Színház

„Az emberi erkölcs nem áll biztos lábakon” – interjú Herendi Gáborral

2024.02.12. 09:25
Ajánlom
Szinte házi szerzőnek számít a Rózsavölgyi Szalonban Cyril Gely, akinek Diplomácia című darabját száznegyvenes sikerszériával játsszák. A párizsi bemutató előtt kerül a Szalon színpadára a francia szerző legújabb műve. A Díj egy szembesítő találkozást mesél el pattanásig feszült légkörben két tudós, Otto Hahn kémikus és Lise Meitner fizikus között – a Hahnnak odaítélt kémiai Nobel-díj átvétele előtt. Az előadás szereplői Seress Zoltán, Kiss Mari és Szorcsik Kriszta, a rendező Herendi Gábor, akivel a február 16-i bemutató előtt ültünk le beszélgetni.

Filmrendezőként hogyan talált meg a Rózsavölgyi Szalon felkérése?

Nagyon jó emlékként maradt meg bennem az első színpadi rendezésem, a Diploma előtt a Madách Színházban. A továbbiakban is kedvet éreztem a színházcsináláshoz. Örömmel vettem a Rózsavölgyi Szalon megkeresését: eredetileg egy másik darabra kértek fel, ami végül betegség miatt elmaradt. Aztán jött egy újabb hívás A Díjra. Elolvastam, nagyon izgalmasnak tartottam, és boldogan rábólintottam. 

A szerző történelmileg kiélezett helyzetekben, a tudomány, a politika „háttérszereplőit” helyezi reflektorfénybe. Mennyire kellett a próbák során háttérinformációkat is igénybe venni?

Otto Hahn és Lise Meitner találkozása megtörtént, ezt tudjuk Hahn emlékirataiból, amelyben annyit jegyzett meg: „kellemetlen” beszélgetés volt. A darabban ez a találkozás 1946-ban, közvetlenül a Hahnnak odaítélt Nobel-díj átadása előtt zajlik. Fokozottan feszült helyzetben. Utánajártunk, mindent, amit lehetett, elolvastunk a témában. Otto Hahn kémikus 1944-ben a maghasadásért Nobel-díjat kapott, amit a háború miatt csak 1946-ban tudott átvenni. Bár az elismerésben egyedül részesült, a kutatás, a maghasadás felfedezése közös munka eredménye volt Lise Meitner fizikussal, akivel harminc éven át dolgozott együtt. A felfedezés előtt néhány hónappal Meitner zsidó származása miatt Németországból Stockholmba kényszerült menekülni, ebben Hahn segített neki. A Nobel-díj átadása előtt Meitner betoppan Hahn szállodai szobájába, kérdőre vonja, miért nem említette meg a nevét egyetlen tudományos cikkben vagy interjúban sem. Levelek is léteznek annak bizonyítékául, hogy még akkor is kikérte Meitner véleményét, amikor az már Stockholmban élt. A maghasadás fogalmát is ő javasolta Hahnnak.

Vizuálisan gazdag, látványos filmes munkáidhoz képet mekkora kihívás egy zárt ajtók mögötti, szövegközpontú kamaradrámát színre vinni, minimális térben, minimális eszközökkel?

Épp ez az izgalmas benne, az emberi tartalmak, a két ember közötti feszültség, a sorsuk, a múltjuk összefonódása, ami nagy törést szenved. Közel másfél órás intenzív beszélgetés zajlik kettejük között hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel. Az érzelmek végtelen széles skálán mozognak, egyes pillanatokban felidézik a múltat, a közös emlékeket, és van, amikor egymás fejéhez vágják a sérelmeket.

Mélyre mennek, kitárulkoznak, közben komoly indulatok korbácsolódnak fel.

Nyolcvan perc lüktetés zajlik a színpadon, amit nagyon finomra kell hangolni, hogy természetes, feszült maradjon. Az én kvázi karmesteri feladatom, hogy végigvezessem a színészeket ezen a rögös úton.

MOL_8437-HerendiGabor-134555.jpg

Herendi Gábor (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

A harmadik személy, Otto Hahn felesége háttérszereplőként van jelen…

Edit is sokszor bevonódik a történetbe, de csak az elején és a végén jelenik meg. Van egy úgynevezett szerelmi szál is, vagy inkább olyasfajta érzelemnek nevezném, mint amikor valaki rendkívül tiszteli a másik embert a tudásáért. Otto és Lise a harminc év alatt sokkal több időt töltöttek egymással, mint külön. Még a szabadidejükben is együtt voltak, hármasban jártak síelni, hegyet mászni. Lise Meitner a Hahn család részévé vált. Feltételezem, hogy ez nem a feleség teljes egyetértésével történt. Inkább arról lehet szó, hogy kompromisszumot kötött,

elfogadta, hogy férje és Lise nem tudnak egymás nélkül létezni.

