Színház

"Az elmúlt 20 évünk egy virtigli kutyakomédia"

2015.02.10. 13:15
Ajánlom
Hollywoodban valószínűleg alacsony költségvetésű filmeket készítene, idehaza minimál pénzből hoz létre színházi előadásokat. Legyen mozgókép, vagy színpadi munka, Dömötör Tamás filmrendezőt a téma igazsága izgatja. Az Átrium Film-Színházban látható Nemzeti Vegyesbolt című darabjában, a trafik-mutyis magyar valóságot veszi górcső alá. INTERJÚ

- Amikor 2013 szilveszterén bemutattátok a Nemzeti vegyesboltot a KOMA Bázison, embrionális fázisban volt a trafikügy, mondhatni, a (színdarab) téma az utcán hevert. Mennyiben változott az egy év során ez a szocio-vígjáték?

- Bosszantó alapanyag van bőven. Viszonylag egyszerű tupírozni a dolgot, mert még az egy évvel ezelőttinél is abnormálisabb az országunk. Az a mázli ebben, hogy a Nemzeti vegyesbolt alapdrámája (a darabot Kevin Smith Shop stop című filmje alapján írta és rendezte Dömötör Tamás - a szerk.), ami igazából elvisz egy előadást, magától értetődően nem módosult. Ez egy szerelmi háromszög, vagy inkább négyszög, amihez nem kellett nyúlni, ami pedig a magyar valóságból beszüremkedik ezeknek a szerelmeseknek a mindennapjaiba, azt utána igazítottuk. Az elején az volt a biztos, hogy lesz ugye a négy főszereplő, meg másik hat ember, akiket forgatni fogok. Vagyis egyértelmű volt, hogy a mai magyar társadalom tagjai nyilatkoznak majd meg ebben az édes-vegyes boltban. Mivel nem tartom magam profi írónak, vagy szerzőnek, azért használom ezúttal is mankónak az eredeti mű szerkezetét. Igazából nem szeretem otthon egyedül megírni ezeket a darabokat, vagy csak ha nagyon muszáj, így a színészekkel együtt szoktam, mert ők is hozzáteszik a magukét. Persze aztán végül a szövegek nagy része mégis az enyém, de a feltett szándékom az, hogy ott "élőben" szülessenek meg a karakterek. Már csak amiatt is, mert ezek az alakok csak pauszpapírra felrajzolt körvonalak, ameddig a színészek nem töltik fel élettel. Ez a módszer abszolút működik, mert addig gyúrjuk közösen az alapkaraktert, mígnem egyszer csak kinövi magát a figura.

- Mi volt az eredeti szándékod, hogy a darab társadalmi szatíra vonalvezetése legyen nagyon erős, vagy az emberi kapcsolatok törékeny képtelenségét jelenítsétek meg? Avagy egy gondolati hálóban volt ez a két szál?

- Mindenképpen egy hálóban volt mindez, mert főleg azt volt nehéz megmutatni, hogyan hat a külvilág ezekre a stabil vagy egy kicsit ingatag személyes kapcsolatokra. Látszólag ennek a négy fiatalnak - akik a főszereplői a darabnak -, a drámája önmagában is megvan, csak még ráadásul, ebbe ócskán belenyúl az élet. És akkor itt nyilván felfedezhető az analógia a privát életünkkel, hogy naponta érezzük a bőrünkön, hogy beleszól, sőt tovább megyek, beleugat a külvilág. Vagy ha úgy tetszik, átszövik a mindennapjainkat a politika csápjai. Szóval, mindannyian érezzük ezt a fajta ütközést magunkon is, úgyhogy nem volt nehéz ezt beilleszteni a történetbe. Igazából nem kellett mást csinálni, pusztán kiválogatni a való világból az olyan történéseket, eseményeket, vagy állapotokat, amelyek birizgálják az ember csőrét. Egymás mellé kell ezeket tenni, kicsit összefésülni, és már kész is van az igazi abszurd dráma. Tulajdonképpen akár az is lehetne a darab címe, hogy - Abszurd trafik, mert azt gondolom, hogy az elmúlt húsz évünk egy virtigli kutyakomédia. Persze nagyon sajnálom, hogy így van, és igazából részemről ez kényszer, hogy erről kell beszélnem, de csak így tudok tiltakozni, dühöngeni vagy bosszulni. Teszem hozzá, ameddig lehet. Vagyis, amíg van rá hely, meg színész, mert igazából az a nagy félelmem, hogy már ez sem sokáig marad így. Aki nem tud, vagy nem akar betagozódni a fősodorba, annak nagyon durva a helyzete, szerintem. Szóval ez az inspirációja, meg ugyanakkor a fájdalma is ennek az egésznek. Meglátjuk, hogy meddig lehet ezt csinálni, mert aztán egyszer csak az ember elfárad, vagy nyilván feladja, és akkor meg máshol folytatja. Hála isten az Átriumban még lehet csinálni.

