Színház

Az elképzelés érzése

2015.10.31. 10:47
Ajánlom
A színek és a zsongató képek azt a feladatot róják a kissé csalódott nézőre, hogy lehetőség szerint mindig keresse Börcsök Enikőt. KRITIKA

A Pesti Színházba a Találkozás estéjén belépve az előcsarnok mellékutcájában díszletmakettet találunk: lakótelepi házak kivilágított ablakokkal, Trabant, templom, fák, avarral borított sétatér. Gondoljuk rögtön, hogy ez kiállítás az előadáshoz, talán a díszlet makettje, de azt nem sejtjük, hogy maga a díszletmakett a díszlet. Vagyis hogy ebben (ilyenben) is játszanak majd a színészek, amikor időről időre elhagyják a színpadot, hogy kamera által közvetítve érkezzenek hozzánk, a színpadot hátulról lezáró szalagfüggönyre vetítve.

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Eszenyi Enikő a Találkozás színre vitelében filmes technikát használ: operatőr követi a darabban szereplőket. Ez a rendezői döntés domináns. Erősen érinti a művet, több szempontból is. Egyrészt mert a Találkozás különös együttese prózai és zenei alkotásnak, hiszen összehangzik benne Nádas Péter szövege és Vidovszky László muzsikája. (Ámbár talán nem a muzsika a leghelyesebb kifejezés.) A hárfás, a hegedűs és az ütős zenélését a vetített történések és azok hangkulisszái óhatatlanul átminősítik filmzenévé, ha ugyan nem egyenesen háttérzajjá. Milyen esélye lehet egy akkordnak ott, ahol a pohárba szórt méreg pezsgését és kiskanállal kevergetését is kihangosítják? Másrészt az előadás filmes vonulata nemcsak a darab két főszereplőjét mutatja meg, hanem az összes többit is, akiről hőseink csak mesélnek. Így a kétszemélyes Találkozás elveszíti kamaradráma jellegét, s sokszereplős tablóvá avanzsál. Színészileg megjelenítve elénk tárnak mindenkit, pontosan megszabva evvel azt, hogy mi nézők milyennek lássuk őket, például a fiatal fiúktól olvadozó férjet vagy egy eldönthetetlenül szép/nem szép lányt.

Börcsök Enikő a Találkozásban

Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Vitathatatlan, hogy vannak, vagy legalábbis lehetnek előnyei a filmes eszközöknek. Például kínálhatnának egyfolytában közeliket a főszereplők arcáról, amiért nagyon is hálásak volnánk, mert a Fiút játszó, férfias Király Dániel fizimiskája távolabbról szinte semmit nem mutat. Arca zárt, takarja sötét szakáll, homlokába hulló haj, szemüveg – utóbbit Nádas Péter adta a hősre sajnos, pedig milyen jó lenne tiszta arcot látni –, tehát a tekintetét érdemes kinagyítani. A vetítés azonban nem erre irányul elsősorban, hanem arra, hogy a hősök elbeszélését illusztrálja. Nincs az a kifli és üveg tej, amit Börcsök Enikő a szalagfüggöny kiadta vásznon fel ne mutatna, ha éppen arra kerül szó. Látunk a filmben korabeli plakátokat és vonaton utazó ember kezében Szabad Népet, Rákosi Mátyással a címlapon. (Ez mostanra kissé közhelyessé lett, ráadásul: nem érdekesebb-e a korszakból maga a diktatúra és természete, mint a történelmi konkrétumok?) Látjuk Mária almazöld ruháját, gyíkbőr szandálját és a megveretését is. (Bár 2015-ben az erőszak decens képeivel már elég nehéz hatást kelteni, annyi durvaság ömlik elénk, akárhová nézünk.) De mit tegyünk: az előadás a szemünket kéri. A képzelőerőnket nem kívánja igénybe venni.

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban

Király Dániel és Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Nádas Péter 1979-es drámája harminc évvel ezelőtt jutott először színpadra ugyanitt, a Váci utcában, Valló Péter rendezésében, Ruttkai Éva és Hegedűs D. Géza előadásában. Volt azóta néhány bemutatója Magyarországon és külföldön is, de nem lett belőle megnyugtatóan és megbízhatóan bevált színházi darab. Jeles irodalmi értékű drámaszöveg, amely témáját tekintve – furcsa, lehetetlen, tragikus végű szerelmi kapcsolat az ötvenes években egy többször lefogott, megalázott, kisemmizett úrinő és az ávós tiszt között – nem különösebben nagyszabású vagy eredeti. (Mária szavait: „a világ legszebb szerelmi története” ösztönösen idézőjelbe tesszük.) Maga a forma érdekes és költői, s alapos szerzői instruáltsága dacára várja, igényli az alkotói kreativitást a megjelenítés módját illetően. Eszenyi Enikő kétségtelenül innovatívan fogott hozzá, még ha véleményem szerint többet vesztettünk is a vámon, mint amit nyertünk a réven.

Börcsök Enikő a Találkozásban

Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Antal Csaba többrétegű és többműfajú díszlete és a filmes módszer még egy lehetőséget felkínál: a játékosságét. Ezzel nagyon csekély mértékben él az előadás, jószerével csak egy-két képben. Például amikor a Fiú az apja filmbéli képéből kilépve belép. Vagy amikor a makett téren átsétál két teljes életnagyságú láb: női cipő, férficipő. Akárha Gulliver és Gulliverné. A színek és a zsongató képek azt a feladatot róják a kissé csalódott nézőre, hogy lehetőség szerint mindig keresse Börcsök Enikőt. Amikor csak színpadon van, vagy jobb híján a vásznon. Az első félóra után nagyon kevés olyan, tiszta helyzet adódik, amikor egyik színésznek sem kell kiszaladnia a filmes díszletbe, hanem minden látványelemtől mentesen egymással van dolga Máriának és a Fiúnak. Ilyenkor lehet a legjobban megfigyelni Börcsök Enikő csodálatos színpadi lényét, természetes erejét, elemi színészi energiáit. A hangja, a nézése, a szívritmusa, az észjárása – semmije nem hat úgy, mintha ez az asszony leszámolt volna az élettel. A végén a piros ajtón túl mi várja? Hihetem, hogy a halál?

Akárhogy is: egy nagy színésznő találkozása ez itt egy nagy szereppel.

És van még valami, amit a bemutató javára írhatunk. Kiderül belőle, miről szól(hat) ma Nádas Péter tragédiája. Arról, hogy a bűnök nem múlnak el, és elérnek egyik nemzedéktől a másikig. Mindig akad majd, aki emlékezik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.
Színház magazin

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Színház hír

Magyar előadás lett a legjobb egy fehéroroszországi fesztiválon

A Váci Dunakanyar Színház és a Bartók Kamaraszínház közös Ványa bácsi produkciója nyerte a fődíjat a breszti 24. Belaja Vezsa Nemzetközi Színházi Fesztiválon.
Színház gyász

Elhunyt Ababi Csilla, a nagyváradi teátrum fiatal színésznője

A nagyváradi Szigligeti Színház 36 éves színésznője méltósággal és különleges erővel viselt, hosszan tartó, súlyos betegség után hunyt el szeptember 16-án. FRISSÍTVE!
Színház hír

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.