A ma nézőpontjából nézve tetten érhető, hol hibázott Otto Hahn? A saját becsvágyából feledkezett meg kutatótársáról?

Mindketten nagyon jól érvelnek. Nehezen mondható ki feketén-fehéren, kinek van igaza. Hahn abban valószínűleg hibázott, hogy egy adott ponton kizárta Meitnert a kutatásból, a kutatási eredményekből, sehol nem említette meg a nevét. Azzal érvelt, hogy a nő zsidó származása veszélyeztette volna mind a kutatást, mind az intézetet, ahol dolgozott Berlinben. Némileg kibújik a felelősség alól, mintegy kapaszkodónak tekinti, hogy a nácizmus, a zsidóüldözés kényszerítette erre. Ki tudja, talán gyáva volt ahhoz, hogy kiálljon Meitner mellett. A Mephistóban is előjön a dilemma, meddig szabad kiszolgálni a rendszert. Mondjuk, Otto Hahn semmilyen szinten nem vett részt az atombomba előállításában. Sőt! Öngyilkosságot akart elkövetni, amikor kiderült, hogy az amerikaiak felrobbantották az atombombát.

Manapság is égetően aktuális dilemma, meddig terjed a tudomány felelőssége, és hol kezdődik a társadalomé abban, hogy mire használnak fel egy találmányt...

A mesterséges intelligencia komoly felelősség a jövőnkre nézve. Mégsem lehet megróni azt, aki odáig fejlesztette a komputertechnikát, hogy ez létrejöhetett. Mindig a körülményeken múlik, hogy valami jóra fordítódik vagy rosszra. Ezen a téren nem vagyok optimista. Bármilyen újdonságot valami rosszra szoktunk inkább használni.

Az emberi erkölcs nem áll biztos lábakon.

MOL_8474copy_resize-095335.jpg

Seress Zoltán és Kiss Mari A Díj című előadás olvasópróbáján a Rózsavölgyi Szalonban (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Mennyire volt elfogadott a nők helye a tudományban Meitner idejében? Azt hihetnénk, hogy Marie Curie kitaposta az utat a tudós nők előtt...

Komoly sarokköve Hahn és Meitner beszélgetésének a női egyenjogúság kérdése is. Meitner a főbejárat helyett egy hátsó ajtón mehetett be az intézet épületébe, ahol nem volt női mosdó, így a sarki kávézóét kellett igénybe vennie. Női tudósnak lenni ritkaságnak számított.

Nobel-díjas tudósunkat, Karikó Katalint meghívtuk az előadásra, vélhetően áprilisban fogja megnézi.

Nagy tisztelője Lise Meitnernek. Kaptunk tőle egy kedves levelet, egy ajánlást, amelyben azt írja: „Madame Curie és Lise Meitner öntudatos, okos és határozott egyéniségek voltak, és most sincsenek könnyű helyzetben a kutatónők, de Lise Meitner korában sokkal nehezebb volt az életük.” Nagyon megtisztelő az is, hogy Krausz Ferenc Nobel-díjas tudósunk is ajánlást írt az előadáshoz, ő hamarosan a Rózsavölgyi Szalon vendége lesz. Úgy fogalmazott: „Lise Meitner személyének, munkásságának nagy tisztelője vagyok, és nagy örömömre szolgál, hogy tragikus történetét ezzel a darabbal is megörökíti az emberiség az utókornak, ezzel is tisztelegve egy Nobel-díjra érdemes kutató emlékének.”

Méltó gesztus lett volna Otto Hahn részéről, ha a Nobel-díj átvételekor köszönetet mond Lise Meitnernek…

De nem tette. Másfél évvel a második világháború után a teljes beszédét Németország és a német tudósok rehabilitásának, a renoméjuk helyreállításának szentelte. Azt állította, német tudósok nem vettek részt a holokausztban, ami nem igaz. Komoly lelkiismeret-furdalása lehetett Meitner felé, mert végül alapított egy díjat, amit elsőként a fizikusnő kapott meg. Bizonyos értelemben Cyril Gely darabja Lise Meitner rehabilitációja. Nagyon sok örök érvényű, tanító jellegű emberi, erkölcsi dilemmát vet fel.

Nem árt visszanyúlni a történelemben, eklatáns példákat felhozni, amelyekből a mai kor embere tanulhat.