- A végszavad után, jóllehet tiltakozni fogsz, de szerintem irigylésre méltó helyzetben vagy, mert te legalább kiírhatod magadból, és színre viheted a napi sérelmeinket. Persze nem öncélúan, hanem a "közjóért". 

- Dehogyis tiltakozom! Csak zárójelben mondom, hogy most csinálunk egy másik előadást a Pinceszínházban, ami Kegyelemkenyér címmel fut majd. Annál a darabnál is van alap - a Turgenyev színmű -, de ott mindent kidobtam, alapvetően semmi nem maradt az eredetiből. Nagyjából ugyanúgy, mint annak idején a Czukor Show-nál, amikor a Boldogtalanok (Füst Milán 1914-es drámája - a szerk.) alaptörténetéből sem sokat őriztem meg. A Pinceszínházban tehát egy teljesen új dráma születik, ami már valóban az abszurd abszurdja. Pedig egyáltalán nem csinálunk mást, csak reflektálunk a mai valóságra, mindenféle aktuálpolitika nélkül, illetve, alig-alig folyik bele a pártpolitika. Az is tény, hogy elképesztően jók és hitelesek a figurák, valamint nagyon kiforrottak a színészeim. Ugye a Nemzeti Vegyesboltban „gyerekek" játszanak, akiknek nyilván vannak benyomásaik, de időnként mellé lépnek, mivel nincs annyi megéltség mögöttük. Ez nem jó, vagy rossz, csupán azt jelzi, hogy egész egyszerűen még nagyon fiatalok. A Pinceszínházas előadás közreműködői viszont már idősebb színészek, így a bennük felgyülemlett energiától a figurák is markánsabbak. Abban a darabban annyi keserűség bomlik fel, hogy olyan az egész, mint egy nyilvános gyónás. Szóval, úgy tűnik, hogy a Kegyelemkenyér nagyon, nagyon egyben van, de persze a Nemzeti Vegyesbolt nemkülönben. És akkor zárójel bezárva, visszakanyarodva a kérdésedre. Azt tudom mondani, hogy az ember hurcolja ezeket a napi sérelmeket, s amikor odakerül, hogy ezt visszaömlesztheti, mert van rá lehetősége, színészei, meg helye, akkor ez kijön. Mert egyszerűen muszáj neki. Igazából ezért is csinálom, mert alapvetően nem vagyok színházi ember. Mi több, ezt a mai struktúrát, amiben a hazai színházak nagytöbbsége működik, nagyívben le is szarom, mert nem tartom érdekesnek, meg izgalmasnak. Ha van egy olyan történetem, ami ebben az élő színházi formában, a legütősebb, vagy a legjobban átadható, akkor választom ezt. Hangsúlyozom, általában ezeket a témákat, figurákat, történeteket, évekig szoktam cipelni, mígnem egyszer csak kiszakadnak belőlem.

- Valahogy úgy, mint a Nemzeti Vegyesbolt alapigazsága, miszerint jogszabályok jönnek, mennek, de a pornó örök?

- Miért szerinted lehet ezzel vitába szállni?


A 18 éven felüli nézők számára ajánlott Nemzeti Vegyesbolt című előadást, legközelebb február 13-án és március 27-én tűzik műsorra az Átrium Film-Színházban.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

„Minél kevesebb szó hangzik el egy próbán, az annál eredményesebb”

Két fiatal zongoraművész, Balog Alexandra és Berecz Mihály lép fel a dörgicsei Landhausban, a Klassz a pARTon fesztiválon. A július 22-i koncert előtt arról kérdeztük őket, milyen együtt játszani, számít-e, hogy egy generációból valók, a közös iskola, és van-e missziója a klasszikus zenének.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.
Színház hír

Álló tapssal ünnepelték Mundruczó Kornél rendezését Avignonban

A jubileumi, 75. Avignoni Színházi Fesztiválon volt az első külföldi élő bemutatkozása Wéber Kata Czastki Kobiety című darabjának Mundruczó Kornél rendezésében
Színház ajánló

Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban

Negyedik alkalommal rendezik meg augusztus 2-8. között Gyulán az Erdélyi Hét című színházi fesztivált.