra kerül szó. Látunk a filmben korabeli plakátokat és vonaton utazó ember kezében Szabad Népet, Rákosi Mátyással a címlapon. (Ez mostanra kissé közhelyessé lett, ráadásul: nem érdekesebb-e a korszakból maga a diktatúra és természete, mint a történelmi konkrétumok?) Látjuk Mária almazöld ruháját, gyíkbőr szandálját és a megveretését is. (Bár 2015-ben az erőszak decens képeivel már elég nehéz hatást kelteni, annyi durvaság ömlik elénk, akárhová nézünk.) De mit tegyünk: az előadás a szemünket kéri. A képzelőerőnket nem kívánja igénybe venni.

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Nádas Péter 1979-es drámája harminc évvel ezelőtt jutott először színpadra ugyanitt, a Váci utcában, Valló Péter rendezésében, Ruttkai Éva és Hegedűs D. Géza előadásában. Volt azóta néhány bemutatója Magyarországon és külföldön is, de nem lett belőle megnyugtatóan és megbízhatóan bevált színházi darab. Jeles irodalmi értékű drámaszöveg, amely témáját tekintve – furcsa, lehetetlen, tragikus végű szerelmi kapcsolat az ötvenes években egy többször lefogott, megalázott, kisemmizett úrinő és az ávós tiszt között – nem különösebben nagyszabású vagy eredeti. (Mária szavait: „a világ legszebb szerelmi története” ösztönösen idézőjelbe tesszük.) Maga a forma érdekes és költői, s alapos szerzői instruáltsága dacára várja, igényli az alkotói kreativitást a megjelenítés módját illetően. Eszenyi Enikő kétségtelenül innovatívan fogott hozzá, még ha véleményem szerint többet vesztettünk is a vámon, mint amit nyertünk a réven.

Börcsök Enikő a Találkozásban

Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Antal Csaba többrétegű és többműfajú díszlete és a filmes módszer még egy lehetőséget felkínál: a játékosságét. Ezzel nagyon csekély mértékben él az előadás, jószerével csak egy-két képben. Például amikor a Fiú az apja filmbéli képéből kilépve belép. Vagy amikor a makett téren átsétál két teljes életnagyságú láb: női cipő, férficipő. Akárha Gulliver és Gulliverné. A színek és a zsongató képek azt a feladatot róják a kissé csalódott nézőre, hogy lehetőség szerint mindig keresse Börcsök Enikőt. Amikor csak színpadon van, vagy jobb híján a vásznon. Az első félóra után nagyon kevés olyan, tiszta helyzet adódik, amikor egyik színésznek sem kell kiszaladnia a filmes díszletbe, hanem minden látványelemtől mentesen egymással van dolga Máriának és a Fiúnak. Ilyenkor lehet a legjobban megfigyelni Börcsök Enikő csodálatos színpadi lényét, természetes erejét, elemi színészi energiáit. A hangja, a nézése, a szívritmusa, az észjárása – semmije nem hat úgy, mintha ez az asszony leszámolt volna az élettel. A végén a piros ajtón túl mi várja? Hihetem, hogy a halál?

Akárhogy is: egy nagy színésznő találkozása ez itt egy nagy szereppel.

És van még valami, amit a bemutató javára írhatunk. Kiderül belőle, miről szól(hat) ma Nádas Péter tragédiája. Arról, hogy a bűnök nem múlnak el, és elérnek egyik nemzedéktől a másikig. Mindig akad majd, aki emlékezik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A nomádok földjén - Chloé Zhao történelmet ír

A fiatal kínai-amerikai rendezőnő rekordok sorát dönti meg harmadik játékfilmjével, A nomádok földjével. Április végén az is kiderül, hogy hat jelölésből hányat vált díjra az Oscar versenyében. Bemutatjuk Chloé Zhaót.
Jazz/World

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Színház

Egy olasz művész életre kelti a szobrokat – így nézhetett ki az egyik legismertebb ókori drámaíró

Az ókor nagy költői és énekmondói ma már csak fehér márványszobrokról és stilizált képekről néznek vissza ránk üveges szemmel, és elképzelni is nehéz, hogy egykor ők is homlokráncoló, keményen dolgozó, vagy éppen kocsmákban mulatozó, élvezeteket hajszoló emberek voltak.
Könyv

Egyedülálló vers- és regényadatbázist hoztak létre az ELTE kutatói

A különleges gyűjtemény a szerzői jogi védelem alatt már nem álló, a Magyar Elektronikus Könyvtár állományában megtalálható magyar műveket listázza és elemzi nyelvi jellemzőik alapján.
Vizuál

Dokumentumfilm-sorozat készül Fekete István életéről

A film alkotói az író szülőfalujából indulva mutatják be Fekete István életének legfontosabb színhelyeit, történészek, kutatók és szakértők segítségével elevenítve fel egy kivételes írói pálya legfontosabb és legérdekesebb mozzanatait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Egy kellően őrült ötlet – interjú Pass Andreával és A Vándorkutya olasz fordítójával, Várnai Dórával

2021-ben Pass Andrea A Vándorkutya című drámája is felkerült az EURODRAM (European network for drama in translation) publikációra és megrendezésre ajánlott darabjainak listájára. A bizottság 343 mű közül választotta ki a legérdekesebb munkákat, köztük a Vígszínházban is sikerrel futó előadásnak alapul szolgáló dráma olasz változatát. A szerzővel, Pass Andreával és a fordítóval, Várnai Dórával beszélgettünk.
Színház nekrológ

Elhunyt Bodori Anna rendezőasszisztens

"A színházi ember az olyan, akinek elhiszed, hogy körülötted minden pont az, aminek lennie kell" - olvasható Sándor Erzsi nekrológjában, amelyben a március 22-én elhunyt munkatársára, Bodori Annára emlékezik.
Színház ajánló

Online közösségi játékot indít az Orlai Produkciós Iroda

A kapcsolatfelvétel és találkozás jegyében, Állj bele! címmel közösségi játékra invitálja nézőit az Orlai Produkciós Iroda, melynek fókuszában a társadalmunkat érintő kérdések állnak. Az első játszótárs Kovács Patrícia lesz.
Színház hír

Júniusban nyit a Margitszigeti Színház

Derűvel és optimistán várja a korlátozások feloldását a Margitszigeti Színház, amely szabadtéri és ültetett nézőterű játszóhelyként az egyik legbiztonságosabb közösségi helyszínnek számít. A színház vezetősége reméli, hogy a járványügyi intézkedések lehetővé teszik a mielőbbi nyitást, és a nézők – a mindenkori szabályok betartása mellett – júniustól újból élőben élvezhetik a színházi előadásokat.
Színház ajánló

Shakespeare újragondolva

A Webszínház 2021-ben újragondolja Shakespeare drámáit, és az avantgárd szellemű Dogma-filmekből inspirálódva a 21. századba helyezi a műveket. 37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt 20 perces etűdöket a reneszánsz mester darabjai nyomán.