A színészek kiválasztása hogyan zajlott?

Seress Zolival már sokszor dolgoztam, hozzá illőnek éreztem Otto Hahn karakterét. Kiss Marival most dolgozunk először együtt, és nagyon jól áll neki Lise Meitner figurája. Fantasztikusak ők ketten, együtt. Szorcsik Krisztát – aki Edith Hahnt alakítja – régről ismerem, Zoli felesége. A feleség-szereposztás működik nála, elvégre otthonról hozza.

409937342_754538423377681_2570246396209381612_n-141348.jpg

Seress Zoltán, Kiss Mari, Herendi Gábor és Szorcsik Kriszta A Díj című előadás olvasópróbáján a Rózsavölgyi Szalonban (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Filmekről is szólva, a NER-kritikus Bűnös várossal kiírtad magad az állami filmfinanszírozási rendszerből...

Már előtte sem jutottam szóhoz a Nemzeti Filmintézetnél. Nem vagyok egyedül ezzel,

sok aktív filmrendező került partvonalra.

Nekem is ugyanaz a sors jut, mint a többieknek: megpróbálunk független filmeket készíteni, nagyon kevés pénzből. Most készülök egy független filmre. Felkértek rendezőnek, jónak találtam a forgatókönyvet, szívesen belevágtam.

Eldöntötted, hogy ebben a rendszerben nem pályázol többé?

Magamat hoznám kellemetlen helyzetbe. Hétszer is pályáztam, tele van a fiókom forgatókönyvekkel. Közönségfilmek, zenés film, kalandfilm, politikai tartalom nélkül. Vicces indokokkal utasították el ezeket a filmterveket. Elegem lett.

Mit tartanál érdemesnek megörökíteni a mából?

Borzasztóan hiányoznak azok a filmek, amelyek a jelenkort dolgozzák fel, a hihetetlen társadalmi megosztottságot, amit nagyon fájlalok.

Gyakorlatilag ketté lett szakítva Magyarország, mérhetetlen gyűlölködés megy a front két oldalán.

A filmes szakmát is érinti ez a kettészakítottság?

Azt gondolom, a szakma döntő többsége egységfrontot alkot abban, hogy borzasztó ez a mai finanszírozási rendszer. Nem mondanám, hogy szét lenne szakítva a szakma, inkább teljesen új, szakmán kívüli emberek bukkantak fel, csinálnak most filmeket. Nem látok különösebb minőségi produkciókat. Még mindig a minimális állami összeggel finanszírozott inkubátorfilmek viszik a prímet, azokra érdemes odafigyelni.

A Díj című előadás bemutatóját február 16-án tartják a Rózsavölgyi Szalonban.

További időpontok:

  • február 17. 19:30
  • február 19. 19:30
  • február 26. 19:30
  • március 7. 19:30
  • március 8. 19:30
  • március 20. 19:30
  • március 21. 19:30
  • március 25. 19:30

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Fejléckép: Herendi Gábor (fotó/forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Semmi közöm az atombombához! – nagy történettel jön a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatója

Kapcsolódó

Semmi közöm az atombombához! – nagy történettel jön a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatója

Herendi Gábor rendező vezetésével megtartották a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatója, A Díj olvasópróbáját. A Kiss Mari, Seress Zoltán és Szorcsik Kriszta szereplésével készülő előadás premierje 2024. február 16-án lesz.

Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalon a pesti belváros művészeti központja, ahol a hagyomány és az újító szándék teremti meg a színházi és irodalmi műhelymunkát. 2012. április 11-én, a Költészet Napján nyílt meg. Kezdettől leginkább olyan darabokat tűzünk műsorra, amelyek kiemelt értéket képviselnek a magyar és külföldi irodalomban, s amelyeket még nem mutattak be, vagy színpadi változatban nem kerültek még színre Magyarországon. Igyekszünk olyan témákkal foglalkozni, amelyek a mai kor kíváncsi, gondolkodó emberét érdeklik, aki nem elégszik meg azzal, hogy az interneten keresztül szemléli a világot.

A hajdani szalonkultúrának lényege volt – túl a társas együttléten – a fiatal alkotók felfedezése is. A nagy nevek mellett nálunk is rendre megjelennek fiatal művészek, pályakezdők, akiket fel is fedez aztán a közönség. Bár nincs hagyományos értelemben vett társulatunk, mégis társulattá formálódott a Rózsavölgyi Szalon alkotóközössége. Szeretnek itt lenni.

Köszönjük!

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Plusz

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház hír

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Színház ajánló

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Színház hír

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Színház interjú

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.