Az idei évad a visszatérésről szólt az Örkény Színházban, hiszen a technikai újítások mellett a színháznak – a többi intézményhez hasonlóan – számos nehézséggel kellett megküzdenie.
Újra ki kellett találnunk magunkat
– mondta az április 27-én tartott évadbejelentő sajtótájékoztatón Mácsai Pál igazgató, hozzátéve, hogy a jövő évad megtervezésénél a fő szempont az volt, hogyan tudnak érdekes, vonzó és a saját művészeti horizontjukat nem feladó előadásokat színpadra állítani.
A 2022/23-as szezon nyolc bemutatójából öt ősbemutató – közülük egyet díszlet és jelmezek nélkül játszanak majd –, a nagyszínpadon mégis egy klasszikus kerül elsőként színre. Bár nem terveztek tematikus évadot, mégis valahol mindegyik produkció az emberi gyarlóság különböző változatait mutatja be.
Molnár Ferenc Liliomját Kovács D. Dániel értelmezi újra, és nélkülözi majd a hagyományos ligeti romantikát. Elgondolásában inkább a jelenre való reflexióra helyeződik át a hangsúly. Az előadás érdekessége, hogy a színház egyik fiatal művésze, Józsa Bettina most először lesz látható főszerepben az Örkény Színház színpadán.
A december 21-i premier, a The Black Rider önéletrajzi ihletésű darabja, melyet William S. Burroughs egy Weber-opera, A bűvös vadász alapján írt, Robert Wilsonnal és Tom Waitsszel közösen. Burroughs a saját tragédiáját is belefűzte, sötétebb véget adva ezzel a történetnek: egy rosszul sikerült este után megölte a feleségét. Az előadást Polgár Csaba rendezi, az előadásban arra a kérdésre keresve a választ, hogy milyen paktumot kell kötnünk és kivel azért, hogy bizonyos körök elfogadjanak.
Polgár Csaba kiemelte, hogy már régóta szerette volna megrendezni a darabot, és most érzi úgy, hogy egy olyan színészgárda jött össze, hogy megvalósíthatja.
Zeneileg sem kell kompromisszumot kötnünk
– mondta a rendező.
Mácsai Pál is egy kortárs darabhoz nyúl, a Terrort is jegyző Ferdinand von Schirach drámáját, az Istent állítja színpadra. A német nyelvterületen rendkívül népszerű darabot az alkotók a magyar viszonyokra formálják: a méltósággal viselt elmúlásról, és annak körülményeiről beszélnek.
„A távozás nálunk nagyon esetleges” – mondta az igazgató, aki többek között azért tartja fontosnak, hogy beszéljünk a halálról, mert mindenkit érint és közös ügy.
Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatóját Ascher Tamás rendezi. A várományos a legtöbbet játszott kortárs francia szerző, Jean Luc Lagarce műve, azonban ezúttal nemcsak a darab debütál Magyarországon: a drámaírónak, népszerűsége ellenére, még sosem volt bemutatója magyar színpadon.
A várományos abszurd komédia, amely egyszerre visel magán gogoli, csehovi és ionescói stílusjegyeket.
Az Örkény Stúdióban továbbra is a kísérletezőbb szellemű előadásokon van a hangsúly, Gáspár Ildikó például Ibsen Solnessét állítja színpadra. Kárpáti Péter Tejfakasztója a rendező improvizációs technikájával készül a színészek ötletei alapján, míg Fekete Ádám Hat medúza egy tepsiben – mélytengeri gasztrohorror című új munkája az apaság témakörét feszegeti.
Az évad végével előbemutatóval is készül a színház, Dávid Attila Emma című darabja Kerekes Éva egyszemélyes játékában valósul meg, és a családon belüli erőszakot tematizálja.
Jövőre új játszóhellyel is bővül az Örkény Színház: az Örkény Köz a teátrum saját színházpedagógiai foglalkozásainak ad majd otthont.
Fejléckép: Mácsai Pál az Örkény Színház évadbejelentőjén (fotó: Vass Antónia)